2018-05-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Just det som är frågan. I så fall verkar det vara en kvinnlig läkare (hon har beskrivit...). Men jag vet inte om att "behöva läkarvård" och behöva hemundervisning är exakt detsamma..?

Skollagen kräver synnerliga skäl, medicinska orsaker för att hemundervisning får beviljas därmed är det snarast sannolikt att man har viss regelbunden kontakt med sjukvården. Familjen har också vänt sig till BUP.

Skolan har undersökts och inga formella fel i handläggningen har funnits. Då är det väl högst rimligt att man även granskar Läkarvården och BUP som också varit i kontakt med barnen samt föräldrarna.

Polisen har säkert uppgifter om det.
Citera
2018-05-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Enligt uppgift i tråden så ska föräldrarna varit i kontakt med BUP angående en av flickorna. Uppgift finns även att de inte ansett att de fått hjälp men mer oklart vad det då avser.

Enligt uppgift från Stehlitz om BUP (Agnes eller Moa eller båda vet jag inte)
OCH
Enligt uppgift från Missan27 kunde inte sjukhuset i Lund hjälpa Agnes
Citera
2018-05-11, 12:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Är det bara jag som har uppfattat att rektor uttalade sig om hur fruktansvärt det var för flickorna, om kronisk trötthet och att skolan hade gjort allt för dem? Att man försökt att få A att komma tillbaks men misslyckats när hon inte orkade, om onrättande av vilorum osv. Det är möjligt att jag blandat ihop en del med skolprotokoll men det spelar egentligen ingen roll eftersom de också visar på sjukdom som kräver läkarvård.

Ja, att inte vilja utreda sjukvårdens insatser vittnar om att man är orolig för att det ska dölja något unket där.

Nej, det är inte bara du som uppfattat det. Rektorn använde sig av en allmän beskrivning för attinför journaluster förklara varför barnen inte gåtti skola under en längre tid men jag förutsätter att de intyg som lämnats in som underlag för att bevilja de särskilda stödinsatserna med bl. a. hemundervisning har varit utförligare.
Citera
2018-05-11, 12:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Är det bara jag som har uppfattat att rektor uttalade sig om hur fruktansvärt det var för flickorna, om kronisk trötthet och att skolan hade gjort allt för dem? Att man försökt att få A att komma tillbaks men misslyckats när hon inte orkade, om onrättande av vilorum osv. Det är möjligt att jag blandat ihop en del med skolprotokoll men det spelar egentligen ingen roll eftersom de också visar på sjukdom som kräver läkarvård.

Ja, att inte vilja utreda sjukvårdens insatser vittnar om att man är orolig för att det ska dölja något unket där.

Det finns ju ingen som helst pålitlig information om familjens kontakt med sjukvården men givetvis är det fullt möjligt att det har begåtts fel.

Man kan tycka det både om man tycker/tror att de har fått fel vård eller om man tycker/tror att de har fått rätt vård (eller åtminstone den vård som finns att erbjuda) men att sjukvården borde ha märkt att familjen var i kris och slagit larm.

Det som har framgått utifrån medias rapportering och de många och varierande buden här i tråden är att det funnits påtagliga symtom men av svårutredd karaktär. Min gissning är att det har varit en krokig väg att få hjälp för Agnes på grund av detta.

(Sedan har jag en ytterligare åsikt angående barnens sjukdomssituation i grunden men nu svarar jag dig helt utifrån antagandet att de faktiskt var sjuka.)
Citera
2018-05-11, 12:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Bra med sammanställning - har nästan börjat glömma bort vad som skrivits i början av tråden. Därför en fråga: det där med att A blev sämre kring tredje advent, och att familjen fick ett dåligt besked före jul - är det något som man kunnat bekräfta eller kan det lika gärna vara trådsanningar?
Det kan lika gärna vara trådsanningar.
Men det är väl också en och samma uppgift i grunden?
Familjen påstås ha fått ett dåligt besked kring tredje advent. Sedan har det förvandlats till att Agnes blev sämre kring tredje advent. (Dock inte sämre än att hon kunde delta på skolavslutningen den 22/12 och då verka må som vanligt.)
Citera
2018-05-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det finns ju ingen som helst pålitlig information om familjens kontakt med sjukvården men givetvis är det fullt möjligt att det har begåtts fel.

Man kan tycka det både om man tycker/tror att de har fått fel vård eller om man tycker/tror att de har fått rätt vård (eller åtminstone den vård som finns att erbjuda) men att sjukvården borde ha märkt att familjen var i kris och slagit larm.

Det som har framgått utifrån medias rapportering och de många och varierande buden här i tråden är att det funnits påtagliga symtom men av svårutredd karaktär. Min gissning är att det har varit en krokig väg att få hjälp för Agnes på grund av detta.

(Sedan har jag en ytterligare åsikt angående barnens sjukdomssituation i grunden men nu svarar jag dig helt utifrån antagandet att de faktiskt var sjuka.)

Om skolan beviljar hemundervisning och en fundamental förutsättning att göradet är att det finns intyg som utvisar att de är för sjuka att gå i skolan så presumerar jag, eftersom det framstår som rimligt, att de kräver intyg utfärdat av läkare vid en svensk vårdinrättning. Och då är detrimligt attanta att skolan har fog för att anta att de var sjuka. Även om signaturer som Missan och några andra säger sig veta att exempelvis Moa var helt frisk.

Jo, jag har noterat i tråden att några ändamålsenligt argumenterar att O skulle ha förfalskat intyg, eller förmått en vän i Tyskland att utfärda intyg.
Citera
2018-05-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det kan lika gärna vara trådsanningar.
Men det är väl också en och samma uppgift i grunden?
Familjen påstås ha fått ett dåligt besked kring tredje advent. Sedan har det förvandlats till att Agnes blev sämre kring tredje advent. (Dock inte sämre än att hon kunde delta på skolavslutningen den 22/12 och då verka må som vanligt.)

Att familjen fått ett dåligt besked, om det är beskedet att särskilda stödinsatser skulle minskas som avses, behöver ju inte bero på en omvärdering av hur sjuk Agnes och Moa var. Minskningen av stödinsatserna kan bero på förändrat budgetläge medan det beträffande sjukdomssymptom var staus quo.
Citera
2018-05-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Enligt uppgift från Stehlitz om BUP (Agnes eller Moa eller båda vet jag inte)
OCH
Enligt uppgift från Missan27 kunde inte sjukhuset i Lund hjälpa Agnes

Missan säger i tråden att Moa var helt frisk emedan rektor med ett intyg som ska vara signerat av en läkare har beviljat särskilda insatser i form av hemundervisning för Moa. Hemundervisning hela hösten.
Citera
2018-05-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej inte alls bekräftat. Dessutom skall hon både ha varit jättesjuk enligt vissa uppgifter men samtidigt några dagar senare i skolan på skolavslutning enligt andra uppgifter.

Tack för svar

Citat:
Nej, det är inte bara du som uppfattat det. Rektorn använde sig av en allmän beskrivning för attinför journaluster förklara varför barnen inte gåtti skola under en längre tid men jag förutsätter att de intyg som lämnats in som underlag för att bevilja de särskilda stödinsatserna med bl. a. hemundervisning har varit utförligare.

Ja, plus att rektor även gav ett kryptiskt yttrande som var ungefär så här: "det var väldigt söta och duktiga flickor, som vi aldrig haft problem med. Däremot fanns det problem i familjen, inne i familjen, vi såg en familj i kris."

Om det fanns problem "inne i familjen" men om det samtidigt inte fanns några problem med flickorna, så borde det alltså ha varit föräldrarna (eller en av dem) som problemen utgick i från?

Rektor talade om "en fysisk sjukdomsbild hos båda barnen, som är ofattbar" och att det fanns "problem inne i familjen" - och själv uppfattade jag det inte som om dessa två faktorer självklart hörde ihop.

Jag uppfattar det som om flickornas "fysiska sjukdomsbild" var en sorg för sig, men sedan var det någonting annat också - och jag tänker att det kanske var förälderns (föräldrarnas) svårigheter att hantera barnens sjukdomar som var en annan sorg (ett annat problem).
Senast redigerad av Kryptogam 2018-05-11 kl. 12:59.
Citera
2018-05-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ja, plus att rektor även gav ett kryptiskt yttrande som var ungefär så här: "det var väldigt söta och duktiga flickor, som vi aldrig haft problem med. Däremot fanns det problem i familjen, inne i familjen, vi såg en familj i kris."

Om det fanns problem "inne i familjen" men om det samtidigt inte fanns några problem med flickorna, så borde det alltså ha varit föräldrarna (eller en av dem) som problemen utgick i från?

Rektor talade om "en fysisk sjukdomsbild hos båda barnen, som är ofattbar" och att det fanns "problem inne i familjen" - och själv uppfattade jag det inte som om dessa två faktorer självklart hörde ihop.

Jag uppfattar det som om flickornas "fysiska sjukdomsbild" var en sorg för sig, men sedan var det någonting annat också - och jag tänker att det kanske var förälderns (föräldrarnas) svårigheter att hantera barnens sjukdomar som var en annan sorg (ett annat problem).

Det är ju inget nytt att anhöriga ofta förväntas dra ett tungt lass där någon har en sjukdom som kanske kräver mycket omvårdnad och tillsyn.
Citera
Medlem
Citat:
Missan säger i tråden att Moa var helt frisk emedan rektor med ett intyg som ska vara signerat av en läkare har beviljat särskilda insatser i form av hemundervisning för Moa. Hemundervisning hela hösten.

Uppgifter över Agnes och Moas mående under hösten finns det sparsamt om. Jag har frågat Missan när hon senast sett barnen men inte fått något klart svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns ingen huvudströmbrytare.
I alla hus och lägenheter finns det en huvudströmbrytare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in