2018-05-11, 23:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Berätta istället varför det inte går?

Hur stor är vinkeln mellan två katetrar där den ena är 1000m och den andra är 100000000000000000000 meter?

Det är omöjligt att dra några slutsatser från en triangel som i praktiken är en linje
Citera
2018-05-11, 23:50
Medlem
Citat:
Mättekniskt omöjligt att få fram ett resultat.
Citera
2018-05-11, 23:59
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armborst88
Atmosfärisk refraktion är ej observerbart. I alla fall inte till den grad att man kan påstå att det är avgörande faktorn till varför vi kan se längre än vad vi borde kunna enligt den sfäriska modellen.
Antagandet bygger på matematiska modeller som ej går att bekräfta i verkligheten. Modellerna bygger på hur ljus bryts i t.ex. ett vattenglas och har sedan applicerats på en större skala, med densiteten av vattenpartiklar nära horisonten som den avgörande faktorn för hur ljuset bryts. Om du bygger din världsbild på ett icke observerbart fenomen bör du tänka om. Ifall du har en annan uppfattning om hur atmosfärisk refraktion fungerar får du gärna berätta vad du tror.

Ej observerbar? Hägringar och det fenomen du efterfrågar är exakt exempel på observationer som modellen kan förutsäga. Huruvida du vill tillskriva fenomenet modellen eller ej är inte relevant i det sammanhanget. Poängen med modellen är att den förutsäger ett resultat. Slutligen kan jag påpeka att din förvirring kring vad modellerna bygger på och ditt försök att nedvärdera arbetet genom att påstå att den extrapolerats från något trivialt är återigen oärligt. Visa hur den inte förutsäger vad vi observerar, tack.

Citat:
Anledning till varför vi kan se längre än vad vi borde kunna är för att jorden är platt, har inget med atmosfärisk refraktion att göra... När ett objekt försvinner bort från bort ur betraktarens synfält för att till slut konvergerar med hägringen precis ovanför horisontlinjen, är det just hägringen som gör att objektet försvinner. Hägringen är den avgörande faktorn till hur objekt försvinner och har olika brytningsindex beroende på atmosfäriska förhållanden. Höga objekt kan sticka upp ovanför hägringen om de inte helt har försvunnit ur betraktarens synfält ännu. Detta som kan upplevas som att objekt försvinner "bakom" horisonten.

Det var ett stort språng från din sida. Alltså är jorden platt för att vi under vissa förutsättningar kan se längre än den enklaste modellen för sfärisk kurvatur förutsäger? Hur kommer det sig att objekt försvinner under horisonten när det förefaller saknas hägring fullständigt? Existerar alltid en "hägring"? Vad är en hägring?

Citat:
Det finns inga sammanhang där man tillämpar allmänna relativitetsteorin som byggnadsingenjör. Begreppet teori förändras inte bara för att man är utbildad. Vetenskapsteori är heller inget som grundar sig i verkliga observation utan är mer ett filosofiskt begrepp.

Att vara absolut är inte smart. Det är inte omöjligt att det existerar någon byggnadsingenjör med ytterligare spetskompetens inom teoretisk fysik som tillämpar Allmänna relativitetsteorin vid något projekt för astronomisk forskning. Poänglöst att försöka vara viktigpetter och påpeka att det är just inga då det i sammanhanget är fullständigt irrelevant. Vidare får jag verkligen påminna dig om att du borde läsa på om vad dina motståndare har för definitioner och modeller innan du diskuterar. Du vet inte vad en vetenskaplig teori är.

Citat:
Min poäng är att nuvarande ingenjörskonst är summan av årtusenden av byggtekniska framsteg. Vissa delar av Newtons forskning kanske bidragit till dessa framsteg, men är verkligen inte avgörande (Om ens relevant) för hur vi konstruerar byggnader idag. Exakt vad Newton bidragit med som idag används av byggnadsingenjörer vet jag ej. Upplys mig gärna. Borde vara enkelt då du är yrkesverksam ingenjör.

Din poäng är irrelevant. Newtons lagar är fullständigt avgörande då exempelvis hållfasthetsläran inte skulle fungera utan att ta hänsyn till krafter/accelerationer och således hur stela kroppar/kontinuum beter sig när de utsätts för dessa (utan hållfasthetslära kan inte byggnader hålla). Vidare bygger hela ingenjörsdisciplinen på analys-matematik (derivator och integraler) vilken Newton la fundamentet för.

Citat:
Väntar med spänning, då jag själv under en längre tid försökt hitta verkliga bilder av satelliter i rymden fotograferade av privatpersoner.

