Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 18:53
  #2173
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Att Socialdemokraterna flyttar fokus är för att "äga frågan". Migrationshaveriet är redan ett faktum och ingen kan ta i den frågan utan att skita ner sig alldeles för mycket innan valet.

Visst är det så. Migrationspolitiken går bara att förlora på för S.

Men om de skrämmer upp folk, så de tror de ska förlora sina jobb, då bleknar migrationsproblemen i jämförelse.

Enkelt uttryckt kan de antingen trycka på att folk får det bättre med deras politik, eller att det blir sämre med motståndarnas.

Idag är det nog svårt att lura i folk att allt ska bli mycket bättre. Det är allt fler samhällsområden som krackelerar. Höjda skatter räcker bara till att plåstra över problemen, inte att dela ut höjda bidrag.

Då är det desto lättare att skrämma upp folk med att motståndarnas politik gör allt sämre för dem.

Att bli långvarigt arbetslös är nåt av det värsta man kan råka ut för. Därav fokus på LAS.

Tidningsartiklar om diffust stigande brottslighet har inte samma skrämselfaktor. Iallafall inte utan en massa uppmärksammade grova brott.
Citera
2018-05-10, 19:27
  #2174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det är ju Trump-nivå på den kommentaren. "Går inte att ställa någon prognos om miljöhot!".



Ja, det är ju det som är min poäng. Invandringen är beroende på vad som sker i Sverige. Bland annat våra politiska beslut.

700 000 är ingen siffra gripen ur luften, det är SCB som gjort prognosen. Det kan även bli fler enligt SCB.

Även om man tror prognosen är osäker så finns det en överhängande risk att vi hamnar där. Tycker man att detta är en svårhanterad volym kan vi välja att ändra lagarna så att den blir mindre.

Är 700 000 personer en så lätthanterad volym att vi inte ska vidta åtgärder enligt dig?
Först säger du att det är Trump- nivå att anse att det inte går att ställa så långsiktig prognos om anhöriginvandringen, sedan säger du att den ändå kan vara osäker samt att Sveriges regeringar kan påverka hur många kommer hit. Jag har svårt att förstå vad du menar. Jämförelsen med miljöhotet är riktigt dum. Även om miljöförstörelsen i många fall är en bakomliggande orsak till flyktingströmmarna så är det redan försent att rädda miljön. I bästa kan vi bromsa utvecklingen lite. Men det är en global fråga. Nu önskar jag dig trevlig helg och det utan att kommentera en prognos som aldrig kommer att slå in.
Citera
2018-05-10, 20:04
  #2175
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Först säger du att det är Trump- nivå att anse att det inte går att ställa så långsiktig prognos om anhöriginvandringen, sedan säger du att den ändå kan vara osäker samt att Sveriges regeringar kan påverka hur många kommer hit. Jag har svårt att förstå vad du menar.

Ja, du håller Trump-nivå när du viftar bort detaljerade befolkningsprognoser från SCB. Trump blir totalt utskrattad när han försöker sig på liknande saker. Men jag förstår dig, det är väldigt mänskligt att inte kunna ta in information som går emot ens världsbild.

En prognos ger oss en bild av hur utvecklingen förmodligen kommer att se ut. Den har fortfarande ett stort värde även när den inte är exakt.

Beroende på hur prognosen ser ut kan vi välja att vidta åtgärder så den inte slår in. Alternativt kan vi förbereda oss i god tid.

Är allt annat än en osäkerhet på +/- 0 personer oanvändbart, så att politikerna ska strunta i SCB och sedan bli glatt överraskade om några år när de måste paniksatsa på skolor, sjukvård, kollektivtrafik osv?

Spelar osäkerheten här nån roll? Är det skillnad på om vi får in 400 000 eller 700 000 personer netto på åtta år? I båda fallen skulle jag påstå att det är en utveckling vi vill styra mot så låga siffror som möjligt.

Vilken nivå är hanterbar enligt dig? Ska vi vidta några som helst åtgärder för att hålla nivån hanterbar?

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu önskar jag dig trevlig helg och det utan att kommentera en prognos som aldrig kommer att slå in.

Rätt kul att se hur migrationsvurmarna inte vet vilken fot de ska stå på längre i frågan. För något år sedan hade det ju hetat att prognosen var jättepositiv eftersom "andelen äldre ökar, vi behöver invandringen", "vi tjänar pengar på folk som kommer hit i vuxen ålder", "invandrarna bidrar till vår ekonomi", osv.

Jag tror Löfven & co är precis lika ointresserade av att diskutera SCB:s prognos. Jag hoppas Åkesson håller blåslampan i röven på alla i denna frågan, det är uppenbarligen en väldigt öm punkt.
Citera
2018-05-10, 21:17
  #2176
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Frågan var om du inte tror att det finns ett allvarligt miljöhot. Jag skiter i sifferexcersisen!

Klimat, miljö eller både och?

Svaret och åtgärderna varierar kraftigt beroende på vad du menar. Pratar du om klimatet så är det inte särskilt mycket som Sverige kan göra för att förändra det, den enda vettiga satsningen där vore att utveckla grön teknik som kan exporteras till länder med större klimatpåverkan.

Miljön blir svårt att påverka globalt när länder som Indien, Kina och en del i Afrika lever som de gör.

Oavsett är det inte en särskilt viktig fråga för Sverige enligt mig. Vi har viktigare frågor.
Citera
2018-05-10, 21:27
  #2177
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Du tycker inte det är anmärkningsvärt att ett enfrågeparti som sitter i regeringen inte har någon vidare koll på sin hjärtefråga?

