• 1
  • 2
2018-05-14, 21:58
Medlem
ViperVens avatar
Som de flesta konsulter märker efter några år på arbetet så handlar allt om fakturerade timmar, de skiter blanka fan i dig som person. De vill maximera vinsten genom att hålla din lön nere och dölja timtaxan som de fakturerar till kund. Allt handlar om att fakturera och därigenom tjäna pengar. Inget konstigt med det kanske.

Konsultbolaget har såklart administrativa kostnader för att driva sin verksamhet och tar därav en saftig del av kakan som du som konsult drar in.

I mitt fall så ligger min timtaxa mellan 800kr-1000kr (systemutvecklare) beroende på vilken kund jag är stationerad hos. Säg att jag fakturerar i snitt 145 timmar i månaden, då får konsultbolaget in mellan 116 000kr och 145 000kr. Räknar jag bakåt så kostar jag bolaget ca 58 000kr i månaden + mobil samt några andra småförmåner, kvar till lön för min del blir det ungefär 35 000kr.

Hur ser ni på min situation?

Vad är en rimlig vinst att göra på sina konsulter?

Jag är mycket intresserad av att höra era synpunkter..
Citera
2018-05-14, 22:11
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Som de flesta konsulter märker efter några år på arbetet så handlar allt om fakturerade timmar, de skiter blanka fan i dig som person. De vill maximera vinsten genom att hålla din lön nere och dölja timtaxan som de fakturerar till kund. Allt handlar om att fakturera och därigenom tjäna pengar. Inget konstigt med det kanske.

Konsultbolaget har såklart administrativa kostnader för att driva sin verksamhet och tar därav en saftig del av kakan som du som konsult drar in.

I mitt fall så ligger min timtaxa mellan 800kr-1000kr (systemutvecklare) beroende på vilken kund jag är stationerad hos. Säg att jag fakturerar i snitt 145 timmar i månaden, då får konsultbolaget in mellan 116 000kr och 145 000kr. Räknar jag bakåt så kostar jag bolaget ca 58 000kr i månaden + mobil samt några andra småförmåner, kvar till lön för min del blir det ungefär 35 000kr.

Dom har ju även konsulter med sämre beläggningsgrad som ska ha lön. Ofta ligger ju inte vinsten högre än 10% ändå, iaf på större bolag. Jag jobbade hos en av de större tidigare och som uppdragsledare såg man alla kostnader av någon anledning, även overhead som var lika stor som lönekostnaden.

Men har du mellan 800-1000:-/h och bra debitering ska du inte nöja dig med 35 000:-/mån. Enklast är ju om du ordnar erbjudande från en konkurrent och sedan går du till chefen och vill förhandla eller byta jobb. Känns som det alltid funkar, där jag jobbade var det till och med något chefen mer eller mindre tipsade om för då visste dom att det gick att få loss pengar för att höja lönen.
Citera
2018-05-14, 22:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Jag tycker att du glömmer overhead för din semesterfrånvaro, vidareutbildning etc etc. så lite mer kostar du allt din arbetsgivare

Men, jag ligger också på en timpenning på strax över tusenlappen. Jag lyckades ligga på 80% godkända timmar under fyra år (då räknar jag semester/sjukfrånvaro/kurser som ej godkända timmar).ja jag hade tur med långa kontrakt. Ja, jag arbetade ofta mer än vad som kanske var sunt.

Då hade jag en grundlön på 52tkr, en bonustrapa som började på 150h/mån och slutade på 168h/mån som gav upp till ytterligare 8tkr mån och allt över 168h delades 50/50 mellan min arbetsgivare och mig. SJukvårdsförsökring delux, 5tkr friskvård. Dock bara 25dgr semester.

I Stockholm skall väl kanske tilläggas. Arbetsgivare utan kollektivavtal. Slutade där för fyra år sen, men det är den sortens arbetsgivare som fortfarande bjuder in ex-kollegor till julfesten.
Senast redigerad av EckiEcki 2018-05-14 kl. 23:00.
Citera
2018-05-15, 00:01
Medlem
Citat:

Du har ungefär 85% beläggning. Rätt bra. Men svårt generalisera. Men jag skulle nog säga att du nog kostar runt 75-80K om du inte har full beläggning.

116K fakturera kund är inget överpris men inte heller ett budgetpris. 145K är bra. Skulle inte säga det är konstigt att det kan flukturera kring dessa priser. Däremot tycker jag nog du borde kunna förhandla upp din lön. Din beläggning är bra om du är resurskonsult. Är beläggningen stabilt så hög ska du absolut höja din lön. 39K är inte orimligt. Det som höjer värdet på dig är om kunden namnger dig än att de tar vilken som. Då kan du lätt få 45K om du namnges av kunden. Vara konsult är lite att sälja in sig själv.
Citera
2018-05-15, 08:56
Medlem
IRMEs avatar
Kan bara säga att jag blev erbjuden jobb som konsult (systemutvecklare), med en ingångslön på 35 garanterat i månaden. Har du jobbat en längre tid, speciellt om du är i stockholmsområdet så bör du väl kunna få upp den ganska rejält känner jag spontant?
Citera
2018-05-15, 09:34
Medlem
ViperVens avatar
Tack för intressanta och välformulerade svar.
Jag är för tillfället stationerad i en större stad i Dalarna där lönen generellt är lite lägre än i storstäderna. Har ett kommande lönesamtal om några veckor där jag kommer att lägga fram dessa siffror och nämna att jag inte alls är nöjd med nuvarande lönesituation. Tyvärr är min konsultchef av den snåla typen och jag förväntar mig inte så mycket ut från det samtalet. Om jag inte hamnar på runt 39 så kommer jag börja höra mig för hos andra arbetsgivare.
Uppdraget jag har nu kan nog löpa på i flera år framöver och timtaxan är ca 800kr. Detta lär vara en bra deal för dem oavsett om jag får 35 eller 39 som de inte vill förlora.
Citera
2018-05-15, 09:45
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Tack för intressanta och välformulerade svar.
Jag är för tillfället stationerad i en större stad i Dalarna där lönen generellt är lite lägre än i storstäderna.

Glömde nämna att jag blev erbjuden jobb i Uppsala, möjligen fortfarande högre generellt sätt än i Dalarna, men lägre än Stockholm - absolut. Du lär kunna få ett jobb någon annanstans, så stå på dig och gå in och säg att du vill ha 40 så kanske du hamnar på 39 Visst, det kanske inte finns lika många arbetsgivare där som du kan gå till - men samtidigt finns det inte så många konsulter de kan anställa heller, troligen vill arbetsgivarna konkurrera om de bra som finns i området.

(Men egentligen efter skatt så är det väl inte så hög ökning, så andra förmåner än lön kanske är att föredra eller komplettera med om det finns tillgängligt.)
Citera
2018-05-15, 10:22
Medlem
Ni som sitter med en nischad kompetens och är hyfsat socialt begåvade varför startar ni inte eget?
Jag förstår ifall man är oförmögen att jaga egna uppdrag p.ga. den sociala barriären alternativt att man förpliktat sig i sitt anställningsavtal att inte starta konkurrerande verksamhet.

Det finns en enorm efterfrågan på kompetens, jag startade eget för fyra år sedan och mitt största problem är för låga lönekostnader för att få plocka ut en större aktieutdelning till en 20%-ig beskattning.
Citera
2018-05-15, 10:55
Medlem
junkbords avatar
Starta eget.
Citera
2018-05-15, 17:29
Medlem
Starta eget, alternativt om du inte orkar halla pa med all administration med eget sa ta med dig kunden och borja jobba pa nagon av konsultfirmorna som BARA arbetar med konsulter som har langvariga uppdrag och betalar ut 70-80% av faktureringen direkt till konsulten.

/B
Citera
2018-05-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktrask1
Ni som sitter med en nischad kompetens och är hyfsat socialt begåvade varför startar ni inte eget?
Jag förstår ifall man är oförmögen att jaga egna uppdrag p.ga. den sociala barriären alternativt att man förpliktat sig i sitt anställningsavtal att inte starta konkurrerande verksamhet.

Det finns en enorm efterfrågan på kompetens, jag startade eget för fyra år sedan och mitt största problem är för låga lönekostnader för att få plocka ut en större aktieutdelning till en 20%-ig beskattning.
Löser du inte det problemet genom att skaffa en anställd?
Citera
2018-05-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Löser du inte det problemet genom att skaffa en anställd?

Jo så är det, problemet är bara att jag måste hitta en vettig konsult och sedan börja jaga uppdrag åt han eller henne. Jag ska försöka kliva ner och jobba 85-90% efter nuvarande uppdrag och anställa en till konsult.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in