2018-05-10, 17:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Helena ringde hem och berättade hur kul hon hade på hotellet och att " killen hon var förtjust i var där . Sedan att hon är på väg hem och ska promenera ...... som de alltid brukar göra . Ulrika säger till Helena att ta en taxi hem varför ? Hon har inget svar på det själv . Helena är på väg hem , promenerar ( fast U inte tyckte det) varför går då U och lägger sig igen ? Väck mig när du kommer hem 🤔 Uppenbarligen var U orolig för något ? Helena måste ha sagt något i sitt telefonsamtal som inte har gått ut till allmänheten ? Något som fick U att reagera. Kan det ha varit den " snälla" Herren som hjälpte Helena att ringa hem ? Hur hjälpte han H .. var det pga hon inte hade någon plånbok och pengar att ringa för ? Kan U sagt något om denne " killes snällhet som hon tyckte H skulle passa sig för. U hade en magkänsla" oro i kroppen och tyckte inte H skulle promenera hem . H var vuxen och de mfl gick alltid hem från hotellet på denna genväg . Men just denna sommar natt så ville inte U det. Hade något på festen i taxin fått U att bli orolig någon som inte visade sin " bästa sida denna kväll. Polisen är ju ganska inne på att mannen med de olika historierna denna natt inte stämmer, han har ändrat sig och ljugit ... och lika där .. han vet inte varför han har gjort det. Många funderingar och magkänslor denna natt var det tydligen och med all rätt eftersom en ung tjej försvann spårlöst.

Det är ju inte helt omöjligt att Helena kan ha "klagat" över MMPG:s "uppvaktning" under den aktuella kvällen/natten för syster U i telefonsamtalet, en uppvaktning som hon inte var glad över och kanske upplevde irriterande. U kan därefter medvetet eller omedvetet ha rått Helena att ta taxi hem. Ett sådant scenario kan ha utspelat sig även om det inte kommit till allmänhetens kännedom. Då borde hans namn ha nämnts denna natt, och frågan blir då varför kollades han inte noggrant inledningsvis? Tipset att han gått med Helena över bron hade inte nått polisen direkt, men det faktum att killen "hängt efter" Helena denna natt - trots att hon uppenbarligen var intresserad av någon annan - borde väl ha gjort att polisen borde ha kollat upp honom?

Att U uppmanade Helena att väcka henne när H kom hem, behöver inte betyda att U var orolig över något. Uppgifter säger att detta inte var ett ovanligt agerande. Men det är väl bara U själv som vet hur det låg till med detta i just detta fall.
Citera
2018-05-10, 17:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Helt centralt och det allt pekar på hittills är KM, HC, UA och HA. Ingen verkar lägga stor vikt vid det. Skumt.

OM KM är MMPG så bör han ha funnits med i Helenas taxi, då det uppkommit i radioserien att MMPG åkte i taxin med bl. a. Helena till Stadt från festen i Töreboda.

När det gäller HC, så finns det tydligen uppgifter som är delade angående detta. Dels uppgifter som säger att HC också fanns med i taxin med Helena, dels uppgifter som säger att han inte gjorde det. Båda källorna anses av uppgiftslämnarna vara säkra.

Men så länge inga andra uppgifter kommer som säger något helt annat, så kan man kanske utgå ifrån att detta är den troliga "laguppställningen". Än så länge, i alla fall.
Citera
2018-05-10, 18:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Tycker att du resonerar väldigt klokt här.

En del vill gärna flytta fokus från exempelvis KM och det är ju självklart ok. Alla har ju frihet till sitt eget tyckande och gissande....för det är ju precis gissningar som ALLA i tråden sysslar med, inklusive mig själv.
Min gissning är fortfarande KM som "pilot".
Väldigt lite pekar åt något annat håll i nuläget....tycker jag.

Jag gissar vidare att historier som inbegriper narkotika och skulder som brottsorsak mest fyller sitt syfte att kittla ens fantasi...inte att det är speciellt realistiskt.

