2018-03-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Så vad du säger är att MP inte hade fått 7% ifall inte opinionsinstituten tryckt upp deras siffror innan valet?

Jag skulle säga att man troligen gynnades en smula på marginalen. Tror du man missgynnades?
2018-03-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
1. Sannolikt inte men förklara gärna varför det är så osannolikt att OI's inte gör det när MSM uppenbart gör det.

2. Eventuella nya väljare har inte samma låga förtroende till media. Dessutom normaliserar höga opinionssiffror partiet. Bandwagon-effect är också en foliehatts-teori?

1. Nya väljare har med all säkerhet läst betydligt färre opinionsundersökningar än äldre eftersom deras konsumtion av gammelmedia är betydligt lägre.

2. Bandwagoneffekten är naturligtvis ingen foliehattsteori men det påstod ju inte heller CrispyKreem. Det är väl inte heller helt enkelt att bevisa att det finns någon bandwagoneffekt av betydelse när det gäller polls effekt på valutfall.
2018-03-27, 14:20
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att man troligen gynnades en smula på marginalen. Tror du man missgynnades?

Nej det tror jag inte! Men eftersom Sentio hade 8.8 % på MP i sin sista mätning så var det ju genialt att man i opinionsmanipulerarnas högkvarter såg till att SIFO, SKOP, United Minds och Novus inte hade högre än 8.8% på MP i sina sista mätningar.

Eller så kanske Sentio också är med på bluffen?
2018-03-27, 14:23
Medlem
[quote=Djimmie|63618241]
Citat:

Lite tröttsamt blir det när "bevis" ska fram. Finns inga bevis att MSM motarbetar SD. Bara indicier. Och mot MSM är dom starkare än mot OI's. Men eftersom Expressen gynnade SD förra veckan när man gick ut med att 42 av 43 gruppvåldtäkter utfördes av personer från icke skidåkande nationer så "bevisar" väl det att man inte har nåt emot att gå ut med uppgifter som gynnar SD. Således helt befängt att tro att Expressen har en politisk agenda..

Det är nog snarare så att Bonnierspressen gläntade lite på locket av den mångkulturella maskburken eftersom det blev allmänt känt att boken som håller på att skrivas om gängvåldtäkter är planerad att komma ut under försommaren. Om man gradvis släpper ut information om att det är ett mångkulturellt fenomen så minskar uppmärksamheten senare under året när även valrörelsen har börjat.
2018-03-27, 14:24
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte! Men eftersom Sentio hade 8.8 % på MP i sin sista mätning så var det ju genialt att man i opinionsmanipulerarnas högkvarter såg till att SIFO, SKOP, United Minds och Novus inte hade högre än 8.8% på MP i sina sista mätningar.

Eller så kanske Sentio också är med på bluffen?

Jisses. Det enda jag sade var att man kanske gynnades. Sade inget om nån manipulation.
2018-03-27, 14:25
Medlem
Citat:
1. Sannolikt inte men förklara gärna varför det är så osannolikt att OI's inte gör det när MSM uppenbart gör det.
Så guilt by association är åklagarsidans tyngsta (enda?) argument? Varför är det så osannolikt att hästar äter barn när isbjörnar uppenbarligen gör det? Båda är stora däggdjur! Varför är det så osannolikt att brandmän jagar rattfyllerister när poliser uppenbarligen gör det? Båda är blåljus!

Media har femtielva olika leverantörer av olika tjänster och varor, varför skulle man dela agenda för det? Är det nåt slags smittsamt agendasättarvirus som är i farten, så att om Tomas Mattson råkar nysa på chefen för nåt tryckeri som trycker nån av hans tidningar så blir trycknissen politisk aktivist pga detta luftburna virus? Eller han kanske har en tvingande värdegrundsklausul i kontraktet så att den som säljer så mycket som ett ventilgummi till Expressen måste kunna visa medlemskort i MP och donationskvitton till IRM?

Det här att ta för givet att folk på opinionsinstitut inte har någon som helst integritet och inte kan hålla isär eventuella privata åsikter och sin professionella roll, säger det något om opinionsinstituten? Nä. Det säger däremot en väldig massa om dem som anklagar.

Citat:
2. Eventuella nya väljare har inte samma låga förtroende till media. Dessutom normaliserar höga opinionssiffror partiet. Bandwagon-effect är också en foliehatts-teori?
Bandwagoneffekten handlar om rörelse, inte om storlek. Om ett partis storlek i sig skulle vara central för dess gravitation så skulle ju S ha växt sig helt enorma efter att ha varit största parti i typ 98 av de senaste 100 åren. Det har jag inte noterat... endast c:a 50 år av pyspunka från 50,1% till dagens 25-ish.

Bandwagon är rörelse, som sagt, och jag kan inte erinra mig några försök att dölja SD:s rörelse åt ena eller andra hållet? Meningarna har alltid varit delade kring var nivån ligger, men vid tillfällen då det har rört sig ordentligt (rusningar under järnrörshösten, flyktingkrisen-15 etc) har det ju skett motsvarande snabba, skalenliga förändringar i alla opinionsmätningar? Eller menar du att medan Sentio gick från 22,1 till 26,6 under andra halvåret 2015 så sa Sifo ”nej, det har stått helt stilla, det var 15 i juli och det är fortfarande 15 i december”? Så var dock inte fallet, de visade en ökning på +3,8 från 15,2 till 19 medan Sentio visade +4,5 på samma tid.
2018-03-27, 14:26
Medlem
Citat:
1. Nya väljare har med all säkerhet läst betydligt färre opinionsundersökningar än äldre eftersom deras konsumtion av gammelmedia är betydligt lägre.

2. Bandwagoneffekten är naturligtvis ingen foliehattsteori men det påstod ju inte heller CrispyKreem. Det är väl inte heller helt enkelt att bevisa att det finns någon bandwagoneffekt av betydelse när det gäller polls effekt på valutfall.

1. Skulle det där vara ett svar på det jag skrev?
2018-03-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så guilt by association är åklagarsidans tyngsta (enda?) argument? Varför är det så osannolikt att hästar äter barn när isbjörnar uppenbarligen gör det? Båda är stora däggdjur! Varför är det så osannolikt att brandmän jagar rattfyllerister när poliser uppenbarligen gör det? Båda är blåljus!

Media har femtielva olika leverantörer av olika tjänster och varor, varför skulle man dela agenda för det? Är det nåt slags smittsamt agendasättarvirus som är i farten, så att om Tomas Mattson råkar nysa på chefen för nåt tryckeri som trycker nån av hans tidningar så blir trycknissen politisk aktivist pga detta luftburna virus? Eller han kanske har en tvingande värdegrundsklausul i kontraktet så att den som säljer så mycket som ett ventilgummi till Expressen måste kunna visa medlemskort i MP och donationskvitton till IRM?

Det här att ta för givet att folk på opinionsinstitut inte har någon som helst integritet och inte kan hålla isär eventuella privata åsikter och sin professionella roll, säger det något om opinionsinstituten? Nä. Det säger däremot en väldig massa om dem som anklagar.

Bandwagoneffekten handlar om rörelse, inte om storlek. Om ett partis storlek i sig skulle vara central för dess gravitation så skulle ju S ha växt sig helt enorma efter att ha varit största parti i typ 98 av de senaste 100 åren. Det har jag inte noterat... endast c:a 50 år av pyspunka från 50,1% till dagens 25-ish.

Bandwagon är rörelse, som sagt, och jag kan inte erinra mig några försök att dölja SD:s rörelse åt ena eller andra hållet? Meningarna har alltid varit delade kring var nivån ligger, men vid tillfällen då det har rört sig ordentligt (rusningar under järnrörshösten, flyktingkrisen-15 etc) har det ju skett motsvarande snabba, skalenliga förändringar i alla opinionsmätningar? Eller menar du att medan Sentio gick från 22,1 till 26,6 under andra halvåret 2015 så sa Sifo ”nej, det har stått helt stilla, det var 15 i juli och det är fortfarande 15 i december”? Så var dock inte fallet, de visade en ökning på +3,8 från 15,2 till 19 medan Sentio visade +4,5 på samma tid.

Som vanligt trams med dina metaforer. OI's har genomgående (jaja, United Minds som inte finns längre blabla) underskattat SD och tillhör etablissemanget. Hästar o isbjörnar tycker du har lika mkt gemensamt som MSM och OI's?

Here we go again...Det finns såklart en skillnad på bandwagon-effect när stödet når en viss massa. 25% eller 15% gör en större skillnad än 55% eller 45%.

Finns såklart olika styrka på bandwagon-effect. En rörelse/ökning från 15,5 till 16 istället för 15,5 till 25 över tid gör en stor skillnad på folks benägenhet att lägga sin röst där.
Senast redigerad av Djimmie 2018-03-27 kl. 14:40.
2018-03-27, 14:41
Medlem
Citat:
Lite tröttsamt blir det när "bevis" ska fram. Finns inga bevis att MSM motarbetar SD. Bara indicier. Och mot MSM är dom starkare än mot OI's. Men eftersom Expressen gynnade SD förra veckan när man gick ut med att 42 av 43 gruppvåldtäkter utfördes av personer från icke skidåkande nationer så "bevisar" väl det att man inte har nåt emot att gå ut med uppgifter som gynnar SD. Således helt befängt att tro att Expressen har en politisk agenda..

Nu gör du dig väl bara löjlig! Det finns väl ändå tonvis av handfasta bevis på att MSM motarbetat SD i åratal. Expressens löpsedel inför valet 2010 är ju inte direkt något somens Palmegruppen hade kunnat missa. En mängd journalister har i åratal stått och helt öppet sagt att de är mot SD. Och det kallar du indicier.

När det gäller Opinioninstituten däremot så är det nada. Ingen företrädare eller medarbetare har sagt någonting som antyder att de är mot SD. Tvärtom i en del fall. Demoskops opinionschef skriver debattartiklar som gör det uppenbart att han befinner sig i samma SD-garderob som Niklas Svensson på Expressen.

Men nu var det ju inte heller därför jag efterfrågade bevis utan för att det vore kul att få bevis för hur MCarthur vet att SD kommer att nå sitt förväntade resultat trotsOI:s manipulationer.

Mcarthur tror tydligen inte på den bandwagoneffect som du tror på. Så på nästa kongress ni grabbar har så kan ni väl i små grupper diskutera ämnet: bandwagoneffect- en illusion eller inte?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-03-27 kl. 14:45.
2018-03-27, 14:43
Medlem
Citat:
1. Skulle det där vara ett svar på det jag skrev?

Ja! Men både min punkt 1 och 2 refererar till din punkt 2. Så jag förstår problemet.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-03-27 kl. 14:46.
2018-03-27, 14:45
Medlem
Citat:
Åjo! Ibland litar vi Sverjevänner på Göteborgs universitet. Hur förklarar du annars den från högerhåll enorma spridningen av undersökningen om journalisters partisympatier.

https://jmg.gu.se/digitalAssets/1284/1284227_nr38.pdf

Det blir lite löjligt när folk, oavsett vilken sida av det politiska spektrat de tillhör, ändrar uppfattning om en institutions/persons trovärdighet beroende på om de för tillfället gillar innehållet.
Min favorit i genren flexibla konspirationsteorier med inbyggd helgardering är nog det där med ”uppjustering” vs ”hålla tillbaka”. Om SD ökar: Jaha nu börjar uppjusteringen inför valet. Jag visste det. Minskar: Jaha nu trycker de ner inför valet. Jag visste det.
2018-03-27, 14:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Inte nog med att du genomskådade konspirationen, du har också lyckats göra en mätning på att den inte fungerar. Om du skulle kunna dela med dig av bevisen för att instituten medvetet håller ned SD så skulle jag vara tacksam. Ifall du dessutom skulle kunna dela med dig hur du kom fram till att den dessutom har noll påverkan på valresultatet så vore det super.

Egendomliga svarsinlägg utan relevans men med inslag uav ordbajseri eller hemliga möten och konspirationer påverkar med stor sannolikhet inte valresultat för SD i slutändan, även om skojarinstituten bortsett från inkompetensen, demonstrerar sina agendor så uppenbart, att några bevis behövs knappast, förhoppningsvis inte ens för någon normalt informerad med vanligt förstånd!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-03-27 kl. 15:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in