Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Att utbildningen är hård ger dig inte rätten att titulera dig jägare - en utbildning i jägarstrid, och tillhörighet i ett jägarförband gör det. K3 (undantaget fallskärmsjägarna) utbildar inte och bedriver inte jägarstrid. Det är en organisationsfråga och inte ett tecken på att du är tuff. Att däremot kalla sig jägare för att man vill, och inte på grund av den utbildningen du har eller de uppgifter du förväntas lösa är fel, och en ganska stor del av Försvarsmakten förlöjligar "K3-jägare" på grund av det. Vilket tråkigt nog i slutändan bara skadar K3s annars mycket goda anseende.
Lite som att om T2 skulle sluta utbilda motorinstruktörer men fortsätta ge ut utbildningstecknet för det.
Nonsens. Om den mönstrande uppnår krav för jägare (sju av nio) och inskrivningsförrättaren intygar att den mönstrande skrivs in på en jägarbefattning så är det en jägarbefattning. Enkelt.
Chefen AJB må inneha nyckeln till jägarbågarna, men det betyder inte att det inte existerar jägarbågar
utanför denna låda, som han saknar kontroll över.

Som gammal K 3:are struntar jag fullständigt i chefen AJB/I 19.
Förfarandet/beslutet med jägarbågen uttrycker manipulativ oärlighet, ett lumpet sätt att
retroaktivt upphäva självständiga förbands djupt rotade traditioner. Sådant beteende skall aldrig respekteras. Man ska
aldrig foga sig efter arroganta byråkraters godtyckliga nycker och idiotiska infall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Badmoessa
Jag gjorde min värnplikt på K4 mitten av 80-talet, det var mycket snack om vilka jägare som var hårdast. KJ, FJS och Lapplandsjägare diskuterades, K3 nämndes aldrig. Tror ingen visste att det fanns "jägare" på K3...
Märkligt att ni var så dåligt informerade.