Aha. Om du under en längre tid gjort det skulle jag föreställa mig att de länkar jag har att erbjuda inte kommer släcka din kunskapstörst. Det är nämligen viktigt för dig att förstå vad en bild på en satellit innebär. Det är en kombination av att veta när den ska åka förbi och att då ta kortet. Det kommer aldrig vara så att du exempelvis kan tyda Iridium-loggan på satelliten.

Här kan du börja med en samlingssida för hobbyister:
http://www.satobs.org/otherinfo.html

Om du vill ha mer regelrätta bilder kan jag tipsa om att googla på ISS. Jag kan tilldela ett YT-klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=xOsOifg4Mm0

Uppladdaren länkar till en mycket bra hemsida som kan användas för att se exakt var ISS är just nu och således själv observera den om man har turen att vara i närheten när det sker.

Samlingssida för bland annat ISS-observation:
https://www.heavens-above.com/main.aspx

Citat:
Finns inga som helst indikationer på att de vandrande ljuscirklarna i himlen är sfäriska objekt. Mönstren inuti cirklarna förändras regelbundet men det är inget tecken på rotation. Innan säkra observationer av privatpersoner gjorts att dessa ljuscirklar är roterande sfäriska objekt är allt annat antaganden som är omöjliga att bekräfta.

Bara en sfärisk form skulle bete sig som objekten gör. Hur kommer det sig att månens terminator förutsäger att den är en sfär? Vilket annat objekt kan bilda en sådan terminator?
Citera
2018-05-12, 00:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Det är en känd sida av en triangel.
Med det avstånd Polstjärnan befinner sig på och om jorden vore platt och Polstjärnan är 90 grader upp om du är vid nordpolen så skulle den stå typ 89,9999999 grader upp om du befann dig på sydpolen om Polstjärnans position bara berodde på trianguleringen. Eftersom vi vet att den inte står 89,9999999 grader upp på sydpolen utan att den befinner sig under horisonten söder om ekvatorn så vet vi att detta med triangeln inte är förklaringen till Polstjärnans position på himlen vid olika breddgrader. Det du pratar om ständigt betyder alltså bråkdelar av en grad för Polstjärnans position.
Citera
2018-05-12, 00:25
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Finns inga mätningar av av luftfuktigheten att tillgå. Utgår från hur solens ljusstyrka och färg förändras på dess bana mot horisonten för att avgöra den ungefärliga luftfuktigheten. Min poäng är att luftfuktighet påverkar solens ljusstyrkan precis innan försvinnandet på horisonten; Med låg luftfuktighet lyser den starkare, men hög luftfuktighet lyser den svagare p.g.a. det "vattenfilter" som uppstår framför den. Därav kan en viss storleksskillnad upplevas precis innan den träffar horisonten.

Även solens färdriktning spelar in i denna upplevelse av storleksskillnad. Om den färdas i en hög båge ovanför betraktaren (Som under sommartid i Sverige) kommer storleksskillnad upplevas. När den färdas närmare horisonten under dagens bana (Som under vintertid i Sverige) upplevs inte storleksskillnad.

Att solens ljus syns innan dess framträdande i gryningen och försvinnande i skymningen är ett bevis på att den inte befinner sig "bakom kurvaturen". När ljus hamnar bakom något kan betraktaren inte längre uppfatta ljuset. Detta kan man enkelt testa själv.
Ljuset syns i gryning och skymning för att solen fortfarande färdas, även fast den inte finns i betraktarens synfält ännu. När solen är så långt bort att ljuset inte längre kan uppfattas av betraktarens ögon blir det mörkt och endast potentiellt ljus från månen eller stjärnorna finns kvar.

Anledningen till varför solens försvinnande på horisonten inte kan liknas vid t.ex. en båts försvinnande på horisonten är att solen är enormt mycket större och avståndet till den är enormt mycket längre. På grund av detta försvinner solen och månen ur betraktarens synfält på ett unikt sätt, som inte går att jämföra med något annat.
Att de försvinner på horisonten med till synes oförändrad storlek innan de egentligen borde, beror helt enkelt på att de nått gränsen för hur långt våra ögon fungerar. Våra ögon har en maxkapacitet och vid en viss punkt kommer objekt försvinna även fast de enligt t.ex. matematiska uträkningar inte borde.

Om det inte finns några mätningar, hur vet du då vad luftfuktigheten är, eller hur den påverkar?

