2018-04-27, 10:30
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det gör dock inte det rekommendabelt att börja prenumerera på AV.

Även med ett Windows Home Edition är det lämpligare att köra standardanvändare istället för admin, Defender kompletterat med t.ex Zemana och säkra upp browsern samt köra den i sandbox. Ransomware tar Cyberreason Ransomfree hand om.

Om privatpersonen vill ha högre säkerhet är Enterprise en klart bättre väg än att börja betala för antivirus och diverse "säkerhetssviter".

Den här teorin om att man "behöver" betala årsavgifter för att "skydda Windows" är inte lyckad. Microsoft skall dock ha smisk för att de inte lagt in AppLocker i Windows 10 Pro.

Nu är det väl så att ett virusskydd som "ljuger" för dig, vilket defender gör med alla sina falsklarm kan omöjligt anses som bra!

Tänk dig själv, du laddar ner ditt favvospel eller just det program du använder mest..
och ditt virusskydd SKRIKER ut att det finns virus i din nedladdning!

Hur kul är det? Ska du lita på att virusskyddet har rätt och du raderar det du laddat ned?

Eller menar ni defender-försvarare att man lugnt kan lägga till de utpekade filerna i undantagen och därefter installera och köra programvaran som inget hade hänt??

Ni missat totalt att det är precis lika viktigt att ditt skydd INTE LARMAR OM FALSKA VIRUS, som att den faktiskt klarar av att detektera riktiga smittor..

Och då erfarenheter och tester visar att Microsofts Defender antingen missar fler smittor än andra riktiga skydd, och då har lågt antal falsklarm, eller så detekterar defender lika många som flertalet andra skydd, men då har betydligt högre andel falsk-larm, så kan defender helt enkelt inte anses vara pålitligt. Säger ditt skydd att "Här finns en smitta", då SKA du kunna lita på det, Precis som du SKA kunna lita på att om en avsökning säger att inget skadligt har hittats, då ska du kunna lita på det!
(Med defender KAN DU INTE det..)

Ni glömmer bort att Microsoft började med virusskydd just för att det skulle finnas ett GRUNDLÄGGANDE skydd mellan det att ditt riktiga skydds abonnemang tagit slut och du hunnit installera ett nytt riktigt skydd..

Ni verkar inte heller förstå att riktiga antivirusföretag har funnits i över 20 år, vilket microsofts inte har..

Hur de än gör så ligger de långt bakom erfarna virusskyddstillverkare. Vilket påvisas av deras undermåliga testresultat (=Bra detektion ger alltid otroligt många falsklarm, sämst detetektion ger nästan inga falsklarm, de får aldrig till balansen som riktiga virusskyddstillverkare får)

Notera! Jag tänker INTE rekommendera något annat skydd, jag försöker bara balansera diskussionen som helt har spårat ut med lovord till just ett av de absolut sämsta skydden på marknanden..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2018-04-27 kl. 10:34.
Citera
2018-04-27, 11:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Hej

- Vet inte om det är besvarat men är TOTAL AV ett "mycket" bra och prisvärt antivirus program relativt ?? Jag har noll koll men det lär ju snabba upp och skydda datorn, spåra kryp bättre än inbyggda windows defender med brandvägg inkl chrome appar ? Mitt Norton abbo har gått ut så...och tror jag inte vill förnya det

https://secure.totalav.com/

- Systemboost program som tex ASC - advance system care

Förstör väl mer än tillför? Speciellt om man ändrar och "boostar" i registret osv eller?

Total Av får inte så bra betyg på nätet och det är heller inte med bland testerna hos de stora testföretagen så det finns ingen anledning att använda ett relativt okänt Av istället för de bra kända.

Här är ett test på dessa - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/.
Som du ser så är W.defender riktigt bra numera dessutom går det att göra en del "tweaks" med det så det blir ännu bättre. Något av ovan Av`en i gratisversion borde räcka om du är en "normalanvändare" med datorn.

Din slutsats i sista stycket är väl ofta korrekt men det finns ju undantag. Men de gör ju inga STORA förändringar till det bättre. Gäller även A.S.C.

Vad vill du boosta/optimera?
Citera
2018-04-27, 14:17
Medlem
Man bör inte ENBART förlita sig på Defender men det innebär inte att det är "raka vägen" till prenumerations-AV för detta.

