2018-05-11, 07:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Apropå att holländare håller på att bli en minoritet i holländska städer:

Holländarna har alltså den goda smaken att njuta av storstadspulsen medan de studerar, men lämnar sedan avgaserna, larmet och det mångkulturella kaoset för att bilda familj i förorten. I storstaden stannar i stället nyholländarna.

I Sverige vet vi dock att det är tvärt om. Man skäms inte längre för att klämma in sig själva och två barn i en tvåa på 50 kvadrat i en lägenhet i en trång gränd dit solen aldrig når. Martin Timell visade ju hur man delar upp vardagsrummet med spånskivor så att ungarna får varsin cell på 2x3 meter att kalla sina egna rum. I förorten huserar nysvenskarna i de stora lägenheter som makarna Myrdal projekterade för stora familjer. För ett halvsekel sedan dömde socialarbetarna ut områden som Söder i Stockholm och försökte få ut barnfamiljerna till Hallonbergen där det fanns moderna lägenheter, frisk luft och sol. Idag slåss barnfamiljerna med näbbar, klor och lånelöfte för att flytta tillbaka igen.

Hur länge kan Sverige fortsätta att vara unikt i detta avseende? Trenden i andra länder är tydlig. I de utländska städerna finns slummen, mångkulturen, kaoset, smutsen, sjukdomarna och de hippa 20-30 någonting infödingarna. När får bolånetorskarna nog och vänder på trenden också i Sverige?

https://www.dutchnews.nl/news/2017/03/ethnic-dutch-a-minority-in-big-cities-says-researcher/
På 30/40 talet så var det socialgrupp 3 som höll hus i orenoverade bostadskvarter mitt i Sthlms innerstad. Sedan länge är innerstaden demolerad eller renoverad. Socialgrupp 3 försvann som boende med få undantag. Så förslumning kommer inte ske, tvärtom jobbar lattedrickande innerstadsbor för att bilar skall förbjudas och bilden av ” idyll” skall upprätthållas.
Holland är ett land med små avstånd. I Sverige så bor det numer bidragsturister i vartenda litet samhället med hyreslägenheter. Däremot kommer förortsområden att fortsätta blattefieras.
2018-05-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag tror inte det kommer att ske förrän RB börjar höja räntan. Det i sin tur tror jag dröjer. Det talas om slutet 2018 men jag personligen är tveksam till det. Det kan mycket väl dröja till 2019 såvida inte ECB börjar bli mer hökaktiga.

Till ovan kan läggas att flera Allianspartier talar om att ta bort det senast införda amorteringskravet vilket skulle innebära möjlighet att åter belåna sig än mer och därmed stabilisera eller t.o.m. något öka priserna. Dock, bankerna är de som till stor del bestämmer. Behåller de sina idag lite stramare tyglar över kreditgivningen kan bl.a. Liberalernas utspel få mindre betydelse.

Det vi ser idag med prisnedgångar och uppskjutna byggstarter har mer att göra med felprioriteringar i form av felproduktion än med en bubbla som spricker. Jag tror vi har en "bubbla" men den kommer inte att spricka än på ett tag. Politikerna kommer att hålla ihop den tills dess att RB förstör festen och de inte kan göra något.

// CC

I Fill or kill-podden från i tisdags hävdade de att 1% av BNP förra året kom från byggindustrin. Och som vi har sett nu börjar byggföretagen till och med lämna tillbaka byggrätter. Alltså lär det knappast bidra med 1% till årets BNP tillväxt. Så jag tror det kommer påverka ekonomin utan att vi behöver se någon räntehöjning.
2018-05-11, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Apropå att holländare håller på att bli en minoritet i holländska städer:

Holländarna har alltså den goda smaken att njuta av storstadspulsen medan de studerar, men lämnar sedan avgaserna, larmet och det mångkulturella kaoset för att bilda familj i förorten. I storstaden stannar i stället nyholländarna.

I Sverige vet vi dock att det är tvärt om. Man skäms inte längre för att klämma in sig själva och två barn i en tvåa på 50 kvadrat i en lägenhet i en trång gränd dit solen aldrig når. Martin Timell visade ju hur man delar upp vardagsrummet med spånskivor så att ungarna får varsin cell på 2x3 meter att kalla sina egna rum. I förorten huserar nysvenskarna i de stora lägenheter som makarna Myrdal projekterade för stora familjer. För ett halvsekel sedan dömde socialarbetarna ut områden som Söder i Stockholm och försökte få ut barnfamiljerna till Hallonbergen där det fanns moderna lägenheter, frisk luft och sol. Idag slåss barnfamiljerna med näbbar, klor och lånelöfte för att flytta tillbaka igen.

Hur länge kan Sverige fortsätta att vara unikt i detta avseende? Trenden i andra länder är tydlig. I de utländska städerna finns slummen, mångkulturen, kaoset, smutsen, sjukdomarna och de hippa 20-30 någonting infödingarna. När får bolånetorskarna nog och vänder på trenden också i Sverige?

https://www.dutchnews.nl/news/2017/03/ethnic-dutch-a-minority-in-big-cities-says-researcher/

Ja få TBC på bussen eller i tunnelbanan är inte att stå efter. Att få TBC på pendeltåget är dock lika tråkigt. Hoppas jag aldrig får TBC då den sjukdomen skrämmer mig mer än vad förkylningar gör. Livskvaliteten till vardags i Stockholm måste vara skit och den där mäklarberättelsen om den etniskt svenska familjen i Högdalen lurar inte mig. Överhuvudtaget flyttar barnfamiljer ut ur stan ut till grannförorterna. Där förblir det hyfsat men trängseln kommer de inte ifrån ens där. De jobbpendlar fortfarande kollektivt. Ja just det, när som helst sprängs det säkert en bomb på tåget in också.

Jag förstår alla gånger alla dessa som drömmer om pension och att flytta till Hedesunda. Vill till förstås att det finns kvar någon pension.
2018-05-11, 10:15
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
I Fill or kill-podden från i tisdags hävdade de att 1% av BNP förra året kom från byggindustrin. Och som vi har sett nu börjar byggföretagen till och med lämna tillbaka byggrätter. Alltså lär det knappast bidra med 1% till årets BNP tillväxt. Så jag tror det kommer påverka ekonomin utan att vi behöver se någon räntehöjning.

Nu har jag inte lyssnat på den podden men om du menar att byggföretagen bidragit med 1% till BNP och att de nu börjar trappar ner, då kommer BNP-tillväxten att minska. Gör den det blir det ytterligare press på RB att vara försiktig med sina höjningar. Dvs det stödjer i så fall min åsikt att det kommer att dröja innan RB höjer och vi ser bubblan brista.

// CC
2018-05-11, 10:36
Avslutad
EUR/SEK: 10,26

Detta är åter en ganska märkbar förstärkning av kronan från botten kring 10,68 för bara någon vecka sedan. Sannolikt är det mycket spekulativa flöden.

Vi har konstaterat att Riksbanken håller nere kronans värde, men även ECB kan ha samma ambitioner. Då får vi istället en allmän försvagning av värdet på pengar, till fördel för värdet på "allt annat".

Vi ser nu också t ex oljepriset dra iväg rejält.

Summa summarum tyder mycket på att det inte blir mycket mer av bostadskrasch i Stockholms innerstad, förutom då alla eländiga nyproduktioner med överbelånade föreningar. Istället kommer varor och tjänster (löner) att glida uppåt sakta men säkert. Den verkliga inflationen är/blir hög men SCB fångar inte upp detta, och följden blir att banksparare blåses på sitt sparade värde, medan medelklassens låntagare räddas. Folk lär sig att "den som lånar mest vinner" och "den som sparar pengar är korkad" och detta får förstås konsekvenser för samhället mer långsiktigt.

Dock finns det inga enkla lösningar för en centralbank, utan detta är en balansgång. Men först dumpades idén att knyta valutor till guld, sedan dumpades idén att knyta valutor till andra valutor, och nu har också idén att stödja valutor med räntehöjningar dumpats. Kvar har vi en krona a'la bitcoin som får flyta väldigt fritt.

Slutsatsen blir att sparande fortfarande har sin poäng, men man ska inte spara i pengar utan i nåt annat.

Valuta är numer inte något man sparar i, utan något man spekulerar med.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-05-11 kl. 10:50.
2018-05-11, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Efter att försäljningen verkar ha varit ungefär noll de senaste 8-9 månaderna av Besqabs ettor i projektet Loftet i Bromma, verkar man nu ha genomfört ett par prissänkningar. Inflyttning sker enligt websidan nu i maj.

lgh 11-1301: Sänkt från 2 330 tkr till 1 995 tkr
lgh 11-1302: Sänkt från 2 320 tkr till 1 995 tkr

(Omräknat till till aktuella EUR-kurser sänkningar från ca 245 tEUR till 187 tEUR, dvs i runda slängar 25% billigare i EUR nu än i augusti ifjol.)

Dock verkar man ha låtit priserna (i SEK) ligga kvar på fyra andra lgh som är till salu.

Källor:
idag:
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/blackeberg-bromma/bostaden-och-priser/

12 aug 2017:
https://web.archive.org/web/20170812032847/http://www.besqab.se:80/bostaeder/intresseanmaelan/blackeberg-bromma/bostaden-och-priser
Nu äntligen verkar det som att Besqab sänkt priset på alltihop (det osålda), och antalet osålda lägenheter har fallit från sju till tre på ett par veckor:
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/blackeberg-bromma/bostaden-och-priser/

Någon annan kommentator här hade också noterat att det gjordes reklam för projektet i tunnelbanan.

=>
15% prissänkning var tydligen vad som krävdes för att försäljningen skulle gå från noll till rejäl fart.

Därtill kommer att det verkar va inflyttning nu i maj.

Samtidigt kan det ju då inte va riktigt roligt för dem som tecknade sig tidigt och nu ser att grannen får sin etta 350 000 billigare än de själva. Men en sådan utveckling var väl oundviklig.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-05-11 kl. 11:09.
2018-05-11, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nu har jag inte lyssnat på den podden men om du menar att byggföretagen bidragit med 1% till BNP och att de nu börjar trappar ner, då kommer BNP-tillväxten att minska. Gör den det blir det ytterligare press på RB att vara försiktig med sina höjningar. Dvs det stödjer i så fall min åsikt att det kommer att dröja innan RB höjer och vi ser bubblan brista.

// CC

Om BNP minskar tillräckligt mycket och Sverige går in i en lågkonjunktur lär det knappast behövas några räntehöjningar för att det ska krascha. Alla som är överbelånade och förlorar jobbet säljer och alla potentiella köpare som också förlorat sitt jobb kan inte köpa.
2018-05-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Om BNP minskar tillräckligt mycket och Sverige går in i en lågkonjunktur lär det knappast behövas några räntehöjningar för att det ska krascha. Alla som är överbelånade och förlorar jobbet säljer och alla potentiella köpare som också förlorat sitt jobb kan inte köpa.

Och potentiella köpare som har kvar jobbet vågar inte köpa (med dagens priser).
2018-05-11, 13:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På 30/40 talet så var det socialgrupp 3 som höll hus i orenoverade bostadskvarter mitt i Sthlms innerstad. Sedan länge är innerstaden demolerad eller renoverad. Socialgrupp 3 försvann som boende med få undantag. Så förslumning kommer inte ske, tvärtom jobbar lattedrickande innerstadsbor för att bilar skall förbjudas och bilden av ” idyll” skall upprätthållas.
Holland är ett land med små avstånd. I Sverige så bor det numer bidragsturister i vartenda litet samhället med hyreslägenheter. Däremot kommer förortsområden att fortsätta blattefieras.
Stockholms innerstad kommer mer eller mindre garanterat bli (mer) slummig. Det finns ingen "bild av idyll" idag heller; det är antagligen större yta som är slummig än som inte är det. Att det punktvis klarat sig kan ju faktiskt helt enkelt bero på att det fortfarande är en ganska liten, relativt anspråkslös stad.

Så skillnaden är ju intressant. Det är inga konstigheter att fattiga och utsatta konvergerar mot kärnan, så att de flesta städer skapar sina idyller en bra bit från kärnan är väldigt naturligt. Fattiga och utsatta kommer även fortsätta konvergera mot Stockholms kärna. Vill man ha säkra överklassregioner som kan blunda för problemen måste dessa skapas men rätt gott avstånd till levebrödet för fattiga och utatta (allt från tiggeri till stölder till arbeten).

Varför skulle inte även Stockholmare vilja bygga rika områden där välbärgade slipper skiten? Att det inte skulle hända i Stockholm verkar mest presenteras som någon känsla baserad på hur det sett ut senaste åren - när Stockholm var en pytteliten extremt homogen stad.
2018-05-11, 16:15
Medlem
Har följt denna tråd en längre period. Måste säga att jag är mäkta imponerad av era analyser och digra gräv. Fortsätt det bra jobbet!
2018-05-11, 17:02
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadsrattan
Har följt denna tråd en längre period. Måste säga att jag är mäkta imponerad av era analyser och digra gräv. Fortsätt det bra jobbet!
Håller med, bidraget senaste månaderna har varit grymt.
2018-05-11, 17:08
Medlem
Tydligen ska riksbanken göra sitt för att hålla uppe priserna.
Bakom betalvägg: https://www.svd.se/skingsley-om-bopriserna-raset-ar-snart-over
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/riksbanken-faller-bostadspriserna.html

Citat:
Den största boven bakom bostadsbubblan, Sveriges oansvariga centralbank Riksbanken, säger nu att om bostadspriserna fortsätter falla så skjuter man räntehöjningarna på framtiden.

Det är väl ingen här som är förvånad.

OP tycker i svd att bra produkter säljer, eftersom deras lägenheter inte säljer så är de väl dåliga?
Inte betalvägg: https://www.svd.se/ras-eller-inte-7-experter-om-bomarknaden#sida-6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in