Återigen. Hur kan vi inte se solens storlek förändras markant om den nu förflyttas bort från oss för att tillåta mörkrets intrång?

Du säger att "när ett ljus hamnar bakom något kan betraktaren inte längre uppfatta ljuset". Vad menar du med det, och hur testar du det? Ser du inget ljus från en lampa bakom en lampskärm?

Du säger att grynings- och skymningsljus kan uppfattas för att solen fortfarande färdas, trots att vi inte kan se den. Färdas den inte efter/före, eller vad menar du?

Hur långt fungerar våra ögon? Vad är dess "maxkapacitet? Och varför kan vi se stjärnor, men inte solen om natten på den platta jorden? Vilken/vad/när är punkten då något försvinner ur vårt synfält?
Citera
2018-05-12, 01:00
Medlem
Citat:
Kanske 200m, använde en sextant. Nej, jag visste inte vattenståndet. Inget tidvatten.
200meter?! Det är ju nästintill under en fyr!
Citera
2018-05-12, 01:07
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Globjordare vill att jag ska visa varför himlakroppar inte är fysiska objekt och när jag gör det så svarar du att bara jag tar upp det.

Va??? Vi alla håller med dig! Man använder inte avståndet till polstjärnan vid navigering.
Ingen, absolut ingen har sagt något annat. Det är DU och ingen annan som gång på gång tar upp det.

Citat:
Ditt badbollsexperiment simulerar bara ett tänkt scenario som motbevisas av verkliga förhållanden, som exempelvis vid navigering.

Va??? Kan du förklara exakt VAD som motbevisas. Är detta ditt sätt att trolla? Att allt går ut på att aldrig svara på något, att aldrig förklara vad du menar.
Citera
2018-05-12, 11:57
Medlem
Citat:

Förstår du inte det så är du knappast värd att diskutera med...
Citera
2018-05-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Va??? Vi alla håller med dig! Man använder inte avståndet till polstjärnan vid navigering.
Ingen, absolut ingen har sagt något annat. Det är DU och ingen annan som gång på gång tar upp det.
Och varför använder man inte en känd sida av en triangel? Avståndet mellan jorden och Polstjärnan blir ju motstående katet. Du har har fullgjort mellanstadiets matematikkurs kan väl förklara varför man bortser ifrån en känd sida av en triangel, i detta fall en rät triangel. I det specifika fallet med navigering så skulle man kunna sin position viss tillgång till en sådan triangel. Det skulle då vara möjligt att bestämma position med bäring och avstånd, men det är det inte utan man måste istället ta ut tre ortlinjer varvid de bildar en triangel, man brukar kalla den för Cook's hat då den ser ut som en trekantig hatt utlagd i kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Va??? Kan du förklara exakt VAD som motbevisas. Är detta ditt sätt att trolla? Att allt går ut på att aldrig svara på något, att aldrig förklara vad du menar.

Det som bevisas med detta är att inget avstånd till exempelvis Polstjärnan finns att tillgå, det enda avstånd som används i sammanhanget är till för att bedra människor om jordens form.
Nu har jag svarat massor av gånger i tråden om detta, nu lägger jag ned denna del av diskussionen.
Citera
2018-05-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Mättekniskt omöjligt att få fram ett resultat.
Varför är det mättekniskt omöjligt?
Citera
2018-05-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Med det avstånd Polstjärnan befinner sig på och om jorden vore platt och Polstjärnan är 90 grader upp om du är vid nordpolen så skulle den stå typ 89,9999999 grader upp om du befann dig på sydpolen om Polstjärnans position bara berodde på trianguleringen. Eftersom vi vet att den inte står 89,9999999 grader upp på sydpolen utan att den befinner sig under horisonten söder om ekvatorn så vet vi att detta med triangeln inte är förklaringen till Polstjärnans position på himlen vid olika breddgrader. Det du pratar om ständigt betyder alltså bråkdelar av en grad för Polstjärnans position.
Poängen med mitt resonemang är att det påstådda avståndet från jorden till Polstjärnan enligt globmodellen aldrig används, förutom då det gäller att bedra människor om jorden form. Men i verkligheten används enbart vinkeln därför att avståndet inte finns att tillgå.
Citera
2018-05-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
200meter?! Det är ju nästintill under en fyr!
Nej det är inte nästintill under, det är 200m ifrån och fullt möjligt att mäta vinkeln till. Med vinkeln och den kända höjden på fyren (hur hög den är i meter) kan man avgöra avståndet från observatören och fyren. Och med avståndet från observatören till fyren och bäring till densamma kan man bestämma position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in