2018-05-10, 15:51
Medlem
FlashyBears avatar
Riktigt bra att Aftonbladet gick ut med SD-vänlig titel och en rolig bild på Jimmie som glatt skrattar!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd8ma1/sd-gar-framat--m-och-s-backar
SD ökar mest av alla partier i ny mätning

Och Melin är jävligt rädd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Mgk3jE/valet-blir-en-superrysare--bara-160000-roster-skiljer-blocken-at
Valet blir en superrysare – bara 160 000 röster skiljer blocken åt
Citat:
Enligt valforskarna vid Göteborgs universitet har Socialdemokraterna i genomsnitt tappat 1,2 procentenheter under valrörelserna sedan 1968. I förra valet var tappet 1,3 procentenheter. Med valrörelsen avses här sommaren före valet och valveckan.

Det innebär att om S-siffrorna inte snart återhämtar sig riskerar valresultatet bli lite drygt 25 procent. Det vore en katastrof för Socialdemokraternas självbild som knappt klarar att ta in att de skulle röstas bort efter bara en mandatperiod i regeringsställning. Det har inte hänt i modern tid.
Jag tycker att SD har relativt hyfsade chanser på att bli det största partiet

Förresten, är den en ny OU från Demoskop på gång eller är det bara en "vanlig" där man inte frågar vilka man skulle rösta på?
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-matning-de-ar-viktigaste-valfragorna/
Ny mätning: De är viktigaste valfrågorna
Citat:
Undersökningen baseras på intervjuer med 1 048 personer mellan den 3 och 8 maj 2018. Den visar tydligt att den viktigaste valfrågan för väljarna, som det ser ut nu, är invandringen.

Under året har frågan blivit allt viktigare för väljarna, visar Expressen/Demoskop. I januari ansåg 17 procent att det var den viktigaste frågan. I februari ökade det till 18.

I mars ansåg 15 procent att det var den viktigaste frågan – sen har intresset ökat enormt till 20 procent i april och nu i maj, visar Expressen/Demoskop.

Vilken SD-vänlig valrörelse det blir!
Jobb - 3%
Ekonomi 7%
...
Invandring 20%
Sjukvård 18%
Integration 12%
Lag och ordning 11%

Jag tror förresten att SD kan nå 20% redan i maj, om de har lite tur (dvs ökar med 1.5-2%-enheter jämfört med april) vilket motsvarar 22-24% i valet

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Tror ni mig nu
Nja. Det är bara de IQ-befriade som kan tro på dina lögner
2018-05-10, 15:54
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Är det ditt förslag på nya rubriker i kvällspressen: "vi är 83%" nu när "vi är 87%" visade sig mindre gångbart? Även om Inizos siffra är löjligt låg är strategin att förminska SDs betydelse och prata om enfrågeparti helt fruktlöst. När ska du ge upp? När genomsnittet för i SD i undersökningarna är 25%? På valdagen när siffrorna är klara? Ska du yla om "vi är 75%" då?

Någon måste ju balansera upp konspirationsteoretikerna och propagandisterna i den här tråden. Skillnaden är att jag håller mig till tråden och hittar inte på en massa saker utan förhåller mig hela tiden till vad opinionsundersökningarna visar.
2018-05-10, 15:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det är möjligt att folk har glömt nu, men läget var mycket värre 2010 än det var senare. Vi nådde möjligen peak PK till valet 2014 och debatten var än mer uppskruvad, men vad gäller det regelrätta politiska våldet och repressionen var den mycket värre 2010. SD:s möten saboterades konsekvent och fick ställas in för att man inte kunde garantera säkerheten. Valstugor vandaliserades konsekvent, man höll möten i hemlighet och det slängdes in stenar genom fönstret om vänstern fick reda på var lokalen låg. Valet 2014 hade man ju många som kom på torgmötena runt om i landet men 2010 vågade väl sig knappt någon normal medborgare dit på grund av vuvuzuelavänstern.
De av oss som var med 2010 och röstade in SD i riksdagen minns också mycket väl häxjakten efter valet på SD:s väljare. Folk skulle ju rensa bort vänner som möjligen var skyldiga att tänka fel.

Ja och inför valet 2010 tillät polisen motdemonstranter att störa ut SDs tillståndsgivna demonstrationer. De fick stå alldeles intill och överrösta allt. I strid mot grundlagen. NMR har mer demonstrationsskydd idag än SD hade 2010.
2018-05-10, 16:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Någon måste ju balansera upp konspirationsteoretikerna och propagandisterna i den här tråden. Skillnaden är att jag håller mig till tråden och hittar inte på en massa saker utan förhåller mig hela tiden till vad opinionsundersökningarna visar.
De som gissar 25 procent för SD gör detta på grund av erfarenhet.

Själv så var du helt säker på att de rödgröna skulle vinna valet 2010, samt att SD inte skulle komma in i riksdagen. Vad byggde du den gissningen på?
2018-05-10, 16:05
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det anmärkningsvärda där är att båda bygger på självrekryterade paneler, och vi vet sedan tidigare att de behöver såna vikta ner SD lika mycket som andra behöver vikta upp (rådata från Sentio visar i alla fall det). För att Inizio trots detta ska landa nånstans mellan Sifo och Skop krävs en vikt i klass med den här:

Vet inte om inizio är del av schibsteds panel, men den publicerar huvudsakligen i aftonbladet vad jag kan se och jag vet att de rekryterar den vägen med (fått frågan att registrera mig där ett par gånger), SvD verkar lutar sig mot SIFO istället.. Osäker var sentio rekryterar från, men verkar inte vara från en enskild läsarkrets..
Isf ska inizio kanske ses som "bland aftonbladetsläsarna så tycker... " där merparten av de som inte är i den politiska bubblan håller sig borta från.. vilket kanske förklarar skillnaden. Inizio hette tidigare "sverige tycker" och var helt en aftonbladet märkning.
Har svårt tro att viktningen ska skilja i sån magnitud. vi pratar ju om 20-30% avvikelse här.
2018-05-10, 16:10
Medlem
8711s avatar
Så Inizio blev tvungna att lägga på 1 procentenhet i maj månads mätning, ser man på

Det institutet har gjort sig självt helt opålitligt. Man går inte från att alltid vara tredje bäst till att vara allra sämst flera månader under över ett halvår. Det är helt orimligt. Dessutom efter det, när alla andra mätningar visat på ökningar, så har Inizio legat kvar. Men nu tvingas även dom lägga på 1 procentenhet alltså, stackarna
2018-05-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Så Inizio blev tvungna att lägga på 1 procentenhet i maj månads mätning, ser man på
Vi får se om det blir ytterligare 1%E nästa månad.
Då anser jag att ryktet är bekräftat.
2018-05-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om att Anders Lindberg har “beställt” en sänkning av SD som Inizio först iscensatte men sedan i ökande grad har börjat trotsa?
Jag tycker att det låter fullt rimligt.
Vi får avvakta nästa mätning från Inizio.
2018-05-10, 16:18
Medlem
8711s avatar
Inizio, Maj:

S 26,6% (-0,7)
V 7,4% (+0,9)
Mp 3,8% (-0,2)

SD 16,9% (+1,0) Sverigedemokraterna ökar mest av alla partier i mätningen. Verkligheten tvingar även Inizio att anpassa sig uppenbarligen. Sverigedemokraterna har haft en bra och stark period och ökar kraftigt! Både S och M minskar kraftigt och förtroendet är noll och kört i botten för dessa partier!

M 22,4% (-0,9)
C 9,0% (+/-0)
L 4,2% (+0,3)
Kd 4,8% (-0,3)
Senast redigerad av 8711 2018-05-10 kl. 16:20.
2018-05-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Och Melin är jävligt rädd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Mgk3jE/valet-blir-en-superrysare--bara-160000-roster-skiljer-blocken-at
Valet blir en superrysare – bara 160 000 röster skiljer blocken åt
Ren desinformation av Mellin, eller så förstår hon inte bättre.

Det spelar ingen roll vilket av blocken som blir störst. Det enda som spelar någon roll är om SD+M har egen majoritet. Får de inte det så blir det en blocköverskridande regering.

Det spelar inte heller någon roll vilket parti som blir störst vilket vissa i tråden tror. De tror att om SD blir störst så går uppdraget att bilda regering till Åkesson. Så fungerar inte regeringsbildningen.
2018-05-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att balansera upp tablettmissbrukarna och propagandaspinnarna gör väl annars jag, ockhamsrazor, FlashyBear och några till ganska bra genom att hålla sig nånstans i den pragmatiska mitten i den frågan?

Du är ju mer som en Bizarrovärld-spegel av Erik Swede, du tror att alla SD-mätningar är i överkant utom den som vid tillfället är absolut lägst. Hur är det mer seriöst än att tro att allting ska multipliceras med “inkompetensfaktor”? Inget OI som legat lägst på SD har någonsin haft mest rätt, de har missat hela piltavlan och ladugårdsväggen den satt på.

Balans hittar man enklast nära mitten, har du missat det hoppas jag slippa se dig försöka cykla.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-10 kl. 16:22.
2018-05-10, 16:32
Medlem
8711s avatar
Citat:
Sverigedemokraterna ser sig som trovärdiga

Sverigedemokraterna går fram för tredje mätningen i rad – nu med 1,0 procentenheter till 16,9 procent. SD:s gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, tror att det handlar om trovärdighet.

– Vi upplever att vi är inne i en positiv trend just nu. Vår dagordning sammanfaller väldigt mycket med väljarnas. Deras problem är trovärdighet, Stefan Löfven har vacklat hit och dit och även Ulf Kristersson har svårt att förklara hur han ska kunna få en mer ansvarsfull invandringspolitik och samtidigt regera med Annie Lööf, säger Mattias Karlsson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd8ma1/sd-gar-framat--m-och-s-backar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in