Citat:
Ursprungligen postat av
JazzyJeff
Hallå
En tanke som slog mig så här - har varit anställd på ett företag i drygt 3 månader men känner inte riktigt att jag trivs. har inte känts så sedan starten så är rätt säker på att det inte är min grej - har fått semester beviljad i Juli. Får jag min semester om jag säger upp mig, säg 14 Juni och min lagda semester är 1 juli t.ex. Vi har kollektivavtal som säger att det är 1 månads uppsägningstid.
Någon med bättre koll än mig här?
Hm. Oftast tjänar man väl in semester för den tiden man arbetar? Får man betald semester på innevarande år finns det väl oftast vissa villkor, som i mitt fall, att jag måste betala tillbaka den semestern om jag slutar inom 5 år efter det att semestern plockats ut. Dessutom tjänar man ju som sagt bara in för den tid man arbetat. T.ex om jag börjar 1 april får jag enbart semester för april - december. Och skulle jag hoppa av tåget efter bara någon månad eller två, så tror jag inte att man skulle få sin betalda semester.
Alltså... är syftet att du vill hoppa av, men samtidigt få betald semester, eller vill du bara komma bort? Under en provanställning kan ju både du och arbetsgivaren avbryta, så det är väl bara gå in till chefen och säga att du inte trivs/att du vill säga upp dig?