En frustrerad man, klart berusad och upprörd över att inte "få hugg" hos Helena....går helt överstyr och tappar kontrollen. Katastrofen är ett faktum och han får relativt snabbt hjälp att "städa bort" det som behövdes akut.
När han hunnit samla sig en tid senare, löser han resten själv.

Någon närstående till honom, inte nödvändigtvis en partner, har insyn redan från början och har hållit tyst sen dess.
Ytterligare någon närstående, kanske även nån partner, har med tiden förstått.

Att gå till personangrepp mot familjen och U i synnerhet, är i mitt tycke jävligt lågt och ganska tydligt tecken på att man kastar skit lite hejdlöst för att kanske främst lindra sin egen frustration....om nu inte bara är så jävla trångsynt och elak.
Det kan ju finnas såna också i tråden.......men jag gissar kanske fel på den punkten.

Jag håller med dig i allt du skriver här. Jag anser också att det är riktigt lågt med personangrepp mot familjen, och speciellt syster U. Tänker de som klankar ner på dessa på att de är offer i denna fruktansvärda historia? Varför hoppa på en en familj i sorg, och som har lidit i snart 26 år? Familjen vet säkert mer än vad vi som engagerar oss i fallet här i tråden, vet. Inte omöjligt att den har råtts av polisen att inte gå ut med vissa uppgifter som ev. kan vara till men för utredningen. Här borde polisen kunna gå ut med info i stället. Efter alla dessa åt tycker man att de skulle kunna bidra med något nytt, och inte bara "ta rygg" på radioserien och dess uppgifter.

Även PW har det klagats en hel del på. Hon har ju faktiskt bidragit till att lämna ut uppgifter, som vi annars kanske inte skulle fått reda på. Jag tycker man borde vara tacksam för det. Både PW och MÖ gjorde serien. Varför faller all kritik på PW och inte mycket på MÖ?
Citera
2018-05-10, 18:35
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med dig i allt du skriver här. Jag anser också att det är riktigt lågt med personangrepp mot familjen, och speciellt syster U. Tänker de som klankar ner på dessa på att de är offer i denna fruktansvärda historia? Varför hoppa på en en familj i sorg, och som har lidit i snart 26 år? Familjen vet säkert mer än vad vi som engagerar oss i fallet här i tråden, vet. Inte omöjligt att den har råtts av polisen att inte gå ut med vissa uppgifter som ev. kan vara till men för utredningen. Här borde polisen kunna gå ut med info i stället. Efter alla dessa åt tycker man att de skulle kunna bidra med något nytt, och inte bara "ta rygg" på radioserien och dess uppgifter.

Även PW har det klagats en hel del på. Hon har ju faktiskt bidragit till att lämna ut uppgifter, som vi annars kanske inte skulle fått reda på. Jag tycker man borde vara tacksam för det. Både PW och MÖ gjorde serien. Varför faller all kritik på PW och inte mycket på MÖ?

Att familjen inte går ut och beblandar sig på diverse forum för spekulationer ser jag enbart som både sunt och förnuftigt.
Ingen här i denna tråd lär ju vara den som löser gåtan. Vad man än har för åsikter om rättsväsendet, är det där den uppgiften ligger. Hos polis och åklagare.

Att framförallt PW får klä skott för uppgifterna är ju också ganska korttänkt. Hon och MÖ är ju faktiskt den positiva orsaken till att denna tråd tog fart igen.
Hade någon av dessa journalister börjat delta i denna spekulationstråd, skulle deras professionalitet direkt ifrågasättas.......med all rätt.
De är båda alltför kloka för att göra ett dylikt klavertramp. Lite märkligt att en del inte kan se detta.