Vad man får med Defender är ett grundläggande skydd som är tillräckligt om Windowssystemet är immuniserat i enlighet med tidigare inlägg.

Vad man sedan gör är att man kompletterar sitt Defender med Zemana, Hitman Pro och t.ex ADW Cleaner som man kör on-demand samtidigt som man kontrollerar sina nedladdningar med VirusTotal.

Om det t.ex handlar om spelcrack är det bara att kolla med VirusTotal om man är misstänksam. Man bör inte sitta och installera saker till höger och vänster utan att kontrollera filerna först.

Den som påstår att det "enda sättet" att skydda Windows är genom att betala för AV och även menar att detta "behövs" för att "skydda webbläsaren" etc utan att nämna en stavelse om hur man säkrar sitt system är helt klart ute på en liten säljturne för AV-leverantörerna.

Teorin om att köra ett icke-immuniserat Windows ihop med en webbläsare som ej säkrats upp (d.v.s köra Flash, SilverLight etc och tillåta alla script) och sedan hoppas att valfritt betal-AV skall stoppa hoten är att vara naiv. Dock är det den linje som bl.a. PC för Alla och liknande tidningar verkar förespråka.

Personligen skulle jag inte använda ett operativsystem som vore så osäkert att det "kräver" att man betalar årsavgifter för att "skydda sig". Ett sådant system kan man kasta direkt.
Citera
2018-04-28, 22:33
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Total Av får inte så bra betyg på nätet och det är heller inte med bland testerna hos de stora testföretagen så det finns ingen anledning att använda ett relativt okänt Av istället för de bra kända.

Här är ett test på dessa - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/.
Som du ser så är W.defender riktigt bra numera dessutom går det att göra en del "tweaks" med det så det blir ännu bättre. Något av ovan Av`en i gratisversion borde räcka om du är en "normalanvändare" med datorn.

Din slutsats i sista stycket är väl ofta korrekt men det finns ju undantag. Men de gör ju inga STORA förändringar till det bättre. Gäller även A.S.C.

Vad vill du boosta/optimera?

Jo Tack så mycket för svaren och en riktigt bra test sida du länkade till på omdömena.
Tycker att datorn går som smort just nu och inget misstänksamt som strejkat med WD.
Det där med "tweaks" låter ju intressant och vilka extra trygghetsfunktioner är det och vars isf hittar man dom?

Jag är lite ute efter en bra app som spårar i webbläsaren direkt i realtid på ev "hot" osv virustermer samt "anti-spårning" av personuppgifter eller betalningsinfo -metoder, kreditkort, direkttbetalning etc.

Ska kolla närmare på din länk när jag har tid

Det jag vill främst boosta/optimera är väl internethastighet fast jag har snabbt, men typ trimma det till max genom att primärt stänga av allt onödiga processer i ett klick ,om man har jättemånga fönster öppna för att sen kunna återställa det i nästa klick

mvh T
Citera
2018-04-29, 08:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Jo Tack så mycket för svaren och en riktigt bra test sida du länkade till på omdömena.
Tycker att datorn går som smort just nu och inget misstänksamt som strejkat med WD.
Det där med "tweaks" låter ju intressant och vilka extra trygghetsfunktioner är det och vars isf hittar man dom?

Jag är lite ute efter en bra app som spårar i webbläsaren direkt i realtid på ev "hot" osv virustermer samt "anti-spårning" av personuppgifter eller betalningsinfo -metoder, kreditkort, direkttbetalning etc.

Ska kolla närmare på din länk när jag har tid

Det jag vill främst boosta/optimera är väl internethastighet fast jag har snabbt, men typ trimma det till max genom att primärt stänga av allt onödiga processer i ett klick ,om man har jättemånga fönster öppna för att sen kunna återställa det i nästa klick

mvh T

För "tweaks" se inlägg #5622.

Websidesskydd finns inbyggt i WD dessutom så är webläsaren Edge numera sandboxad så du är väl skyddad ifrån virus på websidor - https://www.onmsft.com/news/in-windows-10-creators-update-the-microsoft-edge-sandbox-is-stronger-for-better-security.

För ett mer avancerat skydd vid transaktioner av olika slag - https://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-security.php?s_track=7639#tab-features. Comodo secure shopping.

Det här gör en del för hastigheten - https://www.sordum.org/7952/dns-jumper-v2-1/.
Stänga av i ett klick finns ju många sätt att göra på men inte sedan sätta igång lika enkelt. Så vitt jag vet.
Citera
2018-05-10, 08:25
Medlem
Jag har fått nån skit som varnar för varje sida jag besöker.
Unanalytics. C o m heter det och jag får inte bort det med malwarebytes eller pandas antivirus som inte ens hittar det.

Vad gör jag?

Googling ger bara spyhunter som lösning men det kräver tydligen betald version för att ta bort vad den hittar.

Mvh
Senast redigerad av Muzilla 2018-05-10 kl. 08:27. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-10, 08:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muzilla
Jag har fått nån skit som varnar för varje sida jag besöker.
Unanalytics. C o m heter det och jag får inte bort det med malwarebytes eller pandas antivirus som inte ens hittar det.

Vad gör jag?

Googling ger bara spyhunter som lösning men det kräver tydligen betald version för att ta bort vad den hittar.

Mvh

Du har fått "adware" på datorn - troligen efter någon nedladdning!?

Malwaretips guider är alltid bra - https://malwaretips.com/blogs/remove-adware-popup-ads/

Panda är bra men lite dåliga på adware så komplettera med det här så får du ett mer komplett skydd - https://unchecky.com/

Gör backups till nästa gång - innan ↓ ↓
Citera
2018-05-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du har fått "adware" på datorn - troligen efter någon nedladdning!?

Malwaretips guider är alltid bra - https://malwaretips.com/blogs/remove-adware-popup-ads/

Panda är bra men lite dåliga på adware så komplettera med det här så får du ett mer komplett skydd - https://unchecky.com/

Gör backups till nästa gång - innan ↓ ↓

Problemet verkar löst. Tack för snabb och effektiv hjälp.
Backup är gjort.

mvh
Citera
2018-05-12, 14:40
Medlem
Kan någon ge några bra tips vilka säkerhetsprogram / virusprogram osv man bör ha installerade när man gör bankärenden med svenska banker på nätet och har Windows 7 i sin dator? Program som kostar pengar är OK bara de är bra.
Citera
2018-05-12, 15:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Kan någon ge några bra tips vilka säkerhetsprogram / virusprogram osv man bör ha installerade när man gör bankärenden med svenska banker på nätet och har Windows 7 i sin dator? Program som kostar pengar är OK bara de är bra.

Det finns ju en del sätt att åstadkomma säkra "business" på, detta är ett - https://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-security.php?track=8234&s_track=7639. Man använder - secure shopping - egenskapen vid affärer.

Väldigt säkert, gratis och enkelt.

CIS ger i övrigt hög säkerhet - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Annars är det väldigt säkert i sig om man har dosa och inte klickar på konstiga E-mail eller installerar program man råds att installera under mystiska omständigheter vilka kan kompromettera datorn. Ej heller lämnar ut sina uppgifter hur som helst eller till vem som helst.
Senast redigerad av 1FF 2018-05-12 kl. 15:21.
Citera
2018-05-12, 21:54
Medlem
Iman2014s avatar
Har stor problem med min dator för tillfället. Då och då kommer det upp svarta rutor i datorn som täcker delar av skärmen och det händer varje dag nu sen ungefär 7 dagar.

Jag vet inte vad för sorts virus det är, jag har installerat några gratis anti virus program men det hjälper inte. Kan någon förklara vad man måste göra, vad är problemet och finns det några program som kan hjälpa en? Jag har försökt med allt som går att göra men det hjälper inte.
Citera
2018-05-12, 22:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Har stor problem med min dator för tillfället. Då och då kommer det upp svarta rutor i datorn som täcker delar av skärmen och det händer varje dag nu sen ungefär 7 dagar.

Jag vet inte vad för sorts virus det är, jag har installerat några gratis anti virus program men det hjälper inte. Kan någon förklara vad man måste göra, vad är problemet och finns det några program som kan hjälpa en? Jag har försökt med allt som går att göra men det hjälper inte.

Såsom du beskriver det så är det inte virus utan hårdvarurelaterat så posta i lämplig tråd och få bättre hjälp.

Det låter som grafikproblem, börja där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in