2018-05-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Jag trodde faktiskt att polisen i Hallsberg inte hade så mycket att göra sådär på vårkanten ,så att söka efter honom tycker jag hade varit prio ett !
Att skylla på att alla som är över 18 år vill ge sig iväg hemifrån hemligt ,är ju i att ta i i värsta laget .

Om en familj säger till polisen att en son försvunnit , då är det ju det som gäller ....Att då ifrån polisens håll försvara att han skall vara fortsatt försvunnen och numera antagligen avliden utifrån det ,är ju näst intill skamligt !!

Hade de satt span på honom från första anmälan om försvinnande så hade detta fall antagligen varit löst för länge sen . det är så att man vill gråta åt hela den här historien .

Hädanefter MÅSTE polis lyssna på familjemedlemmar och deras oro och berättelser omkring vad som kommits överens om mellan föräldrar och vuxna barn ,för i detta Sverige av idag så ÄR det faktiskt möjligt att bli både rånmördad och kidnappad .

Och om Patrik nu var olycklig och vandrat iväg på måfå ,SÅ hade han kunnat räddas ifrån typ nedkylning på natten OM polisen satt in värmedetektorer på helikoptrar på sök de första nätterna .
De här nätterna på våren kan ta livet utav både pelargoner och människor ,det vet vi ju .....

Så shame on the police ! Varför vara så styva i kanten när en människa har gått bort sig i en okänd liten håla ?
För visst att själva Tågstationen är stor och mäktig ,men resten utav byn är inte så mycket att hurra för ,så att för Patrik att hitta något bra ställe att inhandla det han behövde finns ju knappt .

Så synd att han tog pylontunneln ut på åkrarna i det där industriområdet ,hade han tagit sig framför station så finns det ju iallafall några slags butiker och en del vanligt vettigt folk. Hmm ?!

Om han hade gått vänster efter pylontunneln så hade han kanske kunnat hitta någon som klippte gräset på sin tomt i villakvarteret som han kunnat fråga om hjälp med att få ringa sin föräldrar igen .

Så industriområden och åkrar är ju det mest ödsliga man kan stöta på .....en och annan bonde (möjligtvis ) och ett gäng lastbilschaufförer som inte ens ser en människa på vägen ,eftersom de lever uppe i det blå nästintill ,sittandes typ 2-3 meter upp i en förarhytt ...

Så däromkring fanns det nog knappt en människa att fråga om hjälp .

När man ser fotona som tagits utifrån ,så skulle även jag försökt att ta mig till bebyggelsen därborta (typ något gult hus ) , och då ,om det bara är lagerlokaler så är det ju inte säkert ens , att det finns någon människa där ....usch ...vilket öde !?

Ledsen och förvirrad och ingen i husen han såg ...attans ...

(spekulationer )
Du skriver som om du kände till Hallsberg, men det gör du inte. Kanske har du bytt tåg där någon gång, men du vet inget om Hallsberg. Du kallar orten för en okänd håla, det är inte sant. Jag har bott där i många år och jag kan försäkra dig om att Hallsberg är ett välmående samhälle på Närkeslätten. Du skriver också att polisen inte har mycket att göra? Vet du hur stort polisdistriktet är?. Du skriver också om man går till vänster från tunneln så finns det villor och gräsklippande människor, det är helt fel Däremot om man går till höger så kan man hitta några villor. Till vänster så kommer man till en bensickmack efter något hundratal meter, även då till Netto och Pizzeria Nytorget. Det blir fel när icke lokalkännande personer försöker att beskriva något som dom inte har en aning om. Enbart förvirrande!
Citera
2018-05-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Du skriver som om du kände till Hallsberg, men det gör du inte. Kanske har du bytt tåg där någon gång, men du vet inget om Hallsberg. Du kallar orten för en okänd håla, det är inte sant. Jag har bott där i många år och jag kan försäkra dig om att Hallsberg är ett välmående samhälle på Närkeslätten. Du skriver också att polisen inte har mycket att göra? Vet du hur stort polisdistriktet är?. Du skriver också om man går till vänster från tunneln så finns det villor och gräsklippande människor, det är helt fel Däremot om man går till höger så kan man hitta några villor. Till vänster så kommer man till en bensickmack efter något hundratal meter, även då till Netto och Pizzeria Nytorget. Det blir fel när icke lokalkännande personer försöker att beskriva något som dom inte har en aning om. Enbart förvirrande!

Du har rätt , dumt av mig att beskriva fel , jag ber om ursäkt , vet ju mycket väl att de där villorna ligger till höger om pylontunneln så när jag inte ens vet skillnad på höger och vänster så är det bättre att jag inte beskriver Hallsberg alls . Förlåt ?

Vet också att det bor väldigt många rara människor i Hallsberg , känner ett antal , men dock så har själva station blivit ett tillhåll för en del mystiska typer ,det har jag själv blivit utsatt för ,så det kan du inte ta ifrån mig.

Men det jag ville få fram är att det var väldigt oturligt kan man tycka att Patrik gick vidare på den sidan utav järnvägen ,för de som har nytta utav det , är ju de som bor i Hallsberg ,de kan ju både gå hem där , om de bor på den sidan ,och framförallt få skjuss hem ifrån upphämtningsparkeringen som finns precis intill där Patrik befann sig enligt vittnen.

Ofta kommer ju ersättningsbussar dit till den parkeringen när det är något problem med tågtrafiken.Så det är liksom inget ställe för turister om man säger så ? Rätta mig om jag har fel ?

Det jag märkte då ,när jag fick åka ersättningsbuss söderifrån upp till Hallsberg ,var att det var väldigt ödsligt på den sidan . Där är man bara den lilla stund någon skall åka vidare ,typ hämtas eller lämnas . Det var vad jag uppfattade !?

Patrik var ju där när han höll på med att försöka få igång telefonen ..nedanför trappan o hissen ,vid pylontunnelns slut...enligt vittnen !?

Men att sen ta sig vidare på den sidan verkar så onödigt när man är på väg mot Malmö?
Såvida han inte skulle hälsa på någon eller handla något på Netto ,eller Dollarstore ?

Men utifrån vad jag hört så var han väldigt noga med att vilja komma hem , så det tror jag starkt på.

Därför undrar man ju förstås vad som gick snett ?
Senast redigerad av evaveva 2018-05-10 kl. 20:11.
Citera
2018-05-10, 20:11
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Helt random spekulation utan grund: Han har utvecklat alkoholism och 'måste ha ett glas' helt plötsligt. Går av för att söka upp ett Systembolag. Upptäcker att det inte finns i Hallsberg (eller finns det?). Vill gå för att söka upp ett med stjuts eller vandrande och lämnar väskorna. Kommer inte tillbaka av okänd anledning.
En annan spekulation: Han blir helt plötsligt trött på allt, och vill dra till Danmark. Ber om stjuts med någon..Varför då lämna väskorna?
Vi har inga svar men det är något som är fel. Han har inte bara gått och hängt sig i skogen, då skulle han bli hittad. Han kan ju inte bara gå och ramla ner i ett av "håligheterna" som det är gott om i området. Och sen dö.
Något stämmer inte, så polisen ta tag i saken!

Det har ännu inte gått ett år och det är inte säkert att folk rör sig överallt. När man gjort organiserade sök har man inte heller berättat så mycket om var man sökt. Det är troligen omöjligt att söka organiserat överallt inom t.ex. 15 km.
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Systembolaget finns i alla kommuner och Hallsberg är centralort i sin kommun. Om P känt sig akut tvungen att uppsöka ett bolag hade han kunnat hitta ett öppet sådant denna eftermiddag inte långt från Hallsbergs station.
Citera
2018-05-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det har ännu inte gått ett år och det är inte säkert att folk rör sig överallt. När man gjort organiserade sök har man inte heller berättat så mycket om var man sökt. Det är troligen omöjligt att söka organiserat överallt inom t.ex. 15 km.
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Systembolaget finns i alla kommuner och Hallsberg är centralort i sin kommun. Om P känt sig akut tvungen att uppsöka ett bolag hade han kunnat hitta ett öppet sådant denna eftermiddag inte långt från Hallsbergs station.

Ligger Systembolaget nära Dollarstore ,då eller ?

Känns ju inte helt okej att vi tror att hans begär efter alkohol skulle få honom att strunta i vidare tågresande , det känns inge bra alls , att tro så ....

Kan det verkligen vara möjligt ?? Finns väl inget som säger det ?
Senast redigerad av evaveva 2018-05-10 kl. 20:18.
Citera
2018-05-10, 20:26
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ligger Systembolaget nära Dollarstore ,då eller ?

Känns ju inte helt okej att vi tror att hans begär efter alkohol skulle få honom att strunta i vidare tågresande , det känns inge bra alls , att tro så ....

Kan det verkligen vara möjligt ?? Finns väl inget som säger det ?

Det ligger i centrum så P gick isf åt fel håll... Jag tror inte på den teorin.
Citera
2018-05-10, 20:35
Medlem
Citat:
Jag trodde faktiskt att polisen i Hallsberg inte hade så mycket att göra sådär på vårkanten ,så att söka efter honom tycker jag hade varit prio ett !
Att skylla på att alla som är över 18 år vill ge sig iväg hemifrån hemligt ,är ju i att ta i i värsta laget .

Om en familj säger till polisen att en son försvunnit , då är det ju det som gäller ....Att då ifrån polisens håll försvara att han skall vara fortsatt försvunnen och numera antagligen avliden utifrån det ,är ju näst intill skamligt !!

Hade de satt span på honom från första anmälan om försvinnande så hade detta fall antagligen varit löst för länge sen . det är så att man vill gråta åt hela den här historien .

Hädanefter MÅSTE polis lyssna på familjemedlemmar och deras oro och berättelser omkring vad som kommits överens om mellan föräldrar och vuxna barn ,för i detta Sverige av idag så ÄR det faktiskt möjligt att bli både rånmördad och kidnappad .

Med facit i hand, hade det bästa varit att polisen agerade när Patrik anmäldes försvunnen, men det du skriver är inte rimligt någonstans. Om poliser skulle agera varje gång en förälder (eller ngn annan) anmäler en ungdom försvunnen, skulle de inte finnas när det verkligen gäller. Hur det än är, så är det dessvärre så att ungdomar drar iväg, för att sen dyka upp efter en dag eller två.
Citera
2018-05-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus

Kan det vara därför han bestämde sig för att gå av där. Att han tänkte att det inte finns något systembolag i Mjölby, också, och det var akut.
Citera
2018-05-10, 21:30
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Kan det vara därför han bestämde sig för att gå av där. Att han tänkte att det inte finns något systembolag i Mjölby, också, och det var akut.
Det finns Systembolag även i Mjölby och P hade kunnat kolla upp det när han satt på tåget. Troligtvis hade han hunnit dit under väntetiden där om det var viktigt för honom.
Citera
2018-05-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Med facit i hand, hade det bästa varit att polisen agerade när Patrik anmäldes försvunnen, men det du skriver är inte rimligt någonstans. Om poliser skulle agera varje gång en förälder (eller ngn annan) anmäler en ungdom försvunnen, skulle de inte finnas när det verkligen gäller. Hur det än är, så är det dessvärre så att ungdomar drar iväg, för att sen dyka upp efter en dag eller två.

Med facit i hand hade väl det bästa vara, att polisen agerat när de hittat han väskor mystiskt övergivna. Visst ungdomar och unga vuxna, och vuxna i allmänhet, försvinner när de vill. Det är en rätt att försvinna från din familj när man är över 18. Att försvinna från anhöriga eller jobb eller vad som...
Men de flesta som försvinner frivilligt slänger inte sina saker runt sig, sin dator och alla sina kläder. De flesta som försvinner frivilligt vill ha med sig sina saker.
Om inte självmord är aktuellt men även då tror jag de flesta faktiskt gör sig av med sina saker diskret, genom att slänga de i soptunnor eller liknande. Inte vårdslöst efter sig. Om man inte är alkohol eller drogpåverkad. Och om han självmant lämnat de för att hämta de senare (t.ex. efter ett besök på systemet) så är det ändå misstänkt då han faktiskt inte kon tiilbaka för att hämta de, och att han inte setts på systemet eller att han faktiskt varit där och sen blivit jättefull och glömt väskorna och börjat vandra..
Något har ju hänt på den vandringen då i såna fall ändå, eventuellt självmord.

