2018-05-14, 17:43
Medlem
Hej,
Kan ngon kunnig medmnniska bertta fr mig hur det gr till att bygga en industrilokal? Har mark p ca 2000 kvm som jag vill bygga en industrilokal p.

Vill grna veta vad det skulle kunna g p prismssigt? Det r bar mark och allt mste gras frn botten!

Tacksam fr svar!
Citera
2018-05-14, 17:51
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adams-mor
Hej,
Kan ngon kunnig medmnniska bertta fr mig hur det gr till att bygga en industrilokal? Har mark p ca 2000 kvm som jag vill bygga en industrilokal p.

Vill grna veta vad det skulle kunna g p prismssigt? Det r bar mark och allt mste gras frn botten!

Tacksam fr svar!
Gjuten platta eller stampat jordgolv?
Tr eller plthall?
Takhjd?
Isolerat eller oisolerat?
Flera skepp eller en lokal p hela ytan?
Har massor av kompletterande frgor men...hur lngt var det dr snret nu igen?
Citera
2018-05-14, 18:12
Medlem
Masscentrums avatar
Brja med att prata med en grundlggningsingenjr, de gr tester om vilken grund du ska ha. Sedan gr du och pratar med en byggingenjr, frga om tips osv osv.
Citera
2018-05-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Gjuten platta eller stampat jordgolv?
Tr eller plthall?
Takhjd?
Isolerat eller oisolerat?
Flera skepp eller en lokal p hela ytan?
Har massor av kompletterande frgor men...hur lngt var det dr snret nu igen?

Gjutna platta.
5m takhjd
Ska vara isolerat
Ytan ska vara 1500kvm,en plan och 500kvm till parkering
Citera
2018-05-14, 18:47
Medlem
Bongomans avatar
Mitt omrde, elinstallationer, kan jag upplysa om. Frutom elbolagets inkopplingsavgift som kan vara frn ngra f tusen upp till hundra tusen ska du vl ha el och belysning? En enkel installation som firman gjorde med bara lampor och ngra f uttag till handverktyg plus skyltbelysning och lite annat smtt gick p 150.000:-. Ska du ha tyngre maskiner, datant och kontor r det bara fantasin som r taket. En standard bilhall med verkstad kostar ett par miljoner i bara el.
Citera
2018-05-14, 19:02
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Mitt omrde, elinstallationer, kan jag upplysa om. Frutom elbolagets inkopplingsavgift som kan vara frn ngra f tusen upp till hundra tusen ska du vl ha el och belysning? En enkel installation som firman gjorde med bara lampor och ngra f uttag till handverktyg plus skyltbelysning och lite annat smtt gick p 150.000:-. Ska du ha tyngre maskiner, datant och kontor r det bara fantasin som r taket. En standard bilhall med verkstad kostar ett par miljoner i bara el.
S r det. Det senaste projektet jag var inblandad i var tre skepp, sammanlagd golvyta 800 kvadrat, gjuten platta, golvvrme.
4,5 miljoner.
Man kan omjligt uppskatta en kostnad p flashback.
Det ts borde gra r att han borde leja ngon som ritar byggnaden och drefter ta in offerter p en totalentrepenad.
Ngon annan sanning finns inte.
Citera
2018-05-14, 21:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Det beror ju vldigt mycket p vad man vill ha. De hr ser rtt enkla ut och du hittar nog inte mycket billigare i alla fall: http://www.northpower.se/stal/din-st...nyckelfardigt/ kosta ungefr:

Citat:
Frga: Vad brukar en hall kosta om vi lter er skta hela kedjan frn markarbete till nyckelfrdig hall?
Svar: Detta r en vldigt svr frga att besvara eftersom alla vra kunder har s olika krav, frutsttningar och behov. Vanligtvis brukar kostnaden landa p mellan 6000 8000:-/kvm inkl allt ovankant singel. Markpriset r inte medrknat i detta utan frutstter att ni ger marken och att frberedande markarbeten r utfrda.

Exempel en enkel industrihall om 1000 kvm varav 150kvm r personalutrymmen ger en budgetkalkyl enligt nedan;

Admin arbete, projektering, bygglov etc: 600:-/kvm
Betongplatta: 1200:-/kvm
Skaltt hall: 2600:-/kvm
Snickerier och mlning: 800:-/kvm
El: 700:-/kvm
Ventilation: 500: -/kvm
VA och Sanitet: 400:- /kvm
Div. hyresgstanpassningar: 200:-/kvm

Summa: 7 000:-/kvm

Elen och ventilationen kan springa ivg ordentligt om du har ngon speciell verksamhet med effektstarka maskiner eller kemikalier e dyl som krver speciell ventilation. Fast snt ska man kanske inte rkna som kostnad fr byggnaden utan snarare till sjlva processen.

Kan en del av ytan vara oisolerad och uppvrmd lagerlokal s r sdana betydligt billigare, grs ofta som "tlt" p asfaltsyta.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-05-14 kl. 21:26.
Citera
2018-05-15, 02:52
Medlem
Kommersiella aktrer r proffs och vill slja/kpa/anvnda vettiga anlggningar.

Ett annat exempel r ju typ ett kommunalt ordinrt fuskbygge av en idrottshall/"gympasal":

Dvs tre omkldningsrum, tre-fyra toaletter samt en bollplan p 20 x 40 meter, entr/vestibul + ndutgng och ngon obestmbar frg p vggytorna. =
Byggnadsyta drygt 1000 kvm med el och vvs samt avsett att kunna vrmas upp ret runt.

Detta lyckas de ibland f loss fr runt fem mille.
Senast redigerad av iconicatab 2018-05-15 kl. 02:57.
Citera
2018-05-15, 21:54
Medlem
atts avatar
Steg ett r att kolla med kommunen om det gr att f bygglov fr en industrilokal, dvs. om det finns en detaljplan fr fastigheten som medger det. Jag antar att du redan vet detta men nmner det nd, utifall att!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in