2018-05-11, 14:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Det skedde en skatteväxling för ett antal år sedan från landsting till kommun där lagstiftade sjukvårdande insatser lades på skola.

Fast vårdcentralerna är fortfarande inom primärvård och också då med kommunal huvudman.
Citera
2018-05-11, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Han köpte det men ändå inte genom sin firma för att det inte skulle behöva säljas direkt men sedan skulle det ändå säljas direkt men det beror på att Hannas sida av släkten vill tjäna pengar på huset som alltså Oskars far (inte) äger.

Capish? 😉 (nej inte jag heller)

- Nej Oskars pappa har eller ska inte köpa huset - Hannas sida av släkten vill inte tjäna några pengar

- Huset ägs fortfarande av
- Oskar och Hanna som har lagfarten som dem haft sedan 29/2- 2012 då dem köpte
- Huset för 3.470 000 -

- Det har ALDRIG varit ett pågående köp av
- Oskars pappa eller prat om rivning -

- Elli09 du målar ju ner Oskars släkt med🤭-
- Som att Oskars pappa ville köpa ut huset-
- Riva huset mm mm mm mm -
-Din vän måste få fel information -
- Eller så fantiserar dem -

- Elli09 glöm inte
- Hannas föräldrar och bror som också sörjer-
Senast redigerad av Rockkungen 2018-05-11 kl. 14:40.
Citera
2018-05-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fråga: anser du att det är rimligt att anta att skolan skulle beviljat hemundervisning under så lång tid utan intyg om intyg ställs som krav för att det ska komma i fråga?

Skolan har bekräftat att intyg inkommit vilket också protokollförts. Alla personuppgifter och sjukintyg har helt enligt sekretessreglerna inte framgått.
Citera
2018-05-11, 14:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns ett samband mellan elförbrukning och temperatur då alla element försörjs via direktel.

Men i det här fallet är skillnaden så stor att det inte bara har rört sig om värmen på elementen. Jag vill ha det till användade av varmvatten och övriga elslukande apparater också.
Hade fönstren stått öppna på vid gavel borde någon granne noterat det t ex.
Citera
2018-05-11, 14:31
Bannlyst
Citat:
Fast vårdcentralerna är fortfarande inom primärvård och också då med kommunal huvudman.

Vårdcentraler vilar under landstingets paraply.
Citera
2018-05-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Nej Oskars pappa har eller ska inte köpa huset - Hannas sida av släkten vill inte tjäna några pengar

- Huset ägs fortfarande av
- Oskar och Hanna som har lagfarten som dem haft sedan 29/2- 2012 då dem köpte
- Huset för 3.470 000 -

- Det har ALDRIG varit ett pågående köp av
- Oskars pappa eller prat om rivning -

- Elli09 du målar ju ner Oskars släkt med🤭-
-Din vän måste få fel information -
- Eller så fantiserar dem -

Jag har fattat det som följande.

Någon sida ville vänta tills allt var klart (hösten)
Annan sida ville sälja direkt (maj)
Då båda sidorna måste vara överens enl lag.

Då huset nu är ute till försäljning har man alltså enats om det beslutet.
Citera
2018-05-11, 14:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vårdcentraler vilar under landstingets paraply.

Åhfasen. Hade för mig att det var kommunerna som ansvarade för all primärvård, var inte det en av anledningen till införande av möjlighet till egenremiss?
Citera
2018-05-11, 14:51
Bannlyst
Citat:
Jag har fattat det som följande.

Någon sida ville vänta tills allt var klart (hösten)
Annan sida ville sälja direkt (maj)
Då båda sidorna måste vara överens enl lag.

Då huset nu är ute till försäljning har man alltså enats om det beslutet.

- Det är inte alls som många tror -
- Sen har du tidigare skrivit du inte
- Tror på mig så varför fråga mig?

- kom ihåg vad jag skrivit-
- och vad Elli09 och Stelitz skrivit -

- Hanna hade ingen cancer -
Senast redigerad av Rockkungen 2018-05-11 kl. 15:34.
Citera
2018-05-11, 14:55
Medlem
Citat:
Det verkar vara väldigt viktigt för dig att inte syna vårdens insatser som handlar om ett mord på två flickor som var så sjuka att de inte kunde gå till skolan och som haft väldigt mycket med sjukvården att göra. Särskilt märkligt blir det eftersom utredningen av Region Skåne inom de områden som flickornas symtom befann sig, har fått svidande kritik och från politikerna krav på bättring.

Då har jag varit otydlig. Jag tycker givetvis att alla instanser ska synas och granskas och att alla stenar ska vändas på. Är lika chockad och oförstående som andra över det inträffade och välkomnar en djupgående utredning. (Jobbar inte själv inom vården så jag har ingen anledning att försöka försvara min profession.)

Det jag reagerade på var anklagelserna om att det var sjukvårdens fel att föräldrarna tappade allt hopp och framtidstro och drevs till den katastrofala handlingen. För att påstå något sådant måste man ha väldigt mycket på fötterna om den aktuella familjen och känna till handlingar och uttalanden på ganska detaljerad nivå.

Har tidigare läst i tråden (tror det var den famöse Frank) om kritiken mot Region Skåne. Om någon kan ge oss övriga tråddeltagare lite mer kött på benen tror jag det skulle vara välkommet.
Citera
2018-05-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Det är inte alls som många tror -
- Sen har du tidigare skrivit du inte
- Tror på mig så varför fråga mig?

- kom ihåg vad jag skrivit-
- och vad Elli09 skrivit -

Jag vet bara vad jag själv tror.
Citera
2018-05-11, 14:59
Medlem
Citat:
Det är väl funktionsbegränsningen som är av intresse? Är det rimligt att det är skolan som ska finna ut exakt vilken funktionsbegränsning några allmänt beskrivna symptom ger?

Det var just detta jag funderade över.

Det kan ju knappast vara rektor som ska göra bedömningen av barnens kapacitet att klara av att vistas i skolan på deltid - eller att inte klara av att vara där alls? Det måste väl stå på intyget om barnen anses kunna vara i skolan eller inte? Och så verkställer rektor utifrån intyget?

Fast å andra sidan: det kan antagligen även vara svårt för läkare att bedöma vilka resurser den enskilda skolan har - vilka möjligheter skolan har att göra just precis de anpassningar och tillrättalägganden som krävs för att ett barn med sjukdom ska kunna vistats i skolan.

Och just på grund av detta borde man (vilket vi också varit inne på i tråden, vid flera tillfällen) ha ett samarbete mellan skolhälsovård, och barnens behandlade läkare utanför skolan, och pedagogisk ansvarig (rektor), där man gör en sammanvägning av barnens specifika behov och skolans möjligheter att tillgodose behoven. Givetvis i dialog med vårdnadshavare.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-05-11 kl. 15:02.
Citera
2018-05-11, 15:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag ville med den frågan bara orientera mig om vid vilken tidpunkt Moa mådde bra. Som jag förstår kan insjuknandet ske hastigt och förändras över tid. Ett mående under våren säger lite om hur det var tre eller 6 månader senare.
Varför ställa en fråga till Missan27 som du redan vet svaret på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in