Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 17:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det vimlar av vittnen med blicken riktad mot mordplatsen när skotten fallit. Där finns bara GM och paret Palme. Det finns inget utrymme för SE att kliva in där och "ta över" mördarens roll. Överlämningen skulle behöva ske en bra bit in på Tunnelgatan. Men varför ens spekulera i ett så krystat scenario? Det finns inga fakta som gör att vi måste förvirra oss in i såna resonemang.

Tänker rent allmänt när folk snor ihop sina teorier om inblandade människor på platsen som har en massa mer eller mindre meningslösa funtioner att fylla att man missar att GM inte kontrollerar den här situationen. Ingen vet när skotten faller vilka vittnen som finns var och gör vilka iakttagelser. Varje än så obetydlig medaktör kan bli observerad, få sitt rörelsemönster kartlagt, bli förföljd, identifierad eller på annat sätt komprometterad.

Oavsett vem eller vilka som sköt Palme har jag svårt att se varför man skulle vilja ha mer än en person på plats.

Det kan låta bra men hade inte varit det, vilket nuvarande händelser också visar. Om inte en utveckling liknande den med Jfk/Oswald hade ägt rum, dvs en patsy (som man trott), som genast dött. Ett statsministermord läggs inte till handlingarna nånsin och alla på plats skulle riskera evig genomslysning.

Mördaren borde vara en vettvilling med bonntur eller ett utländskt proffs.

Det finns ingen inrikes konspiration. Sannolikt.
Citera
2018-05-28, 17:51
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/

Det här tycker jag bara stärker SE ev inblandning i mordet. Är han ute efter 4-6 minuter efter skotten ger det honom mycket tid att agera via bakdörren än om han stämplat ut 1-2 minuter innan MOP
Citera
2018-05-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
En fråga till tråden:Polisman G, Tomas Flyckt (senare Tomas Karlsson),jobbade han på knarkspan vid aktuell tid för mordet?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , han genomgick en utbildning hos polisen vid tiden för MOP.

Det var en ny uppgift om Polisman G, eller har jag bara missat den tidigare? Hans ordinarie tjänstgöring 1986 var väl på narkotikaroteln i City/Norrmalm?
Citera
2018-05-28, 18:06
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror han blev skyddad av någon. Skandias säkerhetschef tänkte öppna hans dörr för att se vad han gömde där inne, men det blev inte av pga okänd amledning. De två poliser som mycket engagerat utredde SE blev abrupt omplacerade och sen lade man ner spåret Skandiamannen. Någon måste ha skyddat honom.

Angående en omplacering av dessa utredare kan ju varit Holmer som ansåg att det dom jobbade med var irrelevant och såg till att dom kom bort från denna utredning behöver inte vara svårare än så.
Citera
2018-05-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveGigantenJobs
Ibland är det som Jallai skriver i sin Modin serie; det är tvärtom som man tror. Jag känner, eller snarare kände förr, också tom en frustration över att LP spelat bort trovärdigheten i hela hennes vittnesmål genom sitt nästan arroganta agerande. Jag tror numera att liksom mkt annat i MOP är det tvärtom. Bl.a. Anna Hages behandling vittnar om starka krafter som styr när hon får "tystnadsplikt" ett par månader innan man plötsligt kastar fram CP.
En annan "idiot" som många anser förstörde förundersökningen från första dagen var ju HH. Verkligheten var nog tvärtom, HH var brilliant!; hans uppdrag om man får tro HD vittnes mål via JM var att blockera mordutredningen och se till att mördaren går fri. [han säger inte direkt detta men det måste väl bli konsekvensen av att han var på brottsplatsen 7 minuter efter utan att stanna - och fick rapport DIREKT när det hände. Det hade INTE ens den officiella polisen.
Om HH var med i konspirationen på detta sätt är det sannolikt att LP fick en klar instruktion och t.ex. spelades "förhören" aldrig in eftersom man INTE alls ville ha sanningen. [jmf med stackars lilla AH som 17 år elev ville hålla OP vid liv - och inte förstod av vad som egentligen hände - tvingades till tystnad TROTS att hon knappast hade något att vittna om. Tänk vad LP kan ha vetat... OCH fortfarande vet]
Jag tillhör dem som tror på Rolf Dahlgrens historia, fler poliser vittnade ju dessutom om hans närvaro tidigare på Fredagkvällen.
Har ändå svårt att tänka in HH i en mordkonspiration. Det borde snarare handlat om att han på något sätt försökt visat sig på styva linan tillsammans med sina favoritsnutar i piketen.
Kanske var det dom som skulle sköta bevakningen denna ödesdigra afton då allt gick åt helvete. Det borde i så fall ha handlat om ett viktigt och kanske lika hemligt som brådskande möte.
Kan ha handlat om vapenaffärer med Indien.
Sanningen om detta skulle i så fall varken polis, socialdemokrater eller familjen Palme gagnas av.
Det skulle bli en praktskandal.
Citera
2018-05-28, 18:19
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/

Det här tycker jag bara stärker SE ev inblandning i mordet. Är han ute efter 4-6 minuter efter skotten ger det honom mycket tid att agera via bakdörren än om han stämplat ut 1-2 minuter innan MOP

Jag har träffat Chevanannen och kan säga att det är en VÄLDIGT opålitlig person. Hans vittnesmål finns det med andra ord inget värde i. Säger han vit tror jag på svart.
Citera
2018-05-28, 18:21
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag har träffat Chevanannen och kan säga att det är en VÄLDIGT opålitlig person. Hans vittnesmål finns det med andra ord inget värde i. Säger han vit tror jag på svart.

Han ändrar ju dessutom sin berättelse från vad han initialt sagt, han har hunnit läsa mycket artiklar och annat för att helt plötsligt komma ihåg något annat om SE.
Citera
2018-05-28, 18:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Chevamannen redogjorde även för SE i Hovrätten tror jag det var, där han beskrev SE springandes in på Tunnelgatan.(I princip det som tidigare visats på TV, kan vara därifrån han "smittades"?)
Så detta i artikeln är egentligen inte nytt.(Dock detta med en ljusare klädsel o.s.v.)

Och just den man i beige han tar upp i artikeln är möjligen Jan-Åke S. som jag tror att kollegan till Chevamannen, Janne A, samtalade med.

Nu tror jag inte på SE som gärningsman, men behöver lite säkrare uppgifter än detta för att kunna stryka honom helt.
Citera
2018-05-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ok, har ingen anledning att motsäga dig om du känner honom närmare. Kan Chevamannen vara så smart att han går efter belöningen genom att ändra tidsangivelser? Annars stämmer SE in på GM om nya tiden stämmer.....
Citera
2018-05-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Filter skriver om sitt beslut att namnge Skandiamannen:

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/om-ett-omtalat-publiceringsbeslut/

Does anyone on the thread have a link or copy of this?

---den Gärningsmannaprofil Rikspolisstyrelsen i samarbete med FBI tog fram 1994

Could you please post it. Thanks!
Citera
2018-05-28, 19:59
Medlem
finns det ingen som tänker om stig e skulle vara mördaren så måste han ha haft flera medhjälpare han kan ju omöjligt veta att palme ska passera där och mördaren stod vid dekorima några min före mordet
Citera
2018-05-28, 20:34
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
finns det ingen som tänker om stig e skulle vara mördaren så måste han ha haft flera medhjälpare han kan ju omöjligt veta att palme ska passera där och mördaren stod vid dekorima några min före mordet

Självfallet. I mordkommandot ingick eventuellt VG o AK samt ytterligare ett par SB-medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in