2018-05-11, 17:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Stockholms innerstad kommer mer eller mindre garanterat bli (mer) slummig. Det finns ingen "bild av idyll" idag heller; det är antagligen större yta som är slummig än som inte är det. Att det punktvis klarat sig kan ju faktiskt helt enkelt bero på att det fortfarande är en ganska liten, relativt anspråkslös stad.

Så skillnaden är ju intressant. Det är inga konstigheter att fattiga och utsatta konvergerar mot kärnan, så att de flesta städer skapar sina idyller en bra bit från kärnan är väldigt naturligt. Fattiga och utsatta kommer även fortsätta konvergera mot Stockholms kärna. Vill man ha säkra överklassregioner som kan blunda för problemen måste dessa skapas men rätt gott avstånd till levebrödet för fattiga och utatta (allt från tiggeri till stölder till arbeten).

Varför skulle inte även Stockholmare vilja bygga rika områden där välbärgade slipper skiten? Att det inte skulle hända i Stockholm verkar mest presenteras som någon känsla baserad på hur det sett ut senaste åren - när Stockholm var en pytteliten extremt homogen stad.
Vi har redan den typen av områden. Saltis, Bromma, Lidingö, Danderyd, delar av Sollentuna och Täby etc etc.
Innerstaden har förhållandevis få Hr. Så jag vet inte vilket område förutom plattan som är “ slummig” i Sthlmsinnerstad?
2018-05-11, 17:55
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Problemen i Polen har ju funnits länge, nu har dom väl rensat rätt bra i organisationen där bort då den helt uppenbart varit inkompetent för det känns ju som att det varit nedskrivningar i verksamheten nonstop, vad problemet är mer exakt är väl svårt att säga, men nedskrivningar handlar ju om kassa ingångskalkyler, värdelös kostnadskontroll och inkompetent projektledning.

Angående Skanskas bostadsutveckling i Sverige så har dom ju bla BoKlok som säljer rätt bra.

Ja hur ser Bokloks ekonomiska planer ut egentligen? dom bygger ju i alla fall det prissegmentet det skriks efter boende i alla fall.
2018-05-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
T
Det är väl ingen här som är förvånad.

Näe. Men visst är det välkommet att Riksbanken äntligen erkänner att de manipulerar sin inflationsstatistik. Man använder olika mått när det fyller sitt syfte. Inflationen är inte det Riksbanken bryr sig om. De har politiska syften som drivkraft.

Det värsta är att folket inte fattar någonting. De tror att låga räntor är en gåva för att dom ska få ett fint hus. Totalt aningslösa.
2018-05-11, 19:39
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Näe. Men visst är det välkommet att Riksbanken äntligen erkänner att de manipulerar sin inflationsstatistik. Man använder olika mått när det fyller sitt syfte. Inflationen är inte det Riksbanken bryr sig om. De har politiska syften som drivkraft.

Det värsta är att folket inte fattar någonting. De tror att låga räntor är en gåva för att dom ska få ett fint hus. Totalt aningslösa.

Jag tror inte det är så mycket politiska syften som styr, snarare egna intressen.
Göder du storfinansen så blir du belönad. Se Reinfeldt som första året som "företagare" fick in 20 millar på "föreläsningar och konsultuppdrag". Tack Goldman Sachs.
2018-05-11, 20:14
Medlem
Glädjande nyheter. Eller inte. Nu ska allmännyttan använda pengarna de fick från utförsäljningen av centrala hyreshus i Stockholm för att bygga hyresrätter, ja, i TENSTA.

Mer slum. Vilka ska bo där? Alla som får hyran betald av kommunen? I Danmark inför de regler att begränsa andelen folk som får bidrag i ghetton. Här verkar som att man satsar på mer slum. Det fanns studier om problemområden redan på 70-talet. Då sa man att en alkis gör inte en kvart. Två alkisar i samma trappuppgång och snart har man slum. Det fick man veta på universitetet så säg inte att det inte fanns forskning på hur man skapar ghetton. Eller undviker.

https://www.ncc.se/media/pressrelease/4ce8dd7fc0e4ea72/ncc-bygger-172-hyresl%C3%A4genheter-i-tensta/
2018-05-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Apropå att holländare håller på att bli en minoritet i holländska städer:

Holländarna har alltså den goda smaken att njuta av storstadspulsen medan de studerar, men lämnar sedan avgaserna, larmet och det mångkulturella kaoset för att bilda familj i förorten. I storstaden stannar i stället nyholländarna.

