2018-05-14, 17:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har nog sagt att jag bara analyserar verkligheten; i linje med min libertarianska hållning har jag inga önskningar vad gäller styret i Syrien mer än att främmande makt och deras proxyjihadister till varje pris inte ska få någon chans till inflytande. Ryssland då? Ja, ett problem men de är framförallt där för att hjälpa den legitima regeringen att behålla makten och att se till att folket ska få välja säger de. Vi får väl se hur det blir med det. Återkommer med ett fördömande om de försöker sig på något annat.

Förstår inte riktigt problemet med det och vara libertarian. Och som sagt vi har knappast ett libertarianskt samhälle här i Sverige heller. Möjligtvis finns det i vissa sammanhang i USA men även där naggas utrymmet i kanten.

Jag anser även att Israel står så långt man kan från ett libertarianskt samhälle samtidigt som jag tycker det är förkastligt med Sveriges försök till State Building i Palestina.

Dessutom anser jag också att kapitalismen bör tyglas i det att pengar inte ska ge något politiskt inflytande alls.
Assadregimen är orsaken till att folket i Syrien inte fått välja deras ledare. Fram tills 2012, då Assadregimen genomförde skenförändringar i grundlagen, var det olagligt inget annat parti än Baathpartiet tillåtet. Den hade grundlagsskydd. Till och med Assadregimen förstår att folkets förargelse berodde på det djupt tyranniska styret.
Citera
2018-05-14, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Assadregimen är orsaken till att folket i Syrien inte fått välja deras ledare. Fram tills 2012, då Assadregimen genomförde skenförändringar i grundlagen, var det olagligt inget annat parti än Baathpartiet tillåtet. Den hade grundlagsskydd. Till och med Assadregimen förstår att folkets förargelse berodde på det djupt tyranniska styret.
Håller med dig! Blir du förvånad nu? Men jag anser att det hade varit en katastrof om Assad hade överlämnat nycklarna till riket till jihadisterna och det är tur för många miljoner att han nu går mot seger. Bättre att bygga vidare på det som redan finns och förhoppningsvis kan man göra det med ryssarnas hjälp. Bara USA åker hem och bara om Israel håller sina fingrar borta.

Att mänskligheten inte lär sig av historien är ju tyvärr ett sorgligt faktum. Se bara hur det har gått i Irak, Afghanistan, Libyen. Speciellt det sistnämnda landet. Läget är heller inte lysande i Egypten eller ens i Tunisien som har utvecklats till den störste jihadistexportören i regionen.
Citera
2018-05-14, 18:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Håller med dig! Blir du förvånad nu? Men jag anser att det hade varit en katastrof om Assad hade överlämnat nycklarna till riket till jihadisterna och det är tur för många miljoner att han nu går mot seger. Bättre att bygga vidare på det som redan finns och förhoppningsvis kan man göra det med ryssarnas hjälp. Bara USA åker hem och bara om Israel håller sina fingrar borta.

Att mänskligheten inte lär sig av historien är ju tyvärr ett sorgligt faktum. Se bara hur det har gått i Irak, Afghanistan, Libyen. Speciellt det sistnämnda landet. Läget är heller inte lysande i Egypten eller ens i Tunisien som har utvecklats till den störste jihadistexportören i regionen.
Bara för att du ogillar jihadisterna behöver du inte stå och heja på Assadregimen.

Jag trodde du kunde hålla flera bollar i luften...
Citat:
Det resonemang bygger på defekt logik. Ytterst medveten om att ett klansamhälle som det Palestinska inte kan producera ett demokratiskt styre och att jag är starkt emot Sveriges försök till State-Building i Palestina betyder inte att jag på något sätt stöder det semifascistiska styret i Israel. Man kan faktiskt hålla två tankar i huvudet. Dessutom detta att "heja på" någon sida. Vad fan är det för barnsligt beteende?

Oppositionen bestod utav jihadister, islamister och sekulära. Du valde att beteckna hela oppositionen som jihadister...
Citera
2018-05-14, 18:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Bara för att du ogillar jihadisterna behöver du inte stå och heja på Assadregimen.

Jag trodde du kunde hålla flera bollar i luften...

