2018-05-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja, verkligen..
Här är en liten reflektion: tyckte fam H——w att H var WT, en lycksökerska? Att O har gift ner sig, dessutom med en kvinna äldre än han?

Nej det tror jag absolut inte de tyckte.Men kan ju ha varit hon själv som hade demoner.
Hs familjekonstellation var ju mer tudelad en Os som levt i kärnfamilj hela sitt liv och som dessutom strävat efter att hålla ihop och ha roligt tillsammans med gemensamma intressen.
Citera
2018-05-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag har stor erfarenhet av självmord dels genom mitt jobb och även privat efter min sons älskade vän som tog sitt liv för ett år sedan.Jag skulle säga att trots detta så vet man aldrig. Kan vara allt ifrån en impulshandling till ett väl planerat. När en patient läggs in så görs en bedömning som då låter som : s-tankar men inga planer.
Men det är bara en bedömning som alltid är vansklig. Ibland har vi då xtratillsyn var 15: eller 30 min. Vid uttalade självmordstankar gäller klistervak då patienten inte får lämnas en sekund. Man är sida vid sida även vid toabesök. Men det är vad vi kan göra. Förhindra ett suicid under sjukhusvistelsen. Någon gång kommer man ut och många genomför det då. Det händer att patienter tar sitt liv på sjukhuset. Då är det ofta planerat och i ett slags syfte att skona anhöriga om du förstår vad jag menar.
Dom fall jag känner till som skett inne på avdelningar har varit hängningar med hjälp av lakan eller duschslangar.
Vi låser duschar på kvällen, visiterar patienter när dom kommer in , plockar av mobilladdare. skärp, vassa föremål o.s.v. Men som sagt. Det går aldrig att förhindra helt. Den som väl bestämt sig finner ut ett sätt.
Finns inga enkla svar. Detta är det svåraste och så sorgligt. Allt detta lidande. Den psykiska ohälsan är så stor. Inga direkta svar på dina frågor. Men det är just det som är grejen. Det finns inga enkla svar. Efteråt ser man så tydligt signalerna men så svåra att upptäcka innan.
Patienten befinner sig i ett svart hål. Utan väg ut.

Jag känner igen det du beskriver. Så är det.
Har du någon tanke om huruvida det kan vara svårare att söka hjälp för personer som (medan de var friska) var särskilt "kompetenta" - kanske välutbildade, driftiga, vana vid att ta sig fram (genom yrkeskarriären, till exempel), framåtsträvande, självständiga, osv? Detta är säkert svårt att svara på, men jag började fundera över detta...
Citera
2018-05-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför har det plötsligt efter fyra månader blivit en sandlåda...debattklimatet kommer nu att bli bättre framöver med mer diskussioner och mindre hetsande.
Polisen fick ett första utlåtande från obduktionen innan de gick ut med pressmeddelandet och om O hade mördat H sa hade obducenten upptäckt det. Genom alla förhör framkom förmodligen hur föräldrarna upplevde tillvaron och där ingår naturligtvis en bild av H också vilket gärna glöms bort i detta sammanhang.
Hej!
Du skriver att debattklimatet nu kommer att bli bättre? Det har jag inte märkt. Jag får ont i magen härinne av alla personangrepp därför lämnar jag nu. Tar alldeles för mkt energi och något är väldigt fel när huvudsaken blir att angripa medskribenter och triumfera över att man hade rätt och jag känner hur jag nästan glömmer Agnes och Moa. Jag vill aldrig glömma Agnes och Moa!
Avslutningsvis.
Dom tävlande är:
1. Grupp 1: Hanna och Oskar mördade gemensamt sina barn. Dom är svin.
2. Grupp 2:Hanna och Oskar mördade gemensamt sina barn i barmhärtighet och lät dom somna fint i sina sängar.
3. Grupp 3: Hanna var drivande och här finns undergrupper: Hanna drivande, påverkar Oskar.
utmynnar i ett gemensamt beslut.
4. Grupp 4: Oskar är ensam mördare.
Säkert glömt några grupper....
Utom tävlan: Rumbledoll som inte vågar vara tvärsäker men lutar åt psykisk ohälsa i varierande former.
Så hejdå. Hoppas vi får lite fler pusselbitar med tiden👋🏻
Citera
2018-05-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ev OT, men var kan man läsa om att ME, fibro, mm kan ha samma grundorsak. Mkt intresserad av det!! Kan SLE och vissa former av utbrändhet också räknas in i detta kluster?

I Norge gör man ingen åtskillnad mellan utmattningssyndrom och ME som i Sverige. Jag som drabbats av djup utmattningsdepression som däckade mig för många år ser likheterna med ME men också skillnaderna.
ME sägs ligga i framkant i Norge vilken kanske kan förklaras med den sammanslagningen.
Citera
2018-05-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har en fråga som jag har funderat på i några dagar, kanske någon som jobbar med det här vet eller någon vet utan att jobba med detta:

Hur planerad är ett självmord? Eller hur oplanerad kan det vara? Jag ser denna familiciden som ett utvidgad självmord, själv om jag inte gillar begreppet. Jag tror att gm vill själv begå självmord och de andra fick sätta livet - inte att incitamentet var att döda barnen och sen begår självmord som följd av detta.

Kan något sånt ske i affekt överhuvudtaget?

Jag har läst det här till exempel kring den suicidale processen:

”- misslyckad problemlösning
- uppgivenhet, trötthet, utmattning
- psykiskt lidande, ångest
- utanförskap, isolering, bristande relationer
- suicidtankar
- suicid”

Det som kan utlöser krisen anges så här:

”-Dödsfall i personens närhet, pojk- eller flickvännen har gjort slut, arbetslöshet, konkurs, klammeri med rättvisan, skamkänslor
-En större besvikelse, misslyckad examen eller tentamen, utebliven befordran, mobbning, kränkning
-Sjukdom som depression, psykoser, allvarliga kroppsliga sjukdomar, missbruk”

https://www.suicidezero.se/fakta-rad/den-suicidala-processen

Och det här (skälv om netdoktorn kanske inte är den källa som är bäst lämpad):

”De allra flesta självmord sker efter en lång process av gradvis stegrad självmordsbenägenhet. Man brukar tala om "den suicidala stegen" (suicid=självmord). Självfallet kan denna process variera betydligt i sin exakta utformning hos olika individer, olika "trappsteg" passeras olika fort eller hoppas över, men generellt kan den beskrivas i följande steg:

Dödstankar
Dödsönskan
Självmordstankar
Självmordsplaner
Genomfört självmord”

https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/artiklar/sjalvmord-och-sjalvmordsforsok/

Vad jag har förstått, kan processen går snabbt mellan utlösande faktor och försök till eller genomförd suicid, men när jag läser det har behövs det väl ofta ändå en tid för detta?

Det är inget man genomgå från en dag till en annan och kanske ännu mindre när det inkludera att man tänka döda andra familjemedlemmar?

Ang suicid, ja det kan och sker många gånger i affekt. Ex personer mer EIPS där ångesten och känslorna snabbt kan växla från glada-nattsvarta (kan ske flera gånger under en dag i kris)
Många har bekantat sig med tankar om suicid innan men agerandet behöver absolut inte vara planerat.
Några statiska riskfaktorer är: missbruk, heriditet, impulsivitet, psykossjukdom, tidigare suicidförsök, att vara man, medelålder och uppåt.
I riskerna måste skyddande faktorer vägas in.
Många kan ha suicidtankar utan att genomföra suicid, i stort sätt alla jag mött som gjort suicid försök har i någon mån tvekat in i det sista även.
Görs suicid i affekt är det i direkt anslutning till någon slags kris för personen. Affekt=i känslan.
Görs suicid i ”lugn och ro” har många tankar hunnit passera innan det gjorts.
Citera
2018-05-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hur menar du? Var det snällt menat? Svårt att tro det. Jag börjar med att skriva ” det är mina tankar”. Är det därför du säger ” du verkar ha förkovrat dig” . Vet du varför jag börjar så för här finns folk som nästan kräver det. Dom har inte själva fattat att dom är på fb. Självklart alla skriver här vad dom tror. Men alla kräver ändå att man ska skriva ” jag tror att....”. Det ska egentligen inte behövas ,sånt förtydligande.
Om du skriver” du har förkovrat dig ” för jag känner till hur en depression är o beskriver det; då säger jag som det är. Det är för att jag har själv upplevt detta. Inte bara via mina vänners barn . Egna upplevelser. Jag försökte aldrig ta livet av mig. Hade spärr. Ville inte lämna mina barn.
Därför var det inte svårt att se att Oskar mådde dåligt. Jag hade bara svårt att se att en sån man som Oskar, vältalig o allt kunde få en sån enorm depression. Därför i min naivitet trodde jag det var cancer han hade.

Det är lätt att förstå att du, på grund av dina egna erfarenheter, utan svårigheter kan känna igen en person som är deprimerad (tack för att du delar med dig). Efter vad man förstår så var O's depression mycket påtaglig? Då kanske inte andra i omgivningen kan ha undgått att förstå att han verkligen mådde dåligt? Vilket kanske kan förklara det där med "det som inte fick ske, skedde" (och då kan man väl gissa att "det som inte fick ske" var att O själv skulle ta sitt liv. Antagligen hade ingen någon tanke på att även resten av familjen skulle dö).

När var det du sa att O var så där dålig? (du har skrivit det men jag kommer inte ihåg).
Citera
2018-05-13, 19:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men låt oss försöka lämna tramsargumentet och sondera terrängen om det finns någon standard om objektivt fastställt humant civiliserat beteende.

Självklar ska man inte ta ihjäl sina barn, men vad om barnen har en dödlig sjukdom där transportsträckan till döden är säkerställt plågsam. Du ansåg att O väl kunde hostat eller fixa bakterier till barnen. Låt oss fullfölja ett tankeexperiment med jämförelse på det alternativet.

Armstark tog ju upp det här med massförstörelsevapen. Inte helt irrelevant men kopplingen gick dig förstås helt över huvudet.

Vi kan ju leka med tanken att vi befinner oss i ett krig och ska försvara oss med något slags vapen. Det är tillåtet för oss att skjuta på fi, med handeldvapen eller raketer av något slag. En lite gammeldags granat kan nog också vara ok.

Men dumpa bakterier som långsamt och plågsamt dödar fi, skulle kunna få oss dömda för krigsförbrytelser, kanske även tortyr beroende på syftet vi har med bakterieplanteringen.

Tror du den här internationellt gällande rättsliga standarden har tillkommit för att det är humanare eller mer skonsamt att dödas av bakterier jämfört med ett välriktat skott i huvudet eller träffyta på en rektangel om
20 * 30 cm träffyta i bröstkorgen centrerat vid hjärttrakten?
Alltså vad ni gillar och vrida på vad man skriver! Jag menade endast att om man är så mån om barnen och är rädd för att de ska bli sjuka och plågas, borde man väl vara rädd förr att skada dem vid ett mord? Sen vet vi ju inte heller hur barnen har haft det i villan, speviellt sista tiden och hur morden gick till... så sluta gärna och tjafsa om bakterierna nu, för det största tramset fixade du så bra själv I detta nlägg, nöjd? Jag fattar! Gör du?
Citera
2018-05-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är lätt att förstå att du, på grund av dina egna erfarenheter, utan svårigheter kan känna igen en person som är deprimerad (tack för att du delar med dig). Efter vad man förstår så var O's depression mycket påtaglig? Då kanske inte andra i omgivningen kan ha undgått att förstå att han verkligen mådde dåligt? Vilket kanske kan förklara det där med "det som inte fick ske, skedde" (och då kan man väl gissa att "det som inte fick ske" var att O själv skulle ta sitt liv. Antagligen hade ingen någon tanke på att även resten av familjen skulle dö).

