2018-05-04, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Sluta nu..det där snömoset ger jag inte mycket för.

Jag tycker vi lämnar det där snacket och går tillbaka till ämnet igen.

Skitsamma hur stor procentchansen är.

Jag tycker inte att handpåläggning kan bortförklaras med självsuggestion, jag har själv
varit med om det.
Om handpåläggning skulle fungera så bevisar det att handpåläggning fungerar, inget mer.
Det finns helare inom andra religioner också. Du ser alltså det som ett bevis för att dessa religioner är sann?
Citera
2018-05-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om handpåläggning skulle fungera så bevisar det att handpåläggning fungerar, inget mer.
Det finns helare inom andra religioner också. Du ser alltså det som ett bevis för att dessa religioner är sann?

Jesus Kristus har sagt: " Jag är sanningen, vägen och livet"...

Detta tror jag på, så jag ser inte andra religioner än kristendom som sann, även om healing genom
handpåläggning kan förekomma även inom andra religiösa system.
Senast redigerad av pk2 2018-05-04 kl. 18:17.
Citera
2018-05-04, 18:29
Medlem
Citat:

Detta tror jag på, så jag ser inte andra religioner än kristendom som sann, även om healing genom
Ja, detta var ungefär min poäng. Du tror för att tror.
Citera
2018-05-04, 18:40
Medlem
Citat:

Det är fantastiskt att du är övertygad och viss i din tro.
Önskar dig all lycka från bottom of my heart.
Problem uppstår bara om man inte låter Gud sköta dömandet.
Det står ju så i Bibeln faktiskt. Jag kanske får en jesusupplevelse i kväll tex blir förblindad som f.d Paulus och och blir kristen och du har dömt mig på förhand. Du kan ju inte veta att hans plan med mig var att jag skulle få en uppenbarelse i kväll.
So let go and let God!!
Lämna allt i din guds händer!
Det är vägen, kanske till Damaskus som för Saulus,
Sanningen, känn dig själv och dina brister
Livet att levas, så gott det går med mål och mening.
Senast redigerad av rantaplan 2018-05-04 kl. 19:20.
Citera
2018-05-05, 22:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Men du har aldrig hört någon Jesus säga så, aldrig sett honom, umgåtts med honom eller ens befunnit till 200 0000 mil ifrån honom, som närmast..

"Men vi tror minsann på *honom.." ... den som man-bara-ska-tro-på-rakt-av

För att någon master talat om för dig att du ska ner på golvet , och lyda.

För det ska, bara vara rätt så... man behöver inte veeeeeta om han var lite rubbad eller inte, han gjordes berömd, med samma metoder som man skapar "stjärnor idag" ..frekvent omksriven och så sprid orden.. så de sätter sig, och sprid gärna orden med hot och våld så folk inte vågar säga "emot" , om du inte är med oss, är du emot oss.. och om jag, inte tror på din tros-INDUSTRI ja då måste jag ju vara en djävul.. i maskopi med satan, något ont ska det vara med den som inte viker sig..

Kunskap, vad är det i den religiöses värld? Står iaf lågt i kurs.

Tack, och lov så har tiderna förändrats drastiskt sedan "Jesu dagar" , och man ber inte folk bläddra i bibeln när något seriöst ska lösas eller utredas.. det är för ett bra tag sedan givet, att vända sig till kunskapskällor, dock inte bibeln och dock inten Jesus, när det gäller, t.ex ngt så seriöst som livet självt när det står på spel oavsett just vad, som står på spel..

Accepterar du t.ex 2,80 i timmen när du ska anställas någonstans? inte? är du inte högmodig att utkräva betydligt mer än så? men-vad-sa-Jesus .....

Värre kuggfråga är förstås, "vad sa gud, om lönenivåer.."

inte ett jota och kommer aldrig ha någon mening om den saken oavsett - det finns gott om slavar som sliter livet ur sig, för noll kronor.. guden accepterar?

kanske, men frågan är.. var är han, och därmed är vi inne på Teodicé.. det som så många kristna förnekar men samvetslöst tycker sig ha svaret på.. genom tvättäkta mental flykt och direkt förljugenhet.

Det är förlkjugenheten som jag tycker sticker ut som bäst, när godhetsryttare "menar sig" ha försvar för att en saga för sagans skull, måste respekteras högre än sanningen självt.

Jag är off topic.. men ser under inga omständigheter ett enda ens vagt tecken, ännu, på guds befintlighet någonstans.

Där man har det så kallat gott, där har människor fått slita hårt och tålmodigt.. har aldrig kommit ur någon som helst gudsbön, vad ni än säger.

ville mest säga bara det, om så att det är lite off topic (men bevis och bevisvärde, är inte heller religiositetens prioritet.. om det ens någonsin funnits i tanken.. nej.. tanken kopplas ju faktiskt ur, för att sitta och känna-in-gud, men det finns gott om emotionellt uppeldade känslokapitalister.. martyrer o.dyl)

att kyrkor, tempel och annat, skott sig på känslokapital, är knappast någon nyhet för denna livsgeneration, liksom.
Citera
2018-05-09, 18:33
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men du har aldrig hört någon Jesus säga så, aldrig sett honom, umgåtts med honom eller ens befunnit till 200 0000 mil ifrån honom, som närmast..

"Men vi tror minsann på *honom.." ... den som man-bara-ska-tro-på-rakt-av

För att någon master talat om för dig att du ska ner på golvet , och lyda.

