2018-05-13, 21:35
Medlem
poppilos avatar
Otroligt att folk fortfarande lägger fokus på polstjärnan inom platta jorden. Polstjärnan har inget som visar om jorden är rund eller platt.
Citera
2018-05-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Otroligt att folk fortfarande lägger fokus på polstjärnan inom platta jorden. Polstjärnan har inget som visar om jorden är rund eller platt.

Mer otroligt att folk tror att jorden är platt.

Att ingen kan förklara och/eller visa var KANTEN finns säger allt.

Tråden kryllar av posthoror och psykologiska experiment.
Citera
2018-05-13, 22:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo

Jodå, våra observationer av polstjärnan visar att jorden är en sfär.
Citera
2018-05-13, 22:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
När man använder sig av himlakroppar för navigation, även kallat astronavigering, föreställer man sig himlen som en sfär och jordytan, vanligtvis havet som ett plan. Även kallat horisontalplan. Från jordytan till himlakropparna på himmelssfären använder man inga avstånd, noterar att alla himlakroppar inkluderas i detta begrepp, Alltså även sol och måne. Man kan som exempel då ta en höjd till Polstjärnan, denna höjd är en vinkel mätt i grader och inget avstånd. Med denna vinkel kan man bestämma sin latitud men inte var på latituden man befinner sig, för det krävs fler observationer av andra himlakroppar eller samma objekt men då under separata tider. Vanligtvis tre sådana observationer som bilder tre ortlinjer som i sjökortet bildar en triangel inom var observatören befinner sig.

Alltså, för att navigera med Polstjärnan föreställer man sig himlen som en sfär och objekten på himmelssfären har inget avstånd från jordytan. Vidare föreställer man sig jordytan som ett plan, ett horisontalplan kallas det.

Med andra ord, himlen är en sfär och jorden ett plan. Detta förfarande ger ingen indikation på en sfärisk jord.

Jag killgissar på att ditt superintellektuella svar blir ungefär: "vet du VAD en nautisk mil är?" "Vet du VAD Polstjärnan är?"

Och HUR får du reda på breddgraden genom höjden/vinkeln till polstjärnan?

Att du gång på gång berättar hur man observerar polstjärnan är inte det jag undrar.
Att du gång på gång poängterar att avståndet till polstjärnan inte är relevant besvararar heller inte något.

Ja, du får fram höjden/vinkeln till polstjärnan till tex 45 grader, du färdas norrut och sedan mäter höjden/vinkeln till 50 grader.

Hur långt norr har du så rest. Att du rapar upp ett tal * 5 svarar ju inte vad talet är för något.

Så, istället för att så uppenbar undviker att svara så svara!
Vad är det du faktiskt räknar ut?
Citera
2018-05-13, 22:37
Medlem
Zwoop77s avatar
När jag står på mitt lantställe vid havet nära Sundsvall så går jag varje dag ner till havet och ser den mäktiga havshorisonten bre ut sig som ett skarpt streck.

Vad är det jag ser? Jag vet att Finland ligger 22 mil rakt fram där jag står. Men jag kan inte se någonting av Finland. Vad beror det på?

Jag vet att om man flyger på 10 000 meters höjd så kan man se cirka 37 mil åt alla håll om det är fint väder utan problem (jag har gjort detta många gånger). Så jag borde kunna se Finland om jorden är platt eftersom det "bara" är 22 mil bort.

Skulle ett flygplan passera på 10 000 meters höjd ovanför mig samtidigt som jag står vid havet så skulle de i flygplanet kunna se Finland samtidigt som jag inte kan se Finland nere på marken. Hur förklarar ni det?

Någon som tror att jorden är platt som vill försöka sig på en förklaring?

(Ja, jag vet att jag tjatat om detta förut, men jag har ännu inte fått ett vettigt svar.)
Citera
2018-05-13, 23:05
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
När jag står på mitt lantställe vid havet nära Sundsvall så går jag varje dag ner till havet och ser den mäktiga havshorisonten bre ut sig som ett skarpt streck.

Vad är det jag ser? Jag vet att Finland ligger 22 mil rakt fram där jag står. Men jag kan inte se någonting av Finland. Vad beror det på?

Jag vet att om man flyger på 10 000 meters höjd så kan man se cirka 37 mil åt alla håll om det är fint väder utan problem (jag har gjort detta många gånger). Så jag borde kunna se Finland om jorden är platt eftersom det "bara" är 22 mil bort.

