2018-05-10, 13:05
Medlem
Tulliuss avatar
Mera från dagens SvD

Citat:
[regeringen valde] att hösten 2015 tillsätta en stor utredning om "stärkt konsumentskydd på bostadsrättsmarknaden"

Utredaren Michaël Koch kom 2017 fram till att det borde finnas informationsskyldighet för bostadsrättsföreningen till dem som förhandstecknar sig för köp, och att det borde bli lättare att säga upp ett avtal vid "väsentliga" förändringar. Han föreslog också rätt till hävning av bindande förhandsavtal i bostadsrättslagen vid direkta fel i projekten.

Dessutom ville utredaren stoppa ofoget att byggbolag har rätt att själva välja sina intygsgivare – personer som byggbolagen sedan arvoderar för godkännande av föreningarnas ibland tvivelaktiga ekonomiska planer.

Listan på åtgärder fortsatte. Utredaren Michaël Koch såg även behov att kräva underhållsplaner för de nya husens normala cykel på 50 år, och inte bara de billiga första 20 åren som så ofta idag. Han krävde dubbelt så lång ekonomisk plan – inte bara elva år som idag.

Räntekänslighet, skuldsättning och årsavgift var annat som Michaël Koch ville lyfta fram i årsredovisningarna. Mäklarna ville han ålägga att berätta för lägenhetsköparna om hur stor andel av föreningens skuldsättning de drar på sig.

Förslagen fanns klara redan i april 2017. Men inte ett enda av alla dessa viktiga konsumentskydd ser ut att bli lag.

https://www.svd.se/nyproduktion-ar-att-kopa-grisen-i-sacken/om/bopriserna

men vad gör de i Rosenbad egentligen? De här borde väl ligga på bostadsministerns bord, eller? Peter Eriksson, vakna upp!

Det är just det här ofoget jag sett i de ca 50 ekonomiska planer jag gått igenom nu i vår. Med hjälp av den beräkningsmodell som aw skapade, har jag beräknat två värden som jag kallat "awindex" och "tulliusindex" för att på ett så enkelt sätt som möjligt visa om den ekonomiska planen är rimlig eller ej. Vembudar har nu lagt till en beräkningssnurra på sin sajt.

Länk till mina genomgångar:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQkHjw41kqcPRqQT2lJ1d4ygB-fnpFFI38g4hrShAREWx7GyyeTDkswi9UVj0EgcjM7SZjNy5nsM lHB/pubhtml

Länk till Vembudar:
http://www.vembudar.se/
Senast redigerad av Tullius 2018-05-10 kl. 13:17.
2018-05-10, 13:36
Avslutad
Det går bara att lugnt konstatera att vi gått in i de senare delen av bubbelkurvan. Girigheten skapar skandaler som kommer att följas av allmänhetens ursinne. Men de kommer som vanligt vakna för sent.

Jag pratade med mina kollegor på jobbet häromdan (typiskt kommunalt kvinnoyrke). Det var faktiskt ett par stycken som trodde att det fanns en bubbla som skulle spricka. När jag förklarade att den spricker just nu, as we speak, blev de ganska förbryllade.

Effekterna av den spruckna bubblan kommer med en viss fördröjning. Jag har ju siat om att valet i höst inte kommer att handla ett dugg om andra frågor än om hur man ska hantera bostadskrisen. Kanske lyckas det att fördröja lite till början av nästa mandatperiod men ... kladdigt blir det.
2018-05-10, 14:00
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det går bara att lugnt konstatera att vi gått in i de senare delen av bubbelkurvan. Girigheten skapar skandaler som kommer att följas av allmänhetens ursinne. Men de kommer som vanligt vakna för sent.

Jag pratade med mina kollegor på jobbet häromdan (typiskt kommunalt kvinnoyrke). Det var faktiskt ett par stycken som trodde att det fanns en bubbla som skulle spricka. När jag förklarade att den spricker just nu, as we speak, blev de ganska förbryllade.

Effekterna av den spruckna bubblan kommer med en viss fördröjning. Jag har ju siat om att valet i höst inte kommer att handla ett dugg om andra frågor än om hur man ska hantera bostadskrisen. Kanske lyckas det att fördröja lite till början av nästa mandatperiod men ... kladdigt blir det.

Det blir två frågor: Invandring och bostadsbubblan. Vilken härlig kombo när medelsvensson inser att han sitter på gigantiska skulder, invandringen kostar betydligt mer än politikerna har antytt och det börjar komma varsel.

Tycker litet synd om sossarnas gråsosseflank. De försöker få landet att nyktra till med utökat amorteringskrav; släpper provballonger i sociala medier för att kolla om partiet är redo för verklighetsanknuten politik även på migrationsområdet. Får inte särskilt mycket motstånd och vågar därmed låta Stefan Löfven gå all-in TAN på presskonferensen (inkl. förslag om indragen skola för illegala invandrare) och då plötsligt börjar mängder av partifunktionärer krampa.
2018-05-10, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det blir två frågor: Invandring och bostadsbubblan. Vilken härlig kombo när medelsvensson inser att han sitter på gigantiska skulder, invandringen kostar betydligt mer än politikerna har antytt och det börjar komma varsel.

Tycker litet synd om sossarnas gråsosseflank. De försöker få landet att nyktra till med utökat amorteringskrav; släpper provballonger i sociala medier för att kolla om partiet är redo för verklighetsanknuten politik även på migrationsområdet. Får inte särskilt mycket motstånd och vågar därmed låta Stefan Löfven gå all-in TAN på presskonferensen (inkl. förslag om indragen skola för illegala invandrare) och då plötsligt börjar mängder av partifunktionärer krampa.

Självklart kommer invandringen vara ett tema i det hela... men det kommer nog överskuggas av fastighetsbubblan. Vi får se.
2018-05-10, 15:19
Medlem
Fantastiskt jobb av er som avslöjat fusket, all heder! Se bara upp så ni inte förföljs av svarta helikoptrar och Chevy Suburban...

Hade detta gällt vilken annan verksamhet som helst hade det givetvis klassats som bedrägeri, utvecklaren och interimsstyrelsen har ju inte sålt det vara som annonserats. Men nu gäller det som sagt slutfasen av bubblan och valet är i september. Dels gäller det att knuffa detta bortom valdagen, sedan har vi det där med kossor och glidare som jag skrivit om i andra trådar. Det är liksom inte ledsamt för regeringen med några hundratusen skuldslavar och en medelklasstillvaro att förlora när det skiter sig. Gäller ju att hela flocken kossor nu kan piskas till bristningsgränsen för att jobba ihop till full BNP även efter en krasch. Då är skuldsättning ett effektivt medel att hålla slavarna kvar på plantagen.

Kan givetvis också bli så att vissa synar bluffen och ser att de ändå inte får någon välfärd eller pension och sticker, men detta lär bli fåtalet, finns liksom inget nytt U.S.A. att utvandra till.
2018-05-10, 17:27
Medlem
matte85s avatar
Sicken timing. Bor utomlands sedan mer än 5 år och fick ett ganska bra erbjudande förra sommaren som skulle gjort att jag hade flyttat tillbaka till Sverige under sept/oktober. Detta hade då krävt jag sålt min bostad här och köpa ny i Sverige. Men jag tackade nej, var lite orolig om svenska marknaden.

Plusa sedan på hur valutan störtdykt under samma tid hade detta varit en förlust på 25 % under 9 månader, hade tagit sin lilla tid att komma tillbaka från det.

När tror vi ekonomin börjar visa tecken från bubblan mer än valutan?
2018-05-10, 18:14
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte85
Sicken timing. Bor utomlands sedan mer än 5 år och fick ett ganska bra erbjudande förra sommaren som skulle gjort att jag hade flyttat tillbaka till Sverige under sept/oktober. Detta hade då krävt jag sålt min bostad här och köpa ny i Sverige. Men jag tackade nej, var lite orolig om svenska marknaden.

