Citat:
Vi får ha förståelse för att pianolärarinnan hade skapat en personlig relation till M*a. Hon ger uttryck för sina iakttagelser som till viss del är färgade av den sympati hon kände för flickan. Det är så det ska vara och således fullt naturligt.Jag vet inte, jag känner inte någon av dem personligen och bor i annan del av landet. Men jag tycker ändå det låterlite förnumstigt när man helt enkelt inte kan acceptera en 11 - åring som rakt och tydligt klargör sina prexerenser i någon fråga. Uttrycket från signatur "Missan27" var ett totalt oförstående, som om Moa hade sagt att hon har en fyrkantig boll, vilket hon inte sade, och samma signatur säger sig veta att samma barn minsann aldrig hade några djupare existensiella funderingar.
Pianolärarinnan fick möta och uppleva denna levnadsglada och mångsidigt begåvade flicka i verkligheten. Att i efterhand minnas tillbaka, reflektera över små ting, analysera olika situationer är givetvis ett sätt att bearbeta sina känslor runt flickans tragiska öde; kunde just jag ha gjort något för att förhindra, såg jag signaler om en annalkande katastrof som jag lät bli att ta på allvar etc, etc. Det inser säkert du med.
Glöm aldrig att pianolärarinnan delvis har lärt känna den fina flickan. H upplevdes som väldigt mjuk och en smula osäker av lärarinnan medan hennes upplevelse av O var något annorlunda.
Jag ser det som odelat positivt att Missan27 vågar vara uppriktig och uttrycka sig känslobetonat och personligt. Lärarinnans upplevelser och känslor är hennes egna och därför kan man heller aldrig efterlysa objektivitet här. Och vad är egentligen objektivt - utifrån vems synvinkel? Vilket värde kan intuition tillmätas i det här sammanhanget?
Existentiella funderingar hos M*a - syftar du på diskussionen om att flickan kan ha begått självmord? Avstår från att kommentera isåfall.
Citat:
Så kan det vara; vi kan alla uppmärksamma beteenden hos varandra som ger upphov till oro. Fast steget till att anmäla är i regel långt. Med resonemanget ovan skulle soc. anmälningar kunna fylla hela kommunhuset.
Mycket av Missans uppfattning om Os sätt att vara härleds ur ganska långtgående tolkningar av Moa, som på sätt och vis i sig är kränkande. Särskilt om man förnumstigt menar att lekmannamässiga försök tillpsykologisk tolkninga av Moa styrker fel hos O, men inte tydligen tillräckligt för att man skulle gjort en orosanmälan?!?!?