2018-05-13, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Hur skulle det ha varit kaos?
Hur skulle Iran ha sett ut om USA och Storbritannien inte hade iscensatt en kupp mot deras demokratiskt valde premiärminister som endast ville nationalisera oljan för att den plundrades av andra länder? Hur skulle Iran ha sett ut om USA inte finansierade Saddam Hussein i ett fatalt krig mot Iran? Hur skulle Iran ha sett ut som ett absurt land som USA som är allierade med världens minst demokratiska land, Saudiarabien, som sprider sin religiösa extremism världen över, inte hetsade mot Iran om och om igen?

Du fattar inte att detta bara är ett maktspel, Iran har inte invaderat ett annat land på mer än 200 år och de har inte startat ett krig på lika lång tid. Trots det tror obildade individer likt du att Iran är djävulen på denna planet. Återigen, regimen är vidrig mot sin egna befolkning men det påstådda hotet är ett skämt.

Irak påstods också ha kärnvapen, vilket de inte hade, de blev invaderade och det skapade en enorm jävla flyktingkris till Sverige. Du vill nog se historien återupprepas.

Du glömde "palestinska polisen" som diktaturen kallar in när de vill piska sin egen befolkning till lydnad i Iran.
Araber som vill förgöra Israel är Irans mål och om man inte förstår en så enkel sak saknar man trovärdighet.
Citera
2018-05-13, 01:55
Medlem
Citat:
Vad gaggar du om?
Hur kan Iran vara angriparen när Israel bara i år har attackerat Iran gång efter gång på syrisk mark utan att Iran attackerar tillbaka? Bristande logiskt tänkande.

Tja, kanske för att Iran levererar vapen till Hisbollah för att användas mot Israel.
Citera
2018-05-13, 02:17
Medlem
Citat:
Suck, religion och politik bör aldrig över huvud taget förenas i ett.
Att regimen i Iran har makten är förkastligt, det är dock ett faktum att de inte är ett hot mot omvärlden. Denna konflikt har inte med terrorism att göra, den har inget med demokrati att göra, den har bara att göra med makt. Sidan som är emot Iran är allierade med Saudiarabien, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa detta.

Håller med dig. Sunnimuslimer är de som stått för all terrordåd i väst.

Iranska shiamuslimer står däremot för stödet till de som vill kriga och förgöra den judiska staten Israel. Judarna har också rätt att ha en egen stat där de kan känna säkerhet mot muslimerna. Judarna (Israel) har ett berättigande till sitt land. För flera tusen år sen kallades Jerusalem för judarnas (Israels) huvudstad.

År 634 invaderades Jerusalem av muhammedamer efter muhammeds läror och de började bygga moskeer i judarnas huvudstad, Jerusalem.
Citera
2018-05-13, 02:26
Medlem
Citat:
Du är ju fan helt absurd, jag tycker både Iran och Ryssland har vidriga regimer. Med det sagt, utan en uppbackning för Assad så hade Syrien nu sett ut som det gör i Libyen och Irak. Iran är allierade med Syriens nuvarande ledare, om det är några som inte har där att göra så där det USA och Israel, att finansiera islamistiska rebeller funkade inte i Libyen och har aldrig fungerat någonstans.

Ansvaret för allt lidande ligger i idiotin och tron om att man kan destabilisera länder och regimer hur man än vill utan att tro att det kommer få stora konsekvenser.

Jag håller med om mycket i vad du skriver MEN att stödja religiösa regimer i mö gör att du tappar i förtroende.
Citera
2018-05-13, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Härliga nyheter. Tydligen har Putin förstått och valt rätt sida, han är en klok man. Putin har ju också (liksom alla ledare av utvecklade länder) mycket goda relationer med Israel, denna lysande demokratiska pärla i det annars mörka arabiska Mellanöstern:

https://cached-images.bonnier.news/cms30/UploadedImages/2018/5/11/bf32e6ed-2b47-4a49-9afc-601130a76d77/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=*:568&output-quality=80&output-format=webp

Hehe, ja ökenfolken ska inte kunna köpa för att de har oljepengar. Syrien har många "vänner" de ska betala till efter kriget, inte bara Ryssland.

Ryssland har också respekt för Israels militära kapacitet och USAs uppbackning i en större konflikt.
Citera
2018-05-13, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaphneRosen
Regimen behöver en yttre fiende att hetsa mot, Islam har ingen centraliserad styrning så småpåvar i dessa länder får väldigt stor makt jämfört med andra religioner, och ja Jihad, det heliga kriget mot de otrogna ingår i deras instrument.

Glöm inte orden från "Muslimska brödraskapet" i Egypten för ett par år sen att shiamuslimer är värre än judar!

De är sunnimuslimernas största källa till hur de ska förhålla sig till världen utanför den muslimska bubblan.

Idag agerar många muslimska länder med Israel mot Iran och shiamuslimerna.

Vad händer nu när alla vänder sig mot Teheran och ayatollorna? Judar och sunnimuslimer tillsammans, vem hade trott det?
Citera
2018-05-13, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaaah
Israel är dem största ormarna, dem vill ha ett storkrig mellan kristna och muslimer.

Iranier har hat mot främst usa för dem plockade bort shahen. Men Irans största fiender är Sunni / saudiarabien.
Iranier hatar araber mer än européer kan jag lova, dem är anpassningsbara runt om i världen, samt tar avstånd av islam.

Sen alla som påstår att kristna är förtryckta i Iran är skitsnack. Dem får dricka, äta gris som alla kristna. Men inte offentligt.

Det bästa hade varit om Iran kört över Israel, och sen i samma veva göra en revolution och få bort dessa jävla präster..

Jag var ihop med en persisk tjej ett par år och lärde mig en hel del om Iran och de flesta perser i Sverige kommer från Teheran från välordnade förhållande, helt enkelt rika människor. De från landsbyggden och inte så utbildade och religiösa verkar ha en annan åsikt än medelklassen som levde i Teheran på shahens tid.
Att Iran skulle kunna köra över Israel är antagligen en våt dröm hos många muslimer som inte kommer att uppfyllas. Jag tror tvärtemot att Iran skulle vara överkört av Israel efter ett krig, om det fanns överhuvudtaget någon pers som fanns efter det kriget! Ja, förutom de som lever utanför Iran.
Citera
2018-05-13, 04:30
Medlem
Jag förutspådde detta för ett år sedan här på flashback, men blev idiotförklarad då en del trodde det var omöjligt då länderna inte delar gräns. I told you so...
Citera
2018-05-13, 08:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Jag var ihop med en persisk tjej ett par år och lärde mig en hel del om Iran och de flesta perser i Sverige kommer från Teheran från välordnade förhållande, helt enkelt rika människor. De från landsbyggden och inte så utbildade och religiösa verkar ha en annan åsikt än medelklassen som levde i Teheran på shahens tid.
Att Iran skulle kunna köra över Israel är antagligen en våt dröm hos många muslimer som inte kommer att uppfyllas. Jag tror tvärtemot att Iran skulle vara överkört av Israel efter ett krig, om det fanns överhuvudtaget någon pers som fanns efter det kriget! Ja, förutom de som lever utanför Iran.
Iran består av 80 miljoner människor, Israel av 8 miljoner. Vad säger det dig? Du kan också förkovra dig var de står politiskt och vad de bl.a. tycker om Israel här: https://www.iranpoll.com/ Visst, Israel har en imponerande militär men det räcker inte och de vet de mycket väl. Framförallt saknar de boots on the ground som skulle krävas för att vinna över Iran.
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Jag förutspådde detta för ett år sedan här på flashback, men blev idiotförklarad då en del trodde det var omöjligt då länderna inte delar gräns. I told you so...
Vad förutspådde du?

Här är Robert Fisk och rapporterar från händelsen. Artikeln är värd att läsa i sin helhet:

In the Middle East right now, all sides in this complex battle are staring at each other with increasing concern

An Israeli statement that the Iranians had missiles in Syria was surely made in concert with the Trump administration – it came within hours, and coincidences don’t run that close in the Middle East
/.../The latest overnight Israeli air strikes, supposedly at Iranian forces in Syria after a supposed Iranian rocket attack on Israeli forces in Golan – and it’s important to use the “supposed” and not take all this at face value – must have been known to the Americans in advance. The Russians, too. And it’s clear that any Israeli plans to create a “security zone” (ie occupation zone) inside Syria and along the border of Golan – along the lines of the “security zone”, equally occupied and patrolled by local militias, in southern Lebanon until the year 2000 – would meet with American approval.
https://www.independent.co.uk/voices/israel-iran-golan-heights-war-lebanon-middle-east-a8344586.html
Citera
2018-05-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Iran består av 80 miljoner människor, Israel av 8 miljoner. Vad säger det dig?
Att de är fler? Men Israel har klarat av större länder förr, flera samtidigt dessutom.
Citera
2018-05-13, 14:28
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
När jag har lyssnat, är det snarare så att åtminstone P1 rapporterat att Iran attackerade Israel, och därefter attackerade Israel iranska styrkor i Syrien. Sedan har de diskuterat kring detta, och helt utelämnat det faktum att Israel attackerade Iranska styrkor i Syrien precis efter att Trump drog sig ut ur Iranavtalet med motiveringen att de misstänkte att Iran skulle attackera.
Israel har bombat iranska styrkor i Syrien ända sedan 2013, den senaste bombningen var extra stor då den var svaret på Irans första direkta missilattack mot israeliskt territorium. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_involvement_in_the_Syrian_Civil_War

Den enda frågan nu är om Iran kommer hinna lämna Syrien pga Israels försvar innan Assad kickar ut iranierna först pga Putins påtryckningar...
Citera
2018-05-13, 18:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Att de är fler? Men Israel har klarat av större länder förr, flera samtidigt dessutom.
Nej, det klarar man inte efter 2006 i Libanon. Lär dig lite av MÖ:s historia. Hursomhelst så blir det inget krig. Alla inser att det skulle sluta med katastrof inte bara för regionen utan hela världsekonomin. Inga vinnare alltså. Detta vapenskrammel som pågår måste förstås utifrån Netanyahus belägenhet där han kämpar för sin politiska överlevnad. Så enkel är nog förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in