Oppositionen bestod utav jihadister, islamister och sekulära. Du valde att beteckna hela oppositionen som jihadister...
Jag står inte och hejar på någon. Jag har t.o.m. sagt i den andra tråden att jag tycker det är ett barnsligt beteende. Samtidigt anser jag att det var ett krigsbrott av Obamaadministrationen, Gulfstaterna och Turkiet att vräka in vapen och annat för åtskilliga miljarder till jihadisterna under förevändning att de skulle ha varit moderata rebeller- Är det så svårt att fatta?
Citera
2018-05-14, 18:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag står inte och hejar på någon. Jag har t.o.m. sagt i den andra tråden att jag tycker det är ett barnsligt beteende. Samtidigt anser jag att det var ett krigsbrott av Obamaadministrationen, Gulfstaterna och Turkiet att vräka in vapen och annat för åtskilliga miljarder till jihadisterna under förevändning att de skulle ha varit moderata rebeller- Är det så svårt att fatta?
Du har ju inte direkt kritiserat Assadregimen för något. Din aktivitet i tråden bygger på att försvara Assad, och det har vi ju redan sett bevis på.

Jag, till skillnad från dig, och det är förmodligen den största anledningen till att jag inte kan betrakta dig som en seriös debattör, tillstår att rebellerna begår brott och att det finns jihadister. Jag har förespråkat för att alla rebeller som begått brott ska stå inför rätta. Jag har aldrig ansett att jihadisterna bör få makten. Det ligger inte i syriernas eller ens västvärldens intressen att ha det så. Jag har istället förespråkat Assadregimens avgång till en övergångsregering som består av den syriska nationella koalitionen. Den består av assyrier, kurder och araber. Varken al-Nusra eller andra jihadister finns med i den gruppen.

Du har avvisat all kritik mot Assadregimen, även de grova brotten. Istället har du försökt misstänkliggöra alla organisationer som rapporterat om Assadregimens brott, trots att de samtidigt rapporterar om rebellernas, inklusive USA, Israel och Saudiarabien. Men när det kommer till Syrien har de tydligen fel.

Det finns flera Assadförsvarare i tråden som jag beundrar och kan utan några som helst problem samtala med. Du är tyvärr inte en av dom.
Citera
2018-05-14, 19:11
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Jag har aldrig ansett att jihadisterna bör få makten. Det ligger inte i syriernas eller ens västvärldens intressen att ha det så. Jag har istället förespråkat Assadregimens avgång till en övergångsregering som består av den syriska nationella koalitionen. Den består av assyrier, kurder och araber. Varken al-Nusra eller andra jihadister finns med i den gruppen. .
*Hoppas de bombar den satans regimen sönder och samman*
*jag hade hellre sett missiler vid presidentpalatset*

Här ser vi dig i all din prakt,
Du har "aldrig ansett att jihadister ska få makten"
Du fattar att det är vad som kommer att hända och du är beredd att låta det ske.

Du kunde inte bry dig mindre om de miljoner som fortfarande bor kvar i Syrien som kommer råka otroligt illa ut ifall staten faller, kvinnor
Kristna, kurder, alawiter, ateister
Och många oskyldiga

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1g2V4/har-ar-nya-terrorgruppen-som-tar-over--efter-is

Enligt WSJ har Tahrir al-Sham bildat en religiös polisstyrka, ungefär som IS. Rökning har förbjudits i områden som gruppen kontrollerar och skönhetssalonger har tvingats sluta använda smink.

Enligt civila i området har män och kvinnor som umgås utan att vara gifta gripits.

Tahrir al-Sham bildades i januari 2017 när den tidigare Nusrafronten, med sina rötter i al-Qaida, gick samman med flera mindre jihadistgrupper. Ledaren Abu Mohammad al-Julani har svurit att inta Damaskus och införa sharialagar i Syrien.

Dessa människor är de du indirekt önskar styra i Syrien, du vill indirekt se en krossad stat och många fler miljoner på flykt
Du kan väl vara ärlig med vad du tycker då du är anonym
Citera
2018-05-14, 19:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du har ju inte direkt kritiserat Assadregimen för något. Din aktivitet i tråden bygger på att försvara Assad, och det har vi ju redan sett bevis på.

