2018-05-12, 15:59
Medlem
JazzyJeffs avatar
Hallå

En tanke som slog mig så här - har varit anställd på ett företag i drygt 3 månader men känner inte riktigt att jag trivs. har inte känts så sedan starten så är rätt säker på att det inte är min grej - har fått semester beviljad i Juli. Får jag min semester om jag säger upp mig, säg 14 Juni och min lagda semester är 1 juli t.ex. Vi har kollektivavtal som säger att det är 1 månads uppsägningstid.
Någon med bättre koll än mig här?
Citera
2018-05-12, 16:15
Avstängd
Det beror väl på om det är intjänad semester eller egenbetald.
Citera
2018-05-12, 16:17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, du får din semester. Men du har ju inte mycket intjänad semester, så det blir skralt i kassan.
Citera
2018-05-12, 19:36
Medlem
Om du är nyanställd och inte tjänat in betald semester, i ditt fall har din chef erbjudit dig förskottssemester. Då får du ordinarie lön under förskottssemestern, men samtidigt uppstår en skuld till arbetsgivaren.
Den skulden är du skyldig att betala igen, om du skulle säga upp dig själv. Just därför kan det vara bra att fundera en extra gång innan du tackar ja.

Skulden skrivs av efter fem år. Om du omfattas av kollektivavtal räknas de fem åren från din första anställningsdag. Annars räknas dem fem åren från det att du tagit ut förskottssemestern. Skulden kvarstår i sin helhet tills den skrivs av.
Om du säger upp dig innan skulden för förskottssemestern är avskriven, så måste hela skulden betalas tillbaka till din arbetsgivare.
Citera
2018-05-14, 06:36
Medlem
ja, som de andra i tråden säger så har du ensålänge bara tjänat in ca 6 dagars semester. Tar du mer än så måste du betala tillbaka.
Citera
2018-05-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Hallå

En tanke som slog mig så här - har varit anställd på ett företag i drygt 3 månader men känner inte riktigt att jag trivs. har inte känts så sedan starten så är rätt säker på att det inte är min grej - har fått semester beviljad i Juli. Får jag min semester om jag säger upp mig, säg 14 Juni och min lagda semester är 1 juli t.ex. Vi har kollektivavtal som säger att det är 1 månads uppsägningstid.
Någon med bättre koll än mig här?

Hm. Oftast tjänar man väl in semester för den tiden man arbetar? Får man betald semester på innevarande år finns det väl oftast vissa villkor, som i mitt fall, att jag måste betala tillbaka den semestern om jag slutar inom 5 år efter det att semestern plockats ut. Dessutom tjänar man ju som sagt bara in för den tid man arbetat. T.ex om jag börjar 1 april får jag enbart semester för april - december. Och skulle jag hoppa av tåget efter bara någon månad eller två, så tror jag inte att man skulle få sin betalda semester.

Alltså... är syftet att du vill hoppa av, men samtidigt få betald semester, eller vill du bara komma bort? Under en provanställning kan ju både du och arbetsgivaren avbryta, så det är väl bara gå in till chefen och säga att du inte trivs/att du vill säga upp dig?
Citera
2018-05-15, 13:26
Medlem
JazzyJeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hm. Oftast tjänar man väl in semester för den tiden man arbetar? Får man betald semester på innevarande år finns det väl oftast vissa villkor, som i mitt fall, att jag måste betala tillbaka den semestern om jag slutar inom 5 år efter det att semestern plockats ut. Dessutom tjänar man ju som sagt bara in för den tid man arbetat. T.ex om jag börjar 1 april får jag enbart semester för april - december. Och skulle jag hoppa av tåget efter bara någon månad eller två, så tror jag inte att man skulle få sin betalda semester.

Alltså... är syftet att du vill hoppa av, men samtidigt få betald semester, eller vill du bara komma bort? Under en provanställning kan ju både du och arbetsgivaren avbryta, så det är väl bara gå in till chefen och säga att du inte trivs/att du vill säga upp dig?

"Målet" vore ju att säga upp sin anställning innan semestern och överlappa denne så man säger upp sig under en period man har semester. Men om det är som ni säger är det ju inte en så bra idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in