För det ska, bara vara rätt så... man behöver inte veeeeeta om han var lite rubbad eller inte, han gjordes berömd, med samma metoder som man skapar "stjärnor idag" ..frekvent omksriven och så sprid orden.. så de sätter sig, och sprid gärna orden med hot och våld så folk inte vågar säga "emot" , om du inte är med oss, är du emot oss.. och om jag, inte tror på din tros-INDUSTRI ja då måste jag ju vara en djävul.. i maskopi med satan, något ont ska det vara med den som inte viker sig..

Kunskap, vad är det i den religiöses värld? Står iaf lågt i kurs.

Tack, och lov så har tiderna förändrats drastiskt sedan "Jesu dagar" , och man ber inte folk bläddra i bibeln när något seriöst ska lösas eller utredas.. det är för ett bra tag sedan givet, att vända sig till kunskapskällor, dock inte bibeln och dock inten Jesus, när det gäller, t.ex ngt så seriöst som livet självt när det står på spel oavsett just vad, som står på spel..

Accepterar du t.ex 2,80 i timmen när du ska anställas någonstans? inte? är du inte högmodig att utkräva betydligt mer än så? men-vad-sa-Jesus .....

Värre kuggfråga är förstås, "vad sa gud, om lönenivåer.."

inte ett jota och kommer aldrig ha någon mening om den saken oavsett - det finns gott om slavar som sliter livet ur sig, för noll kronor.. guden accepterar?

kanske, men frågan är.. var är han, och därmed är vi inne på Teodicé.. det som så många kristna förnekar men samvetslöst tycker sig ha svaret på.. genom tvättäkta mental flykt och direkt förljugenhet.

Det är förlkjugenheten som jag tycker sticker ut som bäst, när godhetsryttare "menar sig" ha försvar för att en saga för sagans skull, måste respekteras högre än sanningen självt.

Jag är off topic.. men ser under inga omständigheter ett enda ens vagt tecken, ännu, på guds befintlighet någonstans.

Där man har det så kallat gott, där har människor fått slita hårt och tålmodigt.. har aldrig kommit ur någon som helst gudsbön, vad ni än säger.

ville mest säga bara det, om så att det är lite off topic (men bevis och bevisvärde, är inte heller religiositetens prioritet.. om det ens någonsin funnits i tanken.. nej.. tanken kopplas ju faktiskt ur, för att sitta och känna-in-gud, men det finns gott om emotionellt uppeldade känslokapitalister.. martyrer o.dyl)

att kyrkor, tempel och annat, skott sig på känslokapital, är knappast någon nyhet för denna livsgeneration, liksom.
Som jag nämnt tidigare: ” det är i honom vi lever, rör oss och finns till ”

Oavsett vad ateister tror om deras verklighet är de ändå ombesörjda av Gud
Citera
2018-05-09, 18:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson

Det där var en väl igenkänd visa av skönsång , inget bevis och inte ens on topic.

Men eftersom gud = icke-ämne så kan det förmodligen inte bli annorlunda eller bättre än att fastna i tomgångsparafraserad skönsång, för att boosta upp egot och förstärka sig kollektivt, där det brister.

(kan iaf konstatera att "gud" kan ses som "bristvara" , det enda som syns hörs är människan själv (om igen ---> egot)

må gott
Citera
2018-05-09, 18:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Vad är det ateister tror om deras verklighet?
Att vara ateist innebär bara avsaknad av tro på gud.
Citera
2018-05-09, 19:09
Medlem
Citat:

Det var starka bevis. Jag ska fundera ett tag, så återkommer jag senare och meddelar om jag är övertygad.
Citera
2018-05-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det ateister tror om deras verklighet?
Att vara ateist innebär bara avsaknad av tro på gud.
En ateist måste rimligen tro att universum antingen kommit till av en slump eller har funnits i evighet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-05-09 kl. 19:43.
Citera
2018-05-09, 19:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
En ateist måste rimligen tro att universum antingen kommit till av en slump eller har funnits i evighet.
"en ateist" måste ingenting, i synnerhet tror inte en ateist på bl.a bibelgud.. det kanske är kontroversiellt , för dig?

Det går att datera universums "ålder" att vara över 13 miljarder år - vem lever med hybris över att tro sig kunna sätta fingret på större exakthet, och därigenom redovisa för samtliga miljarder år?

ett pucko

endast ett pucko säger sig sitta inne med svaret på livsgåtan och vem sa att det finns svar och om det4 finns att tillgå (så småningom) vem sa att ett sådant ev. svar över huvud taget skulle vatra tillgängligt för människan? Människan är en liten biologisk varelse som alla andra biologiska varelser, sammansatt av celler.

Att tro sig vara någonting extraordinärt "stort" för att man tycker sig vara i ägo av extremt exempellöst utomordentligt excellent tänkande/reflekterande..

Nä.. knappast mer än vilken annan snigel som helst som kryper på denna jordskorpa.

Men har man hybris, då tycker man sig redan ha svaret, för att inte nämna hela framtiden , inne i döden och sedan också efter döden. och tilltalar "en herre" med föreställning om vad "Han" ska, och vad han sannerligen minsann inte ska..

behöver man säga nåt mer än att det finns infantila individer och alla är inte gräsätare
Citera
2018-05-09, 21:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej. Man kanske inte tror någonting om om hur universum tillkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in