2018-05-13, 13:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolo79
Det är många bortförklaringar just nu.
Barn leker i poolen- måste vara kompisar som leker medan familjens barn ligger sjuka
Barn får ej klappa husdjur- de har någon autoimmun sjukdom.
Män begår barnamord enligt statistiken- inte i det här fallet.

Denna familj bryter oddsen på alla möjliga sätt och flera gånger om dessutom.

Det är inga bortförklaringar. Det är helt rimliga antaganden. Till skillnad från de som menar att barnen skulle varit helt friska men inte alls varit delaktig i någotbedrägligt när man inom skolhälsan utredde vilken typ av stödinsats de skulle ha. Man började väl inte på stört med hemundervisning heller, man testade olika anpassningar i skolan först, om barnen varhelt friska måste de ju ha låtsats misslyckats vi de insatserna.
Citera
2018-05-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har blivit ett (troligen medvetet) missförstånd angående att grannen bara skulle ha hört flickorna leka i poolen. Antagligen beror det på att samma granne i nästa mening säger att hen såg Moa och Oskar i affären i mellandagarna. Som jag läser detta bör han även ha sett något av poolbadandet och inte bara hört det. Från artikel den 10/1, uppdaterad 11/1.

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/

Jag blir lite brydd över den uppgiften att det var O och Moa h*n såg i affären då ett offentligt registerutdrag som nyligen visades upp här säger att det var O och A som senast sågs i affären 5/1! Två oberoende vittnen. Kan man tagit fel på barnen? Eller en felnotering? Eller var O först ute med M i mellandagarna och senare (5/1) med A?
Senast redigerad av Remark 2018-05-13 kl. 13:18.
Citera
2018-05-13, 13:16
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Mkt välskrivet och mkt genomtänkt inlägg.Tänkvärt och väl värt en reflektion.

Ja, verkligen..
Här är en liten reflektion: tyckte fam H——w att H var WT, en lycksökerska? Att O har gift ner sig, dessutom med en kvinna äldre än han?
Citera
2018-05-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja, verkligen..
Här är en liten reflektion: tyckte fam H——w att H var WT, en lycksökerska? Att O har gift ner sig, dessutom med en kvinna äldre än han?
Jag vet inte klart vad dom tyckte. Men Hanna hade klass. På alla sätt. Och behövde inte gifta sig med Oskar för att komma upp sig. Dessutom var hon snygg
Citera
2018-05-13, 13:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Även grannen ? Hon hör dåligt, ser dåligt också. Om man är osäker så kan man alltid prata med grannen? 😊
Så alla är fria att kontakta grannen om man inte tror på dennas ord. El kontakta journalisten som skrev om det. Alla är fria att kontakta denna också.
Men det vill man inte göra för vem ska man skylla på då? När allting är klart o tydligt så går det inte skylla på Missan? El??

Men herregud människa!

Blåser det fritt mellan öronen på dig!?!? Om ungarna stojar i eller vid poolen vid ett tillfälle under den sista sommaren de levde så är inte det att detta är att likställa med ett friskintyg. Det är fullt möjligt att sjuka barn, eller fysiskt fel, som nedsatt immunförsvar, kan stoja då och då.

Din jäkla pottlus, du kan väl inte säga att barnen var friska under hösten och vintern för att grannar hört dem stoja vid ett tillfälle under sommaren. Har du inget sinne för proportioner och dina egna begränsningar? Av vad som framkommer itråden har du knappt ens normal läsförståelseförmåga, du kan väl inte rimligtvis vänta dig att någon ska tro dig om att kunna göra adekvata medicinska bedömningar efter vad du har postat om i den här tråden?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-13 kl. 13:40.
Citera
2018-05-13, 13:33
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Jag vet inte klart vad dom tyckte. Men Hanna hade klass. På alla sätt. Och behövde inte gifta sig med Oskar för att komma upp sig. Dessutom var hon snygg

Jag bara citerar brottstycken ur inlägget som Elli09 hänvisade till och som enl henne var välskrivet och genomtänkt.
Citera
2018-05-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har blivit ett (troligen medvetet) missförstånd angående att grannen bara skulle ha hört flickorna leka i poolen. Antagligen beror det på att samma granne i nästa mening säger att hen såg Moa och Oskar i affären i mellandagarna. Som jag läser detta bör hen även ha sett något av poolbadandet och inte bara hört det. Från artikel den 10/1, uppdaterad 11/1.

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/
Ja . Du har helt rätt. Men vissa ;trots att dom har svenska som modersmål vill inte uppfatta en text rätt som det står. Enkelt o klart o tydligt. Det gäller även syndromet Louis Bar. Vill inte uppfatta symtomen rätt trots fina språkkunskaper , med flit vill man vinkla. Och nu igen undrar man Varför?
Citera
2018-05-13, 13:38
Medlem
Citat:

Anser du att H var katten bland hermelinerna?
Citera
2018-05-13, 14:01
Medlem
Jag har en fråga som jag har funderat på i några dagar, kanske någon som jobbar med det här vet eller någon vet utan att jobba med detta:

Hur planerad är ett självmord? Eller hur oplanerad kan det vara? Jag ser denna familiciden som ett utvidgad självmord, själv om jag inte gillar begreppet. Jag tror att gm vill själv begå självmord och de andra fick sätta livet - inte att incitamentet var att döda barnen och sen begår självmord som följd av detta.

Kan något sånt ske i affekt överhuvudtaget?

Jag har läst det här till exempel kring den suicidale processen:

”- misslyckad problemlösning
- uppgivenhet, trötthet, utmattning
- psykiskt lidande, ångest
- utanförskap, isolering, bristande relationer
- suicidtankar
- suicid”

Det som kan utlöser krisen anges så här:

”-Dödsfall i personens närhet, pojk- eller flickvännen har gjort slut, arbetslöshet, konkurs, klammeri med rättvisan, skamkänslor
-En större besvikelse, misslyckad examen eller tentamen, utebliven befordran, mobbning, kränkning
-Sjukdom som depression, psykoser, allvarliga kroppsliga sjukdomar, missbruk”

https://www.suicidezero.se/fakta-rad/den-suicidala-processen

Och det här (skälv om netdoktorn kanske inte är den källa som är bäst lämpad):

”De allra flesta självmord sker efter en lång process av gradvis stegrad självmordsbenägenhet. Man brukar tala om "den suicidala stegen" (suicid=självmord). Självfallet kan denna process variera betydligt i sin exakta utformning hos olika individer, olika "trappsteg" passeras olika fort eller hoppas över, men generellt kan den beskrivas i följande steg:

Dödstankar
Dödsönskan
Självmordstankar
Självmordsplaner
Genomfört självmord”

https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/artiklar/sjalvmord-och-sjalvmordsforsok/

Vad jag har förstått, kan processen går snabbt mellan utlösande faktor och försök till eller genomförd suicid, men när jag läser det har behövs det väl ofta ändå en tid för detta?

Det är inget man genomgå från en dag till en annan och kanske ännu mindre när det inkludera att man tänka döda andra familjemedlemmar?
Citera
2018-05-13, 14:13
Medlem
Citat:
Visst är du ironisk?
Citera
2018-05-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ja . Du har helt rätt. Men vissa ;trots att dom har svenska som modersmål vill inte uppfatta en text rätt som det står. Enkelt o klart o tydligt. Det gäller även syndromet Louis Bar. Vill inte uppfatta symtomen rätt trots fina språkkunskaper , med flit vill man vinkla. Och nu igen undrar man Varför?

Därför att det är ofattbar.

Antingen man antar det värste man man vet: incest
Eller den värste sjukdomen man kan tänka sig och tror att barnen har haft den.
Eller man antar att de har haft kroniskt trötthet, men då i sin värsta form - i stort sett sängliggande
Eller man misstro polisen
Eller.....

Den där rakkniven (vad var namnet) - det känns bara för banalt för att döda två flickor: en misslyckad problemlösning i början - en depression av 1 eller 2 gm och en hel familj på 4 personer dör. Det känns bara - jag saknar ord.
Citera
2018-05-13, 14:18
Medlem
De enda som nedvärderar H, hennes kompetens och självsäkerhet är väl snarast de som betonar bilden av en mjuk, svag, försiktig kvinna som är helt i handen på sin man. Allt i syfte att förminska H och förstora bilden av en dominant, driven psykopat med kontrollbehov. Främst för att uppnå det sistnämnda kanske men det kräver det förstnämnda.

Den bilden vill jag hävda är felaktig å bådas vägnar. Finns inget utom vilda spekulationer hos vissa skribenter som har ritat den bilden.

Både O och H var mycket framgångsrika både i sina studier och yrken, omtyckta och uppskattade som kollegor. Det blir man knappast om man inte är begåvad och målinriktad. Båda tog också gärna på sig rollen av att vara mentorer åt kollegor.

Jag ser istället två jämnbördiga föräldrar som gemensamt försökt göra sitt bästa för barnen i flera år men som drabbats av idel motgångar som lett till långvarig utmattning, depression och djup förtvivlan.

Så avgrundsdjup att döden till slut sågs som ett lindrigare och bättre alternativ än livet. För alla.
Då och där när det gemensamma beslutet togs var ingen troligen psykisk frisk. Dom flesta friska värjer sig mot att ens kunna tänka tanken.

Skolan kan ha varit det sköra tråd som utgjorde en skillnad och gav hopp. Om den dörren slogs igen före jul kan det varit avgörande. Det kan varit något annat t.ex. att A blev kraftigt försämrad, H fick cancerbesked.
Senast redigerad av Remark 2018-05-13 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in