2018-05-11, 13:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Uppgifter över Agnes och Moas mående under hösten finns det sparsamt om. Jag har frågat Missan när hon senast sett barnen men inte fått något klart svar.

Ja, det var det jag menade, att Missans uppgifter som jag ser det inte är särskilt trovärdiga. I fråga om Moas kommentar om att hon inte gillar hundar och katter låter Missan rent av som en psykopat.
Citera
2018-05-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
I alla hus och lägenheter finns det en huvudströmbrytare.

Ja, men det innebär att alla personer i huset skulle orienterat sig med ficklampor i mörkret. Diskussionen gällde temperaturen inne i huset.
Citera
2018-05-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
I alla hus och lägenheter finns det en huvudströmbrytare.

Det brukar finnas en i själva huset, som slår av alla faser i proppskåpet (vanligtvis tre). Det kan även finnas en brytare i elcentral utanför huset.
Citera
2018-05-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är ju inget nytt att anhöriga ofta förväntas dra ett tungt lass där någon har en sjukdom som kanske kräver mycket omvårdnad och tillsyn.

Nej, absolut inte. Men jag tänker ibland att vem vet om rektor (och övrig skolpersonal) innerst inne ansåg att hemundervisning var det bästa - kanske fanns det hos rektor en tanke om att "normal" skolgång vore möjlig (med omfattande anpassningar) men att föräldern hade svårt att ta till sig detta och krävde hemundervisning.

Men just nu känns det litet rörigt om olika läkarintyg: det skrivs (här i tråden) om läkare som skrivit intyg om olika symptom som kräver läkarvård, och att rektor utifrån det skulle ha bestämt att hemundervisning var vad som krävdes. Ibland skrivs det om läkarintyg för hemundervisning. Frågan är om det finns dokument som intygar att barnen var sjuka, eller dokument som intygar att barnen var sjuka och behövde undervisng i hemmet.
Citera
2018-05-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ja, men det innebär att alla personer i huset skulle orienterat sig med ficklampor i mörkret. Diskussionen gällde temperaturen inne i huset.

Men inte om det slogs av strax innan de skred till handling och detta var under dagtid. Att orientera sig med ficklampa är inte så besvärligt, om nu strömavbrottet skulle vara avsiktligt.
Citera
Medlem
Citat:

Diskussionen startade med att någon med tillgång till el-leverantörens system kunde se att elförbrukningen sjunkit till en femtedel av normal nivå den dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag tror att man måste tänka just ”obehagligt” för att förstå händelseförloppet. Någon som planerat alla detaljer väldigt länge är troligt. Därför undrar jag om det kan vara viktigt att A setts i livet den 5:e för någon anledning om kanske arvsfrågan.
O kanske till och med pratade med sin syrra den 7:e. Om polisen vet det samtidigt med att resten dött flera dagar tidigare (fast kyla förhindrar förruttnelseprocessen...) så bör de anat oråd. Som någon skrev väldigt tidigt, om familjenville dö tillsammans så skulle man väl hittat alla tillsammans också.
Ja framför allt vill man väl ligga bredvid sina barn när man somnar in o inte i olika sängar o rum?!
Citera
2018-05-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ja, det var det jag menade, att Missans uppgifter som jag ser det inte är särskilt trovärdiga. I fråga om Moas kommentar om att hon inte gillar hundar och katter låter Missan rent av som en psykopat.

Jag ville med den frågan bara orientera mig om vid vilken tidpunkt Moa mådde bra. Som jag förstår kan insjuknandet ske hastigt och förändras över tid. Ett mående under våren säger lite om hur det var tre eller 6 månader senare.
Citera
2018-05-11, 13:16
Bannlyst
Citat:

Det bästa jag har att säga om Missans uppgifter är att jag tror att hon uppriktigt själv tror på dem, dvs hon är inget troll som tex Rockkungen helt uppenbarligen är. Att det sen finns andra som väljer att låna ut sig i hennes tjänst är för mig obegripligt och omdömeslöst alternativt djupt ohederligt för att stärka den egna agendan. De som stöttar Rockkungens genom tråden förvirrade och motstridiga uppgifter, tappar helt i trovördigheten i mina ögon. Det kan inte ha undgått någon vid det här laget att hen inte är den som hen utger sig för att vara och hen har fått massor av frågor och massor av chanser att legitimera sig. Hen har vid samtliga av deasa tillfällen fallit på eget grepp.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-11 kl. 13:27.
Citera
2018-05-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, absolut inte. Men jag tänker ibland att vem vet om rektor (och övrig skolpersonal) innerst inne ansåg att hemundervisning var det bästa - kanske fanns det hos rektor en tanke om att "normal" skolgång vore möjlig (med omfattande anpassningar) men att föräldern hade svårt att ta till sig detta och krävde hemundervisning.

Men just nu känns det litet rörigt om olika läkarintyg: det skrivs (här i tråden) om läkare som skrivit intyg om olika symptom som kräver läkarvård, och att rektor utifrån det skulle ha bestämt att hemundervisning var vad som krävdes. Ibland skrivs det om läkarintyg för hemundervisning. Frågan är om det finns dokument som intygar att barnen var sjuka, eller dokument som intygar att barnen var sjuka och behövde undervisng i hemmet.

Intyg brukar väl vara formulerat som så att en diagnos uttalas, därefter vilka framträdande symptom som finns. Och därefter vilka begränsningar i förhållande till patientens normala funktion det ovanstående ger. Jag vet inte om intyget explicit uttalar att hemundervisning rekommenderas.

Det är ju inte helt sällsynt att läkare är ganska slarviga med intygen, att man klipper och klistrar från journalanteckningar som noterats vid tidigare besök så att fel slags funktionsbegränsning (exempelvis svårt att böja knäet) kopplas till visst symptom (smärta i axel efter operation av denna). Ett litet läkaruppror har väl varit i media där man ondgjort sig över att bland annat Försäkringskassan kräver korrekta och fullständiga intyg, ett annat bra exempel på att gå ut i media med sina kränkta känslor inte alltid är till fördel för den som gör det. I dagsläget är det ju så att det är patienterna som betalar för vårdens slarv.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-11 kl. 13:28.
Citera
2018-05-11, 13:25
Medlem
Citat:
Men inte om det slogs av strax innan de skred till handling och detta var under dagtid. Att orientera sig med ficklampa är inte så besvärligt, om nu strömavbrottet skulle vara avsiktligt.

Nä, det går bra. Men jag har svårt att förstå vitsen då normalförbrukningen återuppstod dagen efter.

Ingen vits att öda någon tid på detta. Jag lämnar den frågan åt sitt öde.
Citera
2018-05-11, 13:26
Medlem
Citat:
Intyg brukar väl vara formulerat som så att en diagnos uttalas, därefter vilka framträdande symptom som finns. Och därefter vilka begränsningar i förhållande till patientens normala funktion det ovanstående ger. Jag vet inte om intyget explicit uttalar att hemundervisning rekommenderas.

Intyget som krävs enligt skollagen är ett intyg om hemundervisning och ska motivera att eleven inte kan fullgöra skolplikten på vanligt sätt. Diagnos är inte nödvändigt, men beskrivning av symtomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in