Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Du får läsa på lite om kärnvapen och deras betydelse, även om ämnet är kontroversiellt. De "officiella" kärnvapennationerna opererar alla enligt principen MAD (Mutual assured destruction), vilket innebär att man har kärnvapen enbart för att ha dem, eftersom detta omöjliggör för ett annat land att angripa dem. Specifikt, två "ansvarsfulla" kärnvapenländer kan aldrig råka i krig med varandra med kärnvapen, eftersom de vet att ett angrepp automatiskt innebär att det angripna landet kan slå tillbaka och förinta angriparen också.
Detta är Israels strategiska princip med sina kärnvapen.
Hela denna stabilitet rubbas om ett krigshetsande land som Iran skulle kunna skaffa sig kärnvapen, för att de ser på krig/fred och ödet på ett helt annat sätt. De skulle skicka sina kärnvapen direkt över Israel av ideologiska, muslimska skäl och fullständigt strunta i sin egna civilbefolkning.
Jag är tillräckligt påläst, men tack för tipset
Faktum är att en kärnvapenmakt ska faktiskt kunna använda dem i nödfall. Tror du det är på skoj att trumpeten går runt med den där väskan med röd knapp i? Think again.
Jag menar, säg att det finns 2 scenarion.
1. Israel utan kärnvapen. Arabländer anfaller med full kraft. Vad händer? Ingen vet
2. Israel med kärnvapen. Alla länder anfaller med full kraft. Tror du inte de skulle droppa ett par sånna om de insåg att hela israel skulle jämnas med marken på par veckor?
Så sluta tramsa nu.
Iran bör ha kärnvapen, precis av samma anledning som Israel och NK. Om de har kärnvapen, jag då kan det verkligen bli fred. För då vågar ingen anfalla Iran. Och guess what? Helt plötsligt måste lilla Israel börja förhandla på mänsklig nivå, kompromissa osv.
Men självklart är de medvetna om detta scenario, så det är därför de vill utplåna Iran. För att Iran inte ska kunna ha några påtrycknkningsmedel på dem

tex att ge tillbaka de olagliga ockuperade områden som Israel tagit.
Det är det allt handlar om. Geografi.