2018-05-12, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Intressant att många har så fel i sina analyser. Så här är det...Stockholmsinnerstad håller på att bli riktigt bra och ett lyxghetto för rika utlänningar. Tiggare försvinner mer och mer och Centralen börjar bli riktigt bra...ta bort plattan och kulturhuset också. Svenskar köper hus ute i landet i större utsträckning och fina skogsgårdar skenar i pris. På Östermalm ser man välbärgade engelsmän, kineser, ryssar, araber alltmedan svenskarna köper herrgårdar runt Vättern, Vänern och nere i Skåne.

Vad är det här för trams? Svenskar köper vanliga hus ute på landet och blir bilberoende av att ta sig in till städerna där de arbetar. Det är inte "köper herrgårdar" inte. Herrgårdarna ägs redan av fint folk som alltid har ägt dessa. Och i dagens Skit-Sverige (skit pga EU och pga massinvandringen och de förslappade pk-indoktrinerade myndigheterna) krävs larm inte bara på de bostäderna utan på mängder av bostäder och andra lokaler i landet. Ett sådant förfall det vittnar om.

Stockholms innerstad håller inte alls på att bli riktigt bra utan blir sämre. Det är sunkigare där är på 1980-talet. Jag bor i en av kranskommunerna. Kvällstid exempelvis är inte innerstaden att stå efter. Den blir fattig på folk. Överhuvudtaget bor det alltjämt inte mycket folk inne i "city".

På centralen finns hur mycket yngre invandrarmän som helst. Många är afrikaner. De står där och hänger och jag tycker bara det ser för sorgligt ut.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-05-12 kl. 10:15.
2018-05-12, 10:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hur får du det till ett argument för att inte den typen av områden ska ta över?

Alltså, ungefär halva östermalm är mer eller mindre en enda stor kissfläck tiggare vadar i. Ungefär andra halvan har distans till det, men det är ju just de delarna jag menar kommer ha svårt att värja sig mot skiten; de bor ju snart i den. Stora delar av Vasastan klarar sig bra än så länge - men kommer de fortfarande göra det om Stockholm växer ur sina barnskor?

Huruvida ett område har massa temporära planekonomiska hyresrätter eller inte säger nada om dess utveckling på lite sikt.
Jag rör mig frekvent på Ö-malm, jag skulle säga att bortsett från tiggare så är det väldigt städat på Ö-malm.
Tiggare hittar du utposterade i Sveg och Ljusdal med. De är överallt.
2018-05-12, 12:15
Medlem
Citat:
Bostadsprisraset är snart över. Det är budskapet från Riksbankens vice-ordförande Cecilia Skingsley. Samtidigt står Riksbanken redo att agera om ett stort bostadsprisfall skulle hota inflationsutsikterna

Verkar som att RB gjort sitt val rörande bopriser vs SEK. Då blir det som många misstänkte. Inga räntehöjningar på en svajig bomarknad vilket i förlängningen innebär försenade räntehöjningar och därmed svagare SEK.
2018-05-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
EUR/SEK: 10,26

Detta är åter en ganska märkbar förstärkning av kronan från botten kring 10,68 för bara någon vecka sedan. Sannolikt är det mycket spekulativa flöden.

Vi har konstaterat att Riksbanken håller nere kronans värde, men även ECB kan ha samma ambitioner. Då får vi istället en allmän försvagning av värdet på pengar, till fördel för värdet på "allt annat".

Vi ser nu också t ex oljepriset dra iväg rejält.

Summa summarum tyder mycket på att det inte blir mycket mer av bostadskrasch i Stockholms innerstad, förutom då alla eländiga nyproduktioner med överbelånade föreningar. Istället kommer varor och tjänster (löner) att glida uppåt sakta men säkert. Den verkliga inflationen är/blir hög men SCB fångar inte upp detta, och följden blir att banksparare blåses på sitt sparade värde, medan medelklassens låntagare räddas. Folk lär sig att "den som lånar mest vinner" och "den som sparar pengar är korkad" och detta får förstås konsekvenser för samhället mer långsiktigt.

Dock finns det inga enkla lösningar för en centralbank, utan detta är en balansgång. Men först dumpades idén att knyta valutor till guld, sedan dumpades idén att knyta valutor till andra valutor, och nu har också idén att stödja valutor med räntehöjningar dumpats. Kvar har vi en krona a'la bitcoin som får flyta väldigt fritt.

