2018-05-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Du gör misstaget att referera till vilket uppträdande en ockuperande makt ska ha gentemot de som har ockuperats, från den övergripande fråga om ett land har rätt att ockupera mark som de tagit i ett defensivt krig mot en aggressiv motpart.
Du hävdade att FN godkänt Israels annektering av Golanhöjderna. Jag citerade en resolution som visar på att det är precis tvärtom:
"Reaffirming that the acquisition of territory by force is inadmissible, in accordance with the United Nations Charter, the principles of international law, and relevant Security Council resolutions,"
Citat:
Var någonstans står det där att ockuperingen som sådan är i strid mot gällande praxis?
Nu försöker du flytta målstolparna från att handla om annektering till att handla om ockupation.
Citat:
Notera att detta inte egentligen berör tråden mer än om det är att betrakta anfall mot Golanhöjderna såsom angrepp på Israel, det är det givetvis, och Israel har rätt att slå tillbaka.
Har då också Syrien rätt att slå tillbaka mot alla israeliska bombningarna av landet? (sådana föregick f.ö. också sexdagarskriget apropå vem av de två som startade kriget den gången)
Citera
2018-05-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Britterna kontrollerade Palestina fram till 1917 då man lovade judarna ett eget land. Muslimerna gillade inte detta. Innan dess tillhörde Palestina det Ottomanska riket MEN som en konsekvens av WW1 förlorade man den kontrollen.

Muslimerna kunde inte heller acceptera FN:s beslut 1948. Så som jag ser det försöker muslimerna runt om Palestina ta en bit mark som de själva aldrig har kontrollerat.

http://www.gp.se/debatt/israel-har-r%C3%A4tt-till-gaza-och-v%C3%A4stbanken-1.1009110

https://tanketornet.wordpress.com/2013/04/14/den-palestinska-myten/

Tänkvärt!
Citera
2018-05-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tänker samma banor. Först att bomba något mål på Golanhöjderna är totalt meningslöst eftersom det är inte där som flygattackerna mot Syrien kommer ifrån, man måste bomba flygfält och andra militära anläggningar som i regel är längre in i landet om man vill hindra detta. Bomba en liten utpost på Golanhöjderna har noll strategisk inverkan för tillfället. Attackerna mot Syrien av Israel har således varit en ren förberedelse så att Syrien inte kan retaliera mot Israel och inte för att vara snäll mot ISIS.

Jag ser inga officiella uttalanden av Iran när det gäller bombandet av Israel. i regel brukar man officiellt gå ut med detta. Någon som har någon länk?

Israel har länge försökt få igång krig mot Iran och det jag ser nu är hur artificiellt som helst.

100% false flag säger jag om jag inte får se något officiellt uttalande av Iran.

En sak jag lärt mig de senaste dagarna är att Iranska regeringen inte har kontroll på revulotionsgardet som nu är aktuellt, utan agerar fritt från president och regering i Iran.
Citera
2018-05-12, 18:15
Medlem
bernad_laws avatar
Mer OT raderat, fler varningar! /Mod
Citera
2018-05-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Håller med helt. Se bara på hur det fick för Iran när CIA gick in och puttade bort ledaren för en mer västvänlig ledare. Mellanöstern kommer aldrig bli stabil så länge USA och väst vill vara med och bestämma.

Eller tvärtom, när ökenfolken med sin krigiska natur och religion får bestämma, då kommer problemet att bli enormt.

Västmakterna håller ökenfolket i nackhåren så de inte kan genomföra sitt jihad tills de blivit någorlunda civiliserade och det är bra. Finns bara en demokrati av västerländskt natur i detta område, Israel. När bastarderna, ökenfolket, börjar lära ut kunskap och då menar jag inte koranskolor, så kan det lugna ner sig men det tar lång, lång tid att civisera dessa ökenfolk.

Se bara hur de uppför sig i Sverige!
Citera
2018-05-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du hävdade att FN godkänt Israels annektering av Golanhöjderna. Jag citerade en resolution som visar på att det är precis tvärtom:
"Reaffirming that the acquisition of territory by force is inadmissible, in accordance with the United Nations Charter, the principles of international law, and relevant Security Council resolutions,"

Nu försöker du flytta målstolparna från att handla om annektering till att handla om ockupation.

Har då också Syrien rätt att slå tillbaka mot alla israeliska bombningarna av landet? (sådana föregick f.ö. också sexdagarskriget apropå vem av de två som startade kriget den gången)
Återigen det du refererar till är FN som har reagerat på att Israel inför Israelisk lag på Golanhöjderna, inte till problem kring ockuperingen. Men återigen det Israel gjorde följer gammal etablerad tradition vad gäller krig och konflikter, äldre rätt som alla nationer har accepterat, att det sedan pågår ett spel där alla nationer ska spela indignerade i FN är nåt helt annat.

Syrien har i en väpna konflikt rätt att värna sitt territorium, men vilken stridande part menar du har rätt att företräda Syrien SAA? FSA? eller Hezbollah, Liwa fatemiyoun? Harakath Hezbollah Al-nujaba? Exakt vem skulle ha rätt att anfalla Israel? Tror du på allvar att någon i Syrien just nu är i stånd att anfalla Israel?
Borde inte frågan vara om Ryska trupper kommer att påverkas av Israels markering?
Kommer Iran att sänka sina ambitioner att påverka det syriska inbördeskriget?
När kommer vi till den brytpunkten att USA öppet kommer att gå in med trupp och flygvapen in i Syrien?

