Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Jag kan se med egna ögon att solen går ner med oförminskad storlek vilket skulle vara en omöjlighet på en plattjord då det då skulle bli mörkt på hela jorden samtidigt. Detta har inget med indoktrinering att göra för skulle solen krympa ihop genom perspektiv så skulle den bli mindre och mindre framåt kvällen. Detta kan ingen myndighet fejka så jag kan därför inte tro på plattjorden.
Nu byter du dock ämne från att du var bombsäker på antaganden angående densitet som du inte kunde förklara i detalj till att pga solen ser ut på ett specifikt sätt måste det innebära något du antar. Du spekulerar vilket är helt okej, men det du spekulerar om är inte fakta.
Om du ser på hur en regnbåge ser ut så skulle formen passa ett dome. Vetenskapen påstår varje droppe skapar en miniregnbåge i sig och vinkeln genom varje droppe skapar regnbågen utan någon annan påverkan. Men regnbågen skulle kunna ha sin form pga ett dome liknande fenomen, formen passar sannerligen för detta.
Angående solen, det kan finnas en mängd förklaringar för detta. Redan nu finns flertalet förklaringar som förklarar olika storlek av sol och hur soluppgång/nedgång kan fungera på en platt jord.
Någon jag själv tycker låter logiskt är att uppgång/nedgång sker från en optisk illusion i förhållande till oss som ser annorlunda ut mot någon annan som är mycket längre bort.
Bara för att något är svårt att förklara gör det inte omöjligt eller mindre trovärdigt.
För att ta ett exempel sker en lunar eclipse då och då som gör att motsatt sida av månen "döljs av jorden" än vad som borde ske
https://www.youtube.com/watch?v=r0VOtWN9Tbk
dom kommer med någon långsökt förklaring om hur skuggan böjs runt bakom jorden för att skapa detta. Kort, när solen är uppe ovanför horisonten och skuggar månen borde en viss sida av månen skuggas inte den motsatta sidan vilket vi ser. Alltså håller inte glob modellen här.