2018-05-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, du har rätt - "hemundervisning" kallas det väl när barn undervisas i hemmet av sina egna föräldrar, och det förekommer i andra länder men inte i Sverige. Den undervisning som flickorna i Bjärred fick, kallas någonting annat, kanske "särskild undervisning" (eller så nåt helt annat!). Det är bara så väldigt smidigt att skriva just "hemundervisning" så jag tror att de flesta av oss använder det begreppet bara för att det är kort och enkelt att skriva!

Ja och så utgår man från den mening det har här.
Citera
2018-05-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jo men det gäller väl sjukskrivning va?
Man kan bli sjukskriven för att man brutit en tånagel ifall man upplever att man inte kan jobba pga det.
Men när det gäller att bli hemundervisad i skolarbetet så tror jag nog att det krävs en lite mer ingående undersökning.

Det gäller detsamma för alla typer av intyg från vårdgivare.
Citera
2018-05-13, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur märkte man att barnen mådde bättre i Os sällskap?

Men hur kunde E.K. missar detta? Tror du det vore mer närliggande att tro att H hade begått filicide-suicide än att O eller O och H dödade barnen (gemensam)?

Varför hade H inte tid för barnen? Många skrev här att H jobbade deltid. Du är den ända som skrev att hon jobbade fulltid. Vet du hur det var?

Vem är E.K ?
Citera
2018-05-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hemundervisning i meningen att föräldrarna själva undervisar barnen förekommer i andra länder men är strikt förbjudna i Sverige. Här råder allmän skolplikt utförd av kommunala skolor.

Så var det också i detta fall. Om än det pga medicinska orsaker utfördes i hemmet av ordinarie skolpersonal (lärare).

Jag är framförallt nyfiken på hur vården bemött denna familj när dom behövde dom som mest.

Jo. Jag vet att det är skillnad. Det kanske inte märks att jag har stenkoll? 🙄🤪 Som jag skrev så är det inte särskilt svårt att hitta föräldrar som tipsar om hur man ska bära sig åt för att få denna typ av undervisning på särskild plats pga medicinska orsaker. Tips till föräldrar som egentligen vill hemundervisa själva, alltså. Men som inte får det pga bor i Sverige. Rådet är då ”flytta utomlands om skolan inte går med på undervisning pga medicinska skäl.”
Citera
2018-05-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Japp i mellandagarna syntes dom i affären.
Gammal info från granne.

Nu ska det visst vara två av varandra oberoende vittnen, om jag fattar det rätt, för att det skall godtas som observation.

Annars borde även det funnits med på Moa (senast sedd). Vilket det inte gör eller så har man endast tittat på datum i januari. I nära anslutning till dödsfallen.
Citera
2018-05-13, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det gäller detsamma för alla typer av intyg från vårdgivare.

Så du menar att min vän som fick ett epileptiskt anfall och blev fråntagen körkortet.i ett års tid hade kunnat gå till en mindre nogräknad läkare och fått intyg på att jajamen, den här patienten kan köra bil?
Intressant att veta. Ska tipsa han om det ifall han får nåt mer anfall och blir fråntagen körkortet.

Du vet väl att transportstyrelsen har egna läkare som sitter och granskar alla intyg som kommer in med förstoringsglas?
Citera
2018-05-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Så du menar att min vän som fick ett epileptiskt anfall och blev fråntagen körkortet.i ett års tid hade kunnat gå till en mindre nogräknad läkare och fått intyg på att jajamen, den här patienten kan köra bil?
Intressant att veta. Ska tipsa han om det ifall han får nåt mer anfall och blir fråntagen körkortet.

Du vet väl att transportstyrelsen har egna läkare som sitter och granskar alla intyg som kommer in med förstoringsglas?

Nej, tyvärr, (eller tack och lov) där gäller ju läkarens anmälningsplikt till Transportstyrelsen...
Citera
2018-05-13, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag råkade se att nån hade citerat Ellie. Jag hittade inte inlägget. Tror inte på nåt som står där.

Jag fick inte riktigt kläm på en sak.....
Hur ofta träffade du Moa ungefär?

1 timma/vecka typ.?

Kan det stämma?
Citera
2018-05-13, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Nej, tyvärr, (eller tack och lov) där gäller ju läkarens anmälningsplikt till Transportstyrelsen...

Men herregud. Tror du att det räcker med ett litet läkarintyg för att bli beviljad hemundervisning?
Men jag kanske har fel. Du har ju stenkoll.
Citera
2018-05-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Rektorn frågade sig ju om man lyssnat för mycket på föräldrarna. Min bonniga tolkning av detta är att föräldrarna tjatat järnet på rektorn om att prompt få hemundervisning när intyg dök upp, medan rektorn (med team) egentligen hade velat testa med anpassningar i skolan - vilrum osv. Har aldrig sett några uppgifter om att vilrum utnyttjats.
För att inte ånyo bli beskylld av nån för att vara ”ohederlig” får man väl flika in att rektorn besvarade sin fråga med ungefär ”nej”, dvs man hade inte lyssnat för mycket på föräldrarna - besluten om hemundervisning var alltså enligt henne rätt. Med facit i hand känns kanske det resonemanget lite märkligt.
Obs att jag inte snokat reda på de exakta citaten, men jag tror jag återger andemeningen i rektorns uttalande någorlunda rätt.

Ja, jag tolkar rektors uttalande precis som du. Och jag tror att anledningen till att kommunen öht hade presskonferens var för att låtsasblotta strupen...för att undgå hård granskning från medierna.
Citera
2018-05-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Du säger Rockkungen kom med anklagelser.

Exp så har du själv skrivit att O far köpt huset det gick inte igenom, ngn ville riva de osv.

Ljuger Rockungen om detta inlägg hen skrivit?
Sådan information är inte offentlig.

Ursprungligen postat av Rockkungen
- Nej Oskars pappa har eller ska inte köpa huset - Hannas sida av släkten vill inte tjäna några pengar

- Huset ägs fortfarande av
- Oskar och Hanna som har lagfarten som dem haft sedan 29/2- 2012 då dem köpte
- Huset för 3.470 000 -

- Det har ALDRIG varit ett pågående köp av
- Oskars pappa eller prat om rivning -

- Elli09 du målar ju ner Oskars släkt med🤭-
- Som att Oskars pappa ville köpa ut huset-
- Riva huset mm mm mm mm -
-Din vän måste få fel information -
- Eller så fantiserar dem -

- Elli09 glöm inte
- Hannas föräldrar och bror som också sörjer-
Och detta jämför du med vad Rockkungen har anklagat O för ?
Jag skrev inte inlägget för att smutskasta någon, bara en förklaring till varför vissa av parets möbler finns kvar i huset.
Och Os Pappa ville inte ta över huset för egen vinnings skull heller.De har mist sina älskade barnbarn, son och sonhustru på ett så makabert sätt som nog ingen kan föreställa sig.
Det sista de tänker på är pengar just nu !
Citera
2018-05-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Rektorn frågade sig ju om man lyssnat för mycket på föräldrarna. Min bonniga tolkning av detta är att föräldrarna tjatat järnet på rektorn om att prompt få hemundervisning när intyg dök upp, medan rektorn (med team) egentligen hade velat testa med anpassningar i skolan - vilrum osv. Har aldrig sett några uppgifter om att vilrum utnyttjats.
För att inte ånyo bli beskylld av nån för att vara ”ohederlig” får man väl flika in att rektorn besvarade sin fråga med ungefär ”nej”, dvs man hade inte lyssnat för mycket på föräldrarna - besluten om hemundervisning var alltså enligt henne rätt. Med facit i hand känns kanske det resonemanget lite märkligt.
Obs att jag inte snokat reda på de exakta citaten, men jag tror jag återger andemeningen i rektorns uttalande någorlunda rätt.

Frågan är för mig vad det var som var så övertygande att man inte kunde vistas ens för laborationer i skolan [A]. Eller att M fick hemundervisning från dag 1. Nu skrev Elli09 att det inte var från dag 1, men ganska omgående. Och jag kan inte förklara mig detta på ett annat sett än att en föräldrar/föräldrarna gav uttryck för att barnen inte mådde bra i skolan, att deras tillstånd försämrades (eventuell irreversibel) i skolan och att skolvistelsen därmed riskerar deras hälsa. Vilken rektor vill ha det på sitt samvete? Om barnen då presterar bra i hemmamiljön (där det är lungt etc), så bör väl alla vara nöjda ur ett lärande perspektiv. Eller? Spekulation att det kan ha varit så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in