Skulle jimpan komma med fake news angående migrationen så hade hela Twitter exploderat i realtid.
Jag försökte explodera i den här tråden när det väl hände men folk räknar så dåligt så till och med här blev det ingen snöbollseffekt. Men ja, verkligen. Det är alltid ok att ljuga om man gör det åt rätt håll men det bygger på att supportrarna är tillräckligt många.
Citera
2018-05-10, 21:49
  #2178
Medlem
Det handlar bara om hur mycket du vill bestulen av. Rösta på vänstern så blir du bestulen på det mesta av din inkomst.

Det står 27000 på lönebeskedet, och du får ut 19000. I själva verket betalar arbetsgivaren 54000 för din anställning.

Av dina pengar har 27000 redan försvunnit innan du ens har sett dom på lönebeskedet. Det kallas för ”arbetsgivaravgift” och är en dold inkomstskatt som folk tror att företagen betalar, men det är ditt löneutrymme som dom snor av.

Av dina 19000 så måste du betala 25% moms på allt du köper. Sedan tillkommer punktskatter på alkohol, tobak, bensin mm.

Dessutom betalar du fordonsskatt, fastighetsskatt, och reavinstskatt på allt du säljer. Allt som allt hamnar skattetrycket på närmare 80%

Det är inte rimligt. Rösta på ett parti som vill begränsa skatteuttaget från folket och ge folk frihet att bestämma över sitt eget arbete och sin egendom.
Citera
2018-05-10, 22:56
  #2179
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Det står 27000 på lönebeskedet, och du får ut 19000. I själva verket betalar arbetsgivaren 54000 för din anställning.

Av dina pengar har 27000 redan försvunnit innan du ens har sett dom på lönebeskedet. Det kallas för ”arbetsgivaravgift” och är en dold inkomstskatt som folk tror att företagen betalar, men det är ditt löneutrymme som dom snor av.

Av dina 19000 så måste du betala 25% moms på allt du köper. Sedan tillkommer punktskatter på alkohol, tobak, bensin mm.

Dessutom betalar du fordonsskatt, fastighetsskatt, och reavinstskatt på allt du säljer. Allt som allt hamnar skattetrycket på närmare 80%

Om du har 27 000 i bruttolön så betalar arbetsgivaren 35 483 kr inkl arbetsgivaravgift som är 31,42% ovanpå bruttolönen (länk).

Det är 0% på boende och 12% på mat, så med en nettolön på 19 000 betalar man i praktiken kanske runt 2 000 kr i moms.

Så man får ut i grova drag 45-50% av det arbetsgivaren betalar när man räknat bort de flesta skatter.

Det är en väldigt hög skattenivå, men inte 80%. Skatterna ska betala för försäkringar och pension som man utomlands betalar privat, så länge detta funkar är ju inte skatten en ren kostnad.
Citera
2018-05-10, 23:10
  #2180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Om du har 27 000 i bruttolön så betalar arbetsgivaren 35 483 kr inkl arbetsgivaravgift som är 31,42% ovanpå bruttolönen (länk).

Det är 0% på boende och 12% på mat, så med en nettolön på 19 000 betalar man i praktiken kanske runt 2 000 kr i moms.

Så man får ut i grova drag 45-50% av det arbetsgivaren betalar när man räknat bort de flesta skatter.

Det är en väldigt hög skattenivå, men inte 80%. Skatterna ska betala för försäkringar och pension som man utomlands betalar privat, så länge detta funkar är ju inte skatten en ren kostnad.

Jag tycker ändå att det är konstigt att hela lönen inte redovisas för löntagaren. Den som tror att han har 27000 i lön har i själva verket 35483 kr i lön.
Citera
2018-05-10, 23:12
  #2181
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Jag tycker ändå att det är konstigt att hela lönen inte redovisas för löntagaren. Den som tror att han har 27000 i lön har i själva verket 35483 kr i lön.
SAF försökte få in detta på lönebeskedet under 80-talet. Men det gjordes olagligt av sossarna att redovisa detta på lönebeskedet.
Citera
2018-05-10, 23:56
  #2182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
SAF försökte få in detta på lönebeskedet under 80-talet. Men det gjordes olagligt av sossarna att redovisa detta på lönebeskedet.
Spännande info. Om det stämmer är det inte förvånande att sossarna så klart gör allt dom kan (tillsammans med vänstern) för att dölja skatterna. Om folk faktiskt förstod vad arbetsgivaren betalar för dig, och vad du i slutändan får, så skulle man kanske tänka om vid nästa val.

Lite som om att man är anställd via bemanning. Om den som är anställd genom bemanning förstod vad företaget faktiskt betalar för dig, och vad du får ut av detta, så skulle du bli arg och försöka få en anställning direkt istället.
Citera
2018-05-11, 05:51
  #2183
Medlem
8711s avatar
Jimmie Åkessons och Stefan Löfvens meningsutbyte i partiledardebatten har verkligen spridit sig. Där den senare gjorde bort sig fullständigt genom att prata om arbetsmarknaden när ämnet var att våldtäkterna ökar kraftigt, med hela 10% bara senast året.

Man läser fortfarande artiklar och krönikor där det tas upp och vanligt folk nämner det som särskilt uppseendeväckande när man pratar om partiledardebatten, hur dålig Stefan Löfven var och att Jimmie Åkesson däremot vann på knockout och var fullständigt överlägsen som debattvinnare i denna partiledardebatt.
Citera
2018-05-11, 07:33
  #2184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Löfvens magplask med LAS är intressant. Det visar att S har som strategi att försöka skrämma slag på folk. "Om du inte röstar på oss blir du av med jobbet!"

Det kan vara en effektiv strategi. Lyckas skrämma upp väljarna blir det svårt för dem att lyssna på andra argument som känns mindre viktiga i jämförelse.

Varför skulle folk tro att den som inte röstar på S kommer att förlora jobbet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback