Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Hans lektorstjänst innebär stora friheter. Hans efterträdare lägger t.ex ca 20% av sin heltid på Kursen han ansvarade för. Sedan krävs det att man skall vara tillgänglig för t.ex handledning av doktorander och möten. Han hade säkert jobbat hemma stor del av arbetstiden.
Det är fritt, även för dig och mig gubevars, att ladda ned blanketten från LU för ansökan om professur. Sen får vi se hur det går för oss. Hans forskningsområde var väldigt snävt om det kan ha bidragit till trögheten i befordran. Inte heller hade han handlett mer än en doktorand fram till disputation.
Hönan eller ägget men jag tror att han hade det mycket tufft på jobbet så någon där borde förstått att han behövde mera support än han själv ville ha. Ibland så pratar människor, speciellt kanske om de är stolta, om andra problem än de som är pudelns kärna.
Det där med hönan eller ägget har jag tänkte på många gånger i det här fallet.....
Hm, att bara ansöka om befordran utan att ha sin chef med sig, det är nog tufft. Men han hade kanske hen med sig. Det är en sak jag snubblade över (och nu vill jag inte bedöma OHs kompetens att blir professor, så förmäten är jag inte), men det var det här (ihop klistrad):
”Ett viktigt kriterium är sökandens potential att i framtiden betydligt bidra till forskning av mycket hög kvalitet vid fakulteten. [...]
Ett viktigt kriterium är sökandens potential att i framtiden betydligt bidra till undervisning av mycket hög kvalitet vid fakulteten. [...]
Sökanden bör vid ansökningstiden vara aktiv som handledare för minst en doktorand.”
Så det är inte bara det man har presterad som bedöms, men också hur man tror det kommer att vara i framtiden. Och då kan ju arbetsgivaren vara lite osäker just hösten 2017. Men det är väl andra som skriver bedömningen (som EK, och hon uttalade sig ju bara positiv).
Det med doktoranden var intressant. Man ska ha en på gång. Hen skulle vara klar nu i november. Så antingen skulle han ha någon ny på gång eller det var lite bråttom om man ville kunna pricka in det också.