2018-05-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Moderaterna har haft Sverigemöte i Göteborg. Det är att lägga märke till att Ulf Kristersson sagt att SD är större än opinionsmätningarna anger och att S, SD och M är ungefär jämnstora. Som någon sagt: ledande politiker och medier får informella siffror från opinionsinstituten.

https://www.svd.se/m-varningen-sd-ar-storre-an-matningarna-visar
Moderaternas strategichef Per Nilsson twittrade häromdagen om ”mätningar han hade sett”. Jag har för mig att det handlade om SD men han skrev inte rakt ut vad mätningarna visade.

Om vi antar att de har gjort egna mätningar som visar tre partier som ligger jämsides så torde alla ha runt 20-22 procent. SD och M tillsammans får då 40-44 procent, vilket till slut kan räcka till egen majoritet.

Jag tror även att S kommer tappa mer i den här valrörelsen än man brukar göra just för att Löfven är så skandalöst usel.
2018-05-11, 19:19
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Moderaterna har haft Sverigemöte i Göteborg. Det är att lägga märke till att Ulf Kristersson sagt att SD är större än opinionsmätningarna anger och att S, SD och M är ungefär jämnstora. Som någon sagt: ledande politiker och medier får informella siffror från opinionsinstituten.

https://www.svd.se/m-varningen-sd-ar-storre-an-matningarna-visar

Jag tror inte att de får informella siffror från samma mätningar men de drar andra slutsatser/ställer andra frågor. Det var Åsa Linderborg eller Lena Melin som prickade in SDs valresultat nästan på pricken senast, trots stor diskrepans i alla olika mätningar.
2018-05-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
I Jan 2016, när YouGov hade sin toppnotering på 28.8%, då låg Demoskop på 18.7%.
Över 10%e skillnad.
Hur förklarar du det?
Hur förklarar DU det?

Vänta, låt mig gissa. Om det finns en stor skillnad mellan två institut så är det ett bevis för att den lägre siffran är manipulerad/lögn/agenda/beställningsjobb/whatever. Det är din förklaring. Den enda du kommer på, den enda du vill höra, och den enda du accepterar. Eller hur? Så varför frågar du ens?
2018-05-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om det finns en stor skillnad mellan två institut så är det ett bevis för att den lägre siffran är manipulerad/lögn/agenda/beställningsjobb/whatever. Det är din förklaring. Den enda du kommer på, den enda du vill höra, och den enda du accepterar. Eller hur? Så varför frågar du ens?
Varför är du så otrevlig?
Jag trodde på sansad diskussion.
2018-05-11, 19:55
Medlem
ricardo22s avatar
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Från ett inlägg i tråden om AFS. SD har alltså ökat med 23 000 facebooklikes sen 31 mars. Det är inte ens 6 veckor.

Under samma period har S och M ökat med 2200 likes, tillsammans....
2018-05-11, 19:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur förklarar DU det?

Vänta, låt mig gissa. Om det finns en stor skillnad mellan två institut så är det ett bevis för att den lägre siffran är manipulerad/lögn/agenda/beställningsjobb/whatever. Det är din förklaring. Den enda du kommer på, den enda du vill höra, och den enda du accepterar. Eller hur? Så varför frågar du ens?
Skärp dig nu.

Jag tror att skillnaden beror på att det är svårare att få tag på sverigedemokrater via telefon, samt att SD kan ha varit överskattade i YouGov. Det var väl inte så svårt?

Vad tror du att skillnaden beror på?
2018-05-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag tror inte att de får informella siffror från samma mätningar men de drar andra slutsatser/ställer andra frågor. Det var Åsa Linderborg eller Lena Melin som prickade in SDs valresultat nästan på pricken senast, trots stor diskrepans i alla olika mätningar.
De verkar göra egna mätningar plus att de drar andra slutsatser av officiella mätningar.

I twitterdiskussionen mellan Per Nilsson och någon politismskribent som jag skrev om tidigare så talade han om hemliga mätningar som han inte ville avslöja men han kunde i alla fall berätta att Socialdemokraternas potential att vinna SD-sympatisörer i valrörelsen bara låg på två procentenheter.
2018-05-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror att skillnaden beror på att det är svårare att få tag på sverigedemokrater via telefon, samt att SD kan ha varit överskattade i YouGov.
Fast Sep 2014, då var YouGov 0.3%e större än Demoskop.
Det borde ha varit samma telefonproblem då?
2018-05-11, 20:15
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Från ett inlägg i tråden om AFS. SD har alltså ökat med 23 000 facebooklikes sen 31 mars. Det är inte ens 6 veckor.

Under samma period har S och M ökat med 2200 likes, tillsammans....
Det skulle vara konstigt om en sådan extremt ökning inte har påverkats av det faktiska väljarstödet, även om det inte syns i vissa korrumperade mätinstitut.
2018-05-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jo för vissa har tydligen storleken betydelse även om det var åt helvete fel. Tror inte han fattat det än. Enda vettiga sättet att räkna på är att ta ett snitt varje månad för alla opinionsinstitut. Att tro att endast Sentio och/eller Yougove har hittat rätt på SD är minst sagt löjligt när man ser hur fel de har på andra partier.

En liten fråga. Om Sentio/Yougov i 10 val i rad hade mätt SD bäst men de andra partierna lite sådär. Hade då fortfarande ett snitt bland alla institut varit din förordade strategi om man ville få fram ett troligt resultat för SD?
2018-05-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Fast Sep 2014, då var YouGov 0.3%e större än Demoskop.
Det borde ha varit samma telefonproblem då?

Var det efter eller innan valet?
2018-05-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
De verkar göra egna mätningar plus att de drar andra slutsatser av officiella mätningar.
Journalister och politiker måste ha tillgång till en helt annan information än vi vanliga dödliga.

Så här skrev Lena Mellin.
Citat:
Sverigedemokraternas fäste i den svenska opinionen är långt mer omfattande än väljarbarometrarna, som mäter stödet för partierna, ger intryck av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in