2018-05-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Israel vill inte ha krig men de hetsar mot Iran år efter år. Komiskt att du nämner kaos, att Israel är allierade med USA vars huvudsyfte är att destabilisera Mena-länder, Iran, Afghanistan, Irak, Libyen och nu senaste Syrien verkar du ha missat.
Fantastisk slutledningsförmåga verkligen, hur vore det om Iran slutade utveckla kärnvapen? Då skulle alla vara nöjda. Utan USA och allierade skulle det vara totalt kaos i Europa också men det kanske du har missat.

Du borde sluta försvara terroriststater som håller sin egen befolkning som gisslan och försöka läsa på lite istället men jag inser att det är mycket begärt en fredagkväll..
Senast redigerad av DaphneRosen 2018-05-11 kl. 23:27.
Citera
2018-05-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaphneRosen
Fantastisk slutledningsförmåga verkligen, hur vore det om Iran slutade utveckla kärnvapen? Då skulle alla vara nöjda. Utan USA och allierade skulle det vara totalt kaos i Europa också men det kanske du har missat.

Hur skulle det ha varit kaos?
Hur skulle Iran ha sett ut om USA och Storbritannien inte hade iscensatt en kupp mot deras demokratiskt valde premiärminister som endast ville nationalisera oljan för att den plundrades av andra länder? Hur skulle Iran ha sett ut om USA inte finansierade Saddam Hussein i ett fatalt krig mot Iran? Hur skulle Iran ha sett ut som ett absurt land som USA som är allierade med världens minst demokratiska land, Saudiarabien, som sprider sin religiösa extremism världen över, inte hetsade mot Iran om och om igen?

Du fattar inte att detta bara är ett maktspel, Iran har inte invaderat ett annat land på mer än 200 år och de har inte startat ett krig på lika lång tid. Trots det tror obildade individer likt du att Iran är djävulen på denna planet. Återigen, regimen är vidrig mot sin egna befolkning men det påstådda hotet är ett skämt.

Irak påstods också ha kärnvapen, vilket de inte hade, de blev invaderade och det skapade en enorm jävla flyktingkris till Sverige. Du vill nog se historien återupprepas.
Citera
2018-05-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen nazist/islamist (person på Irans sida) ville tydligen anta min utmaning om att alla länder i regionen ska få leva i fred och utvecklas i fred inom nuvarande gränser.

Visar tydligt att Israel vill ha fred, demokrati och lugn och ro, medan Iran vill utplåna Israel från jordens yta. Rätt tydligt vem det är som är angriparen.

Vad gaggar du om?
Hur kan Iran vara angriparen när Israel bara i år har attackerat Iran gång efter gång på syrisk mark utan att Iran attackerar tillbaka? Bristande logiskt tänkande.
Citera
2018-05-11, 23:34
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att jag är en invandrare från Iran, Palestina eller Egypten? "Egyptien" är inte ett land, lär dig att stava, pajas. Jag är etniskt svensk, om det nu gör dig någon skillnad.

Intressant även att du verkar vara mer intresserad av att diskutera mitt ursprung kontra att diskutera tråden i fråga, fast det är förvisso förståeligt med tanke på din bristande kunskap kring ämnet i fråga.

Vet inte hur många gånger jag har skrivit att jag ogillar religion, avskyr regimen i Iran men jag har ett förflutet som statsvetare och just konflikten i Mellanöstern är en som har intresserat mig väldigt mycket. Detta då vi i Väst har en så bristande förståelse i varför regionen ser ut som den gör, varför och hur regionen destabiliseras och vilka fatala konsekvenser det får för både länder i fråga samt länder som Sverige som städar upp skiten från ett par mäktiga länder utan samvete.

Lärde du dig i dina statskunskapstudier - att Islam+ politik är samma sak. Dvs själva religionen är politiken. och politiken är religionen. Det finns ingen skillnad i deras efterblivna religiösa värld.

Förstod du då att länderna inte har en politisk ideologi?
Citera
2018-05-11, 23:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Jag nämner dock det faktum att de inte har invaderat eller förklarat krig mot ett annat land på mer än 200 år, det kan knappast sägas om den sida du så gärna försvarar.

Jag vet inte riktigt vilken "sida" du menar men:
Israel = aldrig någonsin angripit något land först, utan har bara försvarat sig
USA = aldrig någonsin angripit något land först, men har kommit till ett antal demokratiers stöd och hjälp efter dessa har angripits av skurkstater.
Citera
2018-05-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Lärde du dig i dina statskunskapstudier - att Islam+ politik är samma sak. Dvs själva religionen är politiken. och politiken är religionen. Det finns ingen skillnad i deras efterblivna religiösa värld.

Förstod du då att länderna inte har en politisk ideologi?

Suck, religion och politik bör aldrig över huvud taget förenas i ett.
Att regimen i Iran har makten är förkastligt, det är dock ett faktum att de inte är ett hot mot omvärlden. Denna konflikt har inte med terrorism att göra, den har inget med demokrati att göra, den har bara att göra med makt. Sidan som är emot Iran är allierade med Saudiarabien, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa detta.
Citera
2018-05-11, 23:47
Medlem
Citat:
Suck, religion och politik bör aldrig över huvud taget förenas i ett.
Att regimen i Iran har makten är förkastligt, det är dock ett faktum att de inte är ett hot mot omvärlden. Denna konflikt har inte med terrorism att göra, den har inget med demokrati att göra, den har bara att göra med makt. Sidan som är emot Iran är allierade med Saudiarabien, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa detta.

Om Iran höll en lägre profil - om de var lite diskreta med sitt stöd till terrorister i Syrien och Libanon.

Om Iran slutade med sin extremt militanta ""utrikespolitik" - Skulle man då kunna förlåta Iran?

Jajamensan - Men Iran är så efterblivna att de strävar efter krig och ofred.
Citera
2018-05-11, 23:49
Medlem
Citat:
Vad gaggar du om?
Hur kan Iran vara angriparen när Israel bara i år har attackerat Iran gång efter gång på syrisk mark utan att Iran attackerar tillbaka? Bristande logiskt tänkande.
Hur menar du att det är möjligt att attackera Iran på syrisk mark? De har ingenting där att göra till att börja med, att de överhuvudtaget fanns inom skotthåll är en offensiv handling och provokation.
Citera
2018-05-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaphneRosen
Hur menar du att det är möjligt att attackera Iran på syrisk mark? De har ingenting där att göra till att börja med, att de överhuvudtaget fanns inom skotthåll är en offensiv handling och provokation.

Syrien är för fan allierade med Iran, vem fan är du eller USA eller Israel att bestämma vilka länder som ska vara allierade? USA har militärer och baser över hela jordklotet för att kontrollera, detta samtidigt som du menar att Syrien inte har rätt att få bestämma vilka länder de ska vara allierade med under ett inbördeskrig där Västvärlden har finansierat islamistiska rebeller. Bra jobbat, pucko.
Citera
2018-05-11, 23:57
Medlem
Iranska politiker tror väl de har med franska och svenska diplomater att göra - Iran glömmer att Frankrike och England är samma land idag.

Det var intressant att USA var hårda - och EU säger vi stödjer IRAN - det betyder att attacken kommer från ett EU land.

Araberna tror alltid att de skall så split mellan USA och Europa (och Israel) - och araberna blir lika förvånade varje krig - de blir helt perplexa - att det kan finnas länder och nationer med ett gemensamt mål...
Citera
2018-05-11, 23:57
Medlem
Citat:
Syrien är för fan allierade med Iran, vem fan är du eller USA eller Israel att bestämma vilka länder som ska vara allierade? USA har militärer och baser över hela jordklotet för att kontrollera, detta samtidigt som du menar att Syrien inte har rätt att få bestämma vilka länder de ska vara allierade med under ett inbördeskrig där Västvärlden har finansierat islamistiska rebeller. Bra jobbat, pucko.
De borde kanske ha kommunicerat sina trupprörelser etc med Israel isåfall, det är en geografiskt ganska liten region så nu ser det mest ut som att det var en provokation mot Israel. Nej, Ryssland och Iran har ingenting i Syrien att göra, det är de som bär det största ansvaret för att lidandet för civilbefolkningen fortsätter i Syrien.
Citera
2018-05-12, 00:18
Medlem
Memestars avatar
Stopp för ryskt luftvärnssystem till Syrien efter Netanyahus Moskvabesök
Efter ett besök från Israels premiärminister rapporterar Reuters att leveransen av de moderna ryska luftvärnssystemet S-300 till Syrien ställs in – vilket i sin tur kan indikera en förändring i maktförhållandet i regionen
https://www.dn.se/nyheter/varlden/stopp-for-ryskt-luftvarnssystem-till-syrien-efter-netanyahus-moskvabesok/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in