Plusa sedan på hur valutan störtdykt under samma tid hade detta varit en förlust på 25 % under 9 månader, hade tagit sin lilla tid att komma tillbaka från det.

När tror vi ekonomin börjar visa tecken från bubblan mer än valutan?

Jag tror inte det kommer att ske förrän RB börjar höja räntan. Det i sin tur tror jag dröjer. Det talas om slutet 2018 men jag personligen är tveksam till det. Det kan mycket väl dröja till 2019 såvida inte ECB börjar bli mer hökaktiga.

Till ovan kan läggas att flera Allianspartier talar om att ta bort det senast införda amorteringskravet vilket skulle innebära möjlighet att åter belåna sig än mer och därmed stabilisera eller t.o.m. något öka priserna. Dock, bankerna är de som till stor del bestämmer. Behåller de sina idag lite stramare tyglar över kreditgivningen kan bl.a. Liberalernas utspel få mindre betydelse.

Det vi ser idag med prisnedgångar och uppskjutna byggstarter har mer att göra med felprioriteringar i form av felproduktion än med en bubbla som spricker. Jag tror vi har en "bubbla" men den kommer inte att spricka än på ett tag. Politikerna kommer att hålla ihop den tills dess att RB förstör festen och de inte kan göra något.

// CC
2018-05-10, 18:53
Medlem
Tulliuss avatar
Angående OPs bondfångarmetoder som Svenskan avslöjade idag (snyggt jobbat!), ni kanske skall luska litet även i projektet HG7.

I den senaste kvartalsrapporten fanns det 10 ej säljstartade lägenheter i projektet HG7, Brf Båtturen 1 med planerad färdigställande 2019 kv.1.

Dessa 10 lägenheter dyker första gången upp i kvartalsrapporten för 2016 kv.1. Innan dess, 2015 kv.4, står projektet HG7 som slutsålt med 98 bostäder kvar att färdigställa i etapp 2 och 3. Sedan ändras plötsligt siffrorna till 91 % slutsålt (motsvarande 98 /108) och planerad färdigställande 2017 kv.1. Man har helt enkelt trollat fram 10 ytterligare lägenheter.

Sedan skjuts planerad färdigställande till:
2017 kv.3 i rapporten för 2016 kv.3
2017 kv.4 i rapporten för 2017 kv.1
2018 kv.1 i rapporten för 2017 kv.2
2018 kv.2 i rapporten för 2017 kv.3
2018 kv.3 i rapporten för 2017 kv.4 och nu senast
2019 kv.1 i rapporten för 2018 kv.1

I de senaste kvartalsrapprterna har det stått försäljningsgrad 78% (motsvarande 35/45). Då de 62 lägenheterna i etapp 2 plockats bort. (35+62=98; 98+10=108)

Så vad är det som händer där första kvartalet 2016?

Litet info även om Biografen:
Från kvartalsrapport 2013 kv.4: "Försäljningsprocessen påbörjades under andra kvartalet 2013. Per 31 december 2013 var 72 av 77 bostäder sålda." I samma kvartalsrapport har de ökat projektet från 77 lägenheter till 77 + 54. Så det är ju tydligt att samtidigt som de säljer lägenheterna på ritning ändrar de projektet från 77 lägenheter till 131. Sedan minskar de de 54 lägenheterna till 41 i slutet av 2014 och vidare till 40 i rapporten för 2017 kv.2. Ni boende som är missnöjda med hur OP agerat, ladda ner alla kvartalsrapporter och lusläs vad de skriver där och jämför sedan med vilken information ni fått. Det kanske går att dra detta genom att stämma OP för vilseledande marknadsföring?!?! Sedan skall ni naturligtvis säga nej till förstärkningar i fastigheten. Det kan ju knappast ligga i ert intresse att få 40 ytterligare lägenheter på taket...
Senast redigerad av Tullius 2018-05-10 kl. 19:29.
2018-05-10, 20:50
Medlem
Tulliuss avatar
Mera Oscar Properties projekt Biografen / Axxonens Biografen Penthouses:

OPs säljbild för projektet: https://oscarproperties.com/wp-content/uploads/biografen_121205_dusk-kopia.jpg
Nuvarande förslag: https://www.axxonenproperties.com/wp-content/uploads/2017/12/biografen-penthouses_fasad_galleri_1100.jpg

Litet skillnad, eller hur?