I Sverige vet vi dock att det är tvärt om. Man skäms inte längre för att klämma in sig själva och två barn i en tvåa på 50 kvadrat i en lägenhet i en trång gränd dit solen aldrig når. Martin Timell visade ju hur man delar upp vardagsrummet med spånskivor så att ungarna får varsin cell på 2x3 meter att kalla sina egna rum. I förorten huserar nysvenskarna i de stora lägenheter som makarna Myrdal projekterade för stora familjer. För ett halvsekel sedan dömde socialarbetarna ut områden som Söder i Stockholm och försökte få ut barnfamiljerna till Hallonbergen där det fanns moderna lägenheter, frisk luft och sol. Idag slåss barnfamiljerna med näbbar, klor och lånelöfte för att flytta tillbaka igen.

Hur länge kan Sverige fortsätta att vara unikt i detta avseende? Trenden i andra länder är tydlig. I de utländska städerna finns slummen, mångkulturen, kaoset, smutsen, sjukdomarna och de hippa 20-30 någonting infödingarna. När får bolånetorskarna nog och vänder på trenden också i Sverige?

https://www.dutchnews.nl/news/2017/03/ethnic-dutch-a-minority-in-big-cities-says-researcher/

Intressant inlägg och är något jag också reflekterat över. Tycker mig i min närhet märka att allt fler pratar om "tjusningen med landet" eller "slippa stressen i stan". Många börjar inse fördelarna med att kunna bo större och markant billigare och framför allt tryggare. Bara senaste halvårets, trots allt marginella trend neråt, har fått många att vakna till. Folk börjar inse vilket slaveri man faktiskt binder upp sig på vid så pass höga skulder som krävs idag. Bättre då att leva under mindre ekonomisk press och satsa slantarna på annat och leva i större frihet.

En annan intressant aspekt som talar för "white flight-utvecklingen" ser man om tar en titt på försäljning av fritidshus. Priserna fortsätter tåga kraftigt uppåt och utbuden minskar.
2018-05-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Glädjande nyheter. Eller inte. Nu ska allmännyttan använda pengarna de fick från utförsäljningen av centrala hyreshus i Stockholm för att bygga hyresrätter, ja, i TENSTA.

Mer slum. Vilka ska bo där? Alla som får hyran betald av kommunen? I Danmark inför de regler att begränsa andelen folk som får bidrag i ghetton. Här verkar som att man satsar på mer slum. Det fanns studier om problemområden redan på 70-talet. Då sa man att en alkis gör inte en kvart. Två alkisar i samma trappuppgång och snart har man slum. Det fick man veta på universitetet så säg inte att det inte fanns forskning på hur man skapar ghetton. Eller undviker.

https://www.ncc.se/media/pressrelease/4ce8dd7fc0e4ea72/ncc-bygger-172-hyresl%C3%A4genheter-i-tensta/

Dom bygger väl där dom har fått markanvisningar, och dom har av allt att döma markanvisningar över hela kommunen, varav mycket verkar vara direktanvisningar, alternativet till direktanvisningar är jämförelseförfaranden, då kan kriterierna vara lite olika, inklusive då högst bud(pris), ett annat alternativ för allmännyttan är att göra precis som privata bolag, köpa fastigheter där det finns exploateringsmöjligheter och ansöka om planstart hos kommunens kontor(kommunerna har planmonopol).

Stockholmshem har en projektportfölj på ca 3500 bostäder i alla typer av områden, inklusive utanförskapsområden men även några projekt i innerstaden, och det är nog ungefär samma för Svenska hem(bara kollat snabbt).

Citat:
Totalt, med byggstarter som sker under 2017 och senare, finns planer på nybyggnad av närmare 3 500 nya lägenheter inklusive studentbostäder runt om i staden.

Under 2017 byggstartas även Stockholmshusen – en ny satsning där vi tillsammans med Familjebostäder och Svenska Bostäder samlar vår bostadsbyggarkraft med målet att i hög takt skapa tusentals nya hyresrätter. Möjlig inflyttningsstart kan ske under senare delen av 2018.

Problemet med Stockholmshus är väl snarare att en hel del av det inte är speciellt stadsmässigt.
2018-05-12, 00:37
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har redan den typen av områden. Saltis, Bromma, Lidingö, Danderyd, delar av Sollentuna och Täby etc etc.
Innerstaden har förhållandevis få Hr. Så jag vet inte vilket område förutom plattan som är “ slummig” i Sthlmsinnerstad?

Bor själv på södermalm i en hyreslägenhet och har väl gjort det i över trettio år och jag tror inte ens att hyreshusen här i kring kommer att förslummas i första taget. Däremot så tycker jag mig se hur stadsdelen förslummas genom att gäng som inte hör hemma här drar omkring. Det händer en del otäcka saker som rån och överfall, och jag skulle inte låta en tonårsdotter röra sig ute kvällstid utan att vara orolig. Från att ha varit heltrygg så förändras stadsdelen sakta men säkert åt ett otrevligt håll. För egen del reder jag mig och från tjugo och uppåt så väger säkert stadens fröjder över obehaget, men jag tror inte det är lika attraktivt som det varit att bo med barn i stan idag.

Jag tror innerstadens attraktionskraft kommer att avta - inte i första hand för att husen går ner sig eller att missbrukare flyttar in. Det som gör det är gängen som drar omkring.
2018-05-12, 06:38
Medlem
sasos avatar
Någon som har koll på investeringsstödet för hyresbostäder?
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/investeringsstod-for-hyresbostader-utokas-och-pabyggnadsbonus-infors/

hur mycket kan man totalt få per km?
2018-05-12, 07:03
Medlem
Intressant att många har så fel i sina analyser. Så här är det...Stockholmsinnerstad håller på att bli riktigt bra och ett lyxghetto för rika utlänningar. Tiggare försvinner mer och mer och Centralen börjar bli riktigt bra...ta bort plattan och kulturhuset också. Svenskar köper hus ute i landet i större utsträckning och fina skogsgårdar skenar i pris. På Östermalm ser man välbärgade engelsmän, kineser, ryssar, araber alltmedan svenskarna köper herrgårdar runt Vättern, Vänern och nere i Skåne.
2018-05-12, 09:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur får du det till ett argument för att inte den typen av områden ska ta över?
Citat:
Alltså, ungefär halva östermalm är mer eller mindre en enda stor kissfläck tiggare vadar i. Ungefär andra halvan har distans till det, men det är ju just de delarna jag menar kommer ha svårt att värja sig mot skiten; de bor ju snart i den. Stora delar av Vasastan klarar sig bra än så länge - men kommer de fortfarande göra det om Stockholm växer ur sina barnskor?

Huruvida ett område har massa temporära planekonomiska hyresrätter eller inte säger nada om dess utveckling på lite sikt.
Senast redigerad av Trillske 2018-05-12 kl. 09:40.
2018-05-12, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tycker Medborgarplatsen såg slummig ut senast jag var där. De har moské där och numera flockas det en massa lösdrivare däromkring.

Kungsträdgården var slummig och knarkig tidigare men sedan man ersatte buskarna med körsbärsträden har det blivit bättre.

Det är inte så att slumpeople bor i innerstan (utom de bostadslösa) utan de kommer in från slumdelar av stan. Kanske inte så bra med billiga SL-biljetter. Tyvärr främjar allmänna kommunikationer utbredning av slum.
Inte bara medborgarplatsen utan hela stråket medis-fatburen-södra station-mariakliniken är tillhåll åt alla tänkbara lösdrivare. Från klassiska alkis-kenta till klassiska trasiga narkomaner och numera ungdomsgäng som inte har nåt vettigt för sig öht. Ingen slump alls att en polis blev knivhuggen i nacken helt random utanför medis T.

Vad moskén har att göra med saken vet jag inte. Ingen uppenbar magnet för alkisar/narkomaner/ungdomsgäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in