Citat:
Last first. Men det är inget märkligt. Barn är också vanligtvis lärda att inte gilla småkryp.
Hon kanske var fullt kapabel att skilja mellan att vara rädd för något och att inte gilla något. Hon kanske menade precis vad hon sade, att hon inte gillade hundar och katter och inget annat. Av någon orsak annan än att vara rädd. Eller menar du att en unge har rätt till en åsikt enbart definierad utifrån huruvida hen är rädd eller inte?
Ja, det är att överdramatisera att anta att det är något "sjukt" att ett barn vid någon tid inte gillar hundar och katter. Det är fullt möjligt att anse pälsdjur som äckliga när de bär fästingar och tvättar sig genom att slicka sig i röven utan att för denskull vara rädd för dem.
Det där med att privata läkare skulle ha mer benägenhet att skriva hitte på diagnoser och symptom låter ju som något Mona Sahlin skulle kunna kläcka ur sig. Även läkare inom det offentliga fårstordelav sin nödvändiga vidareutbildning via läkemedelsföretag. Reglerna för indragning av legitimationen gör heller inte skillnad på läkare inom det privata eller offentliga.
Vad gör dig så säker på att en ev diagnos för Moa ställdes så fort? Hade du övervakning på henne dygnet runt så du säkert kan utesluta att hon inte varit i kontakt med läkare för något symptom långt tidigare?
Hon kanske var fullt kapabel att skilja mellan att vara rädd för något och att inte gilla något. Hon kanske menade precis vad hon sade, att hon inte gillade hundar och katter och inget annat. Av någon orsak annan än att vara rädd. Eller menar du att en unge har rätt till en åsikt enbart definierad utifrån huruvida hen är rädd eller inte?
Ja, det är att överdramatisera att anta att det är något "sjukt" att ett barn vid någon tid inte gillar hundar och katter. Det är fullt möjligt att anse pälsdjur som äckliga när de bär fästingar och tvättar sig genom att slicka sig i röven utan att för denskull vara rädd för dem.
Det där med att privata läkare skulle ha mer benägenhet att skriva hitte på diagnoser och symptom låter ju som något Mona Sahlin skulle kunna kläcka ur sig. Även läkare inom det offentliga fårstordelav sin nödvändiga vidareutbildning via läkemedelsföretag. Reglerna för indragning av legitimationen gör heller inte skillnad på läkare inom det privata eller offentliga.
Vad gör dig så säker på att en ev diagnos för Moa ställdes så fort? Hade du övervakning på henne dygnet runt så du säkert kan utesluta att hon inte varit i kontakt med läkare för något symptom långt tidigare?
Men snälla du,nu börjar tråden gå framåt,haka inte upp dig på petitesser.
Vad/om Moa tyckte om hundar har absolut knappast någon betydelse för hur hon blev mördad.
Vi har Missan här som är en av få som skrivit här som kände henne,sluta förringa och håna det.
Missan ger oss en bild av en flicka hur hon var innan hon blev mördad,hade önskat att någon som kände Agnes kunde göra detsamma.
Vi vet inte vad för slags diagnos som Moa eller Agnes hade,inte heller vem som utfärdat intygen som låg till grund för att flickorna fick hemundervisning.
Att ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till anonyma skribenter är sunt,men det får inte bli in absurdum.
Vi har en skribent i tråden som påstår att han sett läkarintyget/diagnos som låg till grund för att skolans beslut om hemundervisning,det tror jag inte alls på.
Det var en skribent som mer eller mindre ägnat sitt liv dygnet här på FB de sista åren,och tyvärr mest spelat besserwisser och varit väldigt otrevlig mot andra här i tråden.
Är väldigt tråkigt om du nu skulle ta över den rollen.
Kan du inte bara försöka att åtminstone tänka efter lite innan du postar?
Jag har väldigt mycket funderingar vad som hände innan morden,och jag hoppas att mitt mörkaste scenario jag har inte inträffat.
Att hålla på att dividera om hundar,elementreglage, me mm., blir bara så dumt när det finns så mycket större och svårare frågor.
Hur hade Agnes och Moa det sin sista tid i livet?