2018-05-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Last first. Men det är inget märkligt. Barn är också vanligtvis lärda att inte gilla småkryp.
Hon kanske var fullt kapabel att skilja mellan att vara rädd för något och att inte gilla något. Hon kanske menade precis vad hon sade, att hon inte gillade hundar och katter och inget annat. Av någon orsak annan än att vara rädd. Eller menar du att en unge har rätt till en åsikt enbart definierad utifrån huruvida hen är rädd eller inte?
Ja, det är att överdramatisera att anta att det är något "sjukt" att ett barn vid någon tid inte gillar hundar och katter. Det är fullt möjligt att anse pälsdjur som äckliga när de bär fästingar och tvättar sig genom att slicka sig i röven utan att för denskull vara rädd för dem.

Det där med att privata läkare skulle ha mer benägenhet att skriva hitte på diagnoser och symptom låter ju som något Mona Sahlin skulle kunna kläcka ur sig. Även läkare inom det offentliga fårstordelav sin nödvändiga vidareutbildning via läkemedelsföretag. Reglerna för indragning av legitimationen gör heller inte skillnad på läkare inom det privata eller offentliga.

Vad gör dig så säker på att en ev diagnos för Moa ställdes så fort? Hade du övervakning på henne dygnet runt så du säkert kan utesluta att hon inte varit i kontakt med läkare för något symptom långt tidigare?

Men snälla du,nu börjar tråden gå framåt,haka inte upp dig på petitesser.
Vad/om Moa tyckte om hundar har absolut knappast någon betydelse för hur hon blev mördad.
Vi har Missan här som är en av få som skrivit här som kände henne,sluta förringa och håna det.
Missan ger oss en bild av en flicka hur hon var innan hon blev mördad,hade önskat att någon som kände Agnes kunde göra detsamma.

Vi vet inte vad för slags diagnos som Moa eller Agnes hade,inte heller vem som utfärdat intygen som låg till grund för att flickorna fick hemundervisning.
Att ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till anonyma skribenter är sunt,men det får inte bli in absurdum.

Vi har en skribent i tråden som påstår att han sett läkarintyget/diagnos som låg till grund för att skolans beslut om hemundervisning,det tror jag inte alls på.
Det var en skribent som mer eller mindre ägnat sitt liv dygnet här på FB de sista åren,och tyvärr mest spelat besserwisser och varit väldigt otrevlig mot andra här i tråden.

Är väldigt tråkigt om du nu skulle ta över den rollen.
Kan du inte bara försöka att åtminstone tänka efter lite innan du postar?

Jag har väldigt mycket funderingar vad som hände innan morden,och jag hoppas att mitt mörkaste scenario jag har inte inträffat.
Att hålla på att dividera om hundar,elementreglage, me mm., blir bara så dumt när det finns så mycket större och svårare frågor.
Hur hade Agnes och Moa det sin sista tid i livet?
Citera
2018-05-11, 22:46
Medlem
Anabellas avatar
Nu plötsligt blir brev nr 2 med ev hälsning från H ytterligare en trådsanning.
Var det Whoknows som har planterat den?
Fortsätt gnaga på det benet...
Citera
2018-05-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Vilket också visar på vitsen av att man inte låter patienterna själva och i synnerhet inte patienternas psykfall till elallergiska föräldrar diktera vilka sjukdomar de har baserat på att de läst på något annat psykfalls blogg om currykryss och magnetpulver.

Ja, det också 🙄
Citera
2018-05-11, 22:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Läs inte Rockkungens inlägg så är problemet ur världen, vi är en del som vill läse de och inte klandrar skribenter.

"Ni" är en del som vill att någon ska skriva det "ni" vill höra, och "ni" har en märklig inställning till omständigheter som ändå utgör något slags fakta ifallet. Ett påstående att båda barnen var helt friska när de hemundervisats under lång tid må man väl sätta ett frågetecken vid, minst sagt? Om man nu kan ta till sig information om hur rutinerna är vid beslutande om särskilt stöd i skolan?

"Ni".... är det den där paranoida PM gruppen Solglittret bombade om i ett av sina sinnesförvirrade PM? Där "ni" har något slags kvasidvetenskapligt demokratiskt förhållande till vad som är fakta och vad som är spekulation med lite röstningsförfarande i PM om vilka skribenter som ska respekteras etc?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-11 kl. 22:56.
Citera
2018-05-11, 22:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skolan hade inte kunnat ge Moa hemundervisning utan ett läkarintyg från en läkare med mindre än att Rektor skulle brutit mot Skollagen. Det har INTE Rektor gjort och beslut om hemundervisningen för Moa finns protokollfört. Av det följer att det existerar ett läkarintyg utfärdat av läkare på ett stort svenskt sjukhus.
Mitt fetade.
Vi kan väl nöja oss med att det finns ett intyg (någon form av intyg). Att det skulle vara utfärdat av läkare "på ett stort svenskt sjukhus" är över huvud taget inte bekräftat.
Citera
2018-05-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Flera här inne resonerar som följer:

Det fanns läkarintyg för hemundervisning.
Det bevisar att var barnen svårt sjuka.

Jag snubblade över denna fantastiska artikel på temat:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/struntar-i-socialstyrelsen-1.723668

En läkare kan skriva vad som helst på ett papper. Ansvarig för följderna är ändå den som tar beslut baserat på intyget.

Barnen kan ha varit svårt sjuka, jag säger inte att så inte var fallet, men jag menar att bara det faktum att det fanns ett intyg för hemundervisning inte räcker som argument för att styrka barnens sjukdom.

Men skolläkaren äger inte rätt att på något sätt överpröva behandlande läkares diagnos, beskrivning av symptom etc.

En läkare kan inte skriva vad som helst på ett formellt dokument som benämns intyg om hen är rädd om legitimationen.
Det är ju inte klotter från läkaren på en servett från krogen Henkows lämnat in antar jag.
Citera
2018-05-11, 22:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
"Ni är en del som vill att någon ska skriva det "ni" vill höra, och "ni" har en märklig inställning till omständigheter som ändå utgör något slags fakta ifallet.
(...)
Vad då "något slags fakta"? Antingen finns fakta eller inte. Akta dig så du inte skjuter dig själv i foten här.
Citera
2018-05-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Vi kan väl nöja oss med att det finns ett intyg (någon form av intyg). Att det skulle vara utfärdat av läkare "på ett stort svenskt sjukhus" är över huvud taget inte bekräftat.

OK, fast jag anser det bekräftat
Citera
2018-05-11, 22:56
Medlem
Citat:
Men skolläkaren äger inte rätt att på något sätt överpröva behandlande läkares diagnos, beskrivning av symptom etc.

En läkare kan inte skriva vad som helst på ett formellt dokument som benämns intyg om hen är rädd om legitimationen.
Det är ju inte klotter från läkaren på en servett från krogen Henkows lämnat in antar jag.

Inte skolläkaren. Men rektor tar beslut. Och då är bara läkarintyget ett av beslutsunderlagen. Många får avslag trots intyg.
Citera
2018-05-11, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Nu plötsligt blir brev nr 2 med ev hälsning från H ytterligare en trådsanning.
Var det Whoknows som har planterat den?
Fortsätt gnaga på det benet...

Sluta gnaga på det benet.
Whoknows har inte planterat det.
Whoknows har aldrig påstått att det finns två brev.
Fler än Whoknows påstår att det finns en riktad text i avskedsbrevet.
Kolla exempelvis Stehlitz inlägg.

Jag ser att du skrev det som en fråga, men jag ber dej ändå att inte påstå något sånt.
Citera
2018-05-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Tackar då va de inte bara ja som uppfattade de så.
Whoknows75 ville andra oxå ha svar i från,
men hen kände sig nöjd fast hen inte fick ngt svar.

Du vet inte vad hen ville veta och därför ser du inte heller svaret.
Citera
2018-05-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Men snälla du,nu börjar tråden gå framåt,haka inte upp dig på petitesser.
Vad/om Moa tyckte om hundar har absolut knappast någon betydelse för hur hon blev mördad.
Vi har Missan här som är en av få som skrivit här som kände henne,sluta förringa och håna det.
Missan ger oss en bild av en flicka hur hon var innan hon blev mördad,hade önskat att någon som kände Agnes kunde göra detsamma.

Vi vet inte vad för slags diagnos som Moa eller Agnes hade,inte heller vem som utfärdat intygen som låg till grund för att flickorna fick hemundervisning.
Att ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till anonyma skribenter är sunt,men det får inte bli in absurdum.

Vi har en skribent i tråden som påstår att han sett läkarintyget/diagnos som låg till grund för att skolans beslut om hemundervisning,det tror jag inte alls på.
Det var en skribent som mer eller mindre ägnat sitt liv dygnet här på FB de sista åren,och tyvärr mest spelat besserwisser och varit väldigt otrevlig mot andra här i tråden.

Är väldigt tråkigt om du nu skulle ta över den rollen.
Kan du inte bara försöka att åtminstone tänka efter lite innan du postar?

Jag har väldigt mycket funderingar vad som hände innan morden,och jag hoppas att mitt mörkaste scenario jag har inte inträffat.
Att hålla på att dividera om hundar,elementreglage, me mm., blir bara så dumt när det finns så mycket större och svårare frågor.
Hur hade Agnes och Moa det sin sista tid i livet?

Ja... och? Så låt oss gå till den "större och svårare" frågan på stört då:
Moa fick ju umgås med någon som hade väldigt svårt att ens respekterade hennes eget påstående att hon inte gillade katter och hundar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in