Citat:
Jo, men jag håller nog med om att en yngre generation börjat spela ut "tycka synd om sig själv" som ett trumfkort, och det har sedan anammats av blattarna.
Men du är inne på något ändå. Jag upplever att svenskarna, även äldre, har och har haft en "tycka synd om andra"-kultur. Antagligen något lutherskt och självutplånande nordiskt som ligger bakom, vad vet jag.
När dessa två "tycka synd om"-poler nu mötts (sändare-mottagare av omtanken) så har vi hamnat i det predikament vi har idag. Vi har blivit världens "crazy cat lady" som ska ta hand om allt och alla och tycka synd om dom. Vilket givetvis omsorgsobjekten försöker utnyttja till sin fördel. Därav curling och offerkoftor en masse.
Men du är inne på något ändå. Jag upplever att svenskarna, även äldre, har och har haft en "tycka synd om andra"-kultur. Antagligen något lutherskt och självutplånande nordiskt som ligger bakom, vad vet jag.
När dessa två "tycka synd om"-poler nu mötts (sändare-mottagare av omtanken) så har vi hamnat i det predikament vi har idag. Vi har blivit världens "crazy cat lady" som ska ta hand om allt och alla och tycka synd om dom. Vilket givetvis omsorgsobjekten försöker utnyttja till sin fördel. Därav curling och offerkoftor en masse.
Ordet "snöflinga" har ju tagits ifrån engelskans "snowflake" så antar att detta är ett internationellt fenomen hos i alla fall den västerländska ungdomen. Egentligen är det kanske också en naturlig utveckling av ett psykologiskt beteende som uppstår genom den typen av samhälle som vi skapat.
Själv har jag dock bara svårt att se att dagens ungdom skulle vara så himla bortskämd, indoktrineringen och förväntningarna på att prestera börjar i tidiga år, bostäder är dyra och svåra att få tag på, osäkra anställningsvillkor osv. Dock tror jag att dagens unga kanske blivit mera slätstrukna och ängsliga då man ständigt tvingats anpassa sig till gruppen och inte kunnat bygga upp mer av en egen stark personlighet, främst pga grupptryck och mobbning i skolan.