2018-05-11, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaphneRosen
Israel måste ha kärnvapen för att kunna garantera second strike kapacitet, Iran behöver av uppenbara anledningar inte ha kärnvapen. Du borde fundera på varför Iran håller på och provocerar på det här sättet istället.

Inte lätt att förklara på flashback, det kryllar av nazister som tror på konspirationsteorier och fastnar i cirkelargument där plötsligt islamistiska terrorister är trovärdiga, svensk media och en inkompetent utrikesminister har inte heller hjälpt, det är helt enkelt fake news

Men tro mig Israels kärnvapen skulle aldrig användas om det inte var absolut nödvändigt

Vore kanske bättre om vi avväpnade Israel och Iran samtidigt? Så inget land kunde agitera.
Citera
2018-05-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Hur trög får du vara egentligen? Israel är hotade från judehatare från alla håll. Ska dom bara sitta där i sitt lilla land medan judehatarna breder ut sig runt omkring dom? Det är mer komplext än vad du tror. Jag förstår att du hatar judar för det finns många av din sort, men du måste iallafall kunna se detta problem med objektiva ögon.

Åh, gud vilket enfaldigt nonsens.
Alltid samma offerkofta, till och med nu när Israel om och om igen har attackerat iranska mål i Syrien, sen när Iran påstås ha gjort detsamma så blir idioter likt du upprörda utan dess like.

Buhu, du pratar om objektivitet men du har mage att kalla mig för judehatare för att jag inte köper det politiska hyckleriet. Pajas.
Citera
2018-05-11, 22:29
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du får läsa på lite om kärnvapen och deras betydelse, även om ämnet är kontroversiellt. De "officiella" kärnvapennationerna opererar alla enligt principen MAD (Mutual assured destruction), vilket innebär att man har kärnvapen enbart för att ha dem, eftersom detta omöjliggör för ett annat land att angripa dem. Specifikt, två "ansvarsfulla" kärnvapenländer kan aldrig råka i krig med varandra med kärnvapen, eftersom de vet att ett angrepp automatiskt innebär att det angripna landet kan slå tillbaka och förinta angriparen också.

Detta är Israels strategiska princip med sina kärnvapen.

Hela denna stabilitet rubbas om ett krigshetsande land som Iran skulle kunna skaffa sig kärnvapen, för att de ser på krig/fred och ödet på ett helt annat sätt. De skulle skicka sina kärnvapen direkt över Israel av ideologiska, muslimska skäl och fullständigt strunta i sin egna civilbefolkning.

Jag är tillräckligt påläst, men tack för tipset

Faktum är att en kärnvapenmakt ska faktiskt kunna använda dem i nödfall. Tror du det är på skoj att trumpeten går runt med den där väskan med röd knapp i? Think again.

Jag menar, säg att det finns 2 scenarion.

1. Israel utan kärnvapen. Arabländer anfaller med full kraft. Vad händer? Ingen vet

2. Israel med kärnvapen. Alla länder anfaller med full kraft. Tror du inte de skulle droppa ett par sånna om de insåg att hela israel skulle jämnas med marken på par veckor?

Så sluta tramsa nu.

Iran bör ha kärnvapen, precis av samma anledning som Israel och NK. Om de har kärnvapen, jag då kan det verkligen bli fred. För då vågar ingen anfalla Iran. Och guess what? Helt plötsligt måste lilla Israel börja förhandla på mänsklig nivå, kompromissa osv.

Men självklart är de medvetna om detta scenario, så det är därför de vill utplåna Iran. För att Iran inte ska kunna ha några påtrycknkningsmedel på dem tex att ge tillbaka de olagliga ockuperade områden som Israel tagit.

Det är det allt handlar om. Geografi.
Citera
2018-05-11, 22:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Inte lätt att förklara på flashback, det kryllar av nazister som tror på konspirationsteorier och fastnar i cirkelargument där plötsligt islamistiska terrorister är trovärdiga, svensk media och en inkompetent utrikesminister har inte heller hjälpt, det är helt enkelt fake news

Ja, det är lite jobbigt. Det känns som hela Sveriges NRP:are och AFS:are sitter här och hejar på arablandet Iran, bara för att motståndaren är "Die Juden!" och "Die juden muss sterb".
Citera
2018-05-11, 22:34
Medlem
Iran med sin EXTREMT OFFENSIVA politik---ett land som vill tvinga andra människor att tänka som de gör i FititranTeheran.

IRAN som medveten sänder arme trupp in i andra länder för att destabilisera dessa länder - Syrien Libanon et all.

IRAN kommer att åka på en fet käftsmäll!!
Citera
2018-05-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Men va skönt att ni ger varandra lite ryggdunkar emellanåt då

JAG instämmer INTE med dig.

Av en anledning.

Varför skulle de då tillverka kärnvapen och lagra dem om det är så uppenbart att de inte skulle använda dem? Liksom vad är poängen då.

Du försöker försköna israel, jag ser det. Men hade de haft möjlighet, och inte varit rädda för konsenkvenserna, så hade de utplånat ALLA som de inte gillar.
Israel vill inte ha krig men det är ett litet land med aggressiva och ostabila grannar, det går liksom inte lita på att det funkar med diplomatiska lösningar. Bara att åka dit och kolla, i arabländerna är det kaos och ingenting funkar, i Israel är det ordning och reda, om det skulle bli krig så kan jag garantera att Israel skulle vinna.
Citera
2018-05-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Iran med sin EXTREMT OFFENSIVA politik---ett land som vill tvinga andra människor att tänka som de gör i FititranTeheran.

IRAN som medveten sänder arme trupp in i andra länder för att destabilisera dessa länder - Syrien Libanon et all.

IRAN kommer att åka på en fet käftsmäll!!

Haha, hur historielösa är ni idioter egentligen?
Iran är allierade med Syrien, på samma sätt som USA är allierade med Saudiarabien. Hur destabilisera Iran i Syrien? De som destabilisera är de som finansierar de islamistiska rebellerna.
Citera
2018-05-11, 22:42
Medlem
Citat:
Israel vill inte ha krig men det är ett litet land med aggressiva och ostabila grannar, det går liksom inte lita på att det funkar med diplomatiska lösningar. Bara att åka dit och kolla, i arabländerna är det kaos och ingenting funkar, i Israel är det ordning och reda, om det skulle bli krig så kan jag garantera att Israel skulle vinna.

Israel vill inte ha krig men de hetsar mot Iran år efter år. Komiskt att du nämner kaos, att Israel är allierade med USA vars huvudsyfte är att destabilisera Mena-länder, Iran, Afghanistan, Irak, Libyen och nu senaste Syrien verkar du ha missat.
Citera
2018-05-11, 23:04
Medlem
Citat:
Du skulle svara på frågan och inte attackera mig som person - du kunde alltså inte koncentrera dig så länge att du se vad jag skrev i texten? Och sen gick du helt off topic och attackerade min internet person - ja du är en blatte.

Jag svarade på frågan, du följde upp med att kalla mig en "smutsig arab", trots att jag är etniskt svensk.
Det är skrattretande att det första som dök upp i ditt enfaldiga tänkande var att kalla mig "arab", detta samtidigt som att alla vet att iranier inte ens är araber. Du har ett bristande intellekt och du kan på tok för lite om detta ämne för att kunna diskutera på en saklig nivå.

Israel har om och om igen attackerat iranska mål i Syrien, detta var första gången Iran påstås ha attackerat Israel på syrisk mark, då blir du plötsligt upprörd. Iran är dessutom allierade med Syrien, ditt älskade Israel är allierade USA och indirekt med Saudiarabien. Bespara oss dina krokodiltårar.

Måste även upprepa igen att jag tycker att regimen i Iran är urusel, jag har inget gott att säga om den, jag har dock än mindre gott att säga om både Israel och USA och deras hunger efter krig, destabilisering och misär.
Citera
2018-05-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Är du etnisk svensk? Det är inte vad du påstått innan i alla fall.

Gissar snarare på en vänsteraktivist från Iran/Palestina/Egyptien.

Var har jag skrivit att jag är en invandrare från Iran, Palestina eller Egypten? "Egyptien" är inte ett land, lär dig att stava, pajas. Jag är etniskt svensk, om det nu gör dig någon skillnad.

Intressant även att du verkar vara mer intresserad av att diskutera mitt ursprung kontra att diskutera tråden i fråga, fast det är förvisso förståeligt med tanke på din bristande kunskap kring ämnet i fråga.

Vet inte hur många gånger jag har skrivit att jag ogillar religion, avskyr regimen i Iran men jag har ett förflutet som statsvetare och just konflikten i Mellanöstern är en som har intresserat mig väldigt mycket. Detta då vi i Väst har en så bristande förståelse i varför regionen ser ut som den gör, varför och hur regionen destabiliseras och vilka fatala konsekvenser det får för både länder i fråga samt länder som Sverige som städar upp skiten från ett par mäktiga länder utan samvete.
Citera
2018-05-11, 23:19
Medlem
Citat:
Vi kan hela Jävla Irans historia - din enkla version. Och vi skiter fortfarande i Iran! Iran och hela mellanöstern kan dra åt helvete. Det är så synd om Iran. Det är därför det bor Iranier i Sverige som talar gott om Iran?

Fakta är ju att Britterna - dvs EU tog er från stenåldern till åtminstone järnåldern - efterblivna jävlar.

Du fortsätter inkludera mig när du pratar om iranier, fast nyss visste du inte skillnaden mellan iranier och araber. Ditt kunnande var alltså så pass avancerat att du på allvar trodde att iranier klassades som araber, pajas.

Av de iranier jag har träffat i Sverige, bland annat mitt ex så är hatet mot nuvarande regim stort, med all rätt. Det är en regim som förtrycker sitt egna folk, det är däremot inte en regim som är hot för omvärlden. Historien talar sitt klara språk, det är en nation som inte har invaderat eller startat ett krig mot ett annat land på mer än 200 år, detta samtidigt som idioter likt du hetsar mot nationen i fråga om och om igen. Ja, regimen är fruktansvärd mot iranierna, mot sin egna befolkning, det påstådda hotet mot resterande världen är dock inget annat än skrattretande och endast ett maktspel.

I din enfald har du missat att världens minst demokratiska land, Saudiarabien, samma land som sprider sin wahhabistiska dynga och extrema tolkning världen, tillexempel genom moskébyggen i Sverige, är allierade med USA och indirekt med Israel. Samma Saudiarabien vars älskade wahhabism är den extrema tolkningen som i princip alla islamistiska terrorister förhåller sig till. Men visst, fortsätt att tro att USA och Israel vänder sig mot Iran och Syrien för att de är ett så stort "hot" mot omvärlden.
Citera
2018-05-11, 23:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ingen nazist/islamist (person på Irans sida) ville tydligen anta min utmaning om att alla länder i regionen ska få leva i fred och utvecklas i fred inom nuvarande gränser.

Visar tydligt att Israel vill ha fred, demokrati och lugn och ro, medan Iran vill utplåna Israel från jordens yta. Rätt tydligt vem det är som är angriparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in