Slutsatsen blir att sparande fortfarande har sin poäng, men man ska inte spara i pengar utan i nåt annat.

Valuta är numer inte något man sparar i, utan något man spekulerar med.

Trenden för kronan är tydlig och har varit så i många år. Den senaste tidens volatilitet skvallrar om att det är mycket spekulation. Jag tror många småsparare blev rädda och gick in i matchen och kort därefter sålde de stora investerarna/smart money. Jag tror dock att det är en tillfälligt dyk sett ur ett längre perspektiv men KANSKE kan vi se en förstärkning mot 10,00 framåt sommaren. Starkare än så har jag svårt att tro att den blir.

När det gäller bopriserna tror jag att det är över för den här gången i synnerhet med tanke på vad jag skrev i min senaste inlägg. Det betyder emelletid också att det på sikt är kört för vår SEK. Det går inte att skjuta upp det oundvikliga hur länge som helst - bopriser eller SEK (förmodligen båda).
2018-05-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Någon som har koll på investeringsstödet för hyresbostäder?
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/investeringsstod-for-hyresbostader-utokas-och-pabyggnadsbonus-infors/

hur mycket kan man totalt få per km?

Frågan är ju ganska omfattande, och det finns ju en del parametrar att ta hänsyn till, så det går inte att ge ett enkelt svar, det beror sig tex på vart i landet projektet ligger, det går inte att få statligt stöd om nyproduktionen har en hyra som är högre än den beräknade normhyran, dvs är hyran 2000:- per m2 och år utgår inget stöd.

Små lägenheter får maxat stöd per m2 då bygg och underhållskostnaderna är högst för dessa, per m2(kök & badrum är dyrast), större lägenheter får stöd, men inte maxat, då bygg och underhållskostnaden generellt sett är lägre per m2(större ytor av lägenheten är annat än kök & badrum).

Så håller nyproduktionen sig inom beräknad normhyra så utgår alltså stöd, och i t ex GBG kan man då säga att det är ca en månadshyra per år typ(normalstor 3 RoK). Då är du nere på hyresnivåer som man i princip enbart finner i det äldre beståndet med bruksvärdeshyra, dvs svinbilligt.

Nu skall jag ta ut båten på en sväng... stampklassiker of the day, Hand's Burn "Good Shot".
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-12 kl. 12:36.
2018-05-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
EUR/SEK: 10,26

Detta är åter en ganska märkbar förstärkning av kronan från botten kring 10,68 för bara någon vecka sedan. Sannolikt är det mycket spekulativa flöden.

...............................

Summa summarum tyder mycket på att det inte blir mycket mer av bostadskrasch i Stockholms innerstad, förutom då alla eländiga nyproduktioner med överbelånade föreningar. Istället kommer varor och tjänster (löner) att glida uppåt sakta men säkert. Den verkliga inflationen är/blir hög men SCB fångar inte upp detta, och följden blir att banksparare blåses på sitt sparade värde, medan medelklassens låntagare räddas. Folk lär sig att "den som lånar mest vinner" och "den som sparar pengar är korkad" och detta får förstås konsekvenser för samhället mer långsiktigt.
Vad gäller SEK/EUR får vi väl se men jag tror inte på någon degradering till skräpstatus för kronan men att den helt enkelt blir ointressant och faller långsamt mot 11kr. Som du skriver är det mycket spekulation.

Sedan vad gäller bostadskraschen så har vi ju nu sett 10%-20% nedgång. Detta är i princip en krasch med Svenska mått mätt. Början av 90-talet var värre men det var i hög utsträckning skapat av att bankerna tilläts strypa krediterna.

Men vad vi bör titta efter är deleveraging. Alltså att folk i panik betalar av lånen. Då sparar man inget så man drabbas inte av inflationen och man är lika investerad som förr i en bostad. Detta öppnar för en massiv neddragning av icke väsentlig konsumtion vilket skapar arbetslöshet i servicesektorn, dvs där alla lågutbildade lågavlönade håller till. Detta förutsätter ju att folk vaknar upp.

När Svenne så amorterat ner bostaden till 50% eller så och vi har massiv arbetslöshet så klarar Svenne att sälja med förlust utan att stå med restskuld och priserna fortsätter nedåt.

Detta innebär dessutom att bostadsbankomaten får torsk på pengar vilket sänker konsumtionen eftersom ökade krediter blir svårare att prångla ut. Skall bli intressant att se om folk nu kommer att panikamortera eller om det fortsatt blir klackarna i taket och full lånefest med sprutande Champagne.
2018-05-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Men vad vi bör titta efter är deleveraging. Alltså att folk i panik betalar av lånen. Då sparar man inget så man drabbas inte av inflationen och man är lika investerad som förr i en bostad. Detta öppnar för en massiv neddragning av icke väsentlig konsumtion vilket skapar arbetslöshet i servicesektorn, dvs där alla lågutbildade lågavlönade håller till. Detta förutsätter ju att folk vaknar upp.

Hur drabbas man av inflation nu för tiden egentligen? Lönerna lär ju följa med uppåt förr eller senare. Sparkontot har ju ingen pengar på i vilket fall?

Jag kan förstå tidigare att exempelvis aktie priser följde med inflationen uppåt och då fick man stora vinster i svenska kronor som sedan staten tog 30% av vid realisation. I princip så tog staten en stor del av ens tillgångar då tillgångsvärdena steg i samma takt som penningvärdet urholkades; och skatteverket påstod att nu har du gjort vinst och skall betala hög skatt. Men nu har väl alla pengarna på ISK och schablon beskattas?

Det är väl nästan bara pensionsfonderna som staten kan urholka värdet på numera? Nu när mina aktier stiger i samma takt som kronan faller behöver jag ju inte betala mer i skatt bara för det?

På sikt är det annorlunda givetvis om de höjer både inflation och skattesats på ISK men inte på kort sikt väl?
2018-05-12, 15:48
Medlem
Epistemologens avatar
Den här tråden har ju tittat mycket på 2 or. Det vore intressant att vidga till 1 or och villor. Rent anekdotiskt så verkar utbudet av villor ha exploderat i min egen (välmående) stockholmsförort. Det är lika stort som vid ruschen innan amorteringskravet. Vidare säljs det enormt dåligt i det övre prissegmentet (6-15 miljoner) jämfört med tidigare. Känns som en parallell till dyr nyproduktion. Folk har inte råd med husen längre. Man ser också att färre kvadratmeter säljs, storleken på det genomsnittliga sålda objektet är lägre. Köparna försöker helt enkelt hålla nere köpesumman. Antagligen också på grund av minskat förtroende för marknaden. Undrar om inte kraschen kommer ändå. Men fördröjt, som efter första amorteringskravet. När det har blivit en spricka i en damm ...
2018-05-12, 16:04
Medlem
Tulliuss avatar
Spekulantspaningar. Vi börjar med OPs projekt No4 i Nacka, två föreningar No4 och Fabrikören

No4:
Föreningslån 14 967 kr/kvm, om amorteringen år 11 används alla år skulle det ta 533 år att amortera
awindex: 130%, tulliusindex 215%
Spekulationsgrad: 11+13/94=25,53% (har rensat ut dubletter - fler mäklarbyten bland spekulanterna)
De som sålt har fått ut följande pålägg mot ekonomisk plan:
HTML-kod:
Datum		Pålägg i % och kr
2017-12-08	6%	280 000
2017-12-23	10%	545 000
2018-01-19	12%	580 000
2018-01-30	6%	245 000
2018-02-01	14%	720 000
2018-02-04	15%	780 000
2018-02-05	19%	1 000 000
2018-02-08	1%	40 000
2018-02-09	2%	100 000
2018-05-03	8%	420 000
2018-05-08	−6%	−380 000 (Booli ej Hemnet, kan ha tagits bort av mäklaren)
De objekt som är till salu har följande pålägg mot ekonomisk plan om man ser till utgångspriserna:
−18%, −18%, −4%, −6%, 0%, 1%, 2%, 3%, 7%, 7%, 9%, 14%, 17%

OP har troligen ca 6 lägenheter kvar att sälja

Fabrikören:
Föreningslån 22 510 kr/kvm, om amorteringen år 11 används alla år skulle det ta 293 år att amortera
awindex: 138%, tulliusindex 265%
Spekulationsgrad: 0+8/113=7,03%

Hittar inga försäljningar på Hemnet eller Booli.

De objekt som är till salu har följande pålägg mot ekonomisk plan om man ser till utgångspriserna:
−1%, 5%, 7%, 7%, 7%, 9%, 9%, 9%

OP har troligen 22 lägenheter kvar att sälja

Kuriosa: En av mäklarna på en av de stora mäklarfirmorna tror att objektet han säljer ligger i No4, när det i verkligeheten ligger i Fabrikören (jag får iallafall inte ihop siffrorna på annat sätt). Blir intressant när/om det blir dags för kontraktsskrivning.

Diagram:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=341586716&format=interactive
Senast redigerad av Tullius 2018-05-12 kl. 16:08.
2018-05-12, 16:34
Medlem
Tulliuss avatar
Nästa spekulantspaning är OPs projekt Bageriet i Nacka

Föreningslån 23 594 kr/kvm, om amorteringen år 11 används alla år skulle det ta 533 år att amortera
awindex: 140%, tulliusindex 235%
Spekulationsgrad: 20+17/127=29,13% (har även här rensat ut dubletter pga av mäklarbyten)

De som sålt har fått ut följande pålägg mot ekonomisk plan:

HTML-kod:
Datum 		Pålägg i % och kr
2017-04-20	29%	950 000
2017-05-11	11%	490 000
2017-05-15	25%	1 055 000
2017-05-16	15%	555 000
2017-06-02	31%	995 000
2017-06-08	15%	555 000
2017-08-11	12%	445 000
2017-08-21	9%	600 000
2017-08-25	5%	220 000
2017-09-14	16%	540 000
2018-01-17	8%	310 000
2018-01-19	5%	320 000
2018-01-26	−3%	−165 000	
2018-02-19	−5%	−260 000 (kan ha lagts i träda)
2018-02-20	3%	150 000	
2018-03-16	0%	−10 000
2018-04-27	−13%	−425 000 (kan ha lagts i träda)
2018-05-03	22%	610 000 (dock så verkar nuvarande säljare göra förlust mot vad han/hon gav för objektet förra sommaren)

Den sista försäljningen tyder ju på att det fortfarande finns köpare som ser positivt på framtiden.

De objekt som är till salu har följande pålägg mot ekonomisk plan:
−23%, 0%, 0%, 1%, 1%, 2%, 4%, 4%, 5%, 6%, 8%, 17%, 25%, 36%

OP verkar har 7 lägenheter kvar att sälja.

Diagrammet för föregående inlägg täcker även Bageriet.
Senast redigerad av Tullius 2018-05-12 kl. 16:36.
2018-05-12, 16:55
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Den här tråden har ju tittat mycket på 2 or. Det vore intressant att vidga till 1 or och villor. Rent anekdotiskt så verkar utbudet av villor ha exploderat i min egen (välmående) stockholmsförort. Det är lika stort som vid ruschen innan amorteringskravet. Vidare säljs det enormt dåligt i det övre prissegmentet (6-15 miljoner) jämfört med tidigare. Känns som en parallell till dyr nyproduktion. Folk har inte råd med husen längre. Man ser också att färre kvadratmeter säljs, storleken på det genomsnittliga sålda objektet är lägre. Köparna försöker helt enkelt hålla nere köpesumman. Antagligen också på grund av minskat förtroende för marknaden. Undrar om inte kraschen kommer ändå. Men fördröjt, som efter första amorteringskravet. När det har blivit en spricka i en damm ...

Något jag tror påverkar de större lite dyrare objekten är att det sällan är förstagångsköpare som köper. Det blir lite moment22 när alla idag måste sälja först, tillslut blir det helt ohållbart när ingen för köpa för att alla måste sälja. Man måste ha i åtanke att det är relativt nyligen bankerna började tvinga folk att sälja först, vi har inte sett den fulla effekten än.
2018-05-12, 17:23
Medlem
rostigamazons avatar
Retar mig på alla nyheter i svensk massmedia, där det står, mäklarna tror inte att priserna på bostäder kommer gå ner. Det ska vara någon som är opartisk, som ska uttala sig i frågan. Det är ungefär som att fråga en fotbollstränare, om dom tror deras lag kommer förlora matcher framöver, 9 av 10 tränare skulle svara nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in