Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaeternaa

Då jag arbetar just med att t.ex. analysera personer och hur de uttrycker sig är jag glad över att jag fick tillfälle att läsa lite av det som skrivits i den som sägs vara Tims gamla profil här på Flashback. Han berörde redan då.

Då jag inte är något tidigare uttalat fan av Tims musik har jag inte förrän nu läst några av texterna i hans låtar och jag är faktiskt lite smått chockad över det han valt att skriva om, t.ex. ”I lost my backbone somewhere in Stockholm”....Så ledsamma ord, någon som vet om han pratat om sina texter i något sammanhang?

Jag är också väldigt tagen av just "Somewhere in Stockholm" och ditt inlägg fick mig att gå tillbaka till hans tråd från 2006 och läsa igen. Fick gåshud nu av att se hur mycket av det han uttrycker i sångtexten finns där redan då, t ex "I hear echos of a thousand screams. As I lay me down to sleep. There's a black hole deep inside of me. Reminding me that I've lost my backbone. Somewhere in Stockholm". Han beskriver flera gånger i tråden från 2006 att det är just när han ska gå och lägga sig, när han är ensam och inte har något att syssla med, som ångesten och overklighetskänslorna kommer som starkast, även när han för övrigt mår bra. Här finns ju säkert anledningen till hans omvittnade arbetsnarkomani, det var ett sätt - som för många av oss - att komma undan dessa ohanterliga känslor, som säkert också växte i intensitet gånger hundra under åren som följde.

Är för övrigt väldigt imponerad av denne 17-åring som så tydligt kunde beskriva vad han var med om, som så gärna ville ha kontakt med människor, såväl på Flashback som med psykologer, och prata om sina känslor och problem. Som uttrycker ett stort hopp faktiskt om att det går att få ordning på detta. Jag tänker att han förlorade just det hoppet, det modet - sitt "backbone" - någonstans på vägen.

Läste i en kommentar under låten på Youtube att Tim tydligen sagt i en intervju att "Somewhere in Stockholm" var den enda låt han skrivit (på albumet Stories som jag förstod det) som Tim, inte som Avicii. Har ingen källa till den intervjun dock.

"Somewhere in Stockholm" uttrycker ju också en väldigt tydlig, om än ambivalent, hemlängtan, undrar om det var så att han var på väg att flytta hem igen, är det någon som vet?
Senast redigerad av Ojitos 2018-05-13 kl. 15:10. Anledning: feledit
Citera
2018-05-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojitos
Jag är också väldigt tagen av just "Somewhere in Stockholm" och ditt inlägg fick mig att gå tillbaka till hans tråd från 2006 och läsa igen. Fick gåshud nu av att se hur mycket av det han uttrycker i sångtexten finns där redan då, t ex "I hear echos of a thousand screams. As I lay me down to sleep. There's a black hole deep inside of me. Reminding me that I've lost my backbone. Somewhere in Stockholm". Han beskriver flera gånger i tråden från 2006 att det är just när han ska gå och lägga sig, när han är ensam och inte har något att syssla med, som ångesten och overklighetskänslorna kommer som starkast, även när han för övrigt mår bra. Här finns ju säkert anledningen till hans omvittnade arbetsnarkomani, det var ett sätt - som för många av oss - att komma undan dessa ohanterliga känslor, som säkert också växte i intensitet gånger hundra under åren som följde.

Är för övrigt väldigt imponerad av denne 17-åring som så tydligt kunde beskriva vad han var med om, som så gärna ville ha kontakt med människor, såväl på Flashback som med psykologer, och prata om sina känslor och problem. Som uttrycker ett stort hopp faktiskt om att det går att få ordning på detta. Jag tänker att han förlorade just det hoppet, det modet - sitt "backbone" - någonstans på vägen.

Läste i en kommentar under låten på Youtube att Tim tydligen sagt i en intervju att "Somewhere in Stockholm" var den enda låt han skrivit (på albumet Stories som jag förstod det) som Tim, inte som Avicii. Har ingen källa till den intervjun dock.

"Somewhere in Stockholm" uttrycker ju också en väldigt tydlig, om än ambivalent, hemlängtan, undrar om det var så att han var på väg att flytta hem igen, är det någon som vet?

Den låten betydde mycket för honom så det stämmer nog det du läst, att han skrev den som Tim, inte Avicii. Här skriver han det själv

https://instagram.com/p/31kIwHLp20/
Citera
2018-05-13, 15:03
Medlem
Citat:

Denne analyse af Somewhere in Stockholm er meget indsigtsfuld:

https://www.popsongprofessor.com/blog/2015/10/06/what-does-somewhere-in-stockholm-by-avicii-mean
Citera
2018-05-13, 15:04
Medlem
Citat:

Jag läste någonstans att han ville flytta hem men att han inte längre kände sig hemma i Stockholm. Ska länka källan om jag hittar den. Det är väl inte helt ovanligt. Det är stor skillnad mellan Stockholm o LA. Har man bott utomlands några år kan den svenska lunken vara lite väl sävlig. Minns när jag flyttade hem att jag tyckte Stockholm var stendött.
Citera
2018-05-13, 15:06
Medlem
Här står att han hade planer på att flytta hem 2017

https://www.expressen.se/noje/aviciis-nya-plan---brodern-berattar/
Citera
2018-05-13, 16:10
Medlem
Tragiskt att Tereza känt sig tvingad att stänga ner sitt konto pga allt hat hon fått utstå.
Tycker det är så konstigt att människor ens har mage till att säga sådant till henne efter någon hon tycker om avlidit.
Det spelar ingen roll om dom hade gjort slut eller hade ett uppehåll. Dom verkade ändå vara nära vänner.
Att som fan till Avicii inte respektera hans egna val av flickvän är ju konstigt.
Samma som med stackars Cobain och Love. Hon får fortfarande 24 år efter hans död elaka kommentarer på allt hon lägger upp.

Mitt första inlägg här men har följt tråden länge.
Tims död påverkade mig mer än någon annans sen 94 och Cobain.
Aldrig varit ett fan av denna house musik förutom just Avicii. Hans låtar är dom ända som blandas med den andra mycket tyngre musiken hos mig.
Men det är just hans speciella sätt att lägga in undermelodier och de speciella texterna som gör att man fastnar för dem.
Samt att jag gillade att han behöll den han var trotts alla miljoner som fladdrade. Visst, leva lite lyxigare men aldrig sluta vara samma grabb som satt hemma på pojkrummet och brann för att hitta rätt beat till låtarna.
Tragiskt, han var ett geni.

All denna tystnad från media. Den är inte normal. Även om familjen bett att få sörja i fred. Det brukar ALLTID läcka lite ändå.
Citera
2018-05-13, 16:10
Medlem
Är det bara jag som tycker synd om henne och ungen?

Hon blir motarbetad av alla och det är garanterat Aviciis halvsyster och elaka och avondsjuka fans som ligger bakom problemen hon har med Instagram nu.

Dom kanske inte var tillsamman nu, men vad fan spelar det för roll nu för hon sörjer ju han nu.

Det är bara sjuka människor som inte skulle sörja sitt ex eller såna som har blivit utsatta av sina ex.

www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/6253339/avicii-girlfriend-tereza-kacerova-trolls-blame-her-death/
Citera
2018-05-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl7
Är det bara jag som tycker synd om henne och ungen?

Hon blir motarbetad av alla och det är garanterat Aviciis halvsyster och elaka och avondsjuka fans som ligger bakom problemen hon har med Instagram nu.

Dom kanske inte var tillsamman nu, men vad fan spelar det för roll nu för hon sörjer ju han nu.
Jo jag tycker allt att hon blir hårt åtgången.

Samtidigt lär hon ju inte vara den enda flickvän han haft i hela sitt liv, och de var ju inte längre ihop. Ingen av de andra har känt detta behov av att publicera sig. Inte utan att det känns som "claim to fame". Sörja kan man väl göra utan att publicera.
Citera
2018-05-13, 16:24
Medlem
Det här med Tereza började väl tidigare, typ i mars, när hon utdelade kritik mot hans fans o kallade dem psycho eller nåt sånt. Om hon hade lagt ut en bild på dem o skrivit RIP o miss you eller nåt sånt så hade det säkert inte blivit så stort ståhej. Men hon delade med sig av massa detaljer o sen gick hon på konsert o dansade o skrattade typ fem dar efter o det var nån nakenbild där hon satt o åt. Det blev lite för mycket för många. Hans andra ex o hans vänner har oxå fått skit för det de lagt ut så det är inte bara T som fått stryk. Tom familjen har klandrats, fast i mildare toner, för att de inte berättar mer, som om vi alla har rätt att veta precis vad som hänt. Jag tror det är bra att alla som kände honom lägger lågt för det är så mycket som bubblar under ytan nu. Många känslor. T verkar kriga mot alla nu. Först fansen o sen Instagram. Tycker synd om henne. När det lugnar ner sig kommer hennes sorg säkert visa andra former. Tur hennes ex o hans nya finns där o tar hand om sonen.
Citera
2018-05-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jo jag tycker allt att hon blir hårt åtgången.

Samtidigt lär hon ju inte vara den enda flickvän han haft i hela sitt liv, och de var ju inte längre ihop. Ingen av de andra har känt detta behov av att publicera sig. Inte utan att det känns som "claim to fame". Sörja kan man väl göra utan att publicera.

Vad vet vi om vilken relation dom hade?
Vem säger att dom inte var tillsammans?
Bara för att dom var på olika ställen när Tim dog och att vänner inte kommenterat hennes inlägg betyder ju inte att dom inte stod varrandra nära.
Man kan älska någon även om man inte är tillsammans som par längre
Citera
2018-05-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl7

Hur kan du blanda in hans syster i detta hat drev!!! Hon skrev i Terezas inlägg att folk skulle sluta tagga henne för dom är trötta pp allt hat.
Citera
2018-05-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixiemeat
Vad vet vi om vilken relation dom hade?
Vem säger att dom inte var tillsammans?
Bara för att dom var på olika ställen när Tim dog och att vänner inte kommenterat hennes inlägg betyder ju inte att dom inte stod varrandra nära.
Man kan älska någon även om man inte är tillsammans som par längre

Vi svänger runt dina frågor eftersom jag vet sanningen men inte kan berätta hur!

Titta lite närmare på Terezas bilder tillsammans med Tim och då ser du hur hennes son Luka är betydligt yngre än de senaste månaderna. (jmfr med instagram ohsomaika och trentkgarrett) Sedan tänker du efter och funderar kring att varför är alla bilderna är från i höstas och runt jul? Varför är inga bilder från de senaste månaderna överhuvudtaget? Lägg ihop 1+1 och det blir 2.

Du kan också fundera kring att hon ingenstans skriver att hon var tillsammans med honom när han gick bort? Ingenstans att hon väntade på honom i deras gemensamma bostad sedan förra sommaren eller något i den riktningen? Det faktum att hon skrev att hon åkte till L.A huset när hon fick reda på att han var borta, visar att det huset var inget hon bodde i längre!. Bara för att hans senaste ord till henne när de pratade var typ jag älskar dig, innebär inte att dessa ord varit de senaste månaderna eller att de var ihop alls.

Att hon kämpade mot nättroll hela tiden helt själv och att Tim inte beskyddade henne på något sätt eller ens lade upp en enda bild på social media, vilket han gjorde med tidigare flickvänner, visade att han inte stod för henne och senare att det var över när hon ensam kämpade troll och kanske kämpade för att vinna tillbaka honom på något konstigt sätt??

Tycker synd om henne, för hon sörjer sitt ex och någon hon inte riktigt kommit över när han gick bort. Tycker också synd att hon i sin sorg tar till alkohol som hon skrivit att det första hon gör när hon vaknar är tar en öl och när hon ger sig iväg någonstans trycker hon i sig 2 vinare först. Inte speciellt bra tjej som använder spriten, särskilt för Tim när han levde.

Hursomhelst, trollen har gått för långt! Ändå försvarar jag dom lite eftersom allt de vill är att Tereza slutar att insinuera saker om Tim genom att ljuga.

Alla ser igenom bilderna på deras tid ihop och alla ser igenom hennes osmarta brev. Ändå, RIP Tim och stackars Tereza som verkar helt förvirrad och utan någon som kan vägleda henne i sorgen på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in