Å andra sidan är det kanske återigen frustration som lockar fram såna krav. Ganska mänskligt men ändå inte så realistiskt.
Citera
2018-05-11, 11:04
Medlem
Citat:
Helena ringde hem och berättade hur kul hon hade på hotellet och att " killen hon var förtjust i var där . Sedan att hon är på väg hem och ska promenera ...... som de alltid brukar göra . Ulrika säger till Helena att ta en taxi hem varför ? Hon har inget svar på det själv . Helena är på väg hem , promenerar ( fast U inte tyckte det) varför går då U och lägger sig igen ? Väck mig när du kommer hem 🤔 Uppenbarligen var U orolig för något ? Helena måste ha sagt något i sitt telefonsamtal som inte har gått ut till allmänheten ? Något som fick U att reagera. Kan det ha varit den " snälla" Herren som hjälpte Helena att ringa hem ? Hur hjälpte han H .. var det pga hon inte hade någon plånbok och pengar att ringa för ? Kan U sagt något om denne " killes snällhet som hon tyckte H skulle passa sig för. U hade en magkänsla" oro i kroppen och tyckte inte H skulle promenera hem . H var vuxen och de mfl gick alltid hem från hotellet på denna genväg . Men just denna sommar natt så ville inte U det. Hade något på festen i taxin fått U att bli orolig någon som inte visade sin " bästa sida denna kväll. Polisen är ju ganska inne på att mannen med de olika historierna denna natt inte stämmer, han har ändrat sig och ljugit ... och lika där .. han vet inte varför han har gjort det. Många funderingar och magkänslor denna natt var det tydligen och med all rätt eftersom en ung tjej försvann spårlöst.

U uttryck i återberättande ger utrymme för en del antaganden.
Om hon varit orolig så mycket riktigt så skulle hon inte finna ro att somna utan att försöka hålla sej vaken en halvtimme istället. Eller be någon möta upp eller rent av möta upp själv.

Det kan helt enkelt vara så att de rådde om varandra och för att U valt att inte bli med bad i ren omtanke H att ta taxi.

U framstår som beskyddande storasyster med kanske lite skuld i att hon inte varit med som hon brukade vilket gjorde att H skulle promenera ensam.

Att återberätta om infallet att be H ta taxi och att hon skulle väcka henne, plånboken skulle läggas ut till H som var utan pengar osv...I sammanhanget blir det öppet för div tolkningar. U hävdar samtidigt att hon inte visste varför hon rådde Helena till att ta taxi eftersom det inte var nåt de brukade göra. Alltså var hon inte orolig utan visade bara omtanke, för att sedan somna och vakna på först på morgonen. Helena fanns inte hemma och hennes säng var orörd. Med sista samtalet i minnet blir hon säkert orolig, och ringer till PW för att sedan bege sej dit. Hon har ändå svårt att ta in att något skulle ha hänt Helena. När tiden går och ingen kontakt med H så tränger oron på och hon ringer runt till vänner som kommer dit för att stötta och söka i närområdet. Hon ringer polis vid två tiden enl intervu från radioserien och anmäler Helena som saknad. Enligt polisens riktlinjer har inte tillräckligt lång tid fortlöpt för ett organiserat aktivt sökpådrag.
Vänner fortsätter att hjälpa till att leta i närområdet?....
(Hade hon haft en påtaglig anledning att be Helena ta taxi, så hade hon inte somnat samt varit övertygad direkt på morgonen att något hänt när Helena inte kommit hem.)

När föräldrarna kommer hem tidig kväll så kontaktas polisen direkt och U talar om vilken väg hem Helena troligtvis gått, för de gick alltid den vägen. (genvägen nära hemmet). Polis med hund sökte hittade Helenas ena sko efter knappt en halvtimma.

Min fråga är eftersom det var självklart med genvägen, sökte vännerna där tidigare under dagen.
Eller kom de på först på kvällen vilken väg hon med all säkerhet gått, och ingen tidigare kom på tanken att söka där?

