2018-05-10, 22:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Äääeeh!?!? Något antal postare i tråden spekulerar om det men du uttrycker det som om det funnits ögonvittnen. Vilket det inte funnits.
Det är sant.
Citat:
Inte ens pianotanten verkarju funnit anlednung till någon orosanmälan, väninna här i tråden återger diverse vittnesmål om Os lynne, och hur varje stavelse Moa yttrat vägts på guldvåg (av någon anledning så har alltså vuxna såpass begränsad uppfattning om världen att det "inte finns på kartan" att en 1-åring säger
Citat:
att hen inte gillar smådjur av den anledning att hon inte gillar dem
(kanske tycker de är äckligt håriga och luktar illa)).
Pianotanten? Eller så har pappa bacillskräck och tycker att de är äckligt håriga och luktar illa. Fick M*a klappa vovvar utan att tvätta sig noggrant efteråt?
Senast redigerad av Reviews 2018-05-10 kl. 22:37.
Citera
2018-05-10, 22:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men hur kan detta ens vara en aktuell fråga om ingen rättegång kan ske pga att alla inblandade är döda? Man kan ju inte döma pappan när han är död?

Detta är ju juridiskt ur arvssynpunkt att likställa med att hela familjen förolyckats tycker ju jag. Kan inte tänka mig att det intressanta ur utredningssynpunkt har varit att utröna hur arvet ska fördelas.

Bouppteckning sker ju inom fyra månader och familjerna har inte begärt anstånd och begärt mer tid verkar det som. Så någon mordutredning som ska klarlägga arvsfördelning tror jag inte alls pågår.

Men i Lottatråden så skrev du ju att du är jurist, så lite koll borde du väl ha tycker man. Tror du verkligen det som det ser ut nu är relevant vem som dog först för arvets fördelning?

Nix jag har aldrig uppgivit att jag är jurist.
Dock har jag flera jurister i familjen.
Det är klart det är relevant vem som dött först resp sist och ärver. Sådan utredning sker vid bränder och trafikolyckor också.
Nu är detta en antagligen normalt ekonomisk kapabel familj - men det kunde ju handlat om miljardarv och enorma tillgångar. Vem som ärver herresäten och stora företag.
Klart det måste utredas.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 22:34.
Citera
2018-05-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det som jag hittat på nätet om Brentons är att modern var förskolelärare/ barnpedagog som bla drev frågan om vårdnadsbidrag för att hon ansåg dagis skadligt för barn. Pappan som numera är politiker med ngr partibyten verkar vara socionom i grunden och före pensionen varit vice VD för vårdbolaget Capio och haft särskilt ansvar för psykiatrivården.

Nej, det där är inte modern till H utan en ingift faster till H.
Citera
2018-05-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för att du håller med mig denna gång
Jag kan ha fel, men jag tror att arv fördelas i nedstigande vertikala led i första hand? Vet du?
Dvs att föräldrar ärver sitt barn. Inte att barnets syskon gör det.
Naturligtvis gäller detta endast om det finns föräldrar i livet. Annar ärver syskon om inga barn till den döde finns.
Det finns en mamma i livet så hon hade kanske ärvt allt, jag vet inte.
Citera
2018-05-10, 22:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men hur kan detta ens vara en aktuell fråga om ingen rättegång kan ske pga att alla inblandade är döda? Man kan ju inte döma pappan när han är död?

Detta är ju juridiskt ur arvssynpunkt att likställa med att hela familjen förolyckats tycker ju jag. Kan inte tänka mig att det intressanta ur utredningssynpunkt har varit att utröna hur arvet ska fördelas.

Bouppteckning sker ju inom fyra månader och familjerna har inte begärt anstånd och begärt mer tid verkar det som. Så någon mordutredning som ska klarlägga arvsfördelning tror jag inte alls pågår.

Men i Lottatråden så skrev du ju att du är jurist, så lite koll borde du väl ha tycker man. Tror du verkligen det som det ser ut nu är relevant vem som dog först (för arvets fördelning)?

Ja det här tycker jag också är lite märkligt. Att det är så viktigt att allt kommer fram så man kan fördöma "androm till varnagel" som Glittret uttryckte det. Trots att dessa fall är extremt få och knappast heller riskerar att bli en trend då absoluta flertalet föräldrar aldrig skulle tänka sig en sådan handling. Är man orolig för barn generellt vore det mer rationellt att polisen ryckte lappen förfortkörare m. m. än attge sig utpå ett moraliskt korståg av tveksam nytta (eftersom de skyldiga är döda).

Glittret brukar ha skärpta synpunkter men i detta fall har hen irrat en en del.
Citera
2018-05-10, 22:42
Medlem
Citat:
Hela diskussionen om huset är ju makaber. Det är som om folk i tråden missunnar de anhöriga eventuell vinst av en försäljning. Ni tror inte att familjerna är djupt chockade och förtvivlade över att båda barn och barnbarn försvunnit över en natt? De hade naturligtvis mycket hellre haft dem kvar i livet och det är inte deras fel att det här hänt. Inget tyder på att vare sig Oskar eller Hanna vuxit upp i någon slags misär, tvärtom. Det här måste röra sig om en psykisk knäpp hos en eller två av de vuxna, som absolut ingen kan lastas för. Snacket om att det är fel med arv är olustig. Det måste vara ett helvete att förvalta och sedan gå igenom och göra sig av med bohaget och sälja huset. Stackars människor.

Förmodligen är ju huset dessutom säkert delvis belånat, så även om det stigit en miljon i värde eller så, blir det ju ingen jättesumma för familjerna att dela på (om nu nån är avundsjuk på pengarna)

Nu missförstod du nog mig, jag håller med dig till 100%. Att jag gav mig in i leken om huset var anledningen att det var till "försäljning". Förstår också om någon anhörig vill "förhala" avyttring av bohag och fastighet, för att komma lite mer i balans med sitt eget sorgearbete.
Citera
2018-05-10, 22:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är sant.

Pianotanten? Eller så har pappa bacillskräck och tycker att de är äckligt håriga och luktar illa. Fick M*a klappa vovvar utan att tvätta sig noggrant efteråt?

Jag vet inte, jag känner inte någon av dem personligen och bor i annan del av landet. Men jag tycker ändå det låterlite förnumstigt när man helt enkelt inte kan acceptera en 11 - åring som rakt och tydligt klargör sina prexerenser i någon fråga. Uttrycket från signatur "Missan27" var ett totalt oförstående, som om Moa hade sagt att hon har en fyrkantig boll, vilket hon inte sade, och samma signatur säger sig veta att samma barn minsann aldrig hade några djupare existensiella funderingar.

Mycket av Missans uppfattning om Os sätt att vara härleds ur ganska långtgående tolkningar av Moa, som på sätt och vis i sig är kränkande. Särskilt om man förnumstigt menar att lekmannamässiga försök tillpsykologisk tolkninga av Moa styrker fel hos O, men inte tydligen tillräckligt för att man skulle gjort en orosanmälan?!?!?
Citera
2018-05-10, 22:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det här tycker jag också är lite märkligt. Att det är så viktigt att allt kommer fram så man kan fördöma "androm till varnagel" som Glittret uttryckte det. Trots att dessa fall är extremt få och knappast heller riskerar att bli en trend då absoluta flertalet föräldrar aldrig skulle tänka sig en sådan handling. Är man orolig för barn generellt vore det mer rationellt att polisen ryckte lappen förfortkörare m. m. än attge sig utpå ett moraliskt korståg av tveksam nytta (eftersom de skyldiga är döda).

Glittret brukar ha skärpta synpunkter men i detta fall har hen irrat en en del.

De flesta av oss inklusive polisen brukar tycka att det är relevant att faställa vem den verklige mördaren är och händelseförloppet. Mycket ovanligt att någon har åsikter om att detta inte är viktigt .....

Se bara på den 60-åriga kvinnan som joggade i Ulricehamn och mördades, där polisen så sent som i förra veckan gick ut med information att den unge mördaren som suiciderade också hade ringt 500 sex-samtal till äldre kvinnor.

Mord ska inte tystas ner för att misstänkt GM tagit sitt liv. Tvärt om är det lika viktigt att utreda modus operandi och vem som är GM. Tycker polisen som är ansvarig i Bjärred borde ta intryck av sina kollegor i Ulricehamn när det gäller såväl utredningsresurser som information.

Eller ska vi inte bry oss om stackars Agnes och Moas öde? De var ju ändå mest inomhus med sina föräldrar....
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 22:59.
Citera
2018-05-10, 23:04
Medlem
Citat:
Nix jag har aldrig uppgivit att jag är jurist.
Dock har jag flera jurister i familjen.
Det är klart det är relevant vem som dött först resp sist och ärver. Sådan utredning sker vid bränder och trafikolyckor också.
Nu är detta en antagligen normalt ekonomisk kapabel familj - men det kunde ju handlat om miljardarv och enorma tillgångar. Vem som ärver herresäten och stora företag.
Klart det måste utredas.

Det är lagen som är viktig inte arvets värde.
I Lotta-fallet hade du ju flitig kontakt med din juristsläkt, om jag inte missminner mig. Varför inte i detta fall? Här tycks behovet av juridisk kompetens större än i Lotta-fallet.

De som sköter bouppteckning är ofta jurister.
Jag tror inte att man kan fastställa dödstidpunkt mellan föräldrarna.
Senast redigerad av Remark 2018-05-10 kl. 23:12.
Citera
2018-05-10, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det blir alltså en helgardering till slut. Oskar är skyldig, polisen kommer att bevisa det och om dom inte gör det så har dom fel, för dom får inte alltid fram alla svar. Ännu en som är smartare än polismyndigheten och Nationellt Forensiskt Centrum.

Tror du att huset är ute till försäljning om dödsbodelägarna är oense om det?

Vad tror du är lättast att fördela, ett hus eller pengarna man får när huset är sålt? Man behöver inte bara jurist för att svara på den frågan.

O;s föräldrar är delägare i dödsboet, vad innebär det gällande gärningspersoner i familjetragedin?

- Det är klart dem är oense om försäljningen-
- Läs Elli09 inlägg så ser du vad hen skriver-
- Om försäljning Oskars pappa hade köpt det-
Citera
2018-05-10, 23:10
Bannlyst
Citat:
De flesta av oss inklusive polisen brukar tycka att det är relevant att faställa vem den verklige mördaren är och händelseförloppet. Mycket ovanligt att någon har åsikter om att detta inte är viktigt. Se bara på den 60-åriga kvinnan som joggade i Ulricehamn och mördades, där polisen så sent som i förra veckan gick ut med information att den unge mördaren som suiciderade också hade ringt 500 sex-samtal till äldre kvinnor.
Mord ska inte tystas ner för att misstänkt GM tagit sitt liv. Tvärt om är det lika viktigt att utreda modus operandi och vem som är GM. Tycker polisen som är ansvarig i Bjärred borde ta intryck av sina kollegor i Ulricehamn när det gäller såväl utredningsresurser som information.
Eller ska vi inte bry oss om stackars Agnes och Moas öde? De var ju ändå mest inomhus med sina föräldrar....

En fråga bara.
Vad får dig att tro att Skånepolisen inte har lagt tillräckliga resurser?
Såg du hur många tekniker som var på plats?
Över 50 förhör dom första 10 dagarna.
mm mm mm.
Dom har ju haft ganska många ögon på sig, och har även nu ganska många ögon på sig.
Varför tror du inte att dom skulle fixa det här, utan istället ta intryck av Ulricehamnspolisen?
Citera
2018-05-10, 23:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är lagen som är viktig inte arvets värde.
I Lotta-fallet hade du ju flitig kontakt med din juristsläkt, om jag inte missminner mig. Varför inte i detta fall? Här tycks behovet av juridisk kompetens större än i Lotta-fallet.

De som sköter bouppteckning är ofta jurister.
Jag tror inte att man kan fastställa dödstidpunkt mellan föräldrarna.

Lägg ner påhopp om mitt privatliv.du ljög i ditt förra påstående - det räcker bra.
Tror du att det handlar om vem av O och H som dog först resp sist???
Nej det handlar om vem som kan ha mördat vem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in