Jag hävdar att Israel hade rätt att slå mot iranska mål, men detta är sekundärt, för de bryr sig inte om vad vi tycker, inte ett skit. Vilka följder får dessa framflyttade spelpjäser i konflikten?
Citera
2018-05-12, 18:55
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Syrien har i en väpna konflikt rätt att värna sitt territorium, men vilken stridande part menar du har rätt att företräda Syrien SAA? FSA? eller Hezbollah, Liwa fatemiyoun? Harakath Hezbollah Al-nujaba? Exakt vem skulle ha rätt att anfalla Israel? Tror du på allvar att någon i Syrien just nu är i stånd att anfalla Israel?

Jag hävdar att Israel hade rätt att slå mot iranska mål, men detta är sekundärt, för de bryr sig inte om vad vi tycker, inte ett skit. Vilka följder får dessa framflyttade spelpjäser i konflikten?

Kan du sluta slingra dig med dina svar? Han frågade inte om Israels rätt, som du framlyfter så duktigt, utan om Syriens rätt.
Säg bara vad du tycker, vet du inte/vill inte stå för någon åsikt, så säg det med istället.
Citera
2018-05-12, 18:56
Medlem
Citat:
Återigen det du refererar till är FN som har reagerat på att Israel inför Israelisk lag på Golanhöjderna, inte till problem kring ockuperingen. Men återigen det Israel gjorde följer gammal etablerad tradition vad gäller krig och konflikter, äldre rätt som alla nationer har accepterat, att det sedan pågår ett spel där alla nationer ska spela indignerade i FN är nåt helt annat.
Eftersom du tydligen glömt vad du skrivet får jag upprepa det:
"Det finns reglerat hur nationer kan i militära konflikter annektera främmande nationers mark, det är så världskartan har skrivits om flera gånger om genom historiens tidevarv. Det är prövat i FN och Israel har denna rätt gällande Golanhöjderna."
Var har FN godkänt att Israel annekterar Golanhöjderna?
Den "gamla tradition" om rätten till erövringar du hänvisar till var ett av skälen till att FN bildades, för att få bort sådana erövringskrig.
Citat:
Med den enkla typ av missiler som användes? Syriska regimen torde ha dem, Iran har dem och det skulle inte förvåna mig om rebellgrupper kan kommit över några också. Vem som låg bakom är fortfarande oklart. Sen är det upp till syriska regimen om de vill delegera strider till dess allierade.
Citat:
När kommer vi till den brytpunkten att USA öppet kommer att gå in med trupp och flygvapen in i Syrien?
??? Där har vi väl varit länge.
Citat:
Jag hävdar att Israel hade rätt att slå mot iranska mål, men detta är sekundärt, för de bryr sig inte om vad vi tycker, inte ett skit. [b]Vilka följder får dessa framflyttade spelpjäser i konflikten?
På kort sikt flyttar Israel fram sina positioner som den store busen i regionen man får akta sig för att reta upp.
Citera
2018-05-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu är ju Iran inbjudet av Syriens regering men det verkar flera av den här trådens deltagare ha svårt att begripa.

Ja att hjälpa Syriska dikatorn ja men INTE anfalla Israel.
Citera
2018-05-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, detta har jag helt missat :O (TS)
Varför rapporterar inte våra medier om detta? Inte i Sveriges intresse enligt dem?
(Jag kollar bara startsidorna på Expressen och AB) - Tycker det borde vara en rätt så stor nyhet med tanke på USA's utträde från kärnenergiavtalet.

Jag är sen på det men undrar ändå var man kan läsa om detta mer ingående.
Tack

Hehe. Svensk media rapporterade att "Israel bombade iranska styrkor i Syrien". Inte att iranska styrkor skickade missiler mot Israel och de svarade med kraft.

I min värld en stor skillnad.
Citera
2018-05-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Och Iran ogillar nog att Israel har kärnvapen och ständigt uttrycker sig hotfullt.

Israel, ett demokratiskt land med kärnvapen, har det som ett försvar mot en aggresiv religion.

Den dagen som Allah, hehe, beordrar ett utplånande av Israel så kommer många miljoner att dö.

Sunda människor förstår detta men INTE en religiös fanatisk muslim som tror att han blir belönad med 72 jungfrur, hehe.
Citera
2018-05-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Absolut, så är det.

Faktum är att det var britterna som lovade judarna ett eget land. Det var britterna som kontrollerade området efter att ha besegrat det Ottomanska riket, inte muslimerna. Muslimerna hade alltså ingen rätt att vare sig ge bort ELLER behålla något överhuvudtaget. Muslimernas gnäll är med andra ord helt grundlöst. Det är som att samerna skulle göra anspråk på makten i Sverige.

Gör man anspråk på något måste man givetvis ha tillräckligt med styrka/muskler att försvara det man säger sig äga. Det är en fundamental princip.

Det är exakt av den anledningen som det vänder sig i magen på mig när jag tänker på Reinfeldts "försvaret är ett särintresse", sossarnas konstanta felprioriteringar och deras gemensamma nedmontering av det svenska försvaret.

http://www.gp.se/debatt/israel-har-r%C3%A4tt-till-gaza-och-v%C3%A4stbanken-1.1009110
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in