Skulle ett flygplan passera på 10 000 meters höjd ovanför mig samtidigt som jag står vid havet så skulle de i flygplanet kunna se Finland samtidigt som jag inte kan se Finland nere på marken. Hur förklarar ni det?

Någon som tror att jorden är platt som vill försöka sig på en förklaring?

(Ja, jag vet att jag tjatat om detta förut, men jag har ännu inte fått ett vettigt svar.)
Det har med distortion i atmosfären att göra. Tänk att se genom en dimma. Du kan dock se betydligt längre än vad som borde vara möjligt när förhållandena är bra där fuktigheten i luften är låg, då är distortionen speciellt låg. I dessa förhållanden kan du se saker du inte borde kunna se. Rundjordare kommer såklart med refraction som förklaring, trots att observationer visar att refraction speglar neråt om det är närvarande, inte uppåt som dom påstår.
Citera
2018-05-13, 23:14
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Det har med distortion i atmosfären att göra. Tänk att se genom en dimma. Du kan dock se betydligt längre än vad som borde vara möjligt när förhållandena är bra där fuktigheten i luften är låg, då är distortionen speciellt låg. I dessa förhållanden kan du se saker du inte borde kunna se. Rundjordare kommer såklart med refraction som förklaring, trots att observationer visar att refraction speglar neråt om det är närvarande, inte uppåt som dom påstår.

Så du menar att "distortion" bara påverkar de som står på marken vid havet och inte de som sitter i ett flygplan på 10 000 meters höjd? För de kan ju se Finland samtidigt som jag, på marken, inte kan se Finland? Det verkar ju lite skumt?
Citera
2018-05-13, 23:14
Medlem
Citat:

"Distorsion i atmosfären" upphör alltså om man befinner sig högt upp, t.ex. i ett flygplan på 10 km höjd? Intressant; berätta mer?
Citera
2018-05-13, 23:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Var är "dimman" när man ser horisonten som en skarp linje?
Citera
2018-05-13, 23:19
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Så du menar att "distortion" bara påverkar de som står på marken vid havet och inte de som sitter i ett flygplan på 10 000 meters höjd? För de kan ju se Finland samtidigt som jag, på marken, inte kan se Finland? Det verkar ju lite skumt?
Det är inte så skumt egentligen. Värmen som ligger närmst jordens yta skapar mest distortion, ju längre upp du kommer ju kallare blir det. Det är därför man under dagar med låg luftfuktighet kan se så långt även från jordens yta, längre än vad rundjordmodellen säger är möjligt därav dilemmat.
Citera
2018-05-13, 23:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Rundjordare kommer såklart med refraction som förklaring, trots att observationer visar att refraction speglar neråt om det är närvarande, inte uppåt som dom påstår.

Det är det nog ingen som påstått det, vi är nog alla överens om att marknära refraktion innebär att ljuset böjer av nedåt. Tänkte du fel nu kanske?

Men jag är glad att du håller med om att vi kan observera refraktion, vi vet mao att det förekommer.

Citat:
Du kan dock se betydligt längre än vad som borde vara möjligt när förhållandena är bra...

Nej man kan inte se längre än vad borde vara möjligt.
Däremot kan man ibland se längre än den geometriska horisonten tack vare att ljuset böjer av.

Citat:
Det är därför man under dagar med låg luftfuktighet kan se så långt även från jordens yta, längre än vad rundjordmodellen säger är möjligt därav dilemmat.

Nej nu ljuger du. Man kan aldrig se längre än vi borde.
Senast redigerad av madtop 2018-05-13 kl. 23:25.
Citera
2018-05-13, 23:23
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att vägen kan vara krökt, men det är svårt att se på grund av refraktionen.
Självklart ser vägen rak ut, om krökningen är liten.
Finns det något klipp på samma väg som är tagen när det är kallare?
Dessutom finns det filmer på båtar som döljs utan att någon spegling döljer nedre delen.
Den är rak garanterat, det är uppenbart från videon. Ingen kurvatur som kan förklara att cyklisten försvinner på den vägen så försök inte ens. Det är garanterat speglingen.

Vet ej. Visa mig en sådan video, ännu har du inte producerat någon video som inte 1. antingen har spegling eller 2. har vågor som döljer sikten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in