Citat:
Ursprungligen postat av
Nightsorrow
Jag försöker få rätsida på det här, mest för min egen sinnesro. Det borde vara ganska enkelt egentligen, men känns som att rapporteringen kring det gör det medvetet diffust. Så jag skall försöka bena ut situationen, och någon får gärna bekräfta om jag uppfattat korrekt, eller rätta om jag uppfattat fel.
Så, det börjar med att FN-förbundet, en organisation utan kopplingar till FN, gör en, låt oss nöja oss med att kalla det vinklad, rapport kring hur rasism och annat breder ut sig i Sverige.
Den rapporten, tillsammans med andra stöd källor ifrån diverse, allt annat än opartiska, organisationer skickas till något som kallas Rasdiskrimineringskommittén. Detta är ett faktiskt FN organ.
Rasdiskrimineringskommittén går igenom och skickar vidare denna "information" till Sveriges regering för godkännande. Vi vet inte hur detta godkännande går till. Är det statsministern? Individuell minister? Omröstning? Hur???
Efter godkännande används dessa rapporter som underlag för en kritik emot Sverige ifrån FN och Rasdiskrimineringskommittén.
Har jag uppfattat situationen korrekt? Det verkar som att vår älskade media blandar dessa olika skeden och grupper hejvilt.
Ja, jag uppfattar att det gått till ungefär som du beskriver.
Det intressanta är således inte att Svenska FN-förbundet framför åsikter förankrade i identitetsvänstern - vi vet vilka de är och vad de representerar - eller att en FN-kommitté med representanter från Kina, Ryssland och Burkina Faso kopierar detta rakt av.
Det intressanta är uppgiften att regeringen godkänt rapporten för det är rätt så extrema påståenden som framförs där (som att svarta förhindras söka sjukvård, att terrorbekämpningen i oproportionerlig grad är riktad mot muslimer samt att journalister/politiker inte straffas för HMF).
Det är viktigt att klargöra hur detta gick till - hur kommer det sig att regeringen ställer sig bakom denna extremism (om nu uppgiften att de står bakom stämmer).
Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Hittade detta på FN föreningens hemsida:
"Är Svenska FN-förbundet en del av FN-systemet?
Nej. Vi är en fristående medlemsorganisation med 6 000 individuella medlemmar, omkring 100 lokalföreningar och 90 anslutna riksorganisationer. Vi engagerar också företag och omkring 30 certifierade FN-skolor."
Dom är alltså INTE riktiga FN.
Men dom skriver egna rapporter och SVD köper det och lägger in i artiklar så det ser ut som om riktga FN fördömer oss.
Om du läser några sidor tillbaka i tråden ser du att det faktiskt är ett officiellt FN-organ som fördömer Sverige. Men fördömandet är baserat på en rapport skriven av Svenska FN-förbundet.