När var det du sa att O var så där dålig? (du har skrivit det men jag kommer inte ihåg).
Våren april- början på maj 2017. I augusti när vi hade lite mejlkontakt skrev jag som svar till honom - när han skrev att Moa hade blivit långvarigt sjuk- ” hoppas alla andra mår bra”. Jag menade med alla andra honom. Jag kunde inte direkt skriva till honom och fråga hur han mådde. Borde skrivit till Hanna.
Citera
2018-05-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej det tror jag absolut inte de tyckte.Men kan ju ha varit hon själv som hade demoner.
Hs familjekonstellation var ju mer tudelad en Os som levt i kärnfamilj hela sitt liv och som dessutom strävat efter att hålla ihop och ha roligt tillsammans med gemensamma intressen.
Hanna hade inga demoner. Man måste inte leva i en kärnfamilj. Hanna hade förstått hur livet var tror jag. Man föds utan att veta att man föds . Sen kommer livet, ett streck , strecket kan vara olika , lite mer upp o ner för vissa av olika anledningar. Sen dör vi. Enda saken som är gemensamt för alla. Drabbar alla. Inte ens den rikaste kommer undan. Rättvist. Men samtidigt hemskt. Livet är trots alla upp o ner en vacker sak. Man vill helst inte dö.
Hanna gillade livet tror jag. Ett enkelt liv utan konstigheter.
Citera
2018-05-13, 19:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Våren april- början på maj 2017. I augusti när vi hade lite mejlkontakt skrev jag som svar till honom - när han skrev att Moa hade blivit långvarigt sjuk- ” hoppas alla andra mår bra”. Jag menade med alla andra honom. Jag kunde inte direkt skriva till honom och fråga hur han mådde. Borde skrivit till Hanna.

Här kan ju ligga en förklaring i att du uppfattar honom som konstig. Du verkar ju haft svårt för en rak kommunikation. Du säger en sak men menar något annat om någon annan person än den du kommunicerar med. Och du förutsätter att Moa gör som du. När hon säger att hon inte gillar hundar och katter så börjar du fundera på vad hon kan tänkas mena, detförevävardig inte atthon kan mena precis dethon säger vare sig mer eller mindre

Det kan väl funnits viss möjlighet att O och H, kanske även Moa uppfattat att något går fel i kommunikationen. Om O uppfattat dig som falsk men inte velat börja gräva i dina avsikter med detta så kanske det inte är konstigt om han varit lite tvär?

(Jag säger inte detta av illvillja, det kan väl finnas olika skäl till att man inte har en rak kommunikation, att man är uppfostrad till något annat, visa hänsyn, är rädd för någon etc, men det kan ju lätt bli konstiga feltolkningar)
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-13 kl. 19:38.
Citera
2018-05-13, 19:38
Medlem
Citat:

Nej, det kan ju vara svårt att fråga rakt ut om hälsan, när det gäller personer som man inte är "kompis" med (utan har en annan sorts relation till). Så gör vi nog alla.

Och kanske är vi alla litet extra "hänsynsfulla" i fråga om just den psykiska hälsan... tyvärr...

När ska den dagen komma, när det är lika naturligt att prata om ont i själen som ont i en höft...? När det är lika naturligt att söka hjälp inom psykiatrin som inom alla annan sjukvård... En fråga som det givetvis är omöjligt för dig att svara på, men jag frågar ändå: tror du att O hade/skulle ha söka hjälp för sin depression?
Citera
2018-05-13, 19:42
Medlem
Citat:
Hanna var också lite betryckt. Men inte alls kantig. Snäll. Intelligent. Betryckt ; jag vet inte av vad. Vissa här sagt att hon hade metastaserad bröstcancer. Om det är sant så är det inte konstigt att hon var påverkad av det. Alla förstår det påverkar en människa. Men hennes inställning till världen var mjuk.

Citat:
Hanna hade inga demoner. Man måste inte leva i en kärnfamilj. Hanna hade förstått hur livet var tror jag. Man föds utan att veta att man föds . Sen kommer livet, ett streck , strecket kan vara olika , lite mer upp o ner för vissa av olika anledningar. Sen dör vi. Enda saken som är gemensamt för alla. Drabbar alla. Inte ens den rikaste kommer undan. Rättvist. Men samtidigt hemskt. Livet är trots alla upp o ner en vacker sak. Man vill helst inte dö.
Hanna gillade livet tror jag. Ett enkelt liv utan konstigheter.

Men hon var lite betryckt ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in