Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 13:29
  #99337
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hade jag hetat Annie Lööf hade jag skrivit att du skall krypa under din sten.

Det finns mängder av bevis för hatet mot Palme inom vänstern. Liksom mina egna erfarenheter under tidsperioden. Bland kommunisterna ville man redan på 70-talet ta makten via en revolution. Slagorden Palme och Geijer Nixons lakejer var inte enbart slagord. Man hatade Palme lika mycket som USA. Eftersom man ansåg att statsministern gick i imperialisternas ledband. Och därmed var en landsförrädare.

Tyvärr framträder du som helt historielös. Och helt okunnig. Enbart för att du sedan länge valt politisk slagsida.

Missriktat stöd kan aldrig ersätta historiska fakta efter 40 år. Det blir enbart patetiskt.
Tro mig, den dagen jag hittar konkreta uppslag som leder till SD eller vänstern eller någon annan gruppering så kommer jag också att dela med mig. Till skillnad från dig och boboslacke.
Citera
2018-04-23, 14:52
  #99338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns bara tidningsuppgifter om Barbrogruppen i september 1972. I en av tidningarna påstår någon att gruppen funnits i c:a tio år. I en annan tidning påstås att gruppen har vapendepåer och har gjort inbrott för att komma över förteckningar med namn, även namn på regeringsmedlemmar (påminner om vad Lingärde skrev i sitt PM om vad som hade inträffat i början av 70-talet). Vad tyder på att gruppen upplöstes efter Holmérs "undersökning"?

Jo det finns uppgifter om detta amatörgäng som lämnade in uppgifter till polisen oxh stalkade moraliskt tvivelaktiga enligt dem.

Inte särskilt populära. Alla var civilister och ganska udda existenser. Några pratade om vapenövningar och det var det som satte fart på utredningen om olovlig kårverksamhet som fick till konsekvens att de som var med drog öronen åt sig och att den verksamhet som kraftigt överdrivits upphörde. Inte heller deras stalkningar fortsatte och det finns inga kända observationer fram till mordet.

Efter
Citera
2018-04-23, 17:26
  #99339
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det finns uppgifter om detta amatörgäng som lämnade in uppgifter till polisen oxh stalkade moraliskt tvivelaktiga enligt dem.

Inte särskilt populära. Alla var civilister och ganska udda existenser. Några pratade om vapenövningar och det var det som satte fart på utredningen om olovlig kårverksamhet som fick till konsekvens att de som var med drog öronen åt sig och att den verksamhet som kraftigt överdrivits upphörde. Inte heller deras stalkningar fortsatte och det finns inga kända observationer fram till mordet.

Efter
Du har inga belägg för dina påståenden.
Citera
2018-04-23, 18:01
  #99340
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Eller rättare sagt han ändrar sig från att mannen var ljus, till att han inte kan uttala sig om mannen bar huvudbonad för att till slut landa i att mannen hade kapuschong och att han inte kunde se håret, men antog att han var rödlätt...
Vidare från den ljushårige Gärdestad till dem mörkhårige Svartenbrandt.
Jag tror Sigge behagar skämta.

Donald Forsberg bär väl frekvent hoodies (mellanting mellan jacka och tröja som ibland bärs under ytterjacka). Farsan brukade ha det på äldre dar när 60-talets och kalla krigets nalen snajdare var frånväxt och de är väl i ungefär samma ålder.
Citera
2018-04-23, 18:08
  #99341
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hade jag hetat Annie Lööf hade jag skrivit att du skall krypa under din sten.

Det finns mängder av bevis för hatet mot Palme inom vänstern. Liksom mina egna erfarenheter under tidsperioden. Bland kommunisterna ville man redan på 70-talet ta makten via en revolution. Slagorden Palme och Geijer Nixons lakejer var inte enbart slagord. Man hatade Palme lika mycket som USA. Eftersom man ansåg att statsministern gick i imperialisternas ledband. Och därmed var en landsförrädare.

Tyvärr framträder du som helt historielös. Och helt okunnig. Enbart för att du sedan länge valt politisk slagsida.

Missriktat stöd kan aldrig ersätta historiska fakta efter 40 år. Det blir enbart patetiskt.

Men sansa dig. Läs ieshos första stycke som du själv citerar. Han förnekar ju inte Palmehat inom vänstern men fakta är ju att vänstern haft betydligt mindre utrymme att schabbla på ett suspekt sätt inom utredningens gång. Vare sig det gäller SSIs indikationer som pekar mot poliser genom Lingärde eller likgiltigheten inför dessa utpekanden inom särskilt Holmer PU.
Citera
2018-04-23, 18:25
  #99342
Medlem
Så här tyckte Anders Leopold 2006:

https://www.hd.se/2006-02-25/privatspanare-ar-besviken

2006-02-25


"Vilket är, enligt din uppfattning, det troligaste scenariot för mordet?

— Man måste se det i två delar. Planeringen och uppdraget. Skotten på Sveavägen. Alltså en konspiration, vilket under så många år varit tabu i media. Olof Palme hade för avsikt i sitt uppdrag som FN:s fredmäklare i kriget Iran-Irak att avslöja USA:s drog-och vapenhandel. Detta kopplades till hans engagemang kring demokratiseringsprocessen i Chile och kampen mot apartheid i Sydafrika. Där fanns hotet och den internationella kampen mot kommunismen vilket gav de rätta signalerna till attentatet på Sveavägen. I denna härva ingick sannolikt den svenska vapentillverkaren Bofors verksamhet både när det gällde legal export och illegal."

"Varför misslyckades polisen i sin mordutredning?

— Attentatet den 28 februari och inledningen av polisutredningen vid midnatt den 1 mars 1986 präglades av hysteri i inledningsminuterna Jag vet att missen denna natt var att man inte omedelbart drog igång våldsroteln i Stockholm. Som hade v.issa regler skapade av dess kommissarie Arne Irvell. Hans regel var att de första minuterna efter ett grovt brott var de viktigaste. Han väcktes sex timmar efter mordlarmet.
— Så började kaoset. Senare försökte en del ansvariga att dölja sina missar. Där skapades det så kallade polisspåret.


Spaningsledningen togs över av Holmér som aldrig någonsin sysslat med mordutredning. Första dygnet kom det in ett tiotal uppgifter om en person, från olika källor, som uppträtt märkligt och med klar fientlighet mot Palme. Dessutom befann han sig timmarna före på ett café några minuter från mordplatsen. Det var "33-åringen"."
Citera
2018-04-23, 18:43
  #99343
Medlem
Tror inte att det handlar om något hatmotiv i bemärkelsen höger/vänsterextremism.
Högerextrema poliser och militärer som trodde att Palme skulle sälja ut Sverige till Sovjet.
Och för att rädda landet så...

Med andra ord människor som agerade på ideell basis utan att ha något personligt att vinna genom att röja Palme ur vägen.
I sina egna ögon mycket ädla människor som tror sig göra en stor insats för det älskade fosterlandet.
Den motivbilden är skräddarsydd för den ensamma galningen som agerar i impuls, utan tanke på konsekvenserna.
Inte för en större sammansvärjning.

Jag tror inte att människor fungerar så.

Är det inte en ensam galning så handlar det om pengar.
Anstiftat av människor som haft något att vinna på att göra det.
Eller kanske snarare haft en hel del att förlora på att inte göra det...

Det kan röra sig om allt från höga näringslivstoppar, och politiker, till människor med mer enkel bakgrund. Högerextrema poliser för all del.
Självklart lejda för att bistå det praktiska utförandet.
Möjligen både piketpoliser och narkotikaspanare.

