2018-05-10, 23:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte, jag känner inte någon av dem personligen och bor i annan del av landet. Men jag tycker ändå det låterlite förnumstigt när man helt enkelt inte kan acceptera en 11 - åring som rakt och tydligt klargör sina prexerenser i någon fråga. Uttrycket från signatur "Missan27" var ett totalt oförstående, som om Moa hade sagt att hon har en fyrkantig boll, vilket hon inte sade, och samma signatur säger sig veta att samma barn minsann aldrig hade några djupare existensiella funderingar.
Vi får ha förståelse för att pianolärarinnan hade skapat en personlig relation till M*a. Hon ger uttryck för sina iakttagelser som till viss del är färgade av den sympati hon kände för flickan. Det är så det ska vara och således fullt naturligt.

Pianolärarinnan fick möta och uppleva denna levnadsglada och mångsidigt begåvade flicka i verkligheten. Att i efterhand minnas tillbaka, reflektera över små ting, analysera olika situationer är givetvis ett sätt att bearbeta sina känslor runt flickans tragiska öde; kunde just jag ha gjort något för att förhindra, såg jag signaler om en annalkande katastrof som jag lät bli att ta på allvar etc, etc. Det inser säkert du med.
Glöm aldrig att pianolärarinnan delvis har lärt känna den fina flickan. H upplevdes som väldigt mjuk och en smula osäker av lärarinnan medan hennes upplevelse av O var något annorlunda.

Jag ser det som odelat positivt att Missan27 vågar vara uppriktig och uttrycka sig känslobetonat och personligt. Lärarinnans upplevelser och känslor är hennes egna och därför kan man heller aldrig efterlysa objektivitet här. Och vad är egentligen objektivt - utifrån vems synvinkel? Vilket värde kan intuition tillmätas i det här sammanhanget?

Existentiella funderingar hos M*a - syftar du på diskussionen om att flickan kan ha begått självmord? Avstår från att kommentera isåfall.
Citat:
Mycket av Missans uppfattning om Os sätt att vara härleds ur ganska långtgående tolkningar av Moa, som på sätt och vis i sig är kränkande. Särskilt om man förnumstigt menar att lekmannamässiga försök tillpsykologisk tolkninga av Moa styrker fel hos O, men inte tydligen tillräckligt för att man skulle gjort en orosanmälan?!?!?
Så kan det vara; vi kan alla uppmärksamma beteenden hos varandra som ger upphov till oro. Fast steget till att anmäla är i regel långt. Med resonemanget ovan skulle soc. anmälningar kunna fylla hela kommunhuset.
Citera
2018-05-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror du att om bara den ene av de två vuxna alldeles själv efter eget beslut har mördat deras gemensamma barn. Då skulle den andre föräldern reagera på detta med att där och då omedelbart ta sitt liv??

Om en av föräldrarna ensam beslutat om och utfört mord på barnen att det väl rätt troligt att den andra föräldern skulle sprungit ut efter hjälp? Eller blivit kvar och själv blivit mördad.

Nu verkar det som att både mor- och farföräldrar är arvsberättigade och delar likvärdigt på dödsboet.

Tyder det på en mördare eller två mördare i samförstånd?
Citera
2018-05-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror du inte att polisen är väldigt medvetna om att mördare kan fara med osanning? Tror bestämt att den vetskapen liksom ingår i rollen som polis att människor kan ljuga.
De tog 10 dygn innan polisen lämnade ett pressmeddelande om brevet och sammanfattning av innehållet. Det har aldrig slagit dig att under dessa 10 dagar har analyser gjorts, tekniska undersökningar, förhör med en stort antal människor för att vara säkerställa äktheten?
Vad jag vet så är det senaste officiella uttalandet från Polisen ang brevet att dom väntar på svar om huruvida det är äkta eller ej. Känner du till nåt annat?
Citera
2018-05-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En falsk ledtråd till polisen menar du? Det var smart att förbereda det redan för flera månader sedan. Det finns många listiga och förslagna bovar i tråden.
Så antingen har O uppstått eller var där en tredje vuxen som tittade på. Annars skulle nog ingen veta om det var så.
Citera
2018-05-11, 00:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu verkar det som att både mor- och farföräldrar är arvsberättigade och delar likvärdigt på dödsboet.

Tyder det på en mördare eller två mördare i samförstånd?

Hur "verkar det som att de delar likvärdigt på arvet?"
Har ett arvsskifte ägt rum? Har en bouppteckning lämnats in och registrerats hos Skatteverket?
Om så är den också offentlig.

Om man vet att antingen bägge släkterna ärver eller endast den ena - kan man ju trots allt bland de presumtiva arvsberättigade komma överens om att alla vill att huset ska avyttras redan nu.
Om alla tycker likadant behöver man inte vänta in vem som ska ärva. Det har ju ingen betydelse för husförsäljningen i så fall.
Citera
2018-05-11, 00:22
Medlem
Citat:
Hur "verkar det som att de delar likvärdigt på arvet?"
Har ett arvsskifte ägt rum? Har en bouppteckning lämnats in och registrerats hos Skatteverket?
Om så är den också offentlig.

Om man vet att antingen bägge släkterna ärver eller endast den ena - kan man ju trots allt bland de presumtiva arvsberättigade komma överens om att alla vill att huset ska avyttras redan nu.
Om alla tycker likadant behöver man inte vänta in vem som ska ärva. Det har ju ingen betydelse för husförsäljningen i så fall.

Du kan inte sälja en fastighet utan lagligen ha besittningsrätt. Bouppteckning skall ske senast efter 4 månader, vilket är ganska precis när huset kom ut till försäljning.
Citera
2018-05-11, 00:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Vad jag vet så är det senaste officiella uttalandet från Polisen ang brevet att dom väntar på svar om huruvida det är äkta eller ej. Känner du till nåt annat?

Jag skrev ett inlägg ang. pressmeddelandet och att de ansåg att de hade tillräckligt på fötterna för några dagar sen, leta du upp det
Polisen är säkra på sin sak efter de analyser och tekniska undersökningar de gjort men detta skall bevisas också. Räcker inte att vara säker, bevis skall finnas.
Citera
2018-05-11, 00:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag skrev ett inlägg ang. pressmeddelandet och att de ansåg att de hade tillräckligt på fötterna för några dagar sen, leta du upp det
Polisen är säkra på sin sak efter de analyser och tekniska undersökningar de gjort men detta skall bevisas också. Räcker inte att vara säker, bevis skall finnas.

"de ansåg att de hade tillräckligt på fötterna för några dagar sedan"

Menar du att det har kommit ut nya uppgifter från polisen för några dagar sedan?
Och att polisen då uppgav att de hade tillräckligt på fötterna?

(Eller är du bara dassig på kommatering...?)
Citera
2018-05-11, 00:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ge dig!
Jag har inga som helst problem med att någon vare sig vill sälja huset, behålla det eller jämna det med marken. Det måste ju trots allt vara ägarnas ensak.
Men jag kan förstå att det trasslar både med arvingar - som det ofta gör vid arvsfrågor - och med det faktumet att 4 månader är en väldigt kort tid när man fortfarande inte är klar med vem som är GM och därmed hur arvet ska fördelas eller lämnat in en bouppteckning.

Du läser inte inlägg i tråden så noga?
Annars hade du kanske kunnat se att jag just hade skrivit att min uppfattning är att O drivit fram det hela - och att jag för min egen del kommer behålla den tron inom mig även om bägge visar sig ha skrivit under avskedsbrevet. Jag tror inte heller att polisen alltid får fram alla svar.

Du slår in öppna dörrar. Gör inte det.
Ägna dig åt att framföra dina egna åsikter istället för att beklaga dig över åsikter jag inte ens har.
Och min proffesion har inget som helst att göra med att familjen Henkow sedan flera generationer har varit i många fall framstående jurister i Sverige och därför sedan åratal torde ha mycket juridisk kunskap i familjen. Något jag inte hittat uppgifter om att släkten Brent*n har.

Nej, nu slarvar du ihop inlägg till en kökkenmödding. Som igår när du yrade om att polisen hävdar att ett vuxet barn dödat hela familjen du slår in öppna dörrar när du tjatar om vikten av "fördömande" av gärningen. Det är väl ett slags moralisk populism eftersom dessa dåd är så sällsynta antagligt just på grund av att det är så pass främmande för närpå alla att ha ihjäl sina barn.

Tipset till en som säger sig vara släkt med ena parten om att gå ut i media och för att se till att Moa och Agnes inte glöms bort och även inte rädas att berätta om vad man tror hänt utan att bry sig om förtalsproblemet är väl riktigt dåligt? Du må väl själv se att det är fjortiskvalitet på det, "you go girl!"

Men förstår du vad du uttrycker med genetisk juridisk kunskap? Man kan inte biologiskt ärva det, så "genetisk" refererar rimligtvis i sammanhanget till en erfarenhet av upprepade tidigare liknande händelser (man kan tala om genetisk rädsla för någogot man har en upprepad negativ erfarenhet av). Att inför en större krets försöka sprida en uppgift om att någon är mördare om inte gott stöd finns för detta brukar vara ett typexempel på vad sombrukar benämnas som förtal.
Citera
2018-05-11, 00:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

"de ansåg att de hade tillräckligt på fötterna för några dagar sedan"

Menar du att det har kommit ut nya uppgifter från polisen för några dagar sedan?
Och att polisen då uppgav att de hade tillräckligt på fötterna?

(Eller är du bara dassig på kommatering...?)

Fattar inte att jag öht svarar dig.
Det gick för fort "för några dagar sedan" syftar givetvis på när jag skrev inlägget.
Citera
2018-05-11, 00:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du kan inte sälja en fastighet utan lagligen ha besittningsrätt. Bouppteckning skall ske senast efter 4 månader, vilket är ganska precis när huset kom ut till försäljning.
Dödsboet är väl fastighetsägaren i detta skede. Hur som helst kan jag tänka mig att huset kan utbjudas till försäljning, men kontrakt skrivas (och köpet då bokstavligen ske) vid ett senare tillfälle.
Var det någon som såg när inflyttning kunde ske?
Citera
2018-05-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, nu slarvar du ihop inlägg till en kökkenmödding. Som igår när du yrade om att polisen hävdar att ett vuxet barn dödat hela familjen du slår in öppna dörrar när du tjatar om vikten av "fördömande" av gärningen. Det är väl ett slags moralisk populism eftersom dessa dåd är så sällsynta antagligt just på grund av att det är så pass främmande för närpå alla att ha ihjäl sina barn.

Tipset till en som säger sig vara släkt med ena parten om att gå ut i media och för att se till att Moa och Agnes inte glöms bort och även inte rädas att berätta om vad man tror hänt utan att bry sig om förtalsproblemet är väl riktigt dåligt? Du må väl själv se att det är fjortiskvalitet på det, "you go girl!"

Men förstår du vad du uttrycker med genetisk juridisk kunskap? Man kan inte biologiskt ärva det, så "genetisk" refererar rimligtvis i sammanhanget till en erfarenhet av upprepade tidigare liknande händelser (man kan tala om genetisk rädsla för någogot man har en upprepad negativ erfarenhet av). Att inför en större krets försöka sprida en uppgift om att någon är mördare om inte gott stöd finns för detta brukar vara ett typexempel på vad sombrukar benämnas som förtal.

Du klagar mkt på Glittret men har du nån egen åsikt om vad som har hänt?
Hmm tolkar jag dig rätt att det är förtal att påstå att O är en mördare eftersom "inte gott stöd finns för detta"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in