• 1
  • 2
2018-05-06, 00:45
Medlem
blobben!!!s avatar
Enligt ett franskt reportage så avslöjas norsk fisk vara så fullspäckad med gifter att Östersjölaxen nästan framstår som nyttig. Förutom kraftiga genetiska mutationer så hittas rekordhöga värden av bl.a. PCB, bly, dioxin och förbjudna bekämpningsmedel som från början utvecklats av Monsanto.

Historian bakom det hela verkar ha mycket med ett bristande regelverk som inte har samma krav och kontroller som annan djuruppfödning eller växtodling.
Att Norges fiskeriminister, Lisbeth Berg-Hansen, dessutom råkat vara delägare i flera av de största fiskodlingarna låter inte heller vidare rättssäkert. Speciellt inte efter att ha avskedat flera forskare som försökt yttra sig.

En länk med engelskt tal:
https://www.youtube.com/watch?v=RYYf8cLUV5E

Kommer detta påverka dig? Litar du fortfarande på att norsk lax håller god standard? Kommer du hellre köpa din fisk från andra länder än Norge?
Jag kommer då verkligen inte äta norsk lax något mer!
Citera
2018-05-06, 01:34
Medlem
onelostsouls avatar
Hellre norsk lax än radioaktiv japansk fisk.
Citera
2018-05-06, 01:36
Medlem
0gKolhydraters avatar
Fyfan, vågar man äta tonfisk och makrill längre
Citera
2018-05-06, 01:42
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Hellre norsk lax än radioaktiv japansk fisk.
Lustigt att du nämner radioaktiv fisk. Dom pratar nämligen även om att den norska laxen blivit matad med foder som innehöll radioaktivt avfall från Chernobyl.
Citera
2018-05-06, 02:05
Medlem
TraXzmans avatar
Hjälpte en äldre gubbe för några år sen med lite snabb husbehov renoverings jobb och fick betalt i lax.
Trodde han menade en tusen lapp men då drog han fram några kilo fryst lax som redan var kokt vaccum förpackad från Norge med skinnet kvar. Smaken var inte som man förväntade sig (men det gick att äta men det var nog den sämts laxsmaken jag stött på) och misstänker att det var nog mycket gift i den men kom inte ihåg märket
Citera
2018-05-06, 04:05
Medlem
Heauxms avatar
Jag kände till detta sen tidigare och har slutat med norsk lax. Försöker minska på fisk rent allmänt. Slutade med kött på heltid i novemver/december.
Jag såg en dokumentär där det sades att 1 portion norsk lax innehöll så mycket gift att nästan inga länder köper in fisken. Inte ens länder såsom Vietnam, Grekland, kroatien, Turkiet etc vill ha den skiten eftersom gifthalterna är så höga. Det var väldigt märkligt att Sverige är ett av väldigt få länder som köper in Norsk lax. Nej jag kommer aldrig frivilligt äta norsk lax och jag vill att mina barn föds friska och krya utan mutationer eller lagrad gift i kroppen redan från födseln.
Citera
2018-05-06, 07:44
Medlem
Mackan52s avatar
Är ni förvånade? Har ni aldrig tänkt på varför skräpet är så billigt?
Citera
2018-05-06, 15:49
Medlem
Fyfan! Någon norsk lax blir det inte mer.
Citera
2018-05-13, 17:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Fyfan, vågar man äta tonfisk och makrill längre

De bör vara nyttigare än odlad lax, eftersom man inte medvetet stoppar skit i fiskarna. Annan fisk att köpa är väl sill från Västerhavet och vildlax.

Förutom att den odlade laxen är skit, är det också så att odlingarna förorenar miljön, och kan få andra arters bestånd att kollapsa, eller drabbas av sjukdomar. Man har problem med sådant på många ställen, bland annat med Kanadensiska och Chilenska odlingar.

Laxindustrin försöker nischa in extra bra märken, där odlingen skall vara miljömässigt bättre, o.s.v. men vem vet om det egentligen får någon effekt på slutprodukten.
Citera
2018-05-13, 17:26
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De bör vara nyttigare än odlad lax, eftersom man inte medvetet stoppar skit i fiskarna. Annan fisk att köpa är väl sill från Västerhavet och vildlax.

Förutom att den odlade laxen är skit, är det också så att odlingarna förorenar miljön, och kan få andra arters bestånd att kollapsa, eller drabbas av sjukdomar. Man har problem med sådant på många ställen, bland annat med Kanadensiska och Chilenska odlingar.

Laxindustrin försöker nischa in extra bra märken, där odlingen skall vara miljömässigt bättre, o.s.v. men vem vet om det egentligen får någon effekt på slutprodukten.

Tänkte handla lax idag, var inne på både COOP och ICA.

Färsk lax, tillagad lax, hela filéer, hel lax, rökt lax, fryst lax.

Allt, ALLT var odlad norsk lax. Helt sjukt, var hittar jag vildlax eller annat?!
Citera
2018-05-13, 17:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Tänkte handla lax idag, var inne på både COOP och ICA.

Färsk lax, tillagad lax, hela filéer, hel lax, rökt lax, fryst lax.

Allt, ALLT var odlad norsk lax. Helt sjukt, var hittar jag vildlax eller annat?!

I ett fiskstånd förmodligen. Den kan ha blivit något vanligare med åren eftersom problem med odlad lax har drivit upp priset på den, och att folk nu är mer medvetna.

Senast jag fick tag på en var i feskekörka i Göteborg.
Citera
2018-05-13, 17:38
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I ett fiskstånd förmodligen. Den kan ha blivit något vanligare med åren eftersom problem med odlad lax har drivit upp priset på den, och att folk nu är mer medvetna.

Senast jag fick tag på en var i feskekörka i Göteborg.

Känns inte som att folk är medvetna om varenda lax i Sveriges vanligaste mataffär är odlad norskt skit.

Får väl bege mig till ett fiskstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in