Frågan är då:
Vad kan Palme tänkas ha stått i vägen för?
Vad hade konsekvensen blivit om han fått fortsätta leva?
Vad fanns det att vinna på att likvidera honom?
Svaret på den frågan tror jag förutom hos de direkt inblandade finns i en begränsad krets högt uppsatta och åldrade socialdemoktater i den dåvarande regeringen.
Dessa har ingenting med mordet att göra, men de vet vad det handlar om.

De börjar bli gamla nu och
tiden börjar bli knapp.

För oss andra gäller det logik och fantasi, och att skaffa sig en bra bild över mordplatsen och de människor som figurerar där.
__________________
Senast redigerad av gida 2018-04-23 kl. 18:52.
Citera
2018-04-23, 18:59
  #99344
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Med tanke på hur Harry jobbade är det väl fullt möjligt att lägemheten gick vidare till SSI som holk. Går inte att avskriva så lättvindligt.

Men enligt bloggen bodde han hos en kvinna där, som antagligt bodde kvar då han flyttade till en ny kvinna på Hornsgatan eller var det var. Fast det framgick inte var kvinnan jobbade iofs.
Citera
2018-04-23, 19:01
  #99345
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Eller rättare sagt han ändrar sig från att mannen var ljus, till att han inte kan uttala sig om mannen bar huvudbonad för att till slut landa i att mannen hade kapuschong och att han inte kunde se håret, men antog att han var rödlätt...
Vidare från den ljushårige Gärdestad till dem mörkhårige Svartenbrandt.
Jag tror Sigge behagar skämta.

När/om blev teckningen från Skelleftehamnsmannen känd?
Citera
2018-04-23, 19:06
  #99346
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det finns uppgifter om detta amatörgäng som lämnade in uppgifter till polisen oxh stalkade moraliskt tvivelaktiga enligt dem.

Inte särskilt populära. Alla var civilister och ganska udda existenser. Några pratade om vapenövningar och det var det som satte fart på utredningen om olovlig kårverksamhet som fick till konsekvens att de som var med drog öronen åt sig och att den verksamhet som kraftigt överdrivits upphörde. Inte heller deras stalkningar fortsatte och det finns inga kända observationer fram till mordet.

Efter

Men det hindrar väl inte att man i förekommande fall försökt balansera mellan atthålla dem på visst avstånd och uppmuntra dem om, beroende på om man ansåg något tips var givande bland skräptips.
Citera
2018-04-23, 19:19
  #99347
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men sansa dig. Läs ieshos första stycke som du själv citerar. Han förnekar ju inte Palmehat inom vänstern men fakta är ju att vänstern haft betydligt mindre utrymme att schabbla på ett suspekt sätt inom utredningens gång. Vare sig det gäller SSIs indikationer som pekar mot poliser genom Lingärde eller likgiltigheten inför dessa utpekanden inom särskilt Holmer PU.

Man ska inte citera egna inlägg men tiden för redigering hade gått ut och jag ville förtydliga min tankegång så jag gör ett tillägg:


Extremvänstern har ju inte lika tillgänglighet att effektivt kartlägga OP i de att de inte har tillträde till positioner med känslig information. Men det kanske kan balanseras med att de typiskt har gott om idealister som kan klänga fast som iglar vid exempelvis stalking, är det något flertal frivilliga som stalkar någon märks det kanske inte lika lätt. Så visst kan någon vänsterfalang varit inblandad. Frågan är om högerfolket inom försvar eller polis skulle haft "överseende" med det? Kanske, beroende av om man själv haft aktiviteter man inte vill riskera att behöva dryfta i en rättegång? En som inte är kopplad till exempelvis försvarsfunktion kan ju inte röja försvarshemlighet han har förtroende att känna till, även om han snokat rätt på det på annat otillåtet sätt.
Citera
2018-04-23, 19:26
  #99348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
När/om blev teckningen från Skelleftehamnsmannen känd?
Den kom väl med Linköpingsbrevet tror jag. Runt den 10-11 Mars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback