2018-05-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Stod de vid utgången? Nä, de skickade mail till panelen på morgonen och bad dem svara efter att de röstat.
Då är det ingen exit poll.

Dessutom är jag förvånad över att VALU kan presentera resultatet så snabbt.
Det borde ta flera dagar att processa resultat.
2018-05-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Då är det ingen exit poll.

Dessutom är jag förvånad över att VALU kan presentera resultatet så snabbt.
Det borde ta flera dagar att processa resultat.
De räknar över 6 miljoner röster på några timmar, varför skulle det då ta flera dagar att processa 13.000 VALU-svar?
2018-05-14, 21:56
Medlem
Gör man OU även i september eller blir det dom i augusti som är dom sista?
2018-05-14, 22:13
Medlem
Citat:
De räknar över 6 miljoner röster på några timmar, varför skulle det då ta flera dagar att processa 13.000 VALU-svar?
Man tycker att det borde ta ett tag att klura ut viktningen.
2018-05-14, 23:15
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Man tycker att det borde ta ett tag att klura ut viktningen.
"Viktningen" finns redan. Det är bara att stoppa in data, lantis
2018-05-14, 23:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Gör man OU även i september eller blir det dom i augusti som är dom sista?

Ja även i September och i år blir det säkert extra många.
2018-05-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja även i September och i år blir det säkert extra många.
Det gäller väl inte alla institut?
2018-05-14, 23:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det gäller väl inte alla institut?

Inte SCB som bara gör två om året.

Men det beror ju till syvende och sist om beställarna vill anlita och betala dem.
2018-05-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
"Viktningen" finns redan. Det är bara att stoppa in data, lantis
Dessutom är man ju inte så noga med den, bara SD hamnar lågt är det tummen upp
2018-05-15, 05:12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tittar man på tidigare datum så är det troligen bara Sifo som kommer denna veckan. De andra mätningarna kommer nästa vecka. På status.st står det att Sifo mätningarna kommit på fredagar men vill minnas att söndagar är korrekt. Med andra ord kommer nästa mätning nog inte förrän på söndag.

Söndagar är det normala för Sifos mätningar, ja. Men förra månaden kom den i förväg redan på fredagen av någon anledning. Har hänt vissa månader tidigare också att GP publicerat den i förväg. Men normalt kommer den sen kväll mot eller natten mot söndagen.
2018-05-15, 08:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vetenskapligt skolad! Det är kul ändå att din subkultur/sekt har funnits så länge att den hunnit skapa egna talpunkter, egen vokabulär och eget snömos.

Äsch, ingen är oersättlig. Jag tycker nog att ockhamsrazor är en vassare nagel i ögat på sekten. Mer dräpande, mycket mer koncis och hittar just de där roligaste hålen och motsägelserna i teorierna som får dem att framstå i sin allra dummaste dager med brallorna vid fotknölarna. Sen finns det väl en handfull fler skeptiker, typ Bergakungen. Speaking of which, är han på världens längsta kafferast eller gick en propp?

Se alltid upp för långa texter! De är farliga, man kan lära sig saker. Allt som är längre än ett sms bör ignoreras.

Världens längsta kafferast :-)

Intresset för att vara skeptiker i denna tråd är (för min del) inte så stort, men givetvis hejar jag på Ockham och Crispy i försöken att staga upp diskussionerna att handla om bevisbara fakta och metod, inte att tråden (som den vanligen gör) glider iväg till "feeling" och känslomässiga gissningar.

"Att mäta är att veta" - ett credo som man skall ha respekt för. Frågan är inte "är det fel?" utan "varför är det fel? (och ÄR det fel?)
2018-05-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Världens längsta kafferast :-)

Intresset för att vara skeptiker i denna tråd är (för min del) inte så stort, men givetvis hejar jag på Ockham och Crispy i försöken att staga upp diskussionerna att handla om bevisbara fakta och metod, inte att tråden (som den vanligen gör) glider iväg till "feeling" och känslomässiga gissningar.

"Att mäta är att veta" - ett credo som man skall ha respekt för. Frågan är inte "är det fel?" utan "varför är det fel? (och ÄR det fel?)
Detta måste vara århundradets mesta onödiga inlägg. DN logik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in