• 1
  • 2
2018-05-15, 16:39
Medlem
SvartaVargens avatar
Hej FB

Jag skrev i måndags förra veckan kontrakt på en 1a i Malmö , en relativt liten hyresvärd med runt 15 -20 lägenheter runtom i stan.

Vi skrev ett simpelt hyreskontrakt som dom har som standard.

Nu i efterhand ringde han och sa att han glömt ta en kreditupplysning vilket jag självklart räknat med , han sa också att han vill ha ett utdrag ur belastningsregistret som han kan lägga ihop med mitt kontrakt ?

Jag har en dom från 2013 på ringa narkotikabrott så är inte orolig alls över själva pappret. Men enligt andra hyresgäster görs detta enbart av nyfikenhet.

Nu till frågorna :

Kontrakt är klart och påskrivet , detta låter väl inte helt rätt va ?

Kan han kräva detta i efterhand eller behövs det stå med i kontraktet som är upprättat och redan klart ?

Får dom förvara dessa dokument som ändå är känsliga handlingar hur som helst eller hur fungerar det ?
Citera
2018-05-15, 16:45
Medlem
Det är inte lagligt att begära det från hyresvärdens sida.

Endast UC
Senast redigerad av PatricHbg 2018-05-15 kl. 16:55.
Citera
2018-05-15, 16:53
Medlem
Har du skrivit på så är det ju gjort. UC kan han ta själv och belastningsregistret är det ju bara att glömma.
Citera
2018-05-15, 16:57
Medlem
Mintafs avatar
Han har inte rätt till det, men nekar du så kanske hans fantasi svammlar iväg. Hade du nu inte haftnågot i registret så hade han haft pappret i handen och detta inlägget skulle inte finnas. Han vet om att ifall du nekar så döljer du något. Hur han nu tolkar det är upp till honom. han kanske antar att du är en våldtäcksman eller nått. Ringa narkotika är nog ganska lugnt. Jag hade skrivit ut det eller bara förklarat det för honom. Sedan kan han ju inte göra något nu i efterhand eftersom att kontraktet är påskrivet.
Citera
2018-05-15, 17:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Jag har en dom från 2013 på ringa narkotikabrott...
Om du fick böter så gallras det efter fem år.
Citera
2018-05-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Han har inte rätt till det, men nekar du så kanske hans fantasi svammlar iväg. Hade du nu inte haftnågot i registret så hade han haft pappret i handen och detta inlägget skulle inte finnas. Han vet om att ifall du nekar så döljer du något. Hur han nu tolkar det är upp till honom. han kanske antar att du är en våldtäcksman eller nått. Ringa narkotika är nog ganska lugnt. Jag hade skrivit ut det eller bara förklarat det för honom. Sedan kan han ju inte göra något nu i efterhand eftersom att kontraktet är påskrivet.

Precis bättre är nog att bara slirka på det. Glömma bort det, vara sen med det, ska kolla hur man fixar det, upptaget hos polisen yada yada. Efter någon månad har han glömt bort.
Citera
2018-05-15, 17:16
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Precis bättre är nog att bara slirka på det. Glömma bort det, vara sen med det, ska kolla hur man fixar det, upptaget hos polisen yada yada. Efter någon månad har han glömt bort.

Aa, detta kan du testa. Annars tror jag helt ärligt inte att det är värre än att du bara förklarar läget för honom. Är han en gammal PK gubbe så kanske du ska ljuga lite smått. Vad är det för drog det handlar om? Säg bara att det är gräs så brukar de flesta vara accepterande.
Citera
2018-05-15, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
...upptaget hos polisen yada yada.
Man skickar ett brev om man vill ha ett utdrag.
Citera
2018-05-15, 17:32
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du fick böter så gallras det efter fem år.

Det går ut i december , rökte gräs och torskade på rutinkontroll

Citat:

Precis det jag tänkte göra. Känns ändå jävligt löjligt. Ville veta dras rättigheter. Har fått fler indikationer på att det enbart är nyfikenhet. Då blir man rätt sur när dom kräver sånt här

Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Aa, detta kan du testa. Annars tror jag helt ärligt inte att det är värre än att du bara förklarar läget för honom. Är han en gammal PK gubbe så kanske du ska ljuga lite smått. Vad är det för drog det handlar om? Säg bara att det är gräs så brukar de flesta vara accepterande.

Sen kan dom väl se detta på Lexbase ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man skickar ett brev om man vill ha ett utdrag.

Jag får själv begära ut det ja , vilket jag inte tänker göra.

Sen vill jag inte ha mina dokument flygandes runt på någon kontor. Rätt känsliga papper
Citera
2018-05-15, 19:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen

Kan han kräva detta i efterhand eller behövs det stå med i kontraktet som är upprättat och redan klart ?

Får dom förvara dessa dokument som ändå är känsliga handlingar hur som helst eller hur fungerar det ?

”Utdrag ur belastningsregistret säger du? Javisst, inga problem. Ge mig en begäran skriftligt så fixat jag det. Jag skall bara rådfråga hyresgästföreningen om saken. Förresten, kan jag få se dina GDPR-styrdokument också?”
Senast redigerad av EckiEcki 2018-05-15 kl. 19:40.
Citera
2018-05-15, 20:19
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
”Utdrag ur belastningsregistret säger du? Javisst, inga problem. Ge mig en begäran skriftligt så fixat jag det. Jag skall bara rådfråga hyresgästföreningen om saken. Förresten, kan jag få se dina GDPR-styrdokument också?”

Hyresgästföreningen ska jag nämna.

Nyfikna jävlar i detta landet. Tråkigt i min mening då dom flesta för misstag någon gång i livet
Citera
2018-05-15, 20:52
Medlem
Inaniss avatar
Säg att du har lagt pappret för att få ut det på lådan. Frågar värden under tiden så har du inte fått svar ännu.
När du flyttat in och rimlig tid gått konstaterar du att ditt brev kanske inte kommit fram. Om värden vill att du skickar ett nytt säger du till honom att när du skulle skriva ut nya papper så kollade du upp det och att han inte fick begära det, så du orkar inte strula med att begära ut det.
Gör det dock när du flyttat in och gärna bott där ett tag och skött dig, bara så han inte hinner strula till något innan du flyttat in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in