Men det är ju lite väl långsökt av polisen att se det som ett antingen frivilligt försvinnande eller planerat självmord, för att väskorna lämnades som de faktiskt var lämnade tyder inte på någotdera.

Åter till min spekulation? Om det skulle vara så att ville leta upp ett Systembolag, gick han åt rätt håll då? Utifrån vittnesuppgifter men även utifrån hur väskorna låg?
Citera
2018-05-11, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan

Jo men han hade ju sagt till sin mamma att han var väldigt deppad och hon hade försöt att trösta honom på telefon ,
Räcker inte det för att göra polissök dä när väskorna hittades övergivna på eller utmed åkermark ?

Han var helt inne på att han kommit till Mjölby ,och då med den vetskapen om att han gått av på fel station och att mobilen tappade laddningen och hans sinnestillstånd så borde ju även polisen ta till sig mammans oro ,

Till och med hans klasskompisar hade ju oroat sig över hans deppighet de sista veckorna i skolan ,så orsak fanns ju verkligen att han inte lämnades åt sitt öde i flera dagar efter försvinnandet ....

Ville bara antyda att med den lagstadga som finns omkring myndiga försvunna så lär ju de som är självmordsbenägna ALLTID hinna ta självmord innan dessa två dygn är till ända ,

Man kan undra hur många som lyckats dö under de där första "inte-söka-än-dygnen " ?

Visst , det är ju klart att en vuxen myndig person måste ta eget ansvar för vad den gör , men om en person är deprimerad så kan den ju inte agera på ett vuxet logiskt sätt utan kanske går enbart på känsla ,och det vet vi ju alla hur det kan gå !

Det var det som gjorde att jag tyckte att polisen skulle ha agerat fortare ....

Men det är ju inte deras fel att han vandrade iväg där .

Otroligt sorgset detta .
Senast redigerad av evaveva 2018-05-11 kl. 02:41.
Citera
2018-05-11, 08:23
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

Och om Patrik nu var olycklig och vandrat iväg på måfå ,SÅ hade han kunnat räddas ifrån typ nedkylning på natten OM polisen satt in värmedetektorer på helikoptrar på sök de första nätterna .
De här nätterna på våren kan ta livet utav både pelargoner och människor ,det vet vi ju .....

Så shame on the police ! Varför vara så styva i kanten när en människa har gått bort sig i en okänd liten håla ?
För visst att själva Tågstationen är stor och mäktig ,men resten utav byn är inte så mycket att hurra för ,så att för Patrik att hitta något bra ställe att inhandla det han behövde finns ju knappt .

Så synd att han tog pylontunneln ut på åkrarna i det där industriområdet ,hade han tagit sig framför station så finns det ju iallafall några slags butiker och en del vanligt vettigt folk. Hmm ?!

Om han hade gått vänster efter pylontunneln så hade han kanske kunnat hitta någon som klippte gräset på sin tomt i villakvarteret som han kunnat fråga om hjälp med att få ringa sin föräldrar igen .

Så industriområden och åkrar är ju det mest ödsliga man kan stöta på .....en och annan bonde (möjligtvis ) och ett gäng lastbilschaufförer som inte ens ser en människa på vägen ,eftersom de lever uppe i det blå nästintill ,sittandes typ 2-3 meter upp i en förarhytt ...

Så däromkring fanns det nog knappt en människa att fråga om hjälp .

När man ser fotona som tagits utifrån ,så skulle även jag försökt att ta mig till bebyggelsen därborta (typ något gult hus ) , och då ,om det bara är lagerlokaler så är det ju inte säkert ens , att det finns någon människa där ....usch ...vilket öde !?

Ledsen och förvirrad och ingen i husen han såg ...attans ...

(spekulationer )

Den vyn är ju tagen från där Patriks ryggsäck hittades. Fotot är taget mot Pikab där rullväskan hittades.. Bara för att ge en känsla hur långt avstånd det rör sig om och hur han faktiskt kan ha gått.
Citera
2018-05-11, 08:49
Medlem
Snubban007s avatar
Men visst har kvinnan på tåget sagt att Patrik sa " vi ses i Mjölby" innan han gick av??

Vilket ju visar tydligt att han var väl medveten om att han inte var i Mjölby.. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in