2018-05-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns inte många poäng i att ljuga om vad någon skrivit. Inga alls faktiskt - oavsett var det kommer inifrån. Men det ör just där problemet sitter. Det är inte vad inlägget innehåller som verkar vara det mest intressanta för att gilla eller dissa. Utan vem det kommer ifrån.

Sluta upp att ha på viklade glasögon, tänk efter vad vederbörande har gjort som ljuger om vad någon annan skrivit - i lättkontrollerbara inlägg. Det är inte acceptabelt att förvanska fakta för att få någon att framstå som sämre. Det är betydligt "värre än andras framfart" och absolut inget "man får tåla". Det skitar ner hela tråden!

Brukar irritera mig på trådens fega side kicks ”jag håller med...” men nu måste jag vara en sån fegis; jag håller med dig och till 100%.

Jag vänder blad:

Vem är det som säljer villan? Finns det någon substans i att O:s pappa skulle köpt huset eller försökt köpa det? Tyvärr, kan inte alls reda ut Elli09:s omskrivning. Det finns två anledningar att köpa en villa: besitta eller omsätta. Villan tömdes aldrig. Känner igen H:s personlighet i fåtöljen...

Kan det finnas en förklaring varför det står ”gemensamt” beslut i brevet för arvsrättens skull?

Påverkas arvsrätten av fakta om att O och A bekräftats vara i livet den 5:e? Kan en mördare tänkt att ”vi måste synas hos två olika vittnen”?

Vad hände den 5-6/1:
Elförbrukningen gick ner kraftigt den 6:e. Termostaterna neddragna till minimum. Trådinfo.
Elförbrukningen gick upp igen den 7:e. Termostaterna uppnått minimum. Trådinfo.
O och A syntes av två olika vittnen den 5:e januari. Fakta.
Hanna hade inte varit uppkopplad mot Skype sedan den 5-6 januari. Trådinfo.

OCH
O pratade med sin syster den 7:e januari. Trådinfo.
Citera
2018-05-11, 09:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du kanske kunde citerat hela min mening när du kommenterade min "dassiga" kommatering. Tror de flesta förstod trots mitt fel. Sedan var din kommentar om min text väldigt nedlåtande och onödig.
Det finns ganska många människor i landet som kan blanda ihop bokstäver, missa bokstäver och ibland tappa hela ord. Det problemet har ett namn men kanske skulle det hjälpa med KBT?

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag skrev ett inlägg ang. pressmeddelandet och att de ansåg att de hade tillräckligt på fötterna för några dagar sen, leta du upp det
Polisen är säkra på sin sak efter de analyser och tekniska undersökningar de gjort men detta skall bevisas också. Räcker inte att vara säker, bevis skall finnas.

Nej ditt inlägg var knappast glasklart. Tvärt om bad du vederbörande också rätt nedlåtande, tyckte jag "leta du upp det" istället för att göra det själv och lägga ut ett citat.

Det har diskuterats fram och tillbaka om polisen verkligen har tillräckligt på fötterna för uttalande om avskedsbrevet och vilka som är mördare. Många har liksom jag hävdat att polisen uppgav att de fortfarande väntade på provsvar. Andra har hävdat att polisen aldrig skulle gått ut med info 10 dagar efter att familjen återfanns - om man just inte hade fått svar på väsentliga viktiga provsvar.
Många har tjatat om varför polisen måste vänta så länge på fler svar.
Att då skriva ett inlägg om att "de hade tillräckligt på fötterna för några dagar sedan", blir ju väldigt nära en falsk trådsanning.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-11 kl. 09:27.
Citera
2018-05-11, 09:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Brukar irritera mig på trådens fega side kicks ”jag håller med...” men nu måste jag vara en sån fegis; jag håller med dig och till 100%.

Jag vänder blad:

Vem är det som säljer villan? Finns det någon substans i att O:s pappa skulle köpt huset eller försökt köpa det? Tyvärr, kan inte alls reda ut Elli09:s omskrivning. Det finns två anledningar att köpa en villa: besitta eller omsätta. Villan tömdes aldrig. Känner igen H:s personlighet i fåtöljen...

Kan det finnas en förklaring varför det står ”gemensamt” beslut i brevet för arvsrättens skull?

Påverkas arvsrätten av fakta om att O och A bekräftats vara i livet den 5:e? Kan en mördare tänkt att ”vi måste synas hos två olika vittnen”?

Vad hände den 5-6/1:
Elförbrukningen gick ner kraftigt den 6:e. Termostaterna neddragna till minimum. Trådinfo.
Elförbrukningen gick upp igen den 7:e. Termostaterna uppnått minimum. Trådinfo.
O och A syntes av två olika vittnen den 5:e januari. Fakta.
Hanna hade inte varit uppkopplad mot Skype sedan den 5-6 januari. Trådinfo.

OCH
O pratade med sin syster den 7:e januari. Trådinfo.

Endast mina funderingar - som också på känt kungligt manér gärna vänder blad.

Kan huset ha en automatisk termostat som går igång när det blir för kallt inne i villan?
Om man har råkat stänga av den, slår den på vid ex 5-10 grader i januari?
Om alla dog 6 januari kan ju den som bemödade sig att radera på nätet också tänkt lite makabra tankar om vad som händer med döda kroppar i inomhusvärmen om det dröjer innan de återfinns. Då kanske hen stängt av termostaten. Men säkerhetsanordningen gjorde att den slogs på igen när det blev för kallt?

