2018-05-10, 08:26
Medlem
Jazzils avatar
Kan nu plattskallar förklara vad meteoriter är för något.

Kan ni även förklara vad kometer är för något.
Citera
2018-05-10, 08:33
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Månen lyse upp de moln som är runt den, men på annan plats lyser den upp andra moln. Det förklaras genom en personlig upplevelse.

Vad skiljer en personlig upplevelse från Mie-spridning? Och varför beror månljuset i molnen inte på Mie?
Citera
2018-05-10, 08:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Kan nu plattskallar förklara vad meteoriter är för något.

Kan ni även förklara vad kometer är för något.
Jag vill veta hur plattjordingarna förklarar Eötvös-effekten och Coriolis-effekten.

Eötvös: Varför går båtar djupare/grundare i vatten vid öst/västlig färd samtidigt som det inte blir skillnad vid nord/sydlig färd?

Coriolis: Varför roterar vädersystem åt olika håll på norra/södra halvklotet?
Citera
2018-05-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är inte så konstigt då det blåa uppstår då solens ljus bryts i atmosfären och atmosfären befinner sig mellan dig och månen. Är inte något som lyser igenom utan atmosfären mellan dig och månen som är blåaktig.
Ja, det är också en möjlig slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att en sol typ 400 mil upp ovanför jordskivan skulle synas över hela jorden går att räkna ut ganska enkelt. Det är inte någons personliga tolkning.
Det vi på jorden ser av solen är inte ett fysisk objekt. Dagsljuset som kommer med solen är inte enbart solen utan gaser i atmosfären som lyser, därav av att det är ljust innan solen är synlig.

Vi är såklart oense och jag slutar denna diskussion här.
Citera
2018-05-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
jasså, så du som räknar ut avstånd på ett runt klot fortsätter att trolla

Denna lins/medium, exakt VAD har du för belägg på att den finns? Eller är det bara en påhittad fantasi för att kunna få ihop verkligheten?
Ett exempel är att när man använder sig av himlakroppar för något viktigt som navigering tex så används inget avstånd till dem. Vid användandet av trianglar i vilket sammanhang som helst används alltid de sidor som är kända. De uppdiktade avstånd som globjorden håller sig med används enbart i sammanhang där de saknar betydelse för exempelvis navigation. Däremot används globjordens fantasiavstånd flitigt för att bedra exempelvis dig.
Citera
2018-05-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför kan inte massor bredvid varandra påverkas av gravitation?
Håller du med om att gravitationen gjorde så att den lilla kulans tyngd ökade, när den stora kulan placerades under?
Nja kulans tyngd ökade på vågen, men det är väl vad du menar. Jag ser inte hur experimentet visar på gravitation, då enligt gravitationens princip borde den största kulan som är jorden under de två kulorna ha övervunnit de bådas krafter och istället fått kulorna att inte röra sig.
Citera
2018-05-10, 11:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ett exempel är att när man använder sig av himlakroppar för något viktigt som navigering tex så används inget avstånd till dem. Vid användandet av trianglar i vilket sammanhang som helst används alltid de sidor som är kända. De uppdiktade avstånd som globjorden håller sig med används enbart i sammanhang där de saknar betydelse för exempelvis navigation. Däremot används globjordens fantasiavstånd flitigt för att bedra exempelvis dig.
Avståndet är helt irrelevant eftersom vi vet att vinkeln över horisonten är konstant med breddgraden. Om polstjärnan vore nära skulle vi behöva ta med avståndet. Om jorden vore platt och polstjärnan vore nära, då måste avståndet variera, för att observationen att vinkeln motsvarar breddgrad ska stämma. Eller hitta på en ad-hoc-lösning som att Polstjärnan är något som styrs av illuminati-jude-frimurarna, exempelvis.
Citera
2018-05-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Vad skiljer en personlig upplevelse från Mie-spridning? Och varför beror månljuset i molnen inte på Mie?
1. Det inträffar där observatören befinner sig.
2. Mie beskriver ett fenomen som generellt men när man observerar det blir det personligt. Ett vanligt återkommande fenomen på globjorden är att påstå något som sedan inte visar sig observerbart. Att exemplevis förklara ett fenomen som jag beskriver med exempelvis Miespridning, som jag sen lätt kan se med blotta ögat att det inte stämmer.
Citera
2018-05-10, 11:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nja kulans tyngd ökade på vågen, men det är väl vad du menar. Jag ser inte hur experimentet visar på gravitation, då enligt gravitationens princip borde den största kulan som är jorden under de två kulorna ha övervunnit de bådas krafter och istället fått kulorna att inte röra sig.
Tyngdkraften som den lilla kulan utövade på vågen ökade. Detta kan bero på två saker:
1. Den lilla kulan fick mer massa.
2. Kraften som påverkar den lilla kulan ändrades.

I det här fallet ändrades kraften när massan under den lilla kulan ändrades. Det medförde att gravitationen, som är i förhållande till massan, ändrades.
Citera
2018-05-10, 11:13
Medlem
boneheads avatar
Citat:
1. Det inträffar där observatören befinner sig.
2. Mie beskriver ett fenomen som generellt men när man observerar det blir det personligt. Ett vanligt återkommande fenomen på globjorden är att påstå något som sedan inte visar sig observerbart. Att exemplevis förklara ett fenomen som jag beskriver med exempelvis Miespridning, som jag sen lätt kan se med blotta ögat att det inte stämmer.

Hur menar du att det inte stämmer med Mie-spridning, varför är det inte applicerbart här? Det enda du säger är att det är "personligt". Det förklarar ingenting.
Citera
2018-05-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Avståndet är helt irrelevant eftersom vi vet att vinkeln över horisonten är konstant med breddgraden. Om polstjärnan vore nära skulle vi behöva ta med avståndet. Om jorden vore platt och polstjärnan vore nära, då måste avståndet variera, för att observationen att vinkeln motsvarar breddgrad ska stämma. Eller hitta på en ad-hoc-lösning som att Polstjärnan är något som styrs av illuminati-jude-frimurarna, exempelvis.
En känd sida av en triangel är aldrig irrelevant, däremot att påstå det är en ad-hoc lösning. Det går nämligen inte att få fram ett avstånd, människor har länge försökt men misslyckats. Däremot kan vinkeln till Polstjärnan framgångsrikt användas. Avståndet till Polstjärnan används enbart för att bedra människor om jordens form. Aldrig används avståndet till Polstjärnan då liv och egendom står på spel, det borde säga dig något.

Vi är inte överens antar jag, men jag går vidare.
Du får sista ordet.
Citera
2018-05-10, 11:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
En känd sida av en triangel är aldrig irrelevant,
Jo om en sida är flera miljarder gånger längre än en annan sida. Då blir skillnaden mellan hypotenusan och den långa katetern försumbar.

Citat:
däremot att påstå det är en ad-hoc lösning.
Det är inte ad-hoc, det är matematik.

Citat:
Det går nämligen inte att få fram ett avstånd, människor har länge försökt men misslyckats.
Vänligen visa vad astronomerna gör fel.

Citat:
Däremot kan vinkeln till Polstjärnan framgångsrikt användas.
Korrekt, förklara hur Polstjärnans vinkel kan vara konstant med breddgrad, om jorden är platt.

Citat:
Avståndet till Polstjärnan används enbart för att bedra människor om jordens form.
Bevisa det.

Citat:
Aldrig används avståndet till Polstjärnan då liv och egendom står på spel, det borde säga dig något.
Korrekt, eftersom avståndet är så långt att det är irrelevant. Hur långt bort är Polstjärnan enligt dig?

Citat:
Vi är inte överens antar jag, men jag går vidare.
Du får sista ordet.
Det finns inget att vars överens om, det är ett faktum, oavsett vad du tror. Den platta modellen kan inte förklara polstjärnans höjd över horisonten utan ad-hoc-påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in