Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 17:43
  #1
Medlem
Hej,
Kan någon kunnig medmänniska berätta för mig hur det går till att bygga en industrilokal? Har mark på ca 2000 kvm som jag vill bygga en industrilokal på.

Vill gärna veta vad det skulle kunna gå på prismässigt? Det är bar mark och allt måste göras från botten!

Tacksam för svar!
Citera
2018-05-14, 17:51
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adams-mor
Hej,
Kan någon kunnig medmänniska berätta för mig hur det går till att bygga en industrilokal? Har mark på ca 2000 kvm som jag vill bygga en industrilokal på.

Vill gärna veta vad det skulle kunna gå på prismässigt? Det är bar mark och allt måste göras från botten!

Tacksam för svar!
Gjuten platta eller stampat jordgolv?
Trä eller plåthall?
Takhöjd?
Isolerat eller oisolerat?
Flera skepp eller en lokal på hela ytan?
Har massor av kompletterande frågor men...hur långt var det där snöret nu igen?
Citera
2018-05-14, 18:12
  #3
Medlem
Masscentrums avatar
Börja med att prata med en grundläggningsingenjör, de gör tester om vilken grund du ska ha. Sedan går du och pratar med en byggingenjör, fråga om tips osv osv.
Citera
2018-05-14, 18:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Gjuten platta eller stampat jordgolv?
Trä eller plåthall?
Takhöjd?
Isolerat eller oisolerat?
Flera skepp eller en lokal på hela ytan?
Har massor av kompletterande frågor men...hur långt var det där snöret nu igen?

Gjutna platta.
5m takhöjd
Ska vara isolerat
Ytan ska vara 1500kvm,en plan och 500kvm till parkering
Citera
2018-05-14, 18:47
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Mitt område, elinstallationer, kan jag upplysa om. Förutom elbolagets inkopplingsavgift som kan vara från några få tusen upp till hundra tusen ska du väl ha el och belysning? En enkel installation som firman gjorde med bara lampor och några få uttag till handverktyg plus skyltbelysning och lite annat smått gick på 150.000:-. Ska du ha tyngre maskiner, datanät och kontor är det bara fantasin som är taket. En standard bilhall med verkstad kostar ett par miljoner i bara el.
Citera
2018-05-14, 19:02
  #6
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Mitt område, elinstallationer, kan jag upplysa om. Förutom elbolagets inkopplingsavgift som kan vara från några få tusen upp till hundra tusen ska du väl ha el och belysning? En enkel installation som firman gjorde med bara lampor och några få uttag till handverktyg plus skyltbelysning och lite annat smått gick på 150.000:-. Ska du ha tyngre maskiner, datanät och kontor är det bara fantasin som är taket. En standard bilhall med verkstad kostar ett par miljoner i bara el.
Så är det. Det senaste projektet jag var inblandad i var tre skepp, sammanlagd golvyta 800 kvadrat, gjuten platta, golvvärme.
4,5 miljoner.
Man kan omöjligt uppskatta en kostnad på flashback.
Det ts borde göra är att han borde leja någon som ritar byggnaden och därefter ta in offerter på en totalentrepenad.
Någon annan sanning finns inte.
Citera
2018-05-14, 21:23
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Det beror ju väldigt mycket på vad man vill ha. De här ser rätt enkla ut och du hittar nog inte mycket billigare i alla fall: http://www.northpower.se/stal/din-st...nyckelfardigt/ kosta ungefär:

Citat:
Fråga: Vad brukar en hall kosta om vi låter er sköta hela kedjan från markarbete till nyckelfärdig hall?
Svar: Detta är en väldigt svår fråga att besvara eftersom alla våra kunder har så olika krav, förutsättningar och behov. Vanligtvis brukar kostnaden landa på mellan 6000 – 8000:-/kvm inkl allt ovankant singel. Markpriset är inte medräknat i detta utan förutsätter att ni äger marken och att förberedande markarbeten är utförda.

Exempel en enkel industrihall om 1000 kvm varav 150kvm är personalutrymmen ger en budgetkalkyl enligt nedan;

Admin arbete, projektering, bygglov etc: 600:-/kvm
Betongplatta: 1200:-/kvm
Skaltät hall: 2600:-/kvm
Snickerier och målning: 800:-/kvm
El: 700:-/kvm
Ventilation: 500: -/kvm
VA och Sanitet: 400:- /kvm
Div. hyresgästanpassningar: 200:-/kvm

Summa: 7 000:-/kvm

Elen och ventilationen kan springa iväg ordentligt om du har någon speciell verksamhet med effektstarka maskiner eller kemikalier e dyl som kräver speciell ventilation. Fast sånt ska man kanske inte räkna som kostnad för byggnaden utan snarare till själva processen.

Kan en del av ytan vara oisolerad och uppvärmd lagerlokal så är sådana betydligt billigare, görs ofta som "tält" på asfaltsyta.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-05-14 kl. 21:26.
Citera
2018-05-15, 02:52
  #8
Medlem
Kommersiella aktörer är proffs och vill sälja/köpa/använda vettiga anläggningar.

Ett annat exempel är ju typ ett kommunalt ordinärt fuskbygge av en idrottshall/"gympasal":

Dvs tre omklädningsrum, tre-fyra toaletter samt en bollplan på 20 x 40 meter, entré/vestibul + nödutgång och någon obestämbar färg på väggytorna. =
Byggnadsyta drygt 1000 kvm med el och vvs samt avsett att kunna värmas upp året runt.

Detta lyckas de ibland få loss för runt fem mille.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-05-15 kl. 02:57.
Citera
2018-05-15, 21:54
  #9
Medlem
atts avatar
Steg ett är att kolla med kommunen om det går att få bygglov för en industrilokal, dvs. om det finns en detaljplan för fastigheten som medger det. Jag antar att du redan vet detta men nämner det ändå, utifall att!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback