2018-05-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är inte bekräftat. Symtombilden med nedsatt immunförsvar gör dem väldigt infektionskänsliga som påverkar almmäntillståndet. Men ME har också i vanliga symtom att upprepade infektioner förekommer. Möjligt är kanske att man börjat utreda A för M, som är ett slags uteslutningsdiagnos, och under resans gång då eventellt tar ett test som visar Louis Bars?

Det finns en annan differentialdiagnos som måste uteslutas innan man ger diagnosen ME. Det är mitokondriella sjukdomar. Det är en svårdiagnostiserad sjukdom med varierande symptom beroende på vilka genetiska skador varje enskild drabbad har.

Det är en sån sjukdom som man initialt skulle kunna missa på Agnes, men målmedvetet börja söka efter när även Moa började få samma symptom. När två syskon insjuknar med likartade symptom måste det rimligen handla om en ärftlig/genetisk sjukdom. Fostrets mitokondrier och deras mtDNA kommer från moderns ägg, och mtDNA kan därför bara nedärvas via modern. En man med en mitokondriell sjukdom orsakad av mutation i mtDNA kan inte föra mutationen vidare till sina barn.

En svår och obotlig sjukdom med individuella symptom som man inte kan förutsäga. En fysisk sjukdomsbild som är ofattbar.

https://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/mitokondriellasjukdomar-enover
Citera
2018-05-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Undrar vilken hjälp de sökte för egen del. Depressioner är ju möjliga att behandla.

Det är ju det som är så tragiskt. På Os jobb har man i alla fall uppfattat att något inte stod rätt till med Os psykiska hälsa. Undrar om chefen vågade att ställa dessa känsliga frågor som vi ofta inte vågar ställa. Har man uppmuntrad O att kontakta företagshälsan? Har man ringd honom hemma och frågad hur det går eller frågade man när han var på jobbet? Inte för att förhindra en familicide som ingen tänkte på, men därför att man var orolig för en medarbetas psykiska hälsa. Därför att man undrar om medarbetaren är utmattad, har en obehandlat depression eller kan vara suicidbenägen (det som inte fick hända, hände).
Citera
2018-05-13, 15:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Men herregud människa!

Blåser det fritt mellan öronen på dig!?!? Om ungarna stojar i eller vid poolen vid ett tillfälle under den sista sommaren de levde så är inte det att detta är att likställa med ett friskintyg. Det är fullt möjligt att sjuka barn, eller fysiskt fel, som nedsatt immunförsvar, kan stoja då och då.

Din jäkla pottlus, du kan väl inte säga att barnen var friska under hösten och vintern för att grannar hört dem stoja vid ett tillfälle under sommaren. Har du inget sinne för proportioner och dina egna begränsningar?
Citat:
Vad menar du att man vinklar? Man behöver inte vinkla något alls. Menar du på fullt allvar att du tycker du kan bedöma barnen som helt friska för en granne som observerar barnen, eller något av dem vid två tillfällen under ett år?
Du är ju störd på riktigt.
Det är ju du själv som saknar sinne för proportioner och dina egna begränsningar, tydligen.
Grannen sa att det inte syntes utanpå att barnen var sjuka. Det är vad som är väsentligt enligt mig och borde vara det i allmänhet för sunda människor.
Sedan ger grannen två tydliga exempel på hur friska de verkade vara. Vilka observationer grannen i övrigt gjort vet vi inte. Men att bara rakt av anta, att det var endast vid dessa två tillfällen grannen såg flickorna, är ju ren dumhet.
Hemska människa.
Citera
2018-05-13, 15:36
Avslutad
Citat:
Det är inte bekräftat. Symtombilden med nedsatt immunförsvar gör dem väldigt infektionskänsliga som påverkar almmäntillståndet. Men ME har också i vanliga symtom att upprepade infektioner förekommer. Möjligt är kanske att man börjat utreda A för M, som är ett slags uteslutningsdiagnos, och under resans gång då eventellt tar ett test som visar Louis Bars?

Louis Bars kan bara diagnostiseras med ett dna test.
Kanske O och H inte visste tidigare att dom har på dom felaktiga generna.
Att dom inte fick nån respons från sjukvården kan lika gärna betyda att dom fick till svar att det finns inget vi kan göra.
Citera
2018-05-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har en fråga som jag har funderat på i några dagar, kanske någon som jobbar med det här vet eller någon vet utan att jobba med detta:

Hur planerad är ett självmord? Eller hur oplanerad kan det vara? Jag ser denna familiciden som ett utvidgad självmord, själv om jag inte gillar begreppet. Jag tror att gm vill själv begå självmord och de andra fick sätta livet - inte att incitamentet var att döda barnen och sen begår självmord som följd av detta.

Kan något sånt ske i affekt överhuvudtaget?

Jag har läst det här till exempel kring den suicidale processen:

”- misslyckad problemlösning
- uppgivenhet, trötthet, utmattning
- psykiskt lidande, ångest
- utanförskap, isolering, bristande relationer
- suicidtankar
- suicid”

Det som kan utlöser krisen anges så här:

”-Dödsfall i personens närhet, pojk- eller flickvännen har gjort slut, arbetslöshet, konkurs, klammeri med rättvisan, skamkänslor
-En större besvikelse, misslyckad examen eller tentamen, utebliven befordran, mobbning, kränkning
-Sjukdom som depression, psykoser, allvarliga kroppsliga sjukdomar, missbruk”

https://www.suicidezero.se/fakta-rad/den-suicidala-processen

Och det här (skälv om netdoktorn kanske inte är den källa som är bäst lämpad):

”De allra flesta självmord sker efter en lång process av gradvis stegrad självmordsbenägenhet. Man brukar tala om "den suicidala stegen" (suicid=självmord). Självfallet kan denna process variera betydligt i sin exakta utformning hos olika individer, olika "trappsteg" passeras olika fort eller hoppas över, men generellt kan den beskrivas i följande steg:

Dödstankar
Dödsönskan
Självmordstankar
Självmordsplaner
Genomfört självmord”

https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/artiklar/sjalvmord-och-sjalvmordsforsok/

Vad jag har förstått, kan processen går snabbt mellan utlösande faktor och försök till eller genomförd suicid, men när jag läser det har behövs det väl ofta ändå en tid för detta?

Det är inget man genomgå från en dag till en annan och kanske ännu mindre när det inkludera att man tänka döda andra familjemedlemmar?
Nu skriver jag bara vad jag tror. Bäst att börja så så alla vet. Det här är mina tankar om hur det kan gå till.
Först mår man dåligt . Kan vara nån av dom anledningarna som du har skrivit som gör att man börjar må väldigt dåligt. Ångesten på morgonen gör att dagarna blir svåra att stå ut med. En själslig cancer. Mot kvällen blir man lite bättre o blir lite normalare o börjar hoppas att imorrn när jag vaknar så blir det bra. Men det blir inte bra. Så lever man en viss tid.
Sen börjar ev en tanke gnaga av och till i denna personens hjärna. Från ingen tanke alls en tanke som man viftar bort än så länge. Så det är en process. Många som mår dåligt gör inte självmord. Det är att gå över en gräns. Jag har vänners barn som har gjort självmord. Men många går inte över gränsen för det finns ett spärr. Man vill ha hjälp. Man vill att nån några ska hjälpa en. Man kan inte axla sitt tillstånd själv längre.
Jag tror tanken som man inte kan vifta bort längre kan bli en verklighet ganska snabbt. Alltså tanken kan bli en verklighet / en handling väldigt plötsligt. När personen kanske minst anar det. El efter en kortare förberedelse. Ta fram piller osv
Senast redigerad av Missan27 2018-05-13 kl. 15:40.
Citera
2018-05-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En bra beskrivning hur det troligen såg ut.
Att beskriva H som ett viljelöst våp för att förstärka en bild av O som kontrollerande är fult mot H. Troligen föll båda i depression under hösten därav det ev.tillägget i brevet att det var planerat sedan i höstas.

Ja, att åse hur Agnes blev allt sämre och fått vetskap om att den yngre troligen skulle genomgå samma, kan nog ha fått förtvivlan att öka betydligt. Samtidigt som skriverier i tidningarna varnar om drastiska neddragningar i skolan, som kanske var deras enda livlina. Det som redan känts övermäktigt för denna utmattade familj övergick sakteligen i djup depression.

Det är en process som sker smygande under tid utan att man själv är medveten om när den egentligen startade. Jag vill tro att den processen redan var påbörjad tidigare men ökade under våren 2017 när första tecknen kunde skönjas även hos Moa.

Tror det var då O började ställa in möten och seminarier så att man noterade det på jobbet, för det var olikt O. Min erfarenhet av föräldrar i likartad situation visar att jobbet tjänar som en livsviktig återhämtning från den gnagande oron inombords. En normal värld med lösbara problem.

Os säkerhetsventil börjar också pysa ut om barnens situation i hemmet. Uttrycker även viss rädsla för att vara hemma mer och minska arbetstiden. Det blir mer begripligt om man förstår återhämtningens viktiga funktion.

Allt är mer komplext än vad vissa tycks inbilla sig.
Citera
2018-05-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns en annan differentialdiagnos som måste uteslutas innan man ger diagnosen ME. Det är mitokondriella sjukdomar. Det är en svårdiagnostiserad sjukdom med varierande symptom beroende på vilka genetiska skador varje enskild drabbad har.

Det är en sån sjukdom som man initialt skulle kunna missa på Agnes, men målmedvetet börja söka efter när även Moa började få samma symptom. När två syskon insjuknar med likartade symptom måste det rimligen handla om en ärftlig/genetisk sjukdom. Fostrets mitokondrier och deras mtDNA kommer från moderns ägg, och mtDNA kan därför bara nedärvas via modern. En man med en mitokondriell sjukdom orsakad av mutation i mtDNA kan inte föra mutationen vidare till sina barn.

En svår och obotlig sjukdom med individuella symptom som man inte kan förutsäga. En fysisk sjukdomsbild som är ofattbar.

https://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/mitokondriellasjukdomar-enover
Intressant!! Jag har ingen aning om hur man söker i tråden, men det var någon skribent under de första dagarna/veckorna efter händelsen som skrev att barnen hade en sjukdom som hade något att göra med enzymer eller proteiner. Personen hade hört detta, tror inte det var ett troll, men hade inte en exakt diagnos.
Citera
2018-05-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blärk
Jag tror fortfarande på Niemann-Picks sjukdom som jag skrev om tidigare i tråden. En ärftlig ämnesomsättningssjukdom som beror på bristande funktioner hos specifika enzymer. Sjukdomen kan bryta ut i vilken ålder som helst och ger olika symtom beroende på när den bryter ut.

Om en person med denna sjukdom (bärare av två muterade gener) får barn med en frisk bärare av den muterade genen (dvs endast en muterad gen) är sannolikheten hela 50 procent att barnet får sjukdomen.
En teori är att mamman hade denna sjukdom utan att hon visste om det och att pappan var bärare av en muterad gen vilket ledde till att båda deras döttrar fick det. Sjukdomen är svårdiagnostiserad och likartade symtom ingår i en mängd andra sjukdomar vilket även kan förklara de olika diagnoser som nämnts av diverse källor.

Niemann-Pocks har symtom som påminner om bla kroniskt trötthetssyndrom vilket kan, efter uteslutningsdiagnostik, initialt lett till diagnosen ME. Hemskolning sätts in men med siktet inställt på att tjejen så småningom skulle tillbaks till skolan. Sedan kom narkolepsiliknande symtom som kataplexi och föräldrarnas tankar börjar snurra runt den där svininfluensavaccineringen som dottern fick för några år sen. Eller så börjar den yngre dottern uppvisa ovanliga symtom och man börjar då gräva ordentligt i orsaken.

Kanske hade de precis fått fastställt att båda flickorna led av Niemann-Picks sjukdom. En progressiv, obotbar sjukdom med hemska, starkt livshämmande symtom och som obönhörligen leder till en för tidig död. Sedan, via genetisk diagnostik, förstått att även mamman var drabbad. En sjukdom som, om den bryter ut i vuxen ålder, börjar med psykiatriska symtom som psykotiska tillstånd, vanföreställningar, hallucinationer, nedstämdhet och beteendeavvikelser för att sedan även utveckla svåra neurologiska symtom.

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/niemann-pickssjukdomtypc
Detta var ett av inläggen.
Citera
2018-05-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har fått ett pm från en användare. Vi har i samråd redigerat pga att hen annars blev för lätt att identifiera. Dagens internet.... Ni får själva avgöra sanningen, men min konversation med hen gör att postaren är trovärdig. Får jag en massa skit, och/eller användaren som delgav mig detta, så kan jag garantera att jag inte kommer dela med mig av något mer i den här tråden. Varken från Sydsvenskan, PM eller annat.

Min kollega är uppvuxen (......) i Bjärred . Hennes föräldrar bor kvar men hon flyttade hemifrån i samma veva mer eller mindre som Oskar med familj flyttade dit.
Min kollega märkte en del som var märkligt.(----) Min kollega spenderade julen i sitt familjehem och reste hem till sin nuvarande bostadsort den 30 december. Hon bekräftar att hon såg mamman i trädgården under tiden hon besökte sitt föräldrahem. Hon nämner också att det är allmänt känt bland grannarna att mamman har cancer. Hon bekräftar också att barnen var sjuka men vet inte exakt vad. Hon nämnde problem med enzymer. Inget jag begriper något om.
Hon berättade att föräldrarna efterforskat/letat hjälp för barnens åkommor utanför Sveriges gränser, hon sa ”hela världen”. Kanske kan vara lönt att gräva lite i internationella forum och plattformar.
Detta var det.
Citera
2018-05-13, 16:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nu skriver jag bara vad jag tror. Bäst att börja så så alla vet. Det här är mina tankar om hur det kan gå till.
Först mår man dåligt . Kan vara nån av dom anledningarna som du har skrivit som gör att man börjar må väldigt dåligt. Ångesten på morgonen gör att dagarna blir svåra att stå ut med. En själslig cancer. Mot kvällen blir man lite bättre o blir lite normalare o börjar hoppas att imorrn när jag vaknar så blir det bra. Men det blir inte bra. Så lever man en viss tid.
Sen börjar ev en tanke gnaga av och till i denna personens hjärna. Från ingen tanke alls en tanke som man viftar bort än så länge. Så det är en process. Många som mår dåligt gör inte självmord. Det är att gå över en gräns. Jag har vänners barn som har gjort självmord. Men många går inte över gränsen för det finns ett spärr. Man vill ha hjälp. Man vill att nån några ska hjälpa en. Man kan inte axla sitt tillstånd själv längre.
Jag tror tanken som man inte kan vifta bort längre kan bli en verklighet ganska snabbt. Alltså tanken kan bli en verklighet / en handling väldigt plötsligt. När personen kanske minst anar det. El efter en kortare förberedelse. Ta fram piller osv

Jag tror också det kan varit så för föräldrarna speciellt. Det finns en del som är depressiva, nedstämda nästan hela livet utan att fundera på självmord.
Och här då en otillräcklighet om de man vill allra mest väl har en sjukdom som riskerar att plåga livet av dem. Louis Bar har väl som vanlig dödsorsak infektion i lungorna. Även de som bär på den friska genen har visst också höjd risk för vissa typer av cancer.
Citera
2018-05-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är ju det som är så tragiskt. På Os jobb har man i alla fall uppfattat att något inte stod rätt till med Os psykiska hälsa. Undrar om chefen vågade att ställa dessa känsliga frågor som vi ofta inte vågar ställa. Har man uppmuntrad O att kontakta företagshälsan? Har man ringd honom hemma och frågad hur det går eller frågade man när han var på jobbet? Inte för att förhindra en familicide som ingen tänkte på, men därför att man var orolig för en medarbetas psykiska hälsa. Därför att man undrar om medarbetaren är utmattad, har en obehandlat depression eller kan vara suicidbenägen (det som inte fick hända, hände).

Den som drabbas av en psykisk ohälsa är sällan medveten om det själv (givet man tidigare varit frisk) utan oftast söker man symtomlindring. O har besökt hälsovården och fått utskrivet sömntabletter. Propavan och Imovane vilket får mig att tro att han varit där två ggr. Oftast skrivs först Propavan för att se om det räcker, därpå oftast Imovane. Läkaren bör vid dessa tillfällen förhört sig om anledningen till sömnsvårigheterna mm.
Citera
2018-05-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Intressant!! Jag har ingen aning om hur man söker i tråden, men det var någon skribent under de första dagarna/veckorna efter händelsen som skrev att barnen hade en sjukdom som hade något att göra med enzymer eller proteiner. Personen hade hört detta, tror inte det var ett troll, men hade inte en exakt diagnos.

Ja, eftersom det var två barn som insjuknat vid samma ålder kom också PM och inlägg tidigt om en genetiskt ärftlig sjukdom. Jag var en som nördade in mig ett bra tag i det området.

Ett inlägg handlade mycket riktigt om enzymer/protein. Bör finnas från ca inlägg 80 -

Prova sökfunktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in