2018-05-09, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men nu var de ju rättslösa och statslösa på en gång. Vad tror du händer?
Så först emigrerar de till Palestina för att där bilda en judisk stat och sen måste de få bilda denna judiska stat för att de annars är statslösa? Jag tror det argumentet är vad som kallas chutzpah.
Citat:
Du skriver motstånd "mot erövringen" men det var väl främst motstånd mot att ge judar medborgarrättigheter eller motstånd mot att ha en judisk granne som var det avgörande.
Det var ett motstånd mot en erövring.
Citat:
Men visst, tar man upp vapen får man givetvis skylla sig själv och då kan man inte hålla på och gnälla att man får stryk heller.
Och alla de som inte tog upp vapen men fördrevs ändå? Har de del av någon kollektiv skuld? Sionisterna var väl så pigga på att ta upp vapen, mot britterna, mot FN och mot palestinierna, men nyckelordet är väl det där med "stryk". Sionisterna vann och det är vad som räknas i din värld.
Citat:
Nej det har jag verkligen inte, sluta lägg ord i min mun.
Så vad baserades då rätten på? Hur kunde en grupp européer sätta sig i Basel och bestämma att de hade rätt till ett land i Palestina?
Citat:
Däremot skulle det vara fint att du svarade på frågorna om Kurdistan och Assyrien som du vägrat svara på så många gånger tidigare. Hur ställer du dig till ett självständigt Kuridistan och ett självständigt Assyrien?
Förstår inte riktigt sambandet.
Citera
2018-05-09, 19:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så först emigrerar de till Palestina för att där bilda en judisk stat och sen måste de få bilda denna judiska stat för att de annars är statslösa? Jag tror det argumentet är vad som kallas chutzpah.

Varför begränsar du allt till att alla som invandrade var där för att bygga en judisk stat på erövrad mark från muslimer och även om det nu skulle vara så, vad är det som ändrar från faktumet att de var både statslösa och rättslösa? Vad ändrar intentionen av sionisterna på grundfaktumet att utan en stat så är judarna rättslösa om de inte får medborgarrättigheter?

Citat:
Och alla de som inte tog upp vapen men fördrevs ändå?

Jävla osis för dem, precis som för de judar som inte tog upp vapen mot muslimerna men fördrevs.

Citat:
Har de del av någon kollektiv skuld? Sionisterna var väl så pigga på att ta upp vapen, mot britterna, mot FN och mot palestinierna, men nyckelordet är väl det där med "stryk". Sionisterna vann och det är vad som räknas i din värld.

Antar att muslimerna har kollektiv skuld också men det verkar inte du tycka.

Citat:
Så vad baserades då rätten på? Hur kunde en grupp européer sätta sig i Basel och bestämma att de hade rätt till ett land i Palestina?

Hur kan du sitta på internet och hävda att judar ska vara rättslösa?

Citat:
Förstår inte riktigt sambandet.

Jasså det gör du inte? Kurder och Assyrier har inga egna länder, de är statslösa. Hur tror du de känner inför det? Spelar ingen roll eller?

Hur ställer du dig till delningen av Indien/ Pakistan/ Bangladesh? Jättemånga blev tvångsförflyttade, dödade etc i processen. Ska vi retrospektivt utplåna delningsplanen bara för att några hamnade på fel sida av gränsen?
Citera
2018-05-09, 20:44
Avstängd
Citat:
Jävla osis för dem, precis som för de judar som inte tog upp vapen mot muslimerna men fördrevs.
Du är i alla fall konsekvent som försvara folkfördrivningar åt båda håll. Jag tycker precis tvärtom att de var fel åt båda håll.
Citat:
Hur kan du sitta på internet och hävda att judar ska vara rättslösa?
Det gör jag inte.
Citat:
Jasså det gör du inte? Kurder och Assyrier har inga egna länder, de är statslösa. Hur tror du de känner inför det? Spelar ingen roll eller?
"Statslös är den som inte har medborgarskap i något land. "
Att diskussionen med dig blir så förvirrad beror alltså bl a på att du inte förstått ett för debatten grundläggande ord. Man är inte statslös bara för att ens etniska grupp inte har ett eget land. Du resonerar som alltid i termer av etniska grupper snarare än individer och det leder dig återigen fel.
Citera
2018-05-09, 21:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du är i alla fall konsekvent som försvara folkfördrivningar åt båda håll. Jag tycker precis tvärtom att de var fel åt båda håll.

