2018-05-15, 13:23
Medlem
VemBudars avatar
Valueguarden imorgon! Kan inte tänka mig annat än uppgång typ överallt för April månad. Sannolikt måttlig sådan.
2018-05-15, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Valueguarden imorgon! Kan inte tänka mig annat än uppgång typ överallt för April månad. Sannolikt måttlig sådan.
Enligt mina siffror så är det nog ganska stilla i Stockholm i april, men däremot lutar det just nu åt ett ryck uppåt i maj.

Rusning i JM-aktien idag av någon anledning.

Däremot har EUR/SEK hållit sig lugn kring 10,30 under några dagar.

Oljan glider mot nya toppar, 79 USD/fat just nu för Brentoljan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-05-15 kl. 13:41.
2018-05-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Enligt mina siffror så är det nog ganska stilla i Stockholm i april, men däremot lutar det just nu åt ett ryck uppåt i maj.

Rusning i JM-aktien idag av någon anledning.

Ja, någon som vet varför JM rusar? Har det med Soros blankningar att göra?
2018-05-15, 13:41
Medlem
Oljepriset är nu på 684 kronor eller 79.1 dollar. Jobbigt läge för den svenska fejkmedelklassen som har lånat en massa pengar för att köpa en stor fet Volvo SUV . I svenska kronor är oljepriset mer eller mindre upp i rekordnivåer från innan schifferoljan slog igenom. För mindre än ett år sedan var priset 390 kronor.
2018-05-15, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Oljepriset är nu på 684 kronor eller 79.1 dollar. Jobbigt läge för den svenska fejkmedelklassen som har lånat en massa pengar för att köpa en stor fet Volvo SUV . I svenska kronor är oljepriset mer eller mindre upp i rekordnivåer från innan schifferoljan slog igenom. För mindre än ett år sedan var priset 390 kronor.
Ja, vi ska helt klart ha en riktigt fet oljeprischock a'la 2008, eller två, till innan folk börjar se över sin fossilkonsumtion.

Ingves och andra centralbanker lär inte lägga lök på laxen av att oljan stiger, utan "den som trycker mest pengar får mest olja" blir nog den allmänna reaktionen internationellt. Och eftersom priselasticiteten är låg så fortsätter medelsvensson att köpa 99% av sin fossilkvantitet även om priset stiger 50%.

100 USD/fat är ju inget pris att tala om överhuvudtaget ur ett efterfrågeperspektiv, så även om skifferoljan gav en respit, så kommer nu istället Asien och Afrikas efterfrågan att dra upp priset igen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-05-15 kl. 13:52.
2018-05-15, 13:51
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Citat:
[i]Bygger ni billiga hyresrätter?
– Vi tror inte på kategoriboenden som riktar sig till resurssvaga hushåll, unga eller gamla, utan allt det där löser sig bara man bygger mycket.

Typisk frimarknadsreligiös lidelse. Om vi bara bygger dyra bostäder kommer billiga poppa upp som svampar ur jorden. Han kunde lika gärna sagt - allt det det där löser sig bara vi tjänar mycket.

Men man ska egentligen inte klandra honom. Den frimarknadsreligiösa väckelserörelsen är världshistoriens mest välfinansierade filterbubbla. Inte lätt att genomskåda.

Vad borde politikerna göra?
Citat:
– Alla har inte råd att flytta in i nyproduktion. Jag tycker därför att staten ska fokusera på att ge bostadsbidrag till de som behöver i stället för att ge byggbolagen pengar. De som inte har råd i dag kanske har det i morgon.

Han erkänner i alla fall rent ut att det är så de resonerar. Han, hans kompisar i branschen och de flesta av våra politiker. Ingen vill ha med de resurssvaga att göra. Personligen anser jag att det visar tydligt att marknaden INTE klarar av att reglera sig självt.

Som ekonom har jag förståelse för marknadskrafterna men när han säger att staten ska höja bostadsbidragen för att kunna ha råd att bo i hans lägenheter, då reagerar jag. Han vill ha frihet att göra vad han vill med sitt bolag. Då är den fria marknaden bra men när ingen har råd att bo i hans lägenheter, då ska staten bidra för att möjliggöra detta. Rent hyckleri. Hade jag varit politiker hade jag skrattat ut honom och sagt att inget han säger skulle jag längre ta som seriöst.

// CC
2018-05-15, 16:01
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Ja, någon som vet varför JM rusar? Har det med Soros blankningar att göra?

JM blankas ju mkt och man kunde väl tänka sig att blankare som täcker sina positioner bidrar till viss kursuppgång. Ingen aning om det är detta som syns idag. JM gar iaf typ 10ggr så hög omsättning på antal aktier som tex Bonava.

Blankar Soros JM? Trodde bara det var Bonava.
2018-05-15, 16:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Träffade en mäklare igår som trodde att i alla fall mäklarstatistik skulle visa +/- alltså varken upp eller ner.
Senast redigerad av sebno1 2018-05-15 kl. 16:07.
2018-05-15, 16:35
Medlem
Citat:
JM blankas ju mkt och man kunde väl tänka sig att blankare som täcker sina positioner bidrar till viss kursuppgång. Ingen aning om det är detta som syns idag. JM gar iaf typ 10ggr så hög omsättning på antal aktier som tex Bonava.

Blankar Soros JM? Trodde bara det var Bonava.

Tror nu mer på att det är denna köprek som är orsaken:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/05/15/jm-kop-infor-bostadsforsaljning-forbattras-nasta-halvar-abg.html
2018-05-15, 17:13
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Träffade en mäklare igår som trodde att i alla fall mäklarstatistik skulle visa +/- alltså varken upp eller ner.

Just mäklar(skit)statistik lär nog visa ner även för april är mitt bet.
2018-05-15, 17:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Just mäklar(skit)statistik lär nog visa ner även för april är mitt bet.
Rimlig gissning, eftersom de släpar. HOX rimligen klart grönt, så som påpekat får vi snart ett återbesök av bananen och hans vän. Det lär dock bli kort då Maj, Juni, Juli bör bli rött. Inget tyder på att Maj ska vända uppåt igen och Juni-Juli är rätt döda även i marknader som inte är negativa redan.
2018-05-15, 18:14
Medlem
Epistemologens avatar
Mattias Roos, VD för SSM, beklagar sig i SvD:

"– Politikerna ger inga besked om vad som ska gälla när köparna tillträder om några år."

Det är ganska magstarkt när de själva har byggen som är 3 år försenade samt dolda köpavtal som tvingar föreningar att sälja mark till dem själva till underpris. Tydliga spelregler? Vissa saknar uppenbart all stil, moral och klass. När ska de frimarknadsreligiösas osynliga hand börja trolla bort dem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in