Finns det sådana termostater med autopåslagning?
Citera
2018-05-11, 09:14
Medlem
Citat:

Kan huset ha en automatisk termostat som går igång när det blir för kallt inne i villan?
Om alla dog 6 januari kan ju den som bemödade sig att radera på nätet också tänkt lite makabra tankar om vad som händer med döda kroppar i inomhusvärmen om det dröjer innan de återfinns. Då kanske hen stängt av termostaten. Men säkerhetsanordningen gjorde att den slogs på igen när det blev för kallt?

Som jag minns det var det så hen som kom med uppgiften förklarade det. Alltså att man medvetet stängt av värmen och att när temperaturen nått en lägstanivå slog värmen på igen. Kanske innebär att familjen dött 5-6/1.
Citera
2018-05-11, 09:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Som jag minns det var det så hen som kom med uppgiften förklarade det. Alltså att man medvetet stängt av värmen och att när temperaturen nått en lägstanivå slog värmen på igen. Kanske innebär att familjen dött 5-6/1.
Oh tack!
Då kanske detta är förklaring - en autotermostat som gick igång.

Om det är så hamnar vi i det kanske lite obehagliga faktumet att mördaren/na inte bara iskallt rensade på nätet och rätt kallt också hade kraft och intresse av att skriva ett avskedsbrev, utan också faktiskt tänkte på att döda kroppar inte tål värme särskilt bra.

Riktigt obehagligt om någon kan vara så klarsynt i en orkestrerad katastrof, i mitt tycke.
Citera
2018-05-11, 09:43
Medlem
Citat:

Det är det termostater är till för. Men det fanns knappast en frostvakt för hela huset.
Citera
2018-05-11, 09:51
Medlem
Citat:
Oh tack!
Då kanske detta är förklaring - en autotermostat som gick igång.

Om det är så hamnar vi i det kanske lite obehagliga faktumet att mördaren/na inte bara iskallt rensade på nätet och rätt kallt också hade kraft och intresse av att skriva ett avskedsbrev, utan också faktiskt tänkte på att döda kroppar inte tål värme särskilt bra.

Riktigt obehagligt om någon kan vara så klarsynt i en orkestrerad katastrof, i mitt tycke.

Jag tror att man måste tänka just ”obehagligt” för att förstå händelseförloppet. Någon som planerat alla detaljer väldigt länge är troligt. Därför undrar jag om det kan vara viktigt att A setts i livet den 5:e för någon anledning om kanske arvsfrågan.
O kanske till och med pratade med sin syrra den 7:e. Om polisen vet det samtidigt med att resten dött flera dagar tidigare (fast kyla förhindrar förruttnelseprocessen...) så bör de anat oråd. Som någon skrev väldigt tidigt, om familjenville dö tillsammans så skulle man väl hittat alla tillsammans också.
Citera
2018-05-11, 10:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är det termostater är till för. Men det fanns knappast en frostvakt för hela huset.

Hur menar du?
Själv kan jag inget om termostater i hus. Menar du att det bara finns automatiskt termostatpåslag för vissa rum i huset?
Så om man stänger av en "huvudtermostat" för värmen, slås det på termostater för vissa delar av huset när det blir för kallt? Men inte att själva huvudtermostaten sätter igång?
Citera
2018-05-11, 10:51
Medlem
Citat:
Hur menar du?
Själv kan jag inget om termostater i hus. Menar du att det bara finns automatiskt termostatpåslag för vissa rum i huset?
Så om man stänger av en "huvudtermostat" för värmen, slås det på termostater för vissa delar av huset när det blir för kallt? Men inte att själva huvudtermostaten sätter igång?

Finns ingen huvudtermostat. Huset har direktverkande el. Simpel princip typ. På varje element så ställer du in temperaturen. De hade dessutom en värmeväxlare och den kan man också slå av direkt på den.
Citera
2018-05-11, 10:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hur menar du?

Ofta finns termostater på elementen, om det är elektriska. Den äldre varianten med bimetalltermostater kunde ofta gå sönder efter någon tid och då går ofta elementen på för fullt. Termostaten sätter väl ett värmetak, dvs att den slår av om det blir för varmt.
Citera
2018-05-11, 10:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Finns ingen huvudtermostat. Huset har direktverkande el. Simpel princip typ. På varje element så ställer du in temperaturen. De hade dessutom en värmeväxlare och den kan man också slå av direkt på den.

Aha, det är så det förhåller sig, tack.
Hur skulle någon då gått tillväga för att få ner temperaturen drastiskt i hela huset?

På ett sådant sätt att den - kanske - automatiskt slagits på igen?
Citera
2018-05-11, 11:01
Medlem
Citat:
Aha, det är så det förhåller sig, tack.
Hur skulle någon då gått tillväga för att få ner temperaturen drastiskt i hela huset?

På ett sådant sätt att den - kanske - automatiskt slagits på igen?
Då vrider man ner termostaten på varje element så mycket det går. Om det lägsta värdet är 5° så slår elementet på vid den temperaturen och håller den. Det är troligt att regleringen ligger mellan 5°- 30° så det är möjligt. Jag kan till och med sträcka mig att det är till troligt att det har gått till på det sättet. Av någon missriktad omsorg för dom som skulle hitta familjen.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-05-11 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in