Men ditt enda konstruktiva svar på lösning är att de helt enkelt ska finna sig i att få stryk eller?

Citat:
Det gör jag inte.

Men om judar förföljs, de inte har rättssäkerhet och de saknar stat, vad är din lösning? Att bita ihop?

Citat:
"Statslös är den som inte har medborgarskap i något land. "
Att diskussionen med dig blir så förvirrad beror alltså bl a på att du inte förstått ett för debatten grundläggande ord. Man är inte statslös bara för att ens etniska grupp inte har ett eget land. Du resonerar som alltid i termer av etniska grupper snarare än individer och det leder dig återigen fel.

Om det skulle bildas en ny stat på 100% av det palestinska mandatet, vilket verkar vara din våta dröm och 0% av judarna där får medborgarrättigheter så har 100% av alla judarna i palestinamandatet inte något medborgarskap i något land alls. Det verkar inte vara något problem alls för dig för du ljuger ihop historier hela tiden om att judarna "alltid levt bland muslimer i fred och de alltid haft fullt medborgarskap" hit och dit.

Återigen, svara på frågan om Kurdistan och Assyrien. Motsätter du dig ett Kurdistan och Assyrien på samma sätt som du motsätter dig Israel, ja eller nej?
Citera
2018-05-10, 07:18
Medlem
Citat:
Du menar att flyktingar och invandrare inte har rätt att organisera samhällsuppbyggnad i ett område där de inte är födda?

Självklart inte - om det sker på bekostnad av befintlig befolkning. Hur tror du världen skulle se ut då?

Jag har inget emot Israels existens men det är faktiskt Israel som förvägrar rätten till en Palestinskt stat. Varför gick Netanyahu i taket när Wallström erkände Palestina som stat?
Citera
2018-05-10, 08:14
Avstängd
Citat:
Men om judar förföljs, de inte har rättssäkerhet och de saknar stat, vad är din lösning? Att bita ihop?
Mitt förslag är som jag sagt åtskilliga gånger att judarna skulle fått en stat i östra Tyskland som krigsskadestånd efter WW II.
Citat:
Om det skulle bildas en ny stat på 100% av det palestinska mandatet, vilket verkar vara din våta dröm och 0% av judarna där får medborgarrättigheter så har 100% av alla judarna i palestinamandatet inte något medborgarskap i något land alls.
Även om jag anser det var fel att sionisterna tilläts erövra en stat 1948 så var det generationer sedan och jag är beredd att acceptera den idag. Dock inte ockupationen av Västbanken och Golanhöjderna. Detta har jag också skrivit åtskilliga gånger men du envisas med dina insinuationer.
Citat:
Återigen, svara på frågan om Kurdistan och Assyrien. Motsätter du dig ett Kurdistan och Assyrien på samma sätt som du motsätter dig Israel, ja eller nej?
Detta är en tråd om Israel, inte om alla världens andra länder som du tycks föredra att skriva om (men bara i Israeltrådar. Jag tror inte du har något genuint intresse för dem). Huruvida samer, flamländare, kataloner, kurder etc skall ha egna stater eller vare medborgare i större stater som inkluderar många folkgrupper är en fråga som får bedömas från fall till fall och inte har någon relevans för Israelfrågan där det istället handlade om en grupp invandrare som tog över.

Om vi nu skall klyva stater efter etniska grupper som du tycks vilja, borde vi då inte också dela Israel i en del för ashkenazi och en för sefardiska judar? Motsätter du dig att ashkenazi får en egen stat?
Citera
2018-05-10, 11:26
Medlem
arbetets avatar
Man går från klarhet till klarhet:

Israel expels Human Rights Watch representative accused of supporting boycott

'Deporting human rights defenders is a page out of the Russian or Egyptian security services’ playbook', monitor cautions
Israel has ordered the head of the local office of Human Rights Watch to leave within 14 days, accusing him of supporting a boycott against the Jewish state.
The New York-based human rights monitor aid it would stand by Omar Shakir, a US citizen of Iraqi descent.
It accused Israel of trying to suppress criticism of its human rights record and said it would challenge the decision in court.
Mr Shakir has denied the accusation against him.
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israel-expels-human-rights-watch-omar-shakir-boycott-activist-a8342761.html
Citera
2018-05-10, 12:17
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Mitt förslag är som jag sagt åtskilliga gånger att judarna skulle fått en stat i östra Tyskland som krigsskadestånd efter WW II.

Även om jag anser det var fel att sionisterna tilläts erövra en stat 1948 så var det generationer sedan och jag är beredd att acceptera den idag. Dock inte ockupationen av Västbanken och Golanhöjderna. Detta har jag också skrivit åtskilliga gånger men du envisas med dina insinuationer.

Detta är en tråd om Israel, inte om alla världens andra länder som du tycks föredra att skriva om (men bara i Israeltrådar. Jag tror inte du har något genuint intresse för dem). Huruvida samer, flamländare, kataloner, kurder etc skall ha egna stater eller vare medborgare i större stater som inkluderar många folkgrupper är en fråga som får bedömas från fall till fall och inte har någon relevans för Israelfrågan där det istället handlade om en grupp invandrare som tog över.

Om vi nu skall klyva stater efter etniska grupper som du tycks vilja, borde vi då inte också dela Israel i en del för ashkenazi och en för sefardiska judar? Motsätter du dig att ashkenazi får en egen stat?

Viktigt aspekt att belysa att sionismen traditionellt sett varit fientligt inställd till den judiska diasporan. Samhällsidealet i palestina har oftast betytt mycket mer än judiska liv.

1. Sionistiska ledargestalter i USA aktivt motarbetade att flyktingar som överlevt förintelsen i Europa att finna en hemstad i USA.

2. Israel har samarbetat med grovt anti-semitiska regimer så som Argentinska militärjuntan och Sydafrika med mera.
Citera
2018-05-10, 15:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Självklart inte - om det sker på bekostnad av befintlig befolkning. Hur tror du världen skulle se ut då?

Världen har varit befolkad i hundratusentals år, enligt din åsikt ska inga stater få skapas under några omständigheter. Betyder det att vi måste montera ner alla stater i hela världen? Vem ska ha rätt att bo i Turkiet ex?

Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Jag har inget emot Israels existens men det är faktiskt Israel som förvägrar rätten till en Palestinskt stat. Varför gick Netanyahu i taket när Wallström erkände Palestina som stat?

Bl.a. för att PA inte erkänner Israel.
Citera
2018-05-10, 15:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Menar du på riktigt att du vill gå tillbaka dit idag, det är din lösning på problemet såhär 70 år senare?

Citat:

Det har all relevans för ett statslöst folk är ofta rättslösa. Jag vill veta var du står för det verkar vara väldigt skumt att du bara hackar på Israel.

Citat:

Vad är vitsen med det? Är det många ashkenazis som dödar sefardis eller mizrahis eller? Vill inte ashkenazis ge sefardis medborgarrättigheter? Vill ashkenazis att sefardis betalar jiziya till ashkenazis? Brukar ashkenazis eller sefardis spränga varandras skolbussar?
Citera
2018-05-10, 15:46
Avstängd
Citat:
Menar du på riktigt att du vill gå tillbaka dit idag, det är din lösning på problemet såhär 70 år senare?
Jag kan förstå om du har svårt med vad som uppenbarligen inte är ditt förstaspråk, men "skulle fått" betyder att det är vad jag anser att man skull gjort då, inte vad man skall göra idag.
Citera
2018-05-10, 16:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag kan förstå om du har svårt med vad som uppenbarligen inte är ditt förstaspråk, men "skulle fått" betyder att det är vad jag anser att man skull gjort då, inte vad man skall göra idag.

Det verkar ju inte som att du kan släppa idéen. Du ska hela tiden anmärka på hur felaktigt beslutet var trots att du inte är speciellt insatt i hur läget var då eller ens idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in