Prisutvecklingen (orangea prickar):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRzpecvbyaL4UHr3mB_k0idVSzoRh8-FzzZg0Rqx2B6_vLCL-K_DcUng0atZXicBkDtRTNDYUHIi07B/pubchart?oid=2002669660&format=interactive
Senast redigerad av Tullius 2018-05-10 kl. 20:59.
2018-05-10, 22:02
Medlem
Angående kronan så råkade jag stöta på en intressant artikel, minns inte om det var från den här tråden eller någon annanstans, men här är den iaf:
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/kronan-starktes-nastan-10-ore-pa-ett-par-minuter-964587

I artikeln så framgår det att kronan försvagats för att omvärldens tilltro till RB är svagt och att den har ett tunnelseende mot inflationen. Olika uttalanden i själva protokollet från det penningpolitiska mötet visar att dock att RB bryr sig om att kronan inte blir för svag och att en tidigareläggning av en räntehöjning för att motverka det kan vara i sin ordning.

Utifrån det så tror jag att kronan kan komma att forsätta stärkas mot Euron ett tag till. Speciellt eftersom ECB verkar lika ointresserade av att höja räntan som RB.
2018-05-11, 04:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
omvärldens tilltro till RB är svagt
Man kan expandera detta till lite större än bara RB, men i princip: bingo.

Detta är vad de bäddat för senaste åren, inte minst i år. Lekman som bland annat jag själv har förklarat det redan i förväg; det är inte raketforskar-nivå över misstagen de begått.
Senast redigerad av Trillske 2018-05-11 kl. 04:58.
2018-05-11, 07:05
Medlem
Carbuncles avatar
Apropå att holländare håller på att bli en minoritet i holländska städer:

Citat:
Instead of being in the majority in large Dutch cities, the native Dutch have become a minority, according to Maurice Crul of Amsterdam’s VU university.

‘The ethnic Dutch are the most unstable factor in Amsterdam. They move in while they are at university, and then leave or move with their young families to the suburbs. Migrant groups sometimes live in the same spot for generations,’ he said.
Holländarna har alltså den goda smaken att njuta av storstadspulsen medan de studerar, men lämnar sedan avgaserna, larmet och det mångkulturella kaoset för att bilda familj i förorten. I storstaden stannar i stället nyholländarna.

I Sverige vet vi dock att det är tvärt om. Man skäms inte längre för att klämma in sig själva och två barn i en tvåa på 50 kvadrat i en lägenhet i en trång gränd dit solen aldrig når. Martin Timell visade ju hur man delar upp vardagsrummet med spånskivor så att ungarna får varsin cell på 2x3 meter att kalla sina egna rum. I förorten huserar nysvenskarna i de stora lägenheter som makarna Myrdal projekterade för stora familjer. För ett halvsekel sedan dömde socialarbetarna ut områden som Söder i Stockholm och försökte få ut barnfamiljerna till Hallonbergen där det fanns moderna lägenheter, frisk luft och sol. Idag slåss barnfamiljerna med näbbar, klor och lånelöfte för att flytta tillbaka igen.

Hur länge kan Sverige fortsätta att vara unikt i detta avseende? Trenden i andra länder är tydlig. I de utländska städerna finns slummen, mångkulturen, kaoset, smutsen, sjukdomarna och de hippa 20-30 någonting infödingarna. När får bolånetorskarna nog och vänder på trenden också i Sverige?

https://www.dutchnews.nl/news/2017/03/ethnic-dutch-a-minority-in-big-cities-says-researcher/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in