Jag, till skillnad från dig, och det är förmodligen den största anledningen till att jag inte kan betrakta dig som en seriös debattör, tillstår att rebellerna begår brott och att det finns jihadister. Jag har förespråkat för att alla rebeller som begått brott ska stå inför rätta. Jag har aldrig ansett att jihadisterna bör få makten. Det ligger inte i syriernas eller ens västvärldens intressen att ha det så. Jag har istället förespråkat Assadregimens avgång till en övergångsregering som består av den syriska nationella koalitionen. Den består av assyrier, kurder och araber. Varken al-Nusra eller andra jihadister finns med i den gruppen.

Du har avvisat all kritik mot Assadregimen, även de grova brotten. Istället har du försökt misstänkliggöra alla organisationer som rapporterat om Assadregimens brott, trots att de samtidigt rapporterar om rebellernas, inklusive USA, Israel och Saudiarabien. Men när det kommer till Syrien har de tydligen fel.

Det finns flera Assadförsvarare i tråden som jag beundrar och kan utan några som helst problem samtala med. Du är tyvärr inte en av dom.
Jag anser att Baathstyret under historien visat sig vara förfärligt i många avseenden. Ungefär på nivå med alla andra regimer i regionen. Jag anser inte att Assad begått några felaktigheter ii att bekämpa jihadisterna och Daesh. Krig är skit och jag skulle inte vilja vara i den rollen där jag avgör om bomber ska släppas eller inte. Men har man med motståndare som inte i något avseende håller sig till krigets regler så lär man nog tvingas ta beslut som kanske inte alltid tål dagsljus. Som när USAF bombade Mosul och Raqqa. Alla dessa NGO:s rapporter har vi varit inne på så många gånger att jag nu har tröttnat på att argumentera med er. Kan bara konstatera att vissa sitter fast i någon sort hallucination som inte släpper:

https://twitter.com/TerrinaMajnoona/status/771823785376788480
Citera
2018-05-14, 19:52
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Citat:
Exclusive report to Tahrir Souri: Hay'at Tahrir al-Sham commander al-Shafii is in Qatar to meet with US official to discuss the HTS designation as a terrorist organisation.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fsyria.liveuamap.com%2Fen% 2F2017%2F18-april-exclusive-report-to-tahrir-souri -hayat-tahrir-alsham

Om det stämmer så verkar USA förstå hur riktig utrikespolitik bedrivs. Det är bara naturligt att USA även använder HTS som en grupp mot Assad och IS. De är effektiva motståndare till två aktörer som USA vill se försvinna; IS och Assadregimen.
Ahhh, those were the days...

Det kallar jag minsann att ställa Nusra inför rätta! Synd bara att USA inte förstår hur riktig utrikespolitik bedrivs då de fortfarande är - trumvirvel - terrorister!
Citera
2018-05-14, 20:00
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Citat:
Exclusive report to Tahrir Souri: Hay'at Tahrir al-Sham commander al-Shafii is in Qatar to meet with US official to discuss the HTS designation as a terrorist organisation.

https://www.flashback.org/leave.php?...-tahrir-alsham

Om det stämmer så verkar USA förstå hur riktig utrikespolitik bedrivs. Det är bara naturligt att USA även använder HTS som en grupp mot Assad och IS. De är effektiva motståndare till två aktörer som USA vill se försvinna; IS och Assadregimen.

Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Ahhh, those were the days...

Det kallar jag minsann att ställa Nusra inför rätta! Synd bara att USA inte förstår hur riktig utrikespolitik bedrivs då de fortfarande är - trumvirvel - terrorister!

Senast redigerad av Tillsson 2018-05-14 kl. 20:05.
Citera
2018-05-14, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Det är ett engelsk lånord i det svenska språket, betyder pålitlig eller tillförlitlig.
Jag vet vad det engelska ordet reliable betyder. Jag tycker bara att det finns alltför många idioter som tror att de verkar intelligenta bara för att de använder engelska ord istället för de svenska som redan finns och kan användas.
Citera
2018-05-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Jag vet vad det engelska ordet reliable betyder. Jag tycker bara att det finns alltför många idioter som tror att de verkar intelligenta bara för att de använder engelska ord istället för de svenska som redan finns och kan användas.
Det är ett engelsk lånord i svenskan som sagt, du sa att det var ett påhitteord.
Citera
2018-05-14, 21:45
Medlem
Citat:

FSA, som USA har övergett, är deras soldater och de består av jihadister, turkarna har dem under sitt kontroll. Jag litar inte alls på den regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in