2018-05-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inte omöjligt, det är opraktiskt.
När vinkeln ger oss det vi villa ha, finns det ingen anledning att mäta en nästan obefintlig skillnad mellan hypotenusan och den långs katetern till Polstjärnan.
Vinkeln och avståndet kan ge oss en position men istället väljer vi följande enligt dig:
- att bestämma tre ortlinjer med tre olika observationer, vid tre olika tidpunkter.
- att med logg bestämma seglad distans mellan observationerna.
- att sedan förflytta de på ett kort.

Verkar inte särskilt smart, men sanningen är väl den att du inte har en blekaste aning om vad jag pratar om.
Citera
2018-05-12, 22:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
4. Ge mig bevis för att månen upp och ner från stora avstånd på jorden är bevis för rund jord tack. Hur tror du att jag ska veta det. Jag bara påpekar att det inte är något bevis för rund jord

Självklart är det ett bevis för en rund jord. Att du inte begriper det är däremot inte ett bevis för att jorden är platt.
Citera
2018-05-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ni som INTE tror jorden är platt trots alla omöjliga längd rekord foton som tydligt visar man kan se betydligt längre än vad som borde vara möjligt på en boll (s k refraction myten inkluderat), vad är era argument för att platt jord måste vara omöjligt?

Längd rekord foton?
avstånd som kan ses och höjden på föremålen och betraktaren?
Citera
2018-05-12, 22:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Verkar inte särskilt smart, men sanningen är väl den att du inte har en blekaste aning om vad jag pratar om.

Generellt sätt är det en bra summering. Det är nog väldigt få som förstår dig.

Men det påverkar inte det faktum att våra observationer av Polstjärnan bevisar att jorden är en sfär.
Citera
2018-05-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur räknar du ut din breddgrad via polstjärnan?

Har ställt frågan men du vill inte svara. Finns det möjligtvis en anledning till det
Man räknar inte ut den, man mäter den. Men du menar förstås hur man räknar ut avståndet med hjälp av vinkeln.
Svar: Breddgraden x 60 nautisk mil.

Och ditt triumferande svar är: "vet du vad en nautisk mil är?"

Och för att bespara tråden en massa inlägg från dig om jag "vet vad en nautisk mil är" och om hur superutbildad du är så föreslår jag att du framför ditt argument. Ingen bryr sig om din superutbildning, kom till saken.
Citera
2018-05-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Om en seglare är så nära en fyr, då är seglaren lite väl nära.
Du kan kanske beräkna avståndet "radien" till fyren, men du kan ändock ha en felmarginal på upp till 400meter.
Varför måste man ha en felmarginal på 400 m?
Citera
2018-05-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hypotenusan och den långa katetern.
Och hur får du fram den ena utan den andra.
Citera
2018-05-12, 22:23
Medlem
Citat:
Och hur får du fram den ena utan den andra.
Är de lika långa?
Citera
2018-05-12, 22:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Man räknar inte ut den, man mäter den. Men du menar förstås hur man räknar ut avståndet med hjälp av vinkeln.
Svar: Breddgraden x 60 nautisk mil.

Och ditt triumferande svar är: "vet du vad en nautisk mil är?"

Och för att bespara tråden en massa inlägg från dig om jag "vet vad en nautisk mil är" och om hur superutbildad du är så föreslår jag att du framför ditt argument. Ingen bryr sig om din superutbildning, kom till saken.

Saken är att observationen fungerar på en sfärisk jord men inte på en platt jord.

Vår observation av Polstjärnan funkar som hand i handske på en sfärisk jord.
Däremot så funkar den inte alls på en platt jord.
Citera
2018-05-12, 22:24
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej de försvinner för att de inte kan skicka sin position tillbaka till en ADS mottagare.

GPS fungerar hur bra som helst på havet.
Jag skrev även att det kan finnas höghöjdsballonger. Finns inget behov av att satelliter måste existera med andra ord, vilket dom inte verkar göra.
Citera
2018-05-12, 22:25
Medlem
Citat:
Varför måste man ha en felmarginal på 400 m?

Med din mätning så kan du vara t.ex norr om fyren, istället om söder om den. Som ett exempel.
Citera
2018-05-12, 22:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag skrev även att det kan finnas höghöjdsballonger. Finns inget behov av att satelliter måste existera med andra ord, vilket dom inte verkar göra.
Och hur får du dina höghöjsballonger att inte driva iväg av vindar och liknande? Dom skull inte förbli på rätt plats särskilt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in