Jag har en fråga som jag har funderat på i några dagar, kanske någon som jobbar med det här vet eller någon vet utan att jobba med detta:
Hur planerad är ett självmord? Eller hur oplanerad kan det vara? Jag ser denna familiciden som ett utvidgad självmord, själv om jag inte gillar begreppet. Jag tror att gm vill själv begå självmord och de andra fick sätta livet - inte att incitamentet var att döda barnen och sen begår självmord som följd av detta.
Kan något sånt ske i affekt överhuvudtaget?
Jag har läst det här till exempel kring den suicidale processen:
”- misslyckad problemlösning
- uppgivenhet, trötthet, utmattning
- psykiskt lidande, ångest
- utanförskap, isolering, bristande relationer
- suicidtankar
- suicid”
Det som kan utlöser krisen anges så här:
”-Dödsfall i personens närhet, pojk- eller flickvännen har gjort slut, arbetslöshet, konkurs, klammeri med rättvisan, skamkänslor
-En större besvikelse, misslyckad examen eller tentamen, utebliven befordran, mobbning, kränkning
-Sjukdom som depression, psykoser, allvarliga kroppsliga sjukdomar, missbruk”
https://www.suicidezero.se/fakta-rad/den-suicidala-processen
Och det här (skälv om netdoktorn kanske inte är den källa som är bäst lämpad):
”De allra flesta självmord sker efter en lång process av gradvis stegrad självmordsbenägenhet. Man brukar tala om "den suicidala stegen" (suicid=självmord). Självfallet kan denna process variera betydligt i sin exakta utformning hos olika individer, olika "trappsteg" passeras olika fort eller hoppas över, men generellt kan den beskrivas i följande steg:
Dödstankar
Dödsönskan
Självmordstankar
Självmordsplaner
Genomfört självmord”
https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/artiklar/sjalvmord-och-sjalvmordsforsok/
Vad jag har förstått, kan processen går snabbt mellan utlösande faktor och försök till eller genomförd suicid, men när jag läser det har behövs det väl ofta ändå en tid för detta?
Det är inget man genomgå från en dag till en annan och kanske ännu mindre när det inkludera att man tänka döda andra familjemedlemmar?