2018-05-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Förstår du inte det så är du knappast värd att diskutera med...
Kan du inte förklara varför det inte går?
Citera
2018-05-12, 13:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför är det mättekniskt omöjligt?

Du begriper mycket väl varför det är omöjligt. Vad du nu håller på med är ett patetiskt försök att flytta fokus från den platta jorden, du försöker undvika trådens ämne.

Våra observationer av Polstjärnan passar perfekt med en sfärisk jord samtidigt som observationerna visar att jorden inte är platt.

.
Senast redigerad av madtop 2018-05-12 kl. 13:35.
Citera
2018-05-12, 13:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Poängen med mitt resonemang är att det påstådda avståndet från jorden till Polstjärnan enligt globmodellen aldrig används, förutom då det gäller att bedra människor om jorden form. Men i verkligheten används enbart vinkeln därför att avståndet inte finns att tillgå.

Jodå, visst vet vi hur långt det är till Polstjärnan.
Citera
2018-05-12, 14:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Och varför använder man inte en känd sida av en triangel?
Därför att en av de de andra sidorna är lika lång, om man avrundar till mätbara värden.

Citat:
Det som bevisas med detta är att inget avstånd till exempelvis Polstjärnan finns att tillgå,
Nej, det är helt fel, se ovan
Citera
2018-05-12, 14:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför är det mättekniskt omöjligt?
Det är inte omöjligt, det är opraktiskt.
När vinkeln ger oss det vi villa ha, finns det ingen anledning att mäta en nästan obefintlig skillnad mellan hypotenusan och den långs katetern till Polstjärnan.
Citera
2018-05-12, 16:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Och varför använder man inte en känd sida av en triangel? Avståndet mellan jorden och Polstjärnan blir ju motstående katet. Du har har fullgjort mellanstadiets matematikkurs kan väl förklara varför man bortser ifrån en känd sida av en triangel, i detta fall en rät triangel. I det specifika fallet med navigering så skulle man kunna sin position viss tillgång till en sådan triangel. Det skulle då vara möjligt att bestämma position med bäring och avstånd, men det är det inte utan man måste istället ta ut tre ortlinjer varvid de bildar en triangel, man brukar kalla den för Cook's hat då den ser ut som en trekantig hatt utlagd i kortet.

Det som bevisas med detta är att inget avstånd till exempelvis Polstjärnan finns att tillgå, det enda avstånd som används i sammanhanget är till för att bedra människor om jordens form.
Nu har jag svarat massor av gånger i tråden om detta, nu lägger jag ned denna del av diskussionen.

Hur räknar du ut din breddgrad via polstjärnan?

Har ställt frågan men du vill inte svara. Finns det möjligtvis en anledning till det
Citera
2018-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Nej det är inte nästintill under, det är 200m ifrån och fullt möjligt att mäta vinkeln till. Med vinkeln och den kända höjden på fyren (hur hög den är i meter) kan man avgöra avståndet från observatören och fyren. Och med avståndet från observatören till fyren och bäring till densamma kan man bestämma position.

Om en seglare är så nära en fyr, då är seglaren lite väl nära.
Du kan kanske beräkna avståndet "radien" till fyren, men du kan ändock ha en felmarginal på upp till 400meter.
Citera
2018-05-12, 18:36
Medlem
MaxDLs avatar
Ni som INTE tror jorden är platt trots alla omöjliga längd rekord foton som tydligt visar man kan se betydligt längre än vad som borde vara möjligt på en boll (s k refraction myten inkluderat), vad är era argument för att platt jord måste vara omöjligt?
Citera
2018-05-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Ni som INTE tror jorden är platt trots alla omöjliga längd rekord foton som tydligt visar man kan se betydligt längre än vad som borde vara möjligt på en boll (s k refraction myten inkluderat), vad är era argument för att platt jord måste vara omöjligt?
Det finns tiotals klara bevis i den här tråden. Läs dem!
Dessutom har det ställts ett otal frågor till plattjordingarna som dom inte har svarat på . Jag tror mig veta skälet...
Citera
2018-05-12, 18:51
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det finns tiotals klara bevis i den här tråden. Läs dem!
Dessutom har det ställts ett otal frågor till plattjordingarna som dom inte har svarat på . Jag tror mig veta skälet...
Tror jag säkert. Vad är DIN främsta anledning.
Citera
2018-05-12, 18:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL

Gravitation gör en plattjord omöjlig. Det är därför de försöker så desperat med att få det till att gravitation inte finns.
Citera
2018-05-12, 18:53
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Gravitation gör en plattjord omöjlig. Det är därför de försöker så desperat med att få det till att gravitation inte finns.
Hur vet du att gravitation existerar mot density och buoyancy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in