Andra frågan är begav sej anhöriga och vänner till platsen där skon legat direkt efter polis visat upp fyndet? Tänker att man är hysteriskt sökande efter svar och då blir det naturligt att bege sej dit när det även var så nära hemmet. Första spåret efter en saknad väcker önskan att få se var och ifall man hittar mer.......svårt att låta bli gå dit, tänker jag.?
Finner inga uppgifter på att polisen befann sej där till måndagen. Det som kommit fram är att fyndplatsen efter första skon inte varit avspärrad under natten.
Senast redigerad av exsist 2018-05-11 kl. 11:07.
Citera
2018-05-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Tillägg: Öppet för alla svar/spekulationer i denna fråga men är mest nyfiken på vad P-ernilla har att säga om saken! Väljer att tilltala folk vid sina riktiga namn då jag tycker att det får vara slutlarvat nu! Sedan är det upp till dig om du har stake att sätta ner foten på rätt sida och börja agera som den vän du vill utge dig dig att vara!! Ok? Många fula ord kommer att hagla när folk förstår men vet du tjejen, det gör inget när du ÄNTLIGEN gör det enda rätta! Ok? Det är respektlöst hur du gått till väga men att gör om och få det rätt nu skulle iallafall få mig att respektera. God natt! Hoppas se dig här utan nick när jag vaknar! Tänk på saken! Och ni andra, vad tror ni?

PW har en dubbel roll. Som vittne och professionell reporter.
Kan du utveckla lite mer vad du menar med sätta ner foten på rätt sida?
Citera
2018-05-11, 17:40
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Helena ringde hem och berättade hur kul hon hade på hotellet och att " killen hon var förtjust i var där . Sedan att hon är på väg hem och ska promenera ...... som de alltid brukar göra . Ulrika säger till Helena att ta en taxi hem varför ? Hon har inget svar på det själv . Helena är på väg hem , promenerar ( fast U inte tyckte det) varför går då U och lägger sig igen ? Väck mig när du kommer hem 🤔 Uppenbarligen var U orolig för något ? Helena måste ha sagt något i sitt telefonsamtal .

Kanske U såg att en viss person var påflugen och limmade på hennes lillsyrra lite väl mycket (bara spekulation) och att det inte kändes bra.
Inget större problem bland svenska folket normalt men visst händer det i enstaka undantagsfall att vissa personer har svårt att acceptera ett nej.
Citera
2018-05-12, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Kanske U såg att en viss person var påflugen och limmade på hennes lillsyrra lite väl mycket (bara spekulation) och att det inte kändes bra.
Inget större problem bland svenska folket normalt men visst händer det i enstaka undantagsfall att vissa personer har svårt att acceptera ett nej.

Självklart var det så. Hon såg det t.o.m hemifrån 👍
Citera
2018-05-12, 07:22
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meriksson85
Självklart var det så. Hon såg det t.o.m hemifrån 👍

Ett väldigt lågpannat inlägg men ok, jag bemödar mig ändå att svara: U kan ha sett ngt åt det hållet redan på festen eller i Taxin (eller bägge och) och känt olust.

Om det skulle vara en omöjlighet för dig har du minst sagt en taskig psykologisk verklighetsuppfattning.
Citera
2018-05-12, 10:49
Medlem
Citat:

Det U återberättar visar att hon bad Helena ta taxi av omtanke inte oro, samt att hon vill att Helena väcker henne när hon kommit hem, lägger fram plånboken så H kan betala taxin. Hon talar med det om att hon troligtvis sover när Helena kommer hem.

Var U orolig av en tidigare påtaglig anledning efter samtalet med Helena, skulle hon inte bett om att bli väckt om hon somnat. I det läget skulle hon möta upp eller be någon annan möta upp Helena och hålla sej vaken en halvtimme extra.

Tycker man ska lägga mer fokus på ageranden än det som berättas blivit sagt.
U sov ända till morgonen då hon upptäckte att Helena inte kommit hem.
Ringde PW och åkte dit.
Åkte hem igen, ringde vänner. Kunde inte få in att något hänt Helena. (Vid ev tidigare anledning till oro skulle den tanken vara den första att slå ner på ångesten)
PW kom dit och andra vänner. U ringde polis vid två tiden.
Senare på kvällen när föräldrar kontaktade polis, talar U om vilken väg de alltid brukade gå hem. Polis sökte en halvtimme ock fann ena skon.....osv.....

Söktes det vid genvägen tidigare under dagen innan polis, eller tänkte ingen då på vilken väg Helena gått hem?
Uppehölls sej vänner och nära vid fyndplatsen av ena skon under resterande av kvällen och natten, eftersom det inte var avspärrat och gångavstånd från hemmet
Inget i agerandet ovan tyder på att U hade en föraning om fara och därför bad Helena ta taxi.
Skulle vara intressant att höra PWs observation i återblick av söndagen.
Senast redigerad av exsist 2018-05-12 kl. 10:53.
Citera
2018-05-12, 12:11
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det U återberättar visar att hon bad Helena ta taxi av omtanke inte oro, samt att hon vill att Helena väcker henne när hon kommit hem, lägger fram plånboken så H kan betala taxin. Hon talar med det om att hon troligtvis sover när Helena kommer hem.

Var U orolig av en tidigare påtaglig anledning efter samtalet med Helena, skulle hon inte bett om att bli väckt om hon somnat. I det läget skulle hon möta upp eller be någon annan möta upp Helena och hålla sej vaken en halvtimme extra.

Tycker man ska lägga mer fokus på ageranden än det som berättas blivit sagt.
U sov ända till morgonen då hon upptäckte att Helena inte kommit hem.
Ringde PW och åkte dit.
Åkte hem igen, ringde vänner. Kunde inte få in att något hänt Helena. (Vid ev tidigare anledning till oro skulle den tanken vara den första att slå ner på ångesten)
PW kom dit och andra vänner. U ringde polis vid två tiden.
Senare på kvällen när föräldrar kontaktade polis, talar U om vilken väg de alltid brukade gå hem. Polis sökte en halvtimme ock fann ena skon.....osv.....

Söktes det vid genvägen tidigare under dagen innan polis, eller tänkte ingen då på vilken väg Helena gått hem?
Uppehölls sej vänner och nära vid fyndplatsen av ena skon under resterande av kvällen och natten, eftersom det inte var avspärrat och gångavstånd från hemmet
Inget i agerandet ovan tyder på att U hade en föraning om fara och därför bad Helena ta taxi.
Skulle vara intressant att höra PWs observation i återblick av söndagen.

Rotvagen skrev i sitt inlägg att U inte visste själv varför hon ville att H skulle taxi, en förklaring till det skulle kunna vara att U undermedvetet kände att nånting inte är okay. (pga en kille som kanske limmade lite väl mycket).
Ordet orolig kanske är fel ordval av mig men tolkar man det om en sorts undermedveten inre oro skulle det kunna vara förklaringen att U ville H skulle ta taxi. Det är upp till ens egna fantasi att sätta gränserna.
Citera
2018-05-12, 14:33
Medlem
Citat:
Rotvagen skrev i sitt inlägg att U inte visste själv varför hon ville att H skulle taxi, en förklaring till det skulle kunna vara att U undermedvetet kände att nånting inte är okay. (pga en kille som kanske limmade lite väl mycket).
Ordet orolig kanske är fel ordval av mig men tolkar man det om en sorts undermedveten inre oro skulle det kunna vara förklaringen att U ville H skulle ta taxi. Det är upp till ens egna fantasi att sätta gränserna.

Och så kan det absolut va 😕 Man har själv varit med om saker som man efteråt tänkt .... varför litade jag inte på min magkänsla. Många kvinnor har varit med om det när de träffat Prince charmig , tills första smällen kommer. Nästan varje kvinna har sagt.... jag kände att något inte var som det skulle på en gång ? En magkänsla. Personen kan ju ha varit en kille m ett inte så " fint rykte " på ett eller annat vis , Helena kan ha nämt honom för U och då blev den första reaktionen när hon skulle gå hem genom skogen mitt i natten ... ta en taxi . U hade en undermedveten oro att H skulle gå hem och det är ju egentligen det som är så märkligt Den känslan U hade var ju absolut rätt ? Något hände . Helena själv skrattade säkert bort det och sa att det var inga problem och de gick ju jämt där . Vad jag förstog på U så hade hon aldrig sagts så förr eller tänkt tanken på att något hemskt skulle kunnat hända ? Som hon säger ...... något sånt här händer inte i lilla Mariestad utan bara sånt man läser om i tidningarna 😕 Något måste ha hänt innan denna kväll som gjorde att U hade denna " känsla , någon " person